Vietnam dag åtta

Hej!

Tisdag idag då och jag ligger som vanligt i min säng och skriver. Det börjar bli en vana för mig att blogga och jag tycker att det känns skönt att skriva ner vad jag upplevt under dagen. Hittills är jag verkligen nöjd med den här resan och det är ju tur. Jag menar, jag hade sett fram emot att  besöka Vietnam sen jag var liten och om jag då inte gillat att vara här hade det nog känts som en stor besvikelse. Här kommer i vanlig ordning en sammanfattning av min dag.
Jag sov väldigt dåligt inatt vilket förmodligen berodde på att jag visste att vi skulle gå upp extra tidigt. Jag kände mig jättetrött vid frukostbordet och hade svårt att få i mig något. Nina, Kajsa, Nam och jag tog en taxi till en busstation och väl framme satte vi oss på en buss mot Hai Phong. Enligt vietnameserna skulle resan ta en timme och med tanke på att den tog en och en halv kan man ju konstatera att deras tidsuppfattning faktiskt var helt okej den här gången. Hai Phong var en något lugnare stad än Hanoi och det var lite lättare att ta sig fram. Det åkte visserligen förbi tutande bilar väldigt ofta men trottoarerna var något bredare och människorna färre. Husen vi gick förbi såg ut att vara finare och dyrare än i Hanoi. Det fanns papperskorgar på flera ställen vilket gjorde att folk slängt större delen av sina sopor där istället för direkt på gatan. Luften vi andades in kändes alltså fräschare här.
Vi har promenerat väldigt långt idag. Först besökte vi en pagod som tydligen var väldigt fint inredd. Det fanns bland annat en skulptur föreställande en trana och en sköldpadda. I Hanoi hade de ju offrat kakor till gudarna, här hade de offrat en massa frukter. Efter besöket i pagoden promenerade vi längs en sjö. Vi stannade till vid ett bageri och köpte en sorts vietnamesisk bulle med kokos. Jag tycker att den smakade ungefär som en croissant. Lunch åt vi på en restaurang som fått goda omdömen på nätet. Inredningen var påkostad men personalen var inte särskilt tillmötesgående. Jag åt bläckfisk med stark sås som var ganska god och det bästa av allt var att jag lyckades äta hela måltiden med pinnar:)
Efter lunchen bestämde vi oss för att försöka leta reda på en butik där jag skulle kunna köpa någon form av minne. Jag är född i Hai Phong och kände att jag verkligen ville passa på att köpa något nu när jag äntligen kommit dit. Att hitta något var dock lättare sagt än gjort. Vi passerade en massa butiker som endast sålde bastmattor, trädgårdsprylar, motorcyklar och annat som jag inte kände mig det minsta taggad på att köpa. Till slut kom vi fram till en butik som sålde smycken. Jag hittade ett liknande armband som jag fastnat för i Hanoi. Den enda skillnaden var att det här armbandet endast bestod av jadesten och därmed var billigare. Nam hjälpte oss att pruta ner priset från sexhundra till fyrahundra kronor och Nina gav mig armbandet i present. Hon sa att hon tyckte att det kändes bra att ge mig något som var köpt i min hemstad.
Oj vad trötta vi kände oss efter att äntligen ha hittat armbandet. Vi tog en taxi till busstationen men kom ganska snabbt fram till att vi blivit avsläppta på fel ställe. Jag hade ont i foten efter att ha trampat snett när jag missat en trottoarkant och de andra var som sagt också less. då tog Nam tag i situationen och efter att ha pratat med fyra killar som körde moped  sa han att vi kunde få åka till busstationen  med dem för en liten summa pengar. Nina fick lite panik och sa att hon vägrade åka moppe i den här trafiken. Men vi lyckades övertala henne att åka om de körde oss långsamt och försiktigt. Så vi satte oss på varsin moped och åkte iväg. Jag tyckte verkligen om känslan av att glida fram så pass nära allt annat, att höra alla ljud, känna en massa lukter samt bilarna som åkte i närheten av oss. Det är verkligen mycket roligare än att sitta  i en bil med stängda dörrar. Kajsa tyckte också att det var roligt att åka moppe och jag tror att killarna tyckte att det var roligt att köra oss för de skrattade ganska mycket. Jag somnade nästan direkt efter att ha klivit på bussen som tog oss tillbaka till Hanoi.

Ikväll har jag ätit sniglar för första gången. Det var något jag länge velat testa och när vi såg att det fanns på menyn var det ett självklart val för mig. Sniglarna serverades med banan, grönsaker, stark chili och ris. Jag har svårt att beskriva hur sniglarna smakade men de var lite sega att tugga. Inuti var de lite mjukare och  smakade väldigt speciellt. Gott var det i alla fall och jag är säker på att jag kommer beställa sniglar fler gånger. Efter middagen satte vi oss och avnjöt varsin dricka. Här finns cocktails som innehåller alkohol och mocktails som är alkoholfria. Jag drack en smoothie med min kära favoritfrukt mango. Resten av kvällen har jag deltagit på ett styrelsemöte via Skype. Med tanke på att det här var vårt första möte sen årsmötet hade det ju känts väldigt jobbigt att inte kunna närvara. Skype hackade lite men ljudet var okej och jag gick inte miste om någon information. Nu är det dags för mig att sova några timmar så att jag orkar med nästkommande dagar här.