Första dagen i Vietnam

Hej!

Oj, vad fort tiden går! Tänk att jag redan varit här en hel dag. Klockan är visserligen bara halv nio här men eftersom Nina och kajsa var trötta fick det bli en tidig kväll. Vi har varsitt enkelrum här på hotellet vilket i alla fall jag tycker känns skönt med tanke på att vi ju kommer att umgås väldigt mycket, både med varandra och andra människor de här veckorna. Hotellrummen är stora och min säng är lika bred som en dubbelsäng brukar vara. Madrasserna är betydligt mycket hårdare än vad jag är van vid men det blir förhoppningsvis inga problem.

Så, vad tycker jag hittills då? Ja, det är faktiskt svårt att säga eftersom jag har sett så pass mycket nytt på en och samma dag. Jag tror i alla fall att jag kommer tycka om det här landet. Vädret är underbart och här kan jag gå i bara t-shirt!  Vi bor mitt inne i gamla stan och jag älskar att ha nära till allt samt att kunna höra trafiken utanför fönstret. Många brukar ju uppleva att sådant är lite störande men för mig är det en trygghet och jag har alltid tyckt om att ha liv och rörelse runtomkring mig. Med tanke på för lite sömn det senaste dygnet har vi vilat en hel del idag samt installerat oss på våra rum. Förutom det har vi ätit lunch på en restaurang där jag tycker att det var trevlig personal och att maten var jättegod! Jag åt färska vårrullar med grönsaker och drack en jordgubbsmilkshake. Under eftermiddagen hgick vi ut en sväng. Gatorna var verkligen proppfulla med folk, det fanns små butiker överallt plus att många hade gatukök eller stod utomhus och sålde andra saker. Även om det ibland kunde vara svårt att ta sig fram, det är ofta väldigt trångt och i trappor är trappstegen olika höga, tyckte jag om stämningen. Här kan man dessutom alltid höra tutande bilar eftersom alla tutar på varandra. Tänk vad konstigt och tyst det kommer att kännas hemma i Göteborg när jag kommer hem. Kontrasten är så pass stor att jag har svårt att beskriva den med ord. Vi hittade en liten butik där de bland annat sålde sjögrässnacks och jag som älskar sjögräs, gissa om jag blev glad :) Vi promenerade runt en sjö där det sägs att det lever en gammal sköldpadda. En sak som var lite rolig var att det finns ett ledstråk ganska nära sjön, alltså ränder i marken som man kan följa med sin käpp om man är synskadad. nära sjön satt en man och sålde saker han tillverkat av bambu. Nina köpte två skulpturer, en som föreställde en man på en cyklo och en som föreställde en man som bar två korgar. Till middag åt jag äggnudlar med kyckling och grönsaker. Jag måste erkänna att jag tycker att just den maten var ganska smaklös och därför ska jag testa något annat imorgon. Mangojuicen jag drack till maten var däremot desto godare. Ja, som ni säkert förstår finns det en massa gott jag vill hinna äta innan jag åker hem och vilken tur att jag har elva heldagar kvar här! Priserna är dessutom mycket lägre här i jämförelse med Sverige. En huvudrätt och en dricka kostar någonstans mellan fyrtio och femtio kronor.

Jag har tyvärr inget mer att berätta för tillfället men jag bloggar igen så fort jag upplevt något nytt. Ha det bra tills dess!
/Vispen


Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter som att det könns litet hemma för dig med mycket liv och rörelse omkring dig:-)

2016-04-12 @ 22:47:26
Postat av: Anonym

Låter som att det könns litet hemma för dig med mycket liv och rörelse omkring dig:-)

2016-04-12 @ 22:47:28

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0