Mitt liv fortsätter

Hej!
 
Hur mår ni? Jag har tyvärr känt mig lite krasslig de senaste dagarna och inte orkat göra särskilt mycket. Det är verkligen konstigt. På högstadiet och gymnasiet kände jag mig ofta stressad på grund av att jag hade mycket att göra. Nu när jag varken har skola eller jobb kanske ni tror att jag känner mig lugn och avslappnad. Men nej, jag känner mig stressad även nu, vilket förmodligen beror på att jag har för lite att göra om dagarna. Många är ju sjuka på hösten men det var länge sen som jag mådde så pass dåligt som jag har gjort de senaste veckorna. För några veckor sedan fick jag en förkylning som höll i sig i två veckor. Tidigare hade jag aldrig varit förkyld mer än en vecka. När förkylningen väl släppt kände jag mig visserligen piggare i ungefär två veckor. Men sen dess har jag känt mig hängig, trött och less nästan varenda dag. I söndags natt fick jag värk i både mage och huvud. Värken har kommit och gått i snart fyra dygn. Förlåt för att jag klagar men det är verkligen inget vidare att må dåligt och ibland ha så pass ont att man bara orkar ligga i sängen. Min matlust har dessutom minskat de senaste veckorna. Jag äter fortfarande men känner mig nästan aldrig hungrig, vilket tyvärr lett till att jag slarvat med vissa måltider. Träningen känns sådär. Jag försöker köra kondition och styrka minst en gång i veckan, vilket jag tycker känns okej med tanke på att jag inte vill tävla på landslagsnivå längre, i alla fall inte just nu. Tidigare år har jag aldrig mått såhär. Nog för att jag har varit sjuk ibland och att det funnits dagar då jag knappt orkat stiga upp ur sängen på grund av att jag helt enkelt haft svårt att känna motivation och att det faktiskt finns någon mening med livet. Men även om det funnits och fortfarande finns sådana stunder och dagar har min kropp aldrig reagerat på det här sättet. Jag känner att jag inte vill/orkar ha det såhär länge till. För att jag ska må bra och vara glad behöver jag ha saker att göra, saker att se fram emot och allra helst känna att jag gör någon nytta. Det gör jag definitivt inte när jag sitter hemma och letar jobb varenda dag. Det är klart att det kan kännas bra när jag letat i flera timmar utan resultat och plötsligt hittar ett jobb som jag inser att jag skulle kunna få. Men jag kan lova att det för det mesta är oerhört tråkigt. Av alla jobb jag har sökt har jag inte ens fått svar från en tiondel, vilket i och för sig inte är särskilt konstigt. Det finns ju människor som söker flera hundra jobb innan de får ett. Men jag mår som sagt dåligt av att leva på det här sättet och tror även att min stress beror på att jag tänker för mycket. När man bara går hemma kan jag lova er att man hinner tänka en hel del och känna sig dålig då det man gör, söker jobb i det här fallet, inte ger resultat. Okej, det är som sagt många som är sjuka såhär års och att jag mår lite sämre just nu kanske bara är en tillfällighet. Men men, det är bara att bita ihop, trycka till och kämpa vidare. Det är bara jag som kan göra något åt min livssituaion. Allt går ju om man vill och jag har lovat mig själv att inte låta depression eller något annat jobbigt ta över. Löften är till för att hållas, så är det bara.
 
Det är ju även viktigt att ha en aktiv fritid, det tycker i alla fall jag. Därför letar jag för fullt efter en kör eftersom jag verkligen uppskattar att sjunga tillsammans med andra. Om ni har tips på en eller flera körer i Stockholm får ni jättegärna kommentera det här inlägget och berätta om dem! Jag ska förresten inte glömma bort att skriva att jag blir väldigt glad över era fina kommentarer, både i senare och äldre inlägg. Tack för att ni tar er tid att skriva några rader. Det är alltid lika välkommet och roligt att läsa vare sig ni är positiva eller negativa. Att veta att det faktiskt finns människor som går in här och läser ibland känns jätteroligt! Förutom att jag letar efter en kör funderar jag på att börja träna mer. Showdown har jag ju tröttnat lite på och därför skulle det kännas bra att hitta en ny sport eller någon annan typ av aktivitet där man rör på sig. Vi får se hur det går med den saken, jag lär skriva mer om det framöver. Sen fick jag ju en gitarr i studentpresent och det vore så klart roligt att komma igång så att jag förhoppningsvis hinner lära mig spela lite innan jag blir gammal. Ju äldre vi blir desto svårare har vi ju att lära oss nya saker. Jag har även börjat fundera på att bli aktiv inom politik eftersom jag känner att det är viktigt att vara med och påverka. Sen vore det riktigt skönt att flytta hemifrån så snart som möjligt. Men för att kunna göra det behöver jag ha ett jobb och det är mycket tack vare att jag är medveten om det, som gör att jag orkar lägga flera timmar på jobbsökande varje dag.
 
