En fantastisk kryssning med Royal caribbean

Hej!

Nu är jag hemma igen och gissa om det känns tråkigt. Ja, jag har verkligen haft det hur bra som helst och trivdes väldigt bra ombord på Vision of the seas, fartyget som jag, min mormor Lia, min mamma Nina, min pojkvän Reza samt många andra passagerare och personer som jobbade ombord, har kryssat med den senaste veckan. Att kunna koppla av, äta en massa god mat och göra roliga saker när man känner för det har varit helt underbart! Jag har faktiskt knappt använt datorn överhuvudtaget. Internet har jag klarat mig utan och jag har överlevt och känt att det har varit roligt att göra annat än att sitta vid datorn hela dagarna. Tiden hade förmodligen inte gått lika fort utan min pojkvän. Vi hade många fina timmar tillsammans och de sju dagarna som vi har varit borta har gått alldeles för fort. Datorn användes som sagt inte särskilt mycket under resan men jag skrev några rader i söndags, måndags och tisdags. Jag klistrar in dem här och berättar sedan om de sista dagarna av resan.

Nu har det redan hunnit bli söndag och jag sitter för tillfället i min och Rezas hytt och skriver. Jag har tänkt skriva någon sorts dagbok under min resa och börjar där jag slutade mitt förra blogginlägg. Ibland har man tur, Rezas tåg var visserligen försenat i fredags men inte mer än fyrtio minuter. Taxichauffören som skulle köra oss till Bromma gick som tur var med på att vänta på Reza som kom springande i sista sekunden. Vår kväll blev relativt lyckad. Vi åt glass, umgicks, kollade saker på nätet och lyssnade på ett gammalt sommarprogram med Laleh. Jag uppskattade att träffa min kära igen eftersom jag hade saknat honom väldigt mycket.

Natten mellan fredag och lördag kändes sådär. Reza somnade fort medan jag låg vaken flera timmar. Det var visserligen skönt att inte behöva sova ensam och jag hade dessutom ingenting emot att se Reza sova. Men med tanke på att vi skulle iväg bara några timmar senare hade det varit trevligt att få sova lite själv också. Men det ville tydligen inte John blund hjälpa till med. Min hjärna ville inte varva ner utan inuti den snurrade en massa tankar om allt mellan himmel och jord. Jag lyckades sova korta stunder men vaknade gång på gång för att se hur mycket klockan var. Försova mig var det sista jag ville göra. Det blev så småningom dags för oss att gå upp och vi åt en halvbra frukost innan Nina kom och hämtade oss. Vi gick över gatan där min mormor Lia väntade på oss. Bara någon minut senare kom en taxi som vi hade beställt. Chauffören hjälpte oss att ställa in alla våra väskor i bagageluckan och körde oss sedan till frihamnen. Båten som vi skulle åka hette Vision of the seas och även om den är en av Royal caribbeans minsta kryssningsfartyg var den inte alls svår att hitta. Innan vi fick gå ombord var vi tvungna att gå igenom en säkerhetskontroll som fungerade på samma sätt som på flygplatser. Det var bara att se glad ut och lägga sina saker i sådana där plastlådor som ni säkert vet hur dem ser ut. Det pep som tur var inte om någon av oss och vi kunde gå vidare till nästa kontroll. Där fick vi skriva på en massa papper och koppla våra visa-kort till så kallade seapass, kort som skulle användas som betalkort ombord och som nyckelkort till våra hytter. När det väl var gjort fick vi visa våra pass och seapass ett antal gånger, fotograferas minst två gånger och åka någon sorts litet tåg till båten. Jag vet verkligen inte varför det var nödvändigt att åka dit då det högst var tvåhundra meter att gå. Vi hade dessutom redan checkat in vårt bagage men det var trevligt att få sig en liten överraskning:) Efter att ha tagit oss igenom ytterligare några säkerhetskontroller fick vi äntligen komma ombord på fartyget. Väl där fick vi reda på att vi kunde äta lunch. Att hitta till lunchrestaurangen var dock inte det lättaste. Även om det här som sagt var en av Royal caribbeans minsta fartyg var det mycket större än de fartyg jag har kryssat med tidigare. Till slut hittade vi hur som helst restaurangen och där fick vi hjälp att ta mat från en buffé. Det fanns en del att välja bland, jag tog vegetarisk gryta med ris och olika sorters sallad. Sen åt jag någon sorts chokladkaka till efterrätt. Igår eftermiddag gick vi runt lite på båten för att försöka lära oss att hitta här. Jag tycker dock att det är svårt och kan lova er att jag inte skulle ha några som helst problem att gå vilse här. Till och med seende personer verkar ha svårt att komma ihåg var allt ligger. Jag håller hur som helst reda på vilka våningar/däck olika saker finns på. Det mesta finns på däck nio men vi har även varit en del på däck fyra och elva. Reza och jag bor i en hytt på däck två och Nina och Lia bor mittemot oss. En man som jag tyvärr har glömt namnet på för tillfället är housekeeper och har hand om våra samt några andra hytter. Han ser till så att hytterna blir städade två gånger om dagen och hjälper även till med andra saker. Roomservice ska tydligen vara gratis här under dagarna. Vi har inte testat det men funderar på att göra det någon dag.

