Träningsläger i showdown och andra funderingar

Hej!

Hur mår ni? Nu var det ett tag sen jag bloggade och jag har helt enkelt inte känt för att göra det förrän ikväll. Även om allt plugg är över händer det en hel del i mitt liv just nu och i övermorgon tar jag ju studenten. Kan ni tänka er, om mindre än fyrtio timmar har jag sprungit ut .Det är alltså mycket att tänka på för både mig och min familj och vi har både planerat och handlat inför min studentmottagning. I onsdags beställdes mat och tårta och jag håller tummarna för att det vi beställde räcker till alla som kommer på tisdag. Jag är fullt medveten om att det finns vissa som äter väldigt mycket och att till exempel bara räkna med en tårtbit per person tycker jag är lite. Men då andra tyckte att vi skulle göra på det här sättet får det bli så den här gången. Jag tycker dock att man borde ha köpt några bitar extra då det kanske dyker upp någon som inte har föranmält sig plus att det ju alltid är bättre att ha köpt för mycket än för lite. När det dessutom är fest så pass sällan och man bara får chans att ha en studentmottagning i sitt liv hade man ju kunnat trycka till lite extra. Nu har vi ju faktiskt bjudit in en massa folk och jag tycker att det är viktigt att de som kommer ska känna sig nöjda när de lämnar mottagningen. Men men, det här blir nog bra på något sätt. Eftersom ingen hade ork eller tid att laga mat till sextiofem personer eller till och med lite fler än så, har vi beställt catering. Därför hoppas jag av hela mitt hjärta att cateringfirman räknar med att folk äter mycket och att de gör god mat. Om inte blir det jobbigt. Men jag ska försöka vara positiv och hoppas att jag och alla andra blir nöjda med maten, tårtan och framförallt själva festen:)