Även om jag har mått sådär de senaste dagarna har jag försökt hinna med så mycket som möjligt när magen och huvudvärken inte stört mig alltför mycket. I måndags och tisdags var jag på en vägledningskurs för synskadade. Målet med kursen är att ta reda på/bestämma oss för vilken typ av jobb vi vill inrikta oss på. Jag känner mig visserligen redan ganska säker på vad jag vill just nu men tänkte att jag lika gärna kunde delta på kursen, dels för att ha något att göra om dagarna och dels för att få träffa andra människor, samt utbyta erfarenheter med dem. Hittills har vi fått lära känna varandra lite, prata om tidigare erfarenheter, göra ett test, samt berätta vad vi tycker är viktigast för att vi ska trivas på en arbetsplats. Jag kan tyvärr inte påstå att jag blivit mycket klokare men hoppas att åtminstone en ny insikt landar någon gång nästa vecka när kursen fortsätter. Att träffa nya människor har hur som helst varit trevligt:)
 
Med tanke på att jag mått dåligt de senaste dagarna har jag försökt vila så mycket som möjligt på kvällarna. Igårkväll orkade jag inte göra mer än att leta jobb, låna en talbok, leta nytt mobilabonnemang och prata en stund med min kära. Imorse åkte jag till ungdomsmottagningen för att få ett recept utskrivet, samt hämta några kondomer. Jag brukar alltid ha en kondom i fickan utifall att något hemskt skulle inträffa. Om någon skulle få för sig att försöka göra något vill jag åtminstone inte att personen ska kunna ge mig könssjukdomar. Att en sådan person skulle gå med på att ha kondom är kanske inte särskilt troligt men det är ju aldrig fel att vara förberedd. Nu menar jag så klart inte att jag vill eller planerar att något sådant ska hända men jag vill ändå ta det säkra före det osäkra. Så fort jag får lite pengar nästa vecka ska jag dessutom se till att köpa ett överfallslarm. Man lär sig ju av sina misstag och efter att en äcklig gubbe försökte tafsa på mig för några veckor sen har jag lärt mig att det är viktigt att vara förberedd och åtminstone ha något mer än sin egen kropp när man är ute. På ungdomsmottagningen passade jag även på att ta kontakt med en kurator, vilket verkligen kändes bra. Under hela grundskoletiden gick jag till en kurator minst en gång i månaden och hade även kontakt med en psykolog när jag mådde som sämst. På gymnasiet hade jag kontakt med kuratorer till och från. Jag känner hur som helst att jag skulle bli hjälpt av att ha någon att prata med ibland som får betalt för att lyssna på mig och som dessutom har tystnadsplikt. Att prata med sina nära och kära är en sak men jag skulle aldrig vilja belasta dem med för många problem. Jag vill inte att någon ska må dåligt på grund av mig och känner dessutom att det är svårt att veta vem/vilka man verkligen kan lita på. För mig är det istället viktigt att ha en person som inte känner mig privat och som jag fritt kan prata om problem och känslor med. Kuratorn som jag träffa idag verkar bra eftersom jag känner att hon var lätt att prata med. Vi bokade in ett nytt möte och jag ser fram emot att träffa henne igen. Jag tycker förresten att barnmorskan som jag fick träffa idag också var väldigt bra. Att gå upp imorse var definitivt inte det lättaste men jag kan lova att det kändes värt det efter att ha träffat två personer som var oerhört trevliga och gjorde ett bra jobb! När man har ett yrke där man jobbar med andra människor, framförallt barn och ungdomar, anser jag att det är enormt viktigt att tycka om sitt jobb, ha lätt att prata med andra människor, kunna vara trevlig även om man har en dålig dag, ha förmåga att lyssna och gärna ge bra tips och råd om/när det behövs. Av alla jag har träffat har jag fastnat för ungefär hälften. Det är ju tur att det finns många typer av människor så att alla får möjlighet att hitta en samtalskontakt som passar dem bra. Jag känner mig som sagt nöjd med dagens besök på ungdomsmottagningen.
 
