rederiet Tallink Silja menar att passagerare med synnedsättning utgör en säkerhetsrisk, bolaget anmäls därför till DO

Hej!

Det var många som tyckte att Alireza och jag skulle anmäla det som vi fick vara med om förra veckan. Den här texten skickades till diskrimineringsombudsmannen tidigare idag. Jag lägger upp den här så att ni som vill kan läsa:)

/Vispen

Vi anmäler:
Tallink Silja AB
Box 27 295
10253 Stockholm
Reg. 556342-6138

Grund för anmälan

Diskriminering och kränkande behandling på grund av synnedsättning.
Vi uppmanades av incheckningspersonalen att avstå från resan på grund av vår synnedsättning.

Händelseförlopp
Den tjugotredje februari 2012 bokade vi en resa enligt bifogad bokningsbekräftelse. Innan vi bokade resan tog vi kontakt med Tallink Siljas kundtjänst för privatpersoner. Vi hörde oss för vilka olika alternativ till kryssningar som fanns samt vad dessa skulle kosta under vecka nio. Då en av oss är under tjugoett år (vilket normalt är nedre åldersgräns för att kryssa), efterlyste vi en kryssning med lägre åldersgräns. Vi fick då veta att en sådan kryssning gick att boka onsdagen den 29/2-1/3, en så kallad tjugotretimmarskryssning. Glada över beskedet bestämde vi oss för att boka. Eftersom vi båda har en grav synnedsättning var det viktigt för oss att försäkra oss om att vi i vissa situationer, exempelvis vid frukostbuffén samt vid på och avstigning, kunde få ledsagning. Enligt kundtjänstpersonalen skulle detta inte vara några problem och vi uppmanades att vid incheckningen tala om att vi behöver ledsagning till och i vissa lägen ombord på fartyget. Efter att telefonisten åter upplyst oss om priset för resan uppmanades vi att göra bokningen via företagets hemsida eftersom priset skulle bli lägre. Efter många och långa klick på hemsidan, med x antal misslyckade försök lyckades vi till slut boka den resa vi ville ha, vars bekräftelse bifogas den här anmälan.

Den 29/2 klockan 18.00 anlände vi till Värtahamnen, Tallink Siljas terminal. Vi tog oss fram till incheckningsdisken och fick då prata med en man. Vi uppgav vårt bokningsnummer och han hittade vår bokning. Vidare bad vi om ledsagning för att kunna borda fartyget. Mannen vid incheckningen blev förvånad av att få frågan och svarade direkt att någon hjälp inte gick att få samt att vi var tvungna att ha med oss egen ledsagare. Vi stod på oss och hävdade vår rätt att precis som vilka andra passagerare som helst kunna resa. Vi hade gjort en korrekt bokning och resan var redan betald. Mannen vid incheckningen fortsatte att hävda att en egen assistent var en förutsättning för att vi skulle kunna borda fartyget. Vi fortsatte diskussionen och hävdade vår rätt att kunna resa och hänvisade nu till telefonkundtjänstens uppmaning om att vi skulle be om ledsagning vid incheckningen. Vår motpart i diskussionen som vid det laget var frustrerad överlämnade ärendet till sin chef och denna gång fick vi möta en kvinna. Kvinnan hänvisade till Tallink Siljas regler om att en egen assistent är nödvändig och menade att inga undantag kunde göras. Hon sa också att vi ”utgjorde en säkerhetsrisk ombord” och därför inte fick borda fartyget. Såväl mannen som kvinnan hänvisade till regler som gällt sedan 1994 och menade att vi borde ha tagit del av dessa innan vi bokade resan. Vi stod på oss och hänvisade återigen till telefonkundtjänsten och löftet om att vi skulle kunna få ledsagning. Efter en stunds diskuterande menade kvinnan att det i slutändan var fartygets kapten som kunde avgöra frågan och göra undantag ifrån gällande regler. Vi hänvisades till fartygets vaktlag och fick prata med dessa i väntan på kaptenens besked.