Studenten och mottagningen är nästan det enda jag tänker på just nu känns det som. Det känns som att listan över saker att oroa sig för aldrig tar slut. Klänningen är ju köpt i alla fall och sen har Lovisa sagt att hon kan hjälpa mig att fixa någon fin frisyr. Min kära verkar tycka att det är viktigt med smink också men vi får se hur det blir med den saken. Det är klart att man ska vara fin men med tanke på att jag aldrig sminkar mig i vanliga fall kommer det att kännas ovant och konstigt. Dessutom kommer jag bara ha ungefär en halvtimme på mig att duscha och göra mig i ordning efter att jag har åkt flak och blivit duschad i öl. Hur fint skulle det då se ut med smink som skulle fixas på bara någon minut? Jag har aldrig känt att jag har haft något behov av att använda smink och är ganska säker på att jag ändå skulle råka kleta ut det på tisdag när jag tryckte till folk, åt eller kanske råkade klia mig i ansiktet utan att tänka på att jag var sminkad. Min kära säger att han kräver att jag ska ha parfym på mottagningen och det kan jag förstå eftersom man luktar gott då och så vidare. Sen är det ju så att på grund av att någon har uppfunnit smink ses det tydligen som konstigt att inte använda det idag. Tyvärr verkar det ju som att man stämplas som att man inte tänker på sitt utseende om man kommer osminkad till något ställe där man ska vara extra fin... Jag måste säga att jag tycker att det är tragiskt att många tänker på det sättet och känner att man ju kan anstränga sig även om man inte sminkar sig. Jag ska ju ha klänning, jag kan tala om att jag letade i flera timmar för att hitta en som passade mig, fixa håret, jag har ju klippt mig inför det här, vaxa benen, något som inte är särskilt skönt, samt säkert göra något mer för att bli fin. Att smink har blivit så pass vanligt att man tydligen måste använda det för att klassas som fin tycker jag är sorgligt och det står jag för. Det är klart att det är bra att smink finns men att det har gjort att i princip alla tjejer och kvinnor är tvungna att använda det för att vara ”fina” tycker jag är fel. Förr i tiden när det inte fanns smink levde man ju också och det klarade man utan problem. Människor har sagt att jag är fin på andra fester när jag har haft klänning eller liknande. Har de inte menat det då eftersom jag inte har varit sminkad vid dessa tillfällen? Man kan ju undra. Jag har så klart förståelse för att min familj, pojkvän och andra som känner mig inte vill skämmas över hur jag ser ut. Jag själv vill ju också känna mig nöjd så klart. Men är det fel av mig att känna mig nöjd även om jag kommer osminkad till mottagningen? Det är verkligen inte alltid lätt att vara människa och tänk så skönt för alla killar och män som inte ens behöver tänka på att kleta in saker i ansiktet och gå runt med det en hel kväll eller kanske till och med varenda dag. År 2012 är det förmodligen bara jag som ser det här som ett problem. Alla andra tjejer och kvinnor har kanske vant sig vid att det är såhär. Det är lite som med iphone, alla har det förutom jag som inte tycker att jag behöver någon. Okej, det där kanske var en konstig jämförelse men jag önskar att man skulle kunna klassas som fin utan smink. Jag har aldrig varit särskilt tjejig, det vet jag om och jag har många fel och brister precis som alla andra människor på jorden. Ett av mina största fel är att jag tänker för lite på mitt utseende. Jag känner till exempel att jag kommer att göra mycket för att vara fin på tisdag medan jag märker på vissa att de inte blir nöjda med mig. När jag nu äntligen försöker göra något gör jag tydligen ändå alldeles för lite. Men man måste ju börja någonstans, eller hur? Det tycker jag att folk borde uppmuntra istället för att säga att jag ju självklart borde ha tänkt på att köpa smink och att det inte skadar att vara lite fin någon gång. Okej, jag kanske är lite extra känslig nu och tar åt mig för saker som jag inte hade brytt mig om i vanliga fall. Men åh vad trött jag blir. En anledning till varför jag aldrig har gillat smink är förmodligen att jag inte ser något och därför inte kan se hur mycket finare man blir i det och vilka underverk det kan göra. Jag känner snarare bara att det är i vägen och har svårt att förstå varför man ska vara tvungen att ha läppglans, ögonskugga och annat som innehåller allt möjligt konstigt, för att se ”fin” ut. Även om det här med att jag inte ser kanske är orsaken till varför jag inte gillar smink kan jag ärligt talat säga att jag tvivlar starkt på att jag hade tyckt bättre om det om jag hade sett. Men men, jag vill vara nöjd med hur jag ser ut och jag vill inte att mina nära och kära ska behöva skämmas över mitt utseende. Även om jag känner mig nöjd utan smink och liknande finns det uppenbarligen åtminstone en person som tycker att det är en självklarhet att jag ska ha det på tisdag. Därför får jag väl trycka till och försöka ordna det då, bara tiden finns.

Trots dessa och andra jobbiga funderingar som gör mig frustrerad och nervös ser jag fram emot tisdag, det ska bli härligt att springa ut tillsammans med alla treor. Jag vet dock att jag kommer att sakna Kulturama i framtiden men skolan kommer ju att finnas kvar och jag kanske går någon mindre kurs i sång eller till och med vuxenutbildningen där så småningom, vem vet. Hela livet kretsar så klart inte kring mig och mina små problem utan det är fler än jag som tar studenten i år. I fredags hade mina kusiner Jakob och Matilda studentmottagningar. På grund av bilköer hann jag tyvärr inte gå på Matildas men jag får förhoppningsvis träffa henne på tisdag:) Jakob hade sin studentmottagning hemma och jag hann fira tillsammans med honom, hans familj, släkt och vänner i några timmar. Vi åt en massa god mat, umgicks, såg när Jakob öppnade presenter som innehöll pengar och en massa fina saker, fikade och hade helt enkelt väldigt trevligt:)