Under eftermiddagen har jag gjort något som jag tycker känns lika jobbigt varenda gång. Men eftersom utseendet är viktigt, tror tyvärr att det lär bli ännu viktigare med åren, och eftersom jag vill ha kvar min pojkvän, var det bara att försöka gilla läget, boka in en tid på en frisörsalong och låta frisören klippa av allt hår som växt ut sen jag var där för ungefär fyra månader sen. Även om många fortfarande anser att jag har långt hår håller jag inte med. Nu var det visserligen några centimeter hår som blivit slitet sen sist men frisören klippte bort mer än vad som hade behövts egentligen. Men men, ibland får man kompromissa och fastän jag som sagt tycker att det är tråkigt med kort hår får jag väl helt enkelt försöka vänja mig vid att mitt hår aldrig kommer att bli längre än vad det är idag... Att klippa sig kostar ju en hel del, idag fick jag betala femhundra svenska riksdaler. Nästa gång ska jag dock låta en trainee/elev klippa mig eftersom jag ser flera fördelar med det. Med tanke på att eleven får handledning och dessutom redan har gått en frisörutbildning tror jag inte att resultatet skulle bli dåligt. Om jag skulle vilja göra en stor förändring skulle jag kanske inte låta en elev klippa mig men jag går ju endast till frisören för att toppa mitt hår. Elever behöver ju dessutom kunder att klippa för att utvecklas och slutligen få sina gesällbrev. Kvinnan som klippte mig idag talade om för mig att det lär ta något längre tid för en elev att klippa mig men jag tycker inte att det skulle göra något utan känner snarare att det kan vara värt det. Att det dessutom skulle kosta lite mindre att klippa sig hos en trainee har också betydelse då jag inte har särskilt mycket pengar. Men men, nog pratat om frisörer för den här gången. Nu ska jag istället gå till köket och laga mig någon form av middagsmat. Sen blir det till att förhoppningsvis hitta ett eller flera jobb att söka:) Hoppas att ni får en bra fredag och en fin helg!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas

Hej Vispen!
Nu blir jag lite orolig för dig vännen. Du får inte gå runt och må dåligt. Det är inte alls bra, tror du verkligen behöver prata ut med någon som har tystnadsplikt. Du kan alltid ventilera saker med mig om du vill. Den där snuskgubben vet man inte riktigt hur långt han kunde gått om du inte gjort motstånd. Tror han dock bara ville tafsa. Kondom är alltid bra att ha men jag tror inte någon som vill ha sex med dig utan ditt samtycke bryr sig om kondom. När du är ensam ute se till att befinna dig på platser som är upplysta och inte alltför sent på kvällen. Ska inte skrämma upp dig i onödan men så tänker jag. Ett tips är ochså att prata i telefon med någon medan man går ensam på kvällen eller står och väntar någonstans. Ifall du känner dig mera kraslig så får du se till att få en tid på vårdcentralen så man får kolla upp dig så du inte går och bär på något virus/bakterie. Där kan du sedan få recept på medicin mot detta. Jag ringer på måndag så kan vi snacka. Ha det bra! Kram.

2012-09-14 @ 10:36:30
URL: http://www.jonte85.blogg.se
Postat av: Sandy

Det borde väl vara upp till dig och inte Alireza om du ska klippa dig eller inte? Jag blir så fruktansvärt arg på sådant här. En fråga bara: Hur mycket bryr han sig själv om sitt utseende? Inte speciellt va, vad jag kan minnas. Så varför kräver han att du ska göra det? för att han ska ha något att visa upp?

Nej, var den du är och vill vara och så får han acceptera dig för det, tycker jag.

2012-09-15 @ 11:22:10
Postat av: vispen

Sandy: Ja, Reza tycker att utseendet är väldigt viktigt och att jag bryr mig för lite om hur jag ser ut. Nu förstår jag ju att det är bra och hälsosamt att toppa håret eftersom det inte är fint med slitna toppar. Men varför jag även ska ta bort hår som inte är slitet bara för att, det har jag lite svårt att förstå. Men jo, Reza vill ha en fin flickvän, visa upp kanske är fel ord men det är klart att han inte vill skämmas över mig. Reza är lite som tjejen i vårt förhållande, eller han är den som bryr sig mest om utseendet av oss och det kanske är bra att någon håller lite koll på mig. Jag har börjat bry mig mer om hur jag ser ut det senaste året och ibland behöver jag någon som tjatar på mig/peppar mig för att jag ska göra saker som jag tycker är mindre viktigt men som jag kanske borde göra ibland. Däremot tycker jag att det kan vara svårt att leva upp till hans krav ibland. När jag väl gör något är ju det så klart positivt men sen verkar det aldrig ta slut utan det verkar finnas minst tio saker till att göra... Lite trött blir jag ibland men det finns definitivt människor som bryr sig mer om utseendet än vad Reza gör, en sådan människa skulle i och för sig aldrig jag välja att vara tillsammans med. Men alla har vi ju saker som vi tycker är olika viktigt. Medan Reza bryr sig mycket om utseendet bryr jag mig mycket om intressen, personlighet och att man går bra ihop med familjen. Nu menar jag inte att min pojkvän inte bryr sig om samma saker som jag men att utseendet som sagt är viktigare för honom än för mig. Jag känner så klart att jag inte vill se ut hur som helst men vi kan ju definiera ordet fin på väldigt olika sätt.
Kram