Vakternas bemötande var olika men kan sammanfattas med inrådan om att inte åka. Efter att frågan ställts till kaptenen kom en matros med besked om att vi kunde borda fartyget men på eget ansvar. Personalen skulle inte hjälpa till med ledsagning och vi fick också veta att det kommer att bli mycket fylla och en hel del slagsmål ombord. Vaktlaget var noga med att tala om att vi på grund av vår synnedsättning hade sämre förutsättningar att klara oss i en sådan miljö och avrådde oss återigen från att åka. Matrosen menade att folk skulle kunna ge sig på oss just för att vi har en synnedsättning. Vaktlaget talade om för oss att det här inte skulle bli någon nöjeskryssning, att vi skulle få svårt att sova och att folk på grund av fyllan inte ens brukar våga sig ur hytterna. Vi förklarade att vi har kryssat med andra bolag tidigare och att vi då alltid kunnat klara oss med lite stöd. Som svar fick vi veta att det nu handlade om så mycket fylla så att den här kryssningen inte var jämförbar med andra kryssningar. Efter allt detta konstaterade vi att våra förutsättningar att åka var väldigt små och begränsade och vi hänvisades åter till incheckningspersonalen.

Tillbaka vid incheckningen fick vi prata med den man vi pratat med tidigare. Vi berättade att vi nu stod utan planerat boende och behövde hjälp med det. Mannen talade om för oss att Tallink Silja inte kunde ta ansvar för detta och att ”det här är ingen socialförvaltning”. Vi undrade vad som skulle hända med de redan inbetalda pengarna och fick då veta att dessa egentligen inte skulle återbetalas men att ett undantag kunde tänkas bli aktuellt om chefen ansåg det. Vi hävdade återigen att vi nu hade förlorat vår möjlighet till kryssning och därmed övernattning och att vi var i behov av en lösning. Återigen fick vi höra att ”det här är ingen socialförvaltning” och att ”ni ska vara tacksamma att ni kanske får pengarna tillbaka”. Frustrerade och arga bad vi om att få prata med chefen varpå den tidigare omnämnda kvinnan infann sig. Kvinnan var mycket tydlig med att tala om för oss att företagets ansvar inte kunde sträckas längre än att vi kunde få pengarna tillbaka. Vidare talade hon om att det var vårt ansvar att ta reda på vilka regler som gäller innan vi bokar resor. Vi talade återigen om för kvinnan att vi ställt frågor om ledsagning och fått löfte om att det var möjligt bara vi anmälde det vid incheckning. Kvinnan ifråga ville dock inte tro på oss. Vi fick till slut pengarna tillbaka och fick sedan lämna terminalen.
Kvällen avslutades med kraftig huvudvärk, samt en känsla av ovisshet och stor frustration.

Slutsatser och reflektioner
Vi konstaterar att vi utsatts för diskriminering och kränkande behandling av Tallink Silja AB.
Att först bli felinformerad, sedan nekad tillträde och slutligen kränkt med glåpord och förlöjliganden är inget vi accepterar. Att upprepade gånger få höra att Tallink Silja ”inte var någon socialförvaltning” anser vi vara en direkt kränkning. Vi vänder oss emot att behöva stå i tacksamhet för en återbetalning, för en kryssning som inte blev av på grund av rederiets bemötande och hantering av oss.
Att vi skulle ”utgöra en säkerhetsrisk ombord” känner vi oss kränkta av och detta kan inte kallas för något annat än just uppenbar diskriminering.
Vi vänder oss emot resonemanget om att synnedsättningen skulle göra oss till en fara för andra passagerare. Vi ställer oss frågan om vem som utgör en fara i en nödsituation, personer med synnedsättning eller kraftigt berusade passagerare. Vidare hävdar vi bestämt att vi i en nödsituation har större förutsättningar att inte gripas av panik och stress jämfört med andra just eftersom vi inte ser vad som händer runtomkring oss. Exempelvis har vi lättare att hantera mörker än de flesta andra på ett fartyg.
Slutligen ställer vi oss frågan hur man med en sådan säkerhet kan förutse att det blir bråk, fylla och därmed en farlig miljö för passagerarna. Vi undrar om alla passagerare får höra att de reser under dessa förutsättningar.
Vi anser oss ha tagit vår del av ansvaret och informerat oss om förutsättningarna genom vår kontakt med telefonkundtjänsten innan resan bokades. Vi var oerhört tydliga med behovet av ledsagning i vissa situationer, vilket enligt Tallink Siljas personal skulle lösas på plats.
Det regelverk som incheckningspersonalen hänvisade till var inget vi blev informerade om och den går svårligen att ta del av via en till stora delar otillgänglig hemsida.
Efter det inträffade känner vi oss kränkta, besvikna och otillräckliga.