Förutom att vi gick runt lite på båten igår eftermiddag fick vi även vara med när de testade en larmsignal ombord, vilket gick bra. Vi lyssnade på något mellanting mellan dans och jazzmusik, packade upp lite av våra saker och tog det lugnt en stund vid poolen innan det var dags att äta middag. Vi kommer alltid att äta sent, vilket jag tycker är skönt eftersom jag ofta brukar bli hungrig sent på kvällarna. Middagarna här verkar vara väldigt bra plus att servicen är något utöver det vanliga. Personalen är väldigt trevliga och hjälpsamma. De drar till och med ut stolen för en, skjuter in den när man har satt sig och lägger servetten i ens knä:) Personalen verkar dessutom vara väldigt uppmärksamma och märker direkt när man behöver något. Det märktes extra tydligt idag när Reza och jag åt lunch. Då fick vi hjälp att ta både mat och dessert plus att de kom fram till oss flera gånger för att fråga ifall vi ville ha mer av något. Som ni säkert redan har förstått äter man oerhört mycket här, både nyttigt och onyttigt. Det är tur att det finns bassänger, gym, löparbanor och klättervägg så att man kan träna:) God mat kombinerat med träning gör i alla fall att jag mår som bäst:)

Båten la till i Helsingfors imorse och här fick man chansen att gå av. Eftersom jag har varit i Helsingfors några gånger och dessutom vet om att det mesta brukar vara stängt på söndagar, brydde jag mig inte om att göra det. Då jag har känt mig trött i princip hela dagen har jag mest tagit det lugnt. Reza och jag blev som sagt glatt överraskade över den fantastiska servicen ombord när vi åt lunch. Vädret har varit fint och därför har vi suttit ute en del vid poolen. Något bad blev det dock inte idag men det lär vi hinna med någon dag framöver. Vi har ju trots allt fortfarande fem hela dagar kvar på vår resa. Under eftermiddagen gick vi till et ställe där man fick tillverka smycken. Pärlorna var dock bara i plast, vilket gav det hela en så kallad dagis eller fritidskänsla. Men det var roligt att pyssla en stund och dessutom helt gratis. Klädkoderna varierar på kvällarna. Ikväll behövde man vara formellt klädd. Jag hade en glittrig tröja och kjol, vilket kändes helt okej. Männen hade skjorta, kostym och liknande. Kaptenen för fartyget höll ett välkomsttal ikväll och alla fick ett glas champagne innan middagen. Vi pratade med några från USA medan vi drack champagnen. De vi pratade med verkade vara väldigt öppna och trevliga, vilket var roligt:) Ikväll fick vi extra fin mat. Jag åt hummersoppa till förrätt, skaldjurspett till huvudrätt och jordgubbscheesecake till efterrätt. På kvällen lyssnade vi på när folk sjöng karaoke. Jag tittade lite i pärmen med låtar men hittade inget som jag ville sjunga. Men men, jag kanske sjunger någon annan dag, det hade varit lite roligt. Nu väntar sängen på mig. Man ligger bekvämt medan kuddarna känns sådär under huvudet. Jag hoppas hur som helst att jag lyckas sova mer och bättre inatt.