2012-09-15 @ 14:03:33
URL: http://vispen91.blogg.se
Postat av: Reza

Okej, jag har svarat på det här en gång innan men kan gärna göra om det eftersom det verkar behövas.
Det kan låta väldigt klyschigt och fint så som du Sandy skriver och så borde det vara i en idealistisk värld. Vi lever tyvärr inte i en sån och har en realistisk vardag att förhålla oss till. Hur blinda (i vidare tolkning) vi än är, måste vi inse att utseendet spelar roll och är utifrån det som andra får sitt första intryck av oss. Den som inte inser detta faktum förnekar verkligheten, hur illa den här verkligheten nu må vara.
För min del handlar det inte om att inte acceptera utan snarare om att uppmuntra och dela med mig av det jag känner till. Jag har inget behov av att visa upp, det är en konstig tolkning som du gör där åste jag säga!
Jag vet vad det innebär i klara nackdelar att se sliten och halvdan ut och därför talar jag om det för den person som är närmast mig så att hon inte blir drabbad av de negativa konsekvenserna.
Jag bryr mig om utseendet ja och jag står för det, det har erfarenheten gjort klart för mig att jag ska göra.

Jag går inte ut med en fläckig tröja, okammat hår och trasiga byxor. Jag går heller inte ut oduschad, luktar svätt, med sluskigt skägg, oklippt och i trasiga skor. För varför skulle jag göra det? För att bevisa att jag är unik och måste tas som jag är?
Nej, fel strategi!
Det är inte så man visar sitt unika jag, det av något kommer av personligheten.

Du glömmer också en skitviktig sak som man lever med som synskadad och det är andras fördommar. För den fördomsfulla seende världen är blindheten också att inte se sig själv och därmed inte bry sig så noga om hur man själv och andra ser ut. Jag vill i alla fall inte bidra till att den här fördommen förstärks och bibehålls, därför bryr jag mig om hur jag ser ut.

Jag som själv inte har möjlighet att se, ber snarare om att mina vänner och min familj ska vara kritiska mot mitt utseende och klädsel så att jag kan utvecklas och förhålla mig till realismen.

Ett slarvigt utseende som första intryck är likamed en slarvig person för många. Detta har jag sett så många exempel på att jag inser och köper att det är så!

Slutligen, den som bryr sig om både sitt inre och yttre visar på en balans och ett välmående. så varför ska vi låta bli att visa det då?

Det är skillnad på idealism och realism!

2012-09-15 @ 15:07:18
URL: http://www.rezasvilja.blogg.se
Postat av: vispen

Jag måste bara säga att jag inte tycker att Rezas kommentar är särskilt relevant. Klart att man, i alla fall inte jag, går ut med smutsiga kläder, oduschad eller annat som han skriver. Tycker att hans kommentar är ganska extrem. Men jag håller med sådant är jätteviktigt för om man går ut och ser ut på det sättet är det klart att folk tolkar en som att man inte bryr sig. Just dessa exempel är självklara saker för mig.

2012-09-15 @ 15:58:41
URL: http://vispen91.blogg.se
Postat av: Reza

Kommentaren är i sig högst relevant, det är hela kommentaren man ska ta in och inte bara exemplen. De är förstärkta just för att göra det tydligt att ingen visar sitt unika jag genom att vägra inse verkligheten.
För att ta lite mindre exempel så kan vi nämna färgkombinationer, hur kläder sitter, om man ansatt skägget, ifall man har hår i propotion till hur man i övrigt ser ut etc. Det kan också handla om att följa vissa klädkoder. Det är tex skillnad å gatan och gymmet, liksom det är skillnad i riksdagen och på sin närbutik hemma.

Principen är fortfarande samma, bryr man sig inte så ses man som en slarvig person. Det är det som påverkar ens möjligheter vid första intrycket.
Med det är dock inte sagt att man måste stå framför spegeln i x antal timmar per dag. gör man det så har man antagligen ett annat problem.

Klyschor har ingen bäring på verkligheten på det här området!