Igår förmiddag åkte Nina och jag för att handla inför min mottagning. Jag ska inte tråka ut er med att skriva mer om det nu utan kan bara säga att det tog längre tid än vad jag trodde att det skulle göra och att vi inte riktigt hann hitta allt vi ville ha. Vi fastnade i bilköer på väg till Bromma där vi skulle lämna det vi handlat men vi kom fram till slut och jag hann prata lite med min kära mormor Lia innan jag åkte vidare till Handen. Det var en del bilköer även på väg dit och när jag väl var framme var det dags för middag. Vi åt på China station och jag åt tofu med stark sås och oj vad gott det var:) Efter middagen umgicks jag med Mariah, Cq och Zebben i några timmar. Vi pratade om allt möjligt och lyssnade på musik. Cq tipsade om musik som han tyckte att jag skulle lägga till i en spellista som jag kommer att spela upp på min studentmottagning och det var trevligt att Cq ville hjälpa mig med det. Kvällen avslutades som vanligt i telefon med min älskade. Trots att vi pratar varje dag känns det alltid som att vi har något att prata om, vilket jag tycker är bra. Min gubbsing är fin som står ut med mig även dessa dagar när jag mest pratar om mitt liv och saker som rör mig. Jag känner mig verkligen inte som en bra flickvän men efter studenten blir det ändring på det, om min kära står ut med mig tills dess och fortfarande vill ha mig då, man kan ju alltid hoppas i alla fall.

Imorse var det frukost klockan nio, vilket jag tycker var en helt okej tid. På andra landslagsläger brukar det vara tidigare än så. Jag åt hur som helst äggröra, grönsaker, frukt och lite annat gott och gick sedan för att borsta tänderna innan det var dags att checka ut från hotellet och gå till radion, stället där vi alltid brukar vara, för att träna. Dagens träning kändes okej men oj vad dålig jag kände mig när jag förlorade stort emot killarna. Egentligen är det inte konstigt med tanke på att jag inte har tränat särskilt mycket de senaste månaderna men nu är det ju snart EM och därför ska jag försöka köra hårt tills dess. Idag spelade vi tresetsmatcher mot varandra och tränade på olika moment under eftermiddagen. Resultaten visade att alla är duktiga eftersom alla vann minst en match och jag tror att alla blev imponerade av att Mariah har utvecklats något enormt sen sist. Oj oj oj alltså, hon skulle verkligen kunna bli hur bra som helst. Till lunch beställde vi som vanligt mat från Georges pizzeria och jag fick en tonfisksallad som tyvärr innehöll en massa lök. Jag kan lova att ingen hade velat pussa på mig efter att jag hade ätit den:) Runt fyratiden avslutades lägret och jag tycker att det var trevligt att jag i alla fall hann vara med hela dagen idag. Igår hade de tydligen tränat kondition och styrka och det missade jag ju men det kan jag som tur är träna hemma. I juli är det som sagt dags för EM och jag ser faktiskt fram emot att åka dit och att få träffa alla spelare igen. Innan EM ska vi ses en gång till, förmodligen i Östersund, för att ha ett sista träningsläger. Då hoppas jag att jag kommer att tycka att det är lika roligt att spela som jag gjorde idag. Okej, det är klart att jag tröttnade lite då och då men jag tycker ändå att det mesta kändes roligare än vanligt. Det som var roligast var definitivt matchen emot Cq. Han spelade på ett roligt men störande sätt eftersom han fick mig att skjuta ut bollen väldigt många gånger. Men det var busigt och jag brukar tycka om att möta killar då de för det mesta ger mig hårdare motstånd än tjejer. Om några år tror jag dock att tjejer kommer vara minst lika duktiga som killar:) Nej, mina vänner, jag lyckades inte sova alltför många timmar inatt och därför ska jag försöka göra det nu. Imorgon är jag ledig, vilket känns skönt. Men jag ska se till att ha sovit ut ordenligt så att jag orkar vara pigg och glad hela studentdagen! Vi får se när jag bloggar nästa gång, det blir antingen ett kort inlägg på tisdag eller ett lite längre inlägg på onsdag. Så tänk, när jag skriver mitt nästa inlägg kanske studentdagen är över och jag har gått från att vara student till att vara arbetssökande. Dagen kommer förmodligen att gå alldeles för fort. Men jag ska försöka njuta så mycket som möjligt. Hoppas att ni får en fantastisk vecka!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Reza

Min käresta, att vara fin på sin studentdag är inget fel utan borde vara naturligt.