Hej!

Nu har det hunnit bli måndag kväll. Tiden går verkligen fort när man är här, alldeles för fort om ni frågar mig. Jag trivs verkligen bra tack vare stämningen, alla trevliga människor man träffar, den goda maten och all underhållning. Sen tycker jag att det är mysigt att vara på en båt. Den tar oss till olika länder plus att jag tycker om känslan av att åka omkring på havet. Inatt sov jag dessutom ganska många timmar. Jag har dock känt mig lite trött idag men det kanske tar ett tag innan man vänjer sig vid det här. Idag har vi hur som helst varit i Sankt petersburg. Jag skulle inte iväg förrän under eftermiddagen och kunde därför ta det lugnt på morgonen. Det blev frukost på däck nio där vi fick hjälp av Veronica, en kvinna från Rumänien. Hon har hjälpt oss två gånger nu och jag tycker att det är roligt att hon har kommit fram och hälsat på oss även vid andra tillfällen:) Frukosten var god och det fanns mycket att välja bland. Jag åt bland annat omelett, en amerikansk pannkaka, olika sorters ost och grönsaker. Efter frukosten vilade Reza och jag en stund. Det känns förresten ganska bra att dela hytt med honom hittills. Vi tjafsar visserligen ibland men det hålls på en lagom nivå och vi har det som tur är mest bra och mysigt ihop. Under eftermiddagen valde vi att följa med på en utflykt. I Ryssland är de väldigt noga med vilka som kommer in och ut ur landet och för att få besöka staden var vi tvungna att fylla i några papper och visa upp våra pass för flera personer. Även om det tog lite tid blev vi godkända och när allt var fixat gick vi till en buss. På bussen fick vi hörsnäckor och någon sorts sändare så att vi skulle kunna höra när vår reseledare Andrei pratade. Jag tycker att det var svårt att höra vad han sa ibland på grund av att ljudet strulade men lyckades i alla fall uppfatta det mesta. Vi hade valt att åka en kanaltur med båt och att shoppa. Båtturen var helt okej. Reseledaren pratade som tur var väldigt mycket och förklarade vad vi åkte förbi. Vi fick lära oss lite allt möjligt om Ryssland och det är ju alltid trevligt att lära sig nya saker, eller i alla fall för det mesta. Efter båtturen fick vi besöka en souvenirbutik. Som ni säkert förstår var det mesta ganska dyrt där men jag köpte mig en keps att ha som minne av Ryssland. Nina köpte två små babushkadockor. När jag såg dem mindes jag att jag brukade leka med sådana hemma hos Lia när jag var liten. Reza tittade på lite allt möjligt men köpte ingenting.

Väl tillbaka på båten kände vi oss väldigt hungriga, i alla fall jag. Den här gången tog det tid att få hjälp med att ta mat men det mesta löste sig som tur var till slut:) Några timmar senare var det dags för middag. Servitören som har hand om vårt bord varje dag heter Sandeep och om jag inte minns fel är han ifrån Indien. Sandeep är hur som helt väldigt trevlig, social och hjälpsam. Även om det inte var en lika fin middag ikväll var maten god. Jag åt någon sorts rysk äggsallad till förrätt, abborre med dillpotatis och grönsaker till huvudrätt och någon sorts choklad och aprikoskaka till efterrätt. Kakan var god, dock inte lika god som efterrätten som Reza valde, rispudding med russin. Efter middagen tog vi det lugnt en stund innan vi gick till solariumet på däck nio. Där var det nämligen party ikväll. Det bjöds på snittar, frukt och annat smått och gott, musik från ett liveband, dans och lite annat kul. Om jag hade kunnat se kan jag lova er att jag definitivt skulle vilja jobba på ett sådant här fartyg. Även om det säkert kan vara stressigt tror jag att det kan vara väldigt roligt. Att få stå för underhållningen eller helt enkelt bara träffa andra människor, servera mat till dem eller hjälpa till på något annat sätt samtidigt som man tjänar lite pengar och åker runt i världen, skulle jag förmodligen ha gillat. Sen finns det så klart nackdelar med ett sådant här jobb precis som med vilket jobb som helst. Men men, kvällen var hur som helst trevlig. Jag blev glad av att höra mannen som höll i dansen ropa en massa peppande saker, av att höra folk klappa händerna i takt till musiken och dansa omkring. Nu är jag i hytten igen och klockan är nästan två. Reza och jag ska försöka sova snart, det brukar alltid ta tid för oss att somna och imorgon finns det en hel del att göra. Jag skriver mer då för jag vill gärna kunna läsa om den här resan i framtiden. God natt!