2012-09-15 @ 16:22:27
URL: http://www.rezasvilja.blogg.se
Postat av: vispen

Hmm, tycker att det här har förstorats väldigt mycket. Det enda jag skrev var att jag tyckte att det var tråkigt att behöva klippa av mer hår än nödvändigt och sen börjar Reza prata om utseendet i stort. Okej, det kan ju vara bra men vad har det med mitt hår att göra? Jag kanske väljer att låta det växa ut mer i framtiden för så länge det inte är slitet längst ner skulle jag inte tycka att det var fel. Sen är det ju en smaksak vad man gillar. Det kommer alltid att finnas folk som inte är nöjda med hur man ser ut och det finns inte så mycket att göra åt det... Vissa tycker om långt hår medan andra inte gör det. Sen finns det ju olika definitioner på vad som är långt och det där tycker jag att man ska ha rätt att bestämma och avgöra själv, punkt.

2012-09-15 @ 18:58:48
URL: http://vispen91.blogg.se
Postat av: Reza

Jag kommenterade Sandys onianserade inlägg och det var därför det blev stort.
Jag tycker också att långt hår är fint på tjejer, men då ska det vara vårdat och i propotion till övriga kroppen. Allt hår som är långt är per automatik inte fint, precis som alla skjortor inte är fina bara för att de är skjortor.
Jag gillar smala slipsar, men det betyder inte att jag sen skiter i hur de i övrigt ser ut bara för de är smala liksom. Olika saker ska hållas i sär för annars blir det omöjligt att diskutera sånt här.

2012-09-15 @ 20:21:57
URL: http://www.rezasvilja.blogg.se
Postat av: Catta

Hej Vispen,

Vad som är viktigt i våra liv måste vi själva få bestämma och det ska inte Alireza eller någon annan för den delen göra åt dig. Vad vi finner meningsfullt varierar från individ till individ. Vi har rätt till våra egna val så länge de inte skadar någon annan.

Vad som är ett fint respektive fullt utseende är en tolkningsfråga och det finns ingen objektiv sanning på det här området. Så länge man är medveten om sitt utseende och själv har valt det ska ingen bry sig om det eller lägga sig i det. Jag tycker att du själv ska avgöra hur långt eller kort hår du ska ha. Det är du som bär håret - inte din pojkvän. Om du trivs med en längre frisyr eller med slitna toppar så ska du ha det. Enligt min åsikt är allt okej så länge man själv är medveten om hur man ser ut och hur det kan uppfattas av omgivningen.

Du är du och det är det som är så underbart! Om Alireza skulle vara beredd att lämna dig för att du inte uppfyller hans krav gällande utseendet så tycker jag att du ska skita i honom. Jag önskar av hela mitt hjärta att det är dig som person han älskar. Och därmed även ditt yttre. Om du blir omgjord till någon du inte vill vara så är du inte du och det vore hemskt.

Lycka till med jobbsökandet och allt annat!


2012-09-16 @ 19:02:52
URL: http://www.tystcatta.blogg.se
Postat av: Reza

Uppenbarligen finns det människor som vill misstolka/missförstå och således gör det och därmed sår osämja med klyschor som vapen. Sånt blir jag så trött på!
Sen när blev uppmuntran förbjudet och likamed att bestämma?
Jag har en uppfattning i den här och många andra frågor som jag diskuterar med min flickvän, precis som hon har och gör på motsvarande sätt. Jag hävdar också min rätt att kunna göra det utan att andra utnyttjar situationen och sår osämja genom att dra upp saker ur klyschornas värld som saknar relevans.
Världen hade nog varit lite finare om folk levde lite som de predikade också...