Smink är inget krav bara för att, utan det jag menade var att man ska tänka på hur man ser ut och en sån här dag piffa upp sig lite extra. Du är lite extra känslig nu ja och det är naturligt, vem är inte det inför sin student?

Det finsn en massa måsten och allt behöver man inte leva upp till, men på något sätt borde den här dagen vara lite speciell med lite ovanliga inslag som man i vanliga fall inte gör.

Kläder och hår gör mycket bara det.

Du är fin så det är ingen tvekan om det!



Men för faktans skull kan man säga att sminkliknande saker har alltid funnits, i flera hundra år. Så det är inget bara för år 2012 :).



Du är en bra flickvän, var så säker på det! Längtar till att kunna ta emot dig som nybakad student om några timmar! :D



Synskadan kan aldrig vara ett skäl till att inte bry sig om sitt utseende eller beteende! Om det blir så förstärks bara fördommarna om att blinda inte bryr sig för att de själva inte ser. Den här fördommen är tyvärr vanlig i samhället.



Killar har också saker att bry sig om, exempelvis hur man rakar sig, hur kostymen ska sitta eller hur en slips ska vara knuten.



Precis som allt annat gäller det att inte överdriva åt något håll.



Pussar!

/Reza

2012-06-11 @ 03:09:32
Postat av: Jonas

Hej!

Att göra sig fin inför ett speciellt tillfälle ex. student borde vara upp till var och en att avgöra. vill man som tjej sminka sig i flera timmar så får man göra det och vill man inte så behöver man inte det. Samma sak för oss killar när det gäller rakning, om man har mycket skäggstubb dvs. Tror du kommer vara en fantastisk student på tisdag. Hoppas du får en härlig dag och ett minne för livet! Hade som sagt gärna kommit på din uppvaktning om jag bott närmare. Ha det bra! Kram.

2012-06-11 @ 08:17:39
URL: http://wwww.jonte85.blogg.se/
Postat av: vispen

Hej! Trevligt med kommentarer ju.

Jonas: jag håller med om att det är synd att du inte kan vara med imorgon men jag kommer att ha dig i tankarna och vi får ta och ses någon annan gång tycker jag. Tack! Stor kram

Reza: klart att synskadan inte är ett skäl till att inte bry sig, så är det definitivt inte. Extra inslag är bra, klart att man ska bry sig extra mycket när det är fest och så. Men jag menar bara att man måste se sina begränsningar ibland, om jag bara har högst en halvtimme på mig är det ju bättre att jag lägger fokus på att hinna duscha, klä mig och fixa håret än sminkar mig. Det kommer att ta längre tid än vad man tror. Du skulle till exempel aldrig hinna fixa dig på den korta tiden. Fördelen med rakning är att man kan göra det dagen innan eller på morgonen. Sminket kan jag omöjligt hinna fixa på morgonen eftersom det kommer att försvinna då jag åker flak. Så det är synd. Kostym och slips hör ju till kläder, precis som klänning, tights och liknande och det tar ju ungefär lika lång tid att klä sig som tjej. Hur tänker du då att jag ska hinna med sminket också? Varsågod och tala om det.

Puss

2012-06-11 @ 12:23:51
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Reza

Kul med lite kommentarer ja!



Jonas:

Hur mycket vi än vill eller inte så spelar utseendet en viss roll i olika sammanhang och tyvärr bedöms man utifrån det till viss del. En orakad kille med oordnat utseende ses som en slusk och så är det bara. Även de som har helskägg ansar så att det ser vårdat och bra ut.

