Fem veckor kvar

Hej!

Hoppas att ni mår bra och att ni njuter av det fina vädret. Jag tycker att det är skönt att jag bara behöver ha en tunn jacka på mig när jag är ute. Tiden går och idag är det bara fem veckor kvar tills jag tar studenten. Kan ni tänka er, fem veckor. Jag tycker verkligen om att ha något att se fram emot. Innan jag tar studenten ska jag hinna göra en hel del. Det är förhoppningsvis bara helgen som kommer som blir lite seg. Beroende på när US releasefest är, vi kommer kanske bli tvungna att flytta den, ett träningsläger, ett möte med US valberedning, en tävling och lite annat kan det hända att jag har saker att göra varenda helg fram till studenten och det hade varit trevligt:) Igår skickades det förresten ut inbjudningar till min studentmottagning till mina släktingar och andra som jag tycker att det hade varit roligt att träffa. Med tanke på att jag aldrig har haft någon stor fest tidigare hoppas jag att vi blir många. Nu har jag gått i skolan i tretton år och därför vill jag definitivt fira att jag äntligen tar studenten! Mina vänner har fått inbjudningar via facebook och jag hoppas verkligen att jag inte har glömt att bjuda in någon nära vän. Det hade varit riktigt jobbigt! Men men, det här blir säkert bra i slutändan och jag ska snart bestämma mig för vad jag vill ha för mat på festen. En tårta ska vi så klart fixa också plus att jag behöver en eller två nya klänningar. Den tjugotredje maj har jag dessutom bokat in en klipptid eftersom jag skulle vilja ha en ny frisyr.

Jaha, vad har hänt sen jag bloggade senast? Min helg var väldigt lugn och jag valde att vara hos min kära pappa Björn. På lördagen åkte vi och handlade lite och jag hittade en present till min assistent Jonas. Det var ingen jätterolig grej men men, det är ju tanken som räknas:) På kvällen grillade vi och åt lax med pressad potatis. Till efterrätt åt vi banan med choklad och vaniljglass, det var jättegott:) En sak som jag verkligen behövde göra i helgen var att plugga och jag måste faktiskt säga att jag kände mig duktig som pluggade flera timmar både i lördags och i söndags. Det blev några timmars läsning samt en hel del skrivande. Imorgon har jag prov i naturkunskap och jag känner inte att jag har lärt mig allt än men det löser sig säkert, det ska jag se till. Igår började jag dagen med musikteori och oj vad svårt jag tycker att det är att lära mig all teori. Nästa vecka ska vi jobba med gehöret och en eller två veckor efter det har jag mitt sista musikteoriprov någonsing. På något sätt ska jag se till att klara det och med tanke på att det hade varit trevligt att få vg i kursen ska jag plugga hårt. Nu när jag börjar se ett slut på allt pluggande tror jag att det åtminstone kommer att kännas lite lättare att plugga de sista veckorna:) Igår höll jag tal på svenskan. Att prata inför folk är inte direkt något jag gillar men jag måste faktiskt säga att det kändes bättre och lättare än vad jag trodde att det skulle göra. När jag läste upp talet för Nina i söndags kväll tog det fyra minuter men när jag väl stod i skolan tog det sex, vilket jag tycker var lite konstigt men men. När jag frågade läraren om det skulle göra att jag fick IG sa hon nej och jag hoppas verkligen att jag fick godkänt så att jag inte behöver framföra ett nytt tal. Ämnet jag valde att prata om igår var hur som helst fördomar i vår tid eftersom jag anser att det är något som vi bör fundera över lite då och då. Alla har ju fördomar och så kommer det nog alltid att vara. Men jag tror att det kan vara bra att påminna både sig själv och andra att fundera över vilka fördomar vi har och att det är viktigt att komma ihåg att till exempel inte dra alla handikappade, homosexuella eller invandare över en kam. Alla är ju individer och jag har väldigt svårt att förstå hur det kan finnas människor som verkar bestämma sig för att ha något emot dessa människor från första början och att det till exempel kan räcka med att ha ett utländkst namn eller utseende för att stämplas som lågutbildad. Jag är ju blind och har märkt att det är ganska vanligt att människor har fördomar om mig eller andra personer som har en synnedsättning. Det händer att jag stöter på människor som tror att jag inte kan prata. Det har även hänt att personer har pratat med mig som om jag vore mindre vetande och som att jag skulle ha svårt att förstå vad de sa. Åh vad jag kan störa mig på sådant... Men men, det är bara att inse att det alltid kommer att finnas människor som behandlar en konstigt. Nu ska jag plugga en stund innan jag åker iväg på en intervju. Efter det ska jag träna showdown några timmar och det ska bli roligt!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Hej!

Fördommar kommer alltid att finnas och har altid funnits bl.a. oss männsikor. Sen gäller det att om man har fördommar om folk kan man kanske hålla dom för sig själv utan att säga det till dom berörda personen/personerna. Har ochså stött på människor som särbehandlar en för att man har en synnedsättning. Min synskada syns ju inte lika tydligt som din därför är det inte lika stort problrm för mig. Hoppas det snart komme en inbjudan till us realeasefet av nya skivan. Hoppas vi ses då.

Ha det bra! Kram.

2012-05-09 @ 10:39:59
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Marie

Fördomar, ja... Bra val av ämne, hoppas att du får ett bra betyg.



Om folk pratar med dig som om du är mindre vetande tycker jag att du skall pröva att bemöta dem på samma sätt. Pratar de högt och tydligt med dig - prata högt och tydligt tillbaka. Förklarar de någonting självklart - förklara något lika självklart för dem. Då tror jag, i alla fall i de flesta fall, att budskapet går fram. :)



Kram på dig!

2012-05-10 @ 10:43:36
URL: http://ismen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0