2012-09-16 @ 20:42:47
URL: http://www.rezasvilja.blogg.se
Postat av: vispen

Jag vill bara säga att jag inte vill att människor ska bli osams på grund av mig och min blogg. Okej, nu har ju min pojkvän sagt att han skulle ta saxen och klippa mig om jag inte gick till frisören ett visst datum, minst tre gånger per år och att han till och med vill göra slut om jag inte sköter det här med håret och har en viss längd på det. Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det men det är klart att jag som inte tycker att det är hela världen, i alla fall inte att hänga upp sig på exakt datum med klipptider, faktiskt kan tycka att det är jobbigt. Samtidigt ställer jag vissa krav på Reza, jag skulle till exempel ogilla starkt ifall han började röka eller snusa regelbundet. Att festa i princip varje helg och dricka sig full är ytterligare två saker som jag inte skulle acceptera. Jag tror att Reza har högre och fler krav än jag med tanke på att han faktiskt är några år äldre. Ett förhållande handlar om att ge och ta och med tanke på att Reza verkar tycka att det här med utseendet är väldigt viktigt för honom, annars hade han inte hotat med att själv klippa mig, får jag helt enkelt finna mig i det. Jag erkänner att det finns stunder då jag allvarligt funderar på att lämna honom då jag tycker att det blir för mycket. Men jag vet samtidigt att alla har saker som vi tycker är mer eller mindre viktigt. Som partner anser jag att det är viktigt att säga sin åsikt om den andra och om det är något man verkligen tycker att den andra måste följa/göra, då har ju alltid den andra ett val.
Det är klart att jag skulle kunna testa att bara klippa av det som är slitet på mitt hår, vilket skulle innebära att det blev längre med tiden. Men det skulle ju varken hjälpa mig eller min pojkvän. Okej att jag trivs i långt hår men jag vill inte att min pojkvän ska behöva skämmas över mig eller att han ska känna sig obekväm i mitt sällskap... Det är svårt det där och eftersom jag inte tycker att utseendet är lika viktigt som min pojkvän har vi svårt att kompromissa ibland. Det handlar inte enbart om hår. Jag tycker dock att jag gör så gott jag kan för att följa alla exempel Reza tagit upp i sina tidigare kommentarer. Men sen är allt relativt. Det är klart att jag önskar att vi människor ska bli accepterade och älskade som vi är men jag tror tyvärr att det är nästintill omöjligt i dagens samhälle och att det som sagt måste handla om at ge och ta för att ett förhållande ska fungera.
Tack till alla som tar er tid att kommentera! Kram

2012-09-16 @ 21:52:36
URL: http://vispen91.blogg.se
Postat av: Reza

Äntligen lite konstruktiva kommentarer.
Nejdå hjärtat, jag skulle inte klippa dig för det skulle inte bli fint tror jag hahah ;P. (Nu kommer säkert nån hänga upp sig på den här meningen också, men visst varsågoda om ni inte har nåt bättre för er :P.)
Det handlar om att ge och ta, jag älskar öl men avstår ofta eftersom vispen inte gör det. så, då vet alla det nu och nej det är inte synd om mig när jag avstår.
Sen är det upp till paret att avgöra hur detta givande och tagande ska gå till och var eventuella gränser går för vad, alltså inget för andra att engagera sig i. Det blir nog bra ska ni se, inte ens på en söndagkväll.

2012-09-16 @ 22:24:02
URL: http://www.rezasvilja.blogg.se
Postat av: Sandy

Alireza: Det heter proportion. Och för mig låter det inte som uppmuntran, utan som krav. Jag är ledsen. Och Vispen, du är fruktansvärt stark och envis. var snäll och fortsätt med det!

För det första så håller jag med Catta till viss del. Jag tycker att man får se ut som man vill bara man är medveten om vilket intryck det gör på omgivningen. Själv älskar jag att klä mig i jeans och t-shirt. Inte smutsiga eller trasiga, bara bekväma. Ibland struntar jag i att kamma mitt hår när jag ska hämta min son från dagis och det är storm ute. Smink är definitivt ingen naturlig del av mitt liv, uppenbarligen är jag fin som jag är ändå enligt både mig själv och andra. Jag vill definitivt inte göra ett "fin flicka"-intryck på folk, för det är inte vad jag är. Jag är jävligt laid-back och väldigt tankspridd och det är faktiskt så jag vill bli uppfattad. Med min klädstil och mitt utseende har jag valt vilket intryck folk ska få av mig. Och så länge det är självvalt och inte skadar någon annan borde det accepteras. Vill man sedan ändra på sig så ska man ju självklart göra det, men det ska vara för sin egen skull, inte av tvång för att göra någon annan nöjd. Man måste ju själv få bestämma vad som är viktigt för en. Skulle nu Alireza mot förmodan börja snusa så får ju du Vispen bestämma om du kan leva med det eller inte. Dock tycker jag inte att man ska tjata och försöka övertala den andra. Man kan uttrycka sin åsikt, så kan partnern i fråga själv bestämma hur pass viktigt just det här är och om man vill ändra på något eller låta det vara. Kan man sedan inte acceptera partnerns beslut får man väl lämna, simple as that. Man kan inte ändra på andra människor om de inte anstränger sig och försöker man blir det bara jobbigt för båda parter.