Sen är det heller inte så att man behöver sminka sig eller raka sig i flera timmar, det är en fördom att alla som sminkar sig eller bryr sig om hur de ser ut nödvädigtvis står framför spegeln i flera timmar.

Det är stor skillnad på divor och folk som är medvetna, i både tid och sätt.



Busiga knasbollen:

Prioritera tiden är en fråga för sig och hinner man inte så får man avstå en del saker såklart.

Men att inte bry sig föder som sagt fördommar och ger ett konstigt och ovårdat intryck. Som sagt, jag tror att vi är överens om prioriteringen och att du är fin och kommer att vara det på mottagningen!



Puss!

2012-06-11 @ 13:52:02
Postat av: Irre

Det fixar sig säkert med mat o efterrätter (tårtor mm). En del äter mycker men andra mindre eller inget av "godis". Jag har i allafall bakat kuvertbröd och de beställda tryfflarna + rulltårtor.

2012-06-11 @ 14:52:49
Postat av: vispen

Klart att man inte behöver stå och sminka sig i timmar, det är det ju inte många som gör. Gubbsing, om jag hade gått på någon annans fest hade det här varit en annan sak, då hade jag kunnat komma senare utan att det hade gjort något. Men imorgon vill jag känna att jag inte kommer inrusande där i sista sekunden utan det hade ju varit trevligt om jag var där några minuter före fem så att jag kan ta emot gästerna. Att inte bry sig om utseendet kanske precis som du säger föder onödiga fördomar. Men att ha håret uppsatt och ha snygga kläder borde väl ändå vara tillräckligt för att folk ska se att man bryr sig? Sen är det ju inte alla synskadade som får hjälp att fixa sig inför fester, då kan jag tycka att det är bättre att strunta i sminket än komma dit och kanske ha lagt på sminket på ett sätt som ser konstigt ut, det är tyvärr vanligt att det blir så har jag hört...

Pussing!

2012-06-11 @ 16:24:25
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Anna

Oj, kul med lite diskussion!

Jag tycker också att det är viktigt att man bryr sig om sitt utseende, oavsett vad vi tycker om det så är det ju det första intrycket folk får av en. Själv använder jag inte heller smink så jätteofta, det händer att jag gör det ibland om jag ska på fest men det beror lite på ifall jag har tid at fixa med det och någon som kan hjälpa till att kolla så det ser OK ut. Men jag har även gått på fester utan att vara sminkad, det funkar det också. Tycker det är lika viktigt med fina kläder, snyggt hår, god parfym och kanske något fint smycke. För mig personligen är smycken roligare än smink, eftersom jag själv kan känna på smyckena och ha en uppfattning om hur de ser ut, samma sak med parfym där jag kan känna doften. När det gäller smink kan jag bara lita på vad andra säger är snyggt. Hur du än gör med sminket tror jag att du kommer att få en fin studentdag imorgon! Och oroa dig inte för det där med mat och tårta, det kommer säkert räcka. Försök att släppa nervositeten och njut av din dag imorgon istället! Grattis till studenten! Kram

2012-06-11 @ 16:45:43
Postat av: Reza

Heja Anna, instämmer till fullo!

Det är inte främst sminket utan medvetenheten och insikten om att det är viktigare än vad man tror som jag är ute efter.

Kläder, håret, smyckena, parfymen och leendet är det viktigaste och allt det har du min kära!

Sånt är också viktiga i vardagen och inte bara på fest ska tilläggas. Den gång som man som synskadad får hjälp med saker som vanligtvis är svåra är det bonus, annars får man hålla en snygg och stilren grund som inte väcker negativ blindfördom.



Vi vill ju bli sedda som människor och inte inbjuda folk till att se oss som blinda som inte kan sköta sitt yttre, eller hur Jonas?

Ingen av oss finner sig i fläckiga kläder, alltså borde också ett vårdat utseende i övrigt vara lika självklar.



Pussar!

2012-06-11 @ 23:14:57

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0