Vi har båda en grav synnedsättning sedan födseln, en verklighet som bjuder såväl svårigheter som lycka i olika situationer, precis som i alla andra människors vardag. Vi känner sällan en sådan sorg, frustration och en känsla av oduglighet som vi gör nu efter den inträffade händelsen med Tallink Silja.
Ett dygn som skulle ge oss avkoppling och nöjen byttes ut mot ett dygn i ovisshet, känsla av olust och nedstämdhet.
Vi ställer oss frågan vad vår roll är i ett samhälle som i stor utsträckning ställer krav på självständighet, men där vi samtidigt hindras i vårt initiativtagande på grund av utbredd strukturell diskriminering.
Är det verkligen meningen att aktiva människor ska straffas på det här sättet på grund av andras tillkortakommanden?

Göteborg/Huddinge
5 mars 2012


Kommentarer
Postat av: Claudio

Tråkigt det som hände Vispen men bra att ni gjorde en anmälan! Sjukt att sånt ska få hända i Sverige. kramar till dig

2012-03-05 @ 19:56:30
Postat av: Niklas

Hej Vispen! Alltså detta är ju helt otrolig, tror nästan inte att det är sant! Känner medlidande med er och samtidigt en stor ilska över det som skett. Mycket bra att ni anmälde, sådant här skall ju bara inte hända! Ha det bra och hälsa Reza! Kramar

2012-03-05 @ 21:36:56
Postat av: Anna

Håller med övriga! helt sjukt at sådant här ska hända, men bra att ni anmälde! Blir riktigt förbannad när jag läser vad ni var med om! Kram

2012-03-05 @ 22:17:19
URL: http://vissmaragd.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Bra att ni gjorde en anmälan hoppas att DO tar upp erat mål till prövning och att ni vinner! Ni borde tipsa medierna om detta. Jag tror att loreen vinner på lördag i melodifestivalen Ha det bra! kram.

2012-03-06 @ 08:21:38
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Johan

Alltså, vad ska man säga? Det är ju helsjukt ju! Som ni skriver i anmälan, vem utgör egentligen en säkerhetsrisk, två gravt synskadade personer eller dyngpackade ungdomar? Svaret känns ganska givet känner jag. Dessutom tvivlar jag starkt på att de ens får ha sådana "suparkryssningar", där folk slåss och ger sig på varandra. Det innebär väl en säkerhetsrisk om något. Gissar att personalen i ett sådant läge hade gått emellan de sammandrabbade.



Kan bara säga, bra att ni anmälde Vispen! Hoppas nu ni får rätt i detta!!



Ta hand om dig!

2012-03-06 @ 10:30:06
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: Fannie

Det är väldigt bra att ni har anmält, för självklart så är det fel att behandla en människa (oavsett om det finns en funktionsnedsättning eller inte!) så.



Fast jag själv som studerar till ett arbete till sjöss, kan dessvärre se lite säkerhetsproblem som dom säger. Kanske inte så som dom säger, men vid en evakuering så kanske inte ni hittar till rätt plats etc, och de kanske inte kan garantera att ni kan få ledsagning dit. Det är mer för erat liv, mer än för deras, de fulla passagerarnas etc säkerhet. (Detta är inte menat som något elakt, förlåt om det tolkas så!)



Jag hoppas åtminstone Tallink Silja får sig en tankeställare nu! :) Lycka till i framtiden med alla resor! :D

2012-03-06 @ 17:37:56

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0