2012-09-16 @ 22:26:54
Postat av: Belmina

det här är ändå en intressant fråga i sig. Jag håller med Alireza i sak. Utseendet är viktigt, inte minst för första intrycket vad vi än tänker och tycker om det. För personer som ser är synen det primära sinnet och det första intryck de får är oftast synintrycket. Uppmuntran och åsikter är aldrig fel, så länge det inte känns som ett krav. Dessutom, vem har inte någon gång velat göra sig fin och attraktiv för sin partner? Jag tror att det folk reagerar på, Vispen, är att du uttrycker det som att "vill jag ha kvar min pjkvän så får jag väl göra det" eller något i stil med det. I en av kommentarerna skriver du dessutom att du upplever att det är för höga krav på dig. Att gå omkring med såna känslor och tankar är inte roligt. Oftast är det så att det är man själv som har de högsta kraven på sig. Jag borde inte komma med oombedda råd, men jag kan inte riktigt låta bli. Fundera på vart kraven egentligen kommer ifrån, prata med den/dem som du tror har de här kraven på dig och kolla om de verkligen har det eller om det handlar om din bild av hur du tror att man ska vara för att passa in, behålla sin pojkvän, etc. Det spelar ingen roll om Alireza, eller vem som helst i din nära omgivning menar att ställa kraven på dig eller inte, för det är hur du upplever dem som påverkar dig. Jag har alltid behövt träna på att sätta gränser både för mig själv och gentemot min omgivning och har väl inte riktigt lärt mig det än och det låter som du har liknande problem. Att duga för någon annan eller passa in i en krets blir viktigare än vad man själv känner och tycker. Inte förrän i efterhand när man kommer på att "det här kanske inte var riktigt vad jag ville". Förlåt, nu svävade jagvisst ut. Hoppas du får ut något vettigt av det här :) Kram

2012-09-16 @ 22:36:38
Postat av: vispen

Självklart får jag ut vettiga saker av att läsa era kommentarer, tro inget annat! Jag tycker om att få olika syn på saker och ting. Och jag tycker att du har rätt Belmina, klart att det är roligt att bli uppskattad och eftersom jag vet om att min pojkvän tycker om när jag är fin försöker jag vara det ibland både för min och hans skull. Ibland blir det mer för hans skull då precis som att han ibland avstår från att dricka för min skull eller vad som helst.
Och självklart, jag vet lika bra som ni hur viktigt ddet här med första intrycket är, det är definitivt inget nytt och det är klart att jag försöker tänka på hur jag ser ut när jag går på intervjuer och liknande, sådant är väldigt självklart för mig, behöver inte diskuteras.
Jag har höga krav på mig själv när det gäller mycket men okej, min pojkvän har högre krav på mitt utseendet än vad jag har, vilket både han och jag tycker är konstigt. Men precis, det här med att ge och ta är viktigt, puss på det! Nu är jag trött så det här blev inget långt men jag har tagit till er era ord. Ni är fina! Och Sandy: du är snäll som säger att jag är snäll. Kramar!

2012-09-16 @ 23:11:12
URL: http://vispen91.blogg.se
Postat av: vispen

Oj, läste fel där ju, är som sagt jättetrött och som reza sa så är det ju söndag kväll, då borde man ju ha vilat upp sig efter helgen men nähe, inte jag dåra kanske. Men ja, vare sig sandy tycker jag är snäll eller inte ska jag definitivt fortsätta vara envis, annars kommer man ingenstans i livet. Godnatt!

2012-09-16 @ 23:17:43
URL: http://vispen91.blogg.se
Postat av: Reza

Bra, Belmina kanske fick fram det jag försökt säga.
Vem har här pratat om tvång eller ovillkorliga krav eftersom ett par av er så hårt trilskas med att hålla fast vid en sån tolkning?
Och ja, det handlar just om att veta vad andra tänker och tycker och där är jag av den bestämda uppfattningen att vi måste diskutera det och ta intryck genom ord eftersom vi inte ser reaktionen i den seende omgivningens miner och kroppspråk. Här kan ingen påstå att folk inte reagerar och inte iaktar när de ser en annan människa.
Jag tror inte hon skulle lämna mig om jag drack en öl eller lät bli att ta på mig parfymen som hon känner igen, men jag gör båda grejerna för att just ge henne det där lilla extra, just för att hon är hon! Så kan det vara med mycket annat också, eller är det inte tillåtet menar ni?

2012-09-16 @ 23:20:00
URL: http://www.rezasvilja.blogg.se
Postat av: Sandy

Men Alireza, det finns en skillnad på att göra något för att man blir glad för att den andra blir glad (som ölen och parfymen t.ex. Det tycker jag är fina gester som kommer från hjärtat) och på att tjata på någon (eller uppmuntra flera gånger kanske jag borde säga). Så länge Vispen själv blir glad av att göra dig glad så är det ju inget fel, men just i klippningsfrågan vilket det här ju från början handlade om verkar så inte vara fallet.