Nu är det tisdag kväll och vi har alltså resan varit här fyra dagar av sju. Jag börjar redan få ångest över att lämna fartyget. Det finns så klart inget annat alternativ men ändå. Den här resan är utan tvekan en av de roligaste resor jag någonsin varit på. Tack underbara mormor för att du gav mig en sådan fin studentpresent! Även Reza verkar trivas bra här. När vi åt lunch idag sa han att han precis som jag förmodligen skulle tycka om att jobba här. Och vet ni om en sak? Trots att jag har varit utan Internet i fyra dagar saknar jag det nästan inte alls. Okej, det är klart att det hade varit trevligt att kunna gratulera folk på facebook, chatta med mina vänner, prata med folk på Skype, läsa mina mail, kolla ifall någon har skrivit något fint eller intressant på twitter eller lyssna på musik på youtube och sptofify. Men under den här resan känns det skönt att inte behöva lägga en massa tid och energi på sådant. Att istället endast kunna ha tid för Nina, Lia och min kära och att göra andra saker som jag tycker är roligt räcker för mig de här dagarna. I vanliga fall brukar jag vilja ha koll på vad mina vänner gör men jag har faktiskt inte skickat ett enda sms eller ringt någon sen i fredags. Reza använder sin mobil lite då och då men inte lika mycket som i vanliga fall. Jag måste erkänna att det enda som jag har saknat lite är Allsång på Skansen. Det hade varit roligt att se Måns på tv men medan han och några andra artister sjöng och underhöll svenska folket för några timmar sen åt jag middag och hade alltså inte möjlighet att se programmet. I vår hytt finns det tv och en eller två svenska kanaler men på dem visas i stort sett bara sport. Nu har ju OS satt igång. Jag känner ingen som deltar men vet däremot flera som ska tävla i Paralympics så småningom. Någon allsång går hur som helst inte att se här och därför är det tur att programmet kommer att finnas på svt play några veckor framöver.

Både Reza och jag somnade relativt fort inatt, vilket var skönt. Imorse var det en man som ringde till oss för att tala om att vår frukost snart skulle bli levererad till vår hytt. Jag tror aldrig att jag hade beställt roomserrvice tidigare och tyckte så klart att det kändes lyxigt. Då vi skulle äta en tidig lunch idag hade vi inte beställt särskilt mycket. Varsin kopp te, äppeljuice och lite frukt var alldeles lagom för oss. Under resan äter jag ganska mycket frukt, bland annat melon, kivi, vindruvor och banan. Reza och jag låg och drog oss extra länge imorse och det tror jag att vi behövde med tanke på tidsomställningen. Den var visserligen bara två timmar men ändå. På torsdag återgår vi till svensk tid:) Runt tolvtiden gick vi för att äta lunch. Eftersom vi har varit ute till havs hela dagen har alla restauranger varit öppna, även middagsrestaurangen. Till lunch brukar det vara buffé i vanliga fall men idag gick det till ungefär som vid middagarna. Vi fick välja rätter från en meny. Det finns alltid minst fem rätter att välja mellan samt ett vegetariskt alternativ, det gillar vi. På lunchen idag fanns det en salladsbuffé som vi fick hjälp att hämta mat ifrån. Jag tog bland annat räkor, tonfisk och mozarellaost. Efter det åt jag starkt kryddad fisk med ris och därefter väntade smakprov av några efterrätter. Då det fanns tre efterrätter som vi fastnade för och kvinnan som hjälpte oss talade om att ingen av dem skulle finnas någon annan dag under resan, erbjöd hon oss att smaka av alla tre. Det var riktigt fint och gott vill jag lova, framförallt någon sorts karamelliserad banan, bär och chokladmousse som förmodligen innehöll någon fin choklad. Ni kanske kan förstå att vi kände oss väldigt mätta efter lunchen. Då jag inte hittade till gymmet sprang och hoppade jag runt på stället i vår hytt samt gjorde några styrketräningsövningar. Fastän vi har den minsta hytten är det inte särskilt trångt. Okej, hytten går kanske inte att jämföra med ett hotellrum men jag tycker att den är stor för att vara en båthytt. Imorgon ska Nina och jag gå till gymmet tillsammans plus att vi eventuellt ska delta på en lektion där man får lära sig linedance.