Det jag från början ville ha fram är att du borde acceptera Vispen för den hon är och den hon vill vara. Självklart ska du ge din input, annars funkar ju ingenting, men beslutet borde ju ligga hos henne. Nu tycker du säkert att det gör det, fast som Vispen beskriver saker och ting så gör det ju inte riktigt det. Varför inte påpeka saker på ett mer neutralt sätt än "om du inte klipper dig så tar jag fram saxen och gör det själv" (nej, jag förstår också att du inte skulle göra det, men det är ändå en form av hot) och låta henne själv ta ställning. Kanske att hon skulle klippa sig med glädje och förväntan på din reaktion då, för att det kommer från hennes eget hjärta. Eller kanske inte och då får det helt enkelt accepteras.

2012-09-17 @ 08:56:08
Postat av: Catta

Jag håller helt med Sandy. Ett förhållande bygger väl på ett givande och tagande. Enligt min åsikt får man lära sig att leva både med sin partners styrkor och svagheter. Klarar man inte av att acceptera svagheterna eller tycker att de skymmer det positiva så kanske man bör fundera över vad som är viktigt...

2012-09-17 @ 14:01:22
URL: http://www.tystcatta.blogg.se
Postat av: Jonas

Hej Vispen!
Jag tycker att du är en stark person som står för dina åsikter. Sen så har jag ju tidigare nämnt att jag tycker att du ibland ställer höga krav på dig själv. Jag tycker att du inte skall göra det ibland eftersom jag förstått att du mår dåligt av det. I ett förhållande så tycker jag att det är upp till en själv och bestämma över sitt utséeende och inte sin partner. Sen kan ju alltid den andra ge råd om klädval och utséende mm. men i slutändan är det upp till en själv. Vill inte ens partner acceptera detta så ska nog den personen fundera på om den ska leva i en relation eller inte. I slutändan är det dock du och Allireza som bestämmer över er relation och vad som ska gälla mellan er och ingen annan. Stå upp för den du är vispen! Ha det bra! kram.

2012-09-18 @ 09:13:22
URL: http://www.jonte85.blogg.se
Postat av: emma

I´m with Sandy on this one. Jag blev väldigt orolig när jag såg hur du hade formulerat dig, Vispen.

Sen en sak ni inte har tagit upp här, men som är väldigt viktigt, är ju att man inte kan se riktigt bra ut förrän man faktiskt trivs med sig själv och sitt utseende. Jag brukar till exempel ibland gå i omatchande kläder, helt omedvetet, och när jag kommer hem kan jag få kommentaren "oj! det är skulle jag aldrig ha på mig, men på dig funkar det". För att jag mår bra. (och nej, jag tycker inte heller man ska gå runt smutsig och ful. verkligen inte. just making a point here.)

2012-09-18 @ 15:30:35
URL: http://hopelosthead.blogg.se
Postat av: Marie

Håller med Reza om att det är viktigt att vara medveten om hur man ser ut och hur man uppfattas av andra på grund av det, men det tror jag nog att du är, Vispen.

Att man, som blind, bör vara extra noga med hur man ser ut håller jag, däremot inte alls med om. Det finns seende som bryr sig oerhört mycket om hur de ser ut, och så finns det de seende som inte alls gör det. På samma sätt finns det blinda som tycker på olika sätt i den här frågan. Att tycka att det är alla blindas skyldighet att bry sig lite extra om sitt utseende, för att motverka fördomar mot just blinda, är, rentav, en fördom i sig. Fördomar kommer alltid att finnas, det är något vi får leva med. Jag skall inte vara tvungen att bry mig mer om mitt utseende bara för att jag är blind, (även om jag, i just det här fallet, är ett oerhört dåligt exempel på detta, då jag bryr mig ganska mycket om hur jag ser ut). Men tro mig, jag har, trots att jag bryr mig om hur jag ser ut, ibland mött fördomar för att jag inte ser. Som jag sa:
Det är så det är. Människor har fördomar, men oftast blir man sällan utsatt för dessa om man bemöter dem på ett bra sätt. Om någon, trots ett bra bemötande, fortfarande vill ha fördomar mot mig så får de väl ha det. Det är väl ändå bättre att koncentrera sig på de människor som gör ditt liv till ett bra liv?

Vispen! Ha inte så höga krav på dig själv! Du skall se att din pojkvän säkert älskar dig ändå. :)

2012-09-19 @ 11:50:15
URL: http://www.ismen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0