Reza och jag deltog i en frågesport under eftermiddagen. När vi kom dit blev vi glatt överraskade då två tjejer, Linda och Sarah från Colorado, frågade om vi ville tävla i samma lag som dem. Det tackade vi så klart ja till och vi hade en trevlig stund tillsammans. Jag tycker att det var roligt att få prata engelska, att jag kunde göra mig förstådd och hänga med relativt bra i vår konversation. Kvinnorna var dessutom väldigt trevliga och öppna, vilket jag verkligen uppskattade. De flesta verkar inte ha något emot att komma fram och prata med en här. Det är stor skillnad om man jämför med Sverige där många är mycket kallare och stelare. Själva frågesporten gick däremot inte lika bra för oss idag. Jag tror att jag högst kunde svaret på tre av tjugo frågor. Då tio av frågorna var sant eller falskt-frågor hade vi turen att gissa rätt på några av dem plus att Linda och Sarah visste svaret på några frågor. Vi fick tretton av tjugo rätt. Senare under eftermiddagen tog vi det mest lugnt, duschade och gjorde oss i ordning inför middagen. Idag var det dock inte formell klädsel som gällde men lite extra fin ville jag ändå vara. Jag hade på mig en svart klänning. Klockan sju började en show i en stor teatersalong. Tracy, en kvinna som hade vunnit en sångtävling i London uppträdde. Hon sjöng en massa låtar av Celine Dion och jag måste säga att det lät väldigt bra. Tracy kunde i princip låta som Celine och klarade dessutom av att sjunga alla höga toner i låtarna, hålla ut dem och så vidare. Kvällens show var bland det bästa liveframträdande jag någonsin sett! Det var dessutom en orkester som spelade till låtarna och även de var duktiga. Sen var det några tjejer som körade på de flesta av låtarna och det är klart att även de bidrog till att framträdandet lät så pass bra som det gjorde! Efter showen var det dags för middag. Jag åt fisksoppa till förrätt, indisk gryta med bröd till huvudrätt och någon sorts bananmousse till efterrätt. Jag hann dock inte äta upp efterrätten eftersom vi skulle titta på en musiktävling. Den gick ut på att de spelade olika låtar och att man skulle fortsätta sjunga när de stoppade musiken. Jag testade faktiskt att gå upp på scenen men låten som jag fick, Waterloo med Abba, kunde jag inte. Melodin kände jag mig så klart säker på men av texten kan jag inte mycket mer än ordet Waterloo. Fastän jag inte kunde texten till låten fick jag en liten nyckelring som tack för att jag deltog i tävlingen:) Senare under kvällen lyssnade vi på när ett liveband spelade. Nina och jag dansade en stund och det var roligt. Det är synd att Reza varken dansar eller sjunger. Med tanke på att jag både spelar schack och seglar för hans skull tycker jag att vi ju i alla fall borde kunna dansa till några låtar utan att han ska klaga. Men vi får se hur det blir med den saken. Klockan närmar sig halv två nu och jag ska försöka få min kära att duscha fortare så att vi lägger oss i hyfsad tid. Ikväll har vi dessutom planer på att börja läsa en talbok som han har lånat. God natt!

Där tog mina dagboksanteckningar slut och såhär i skrivande stund ångrar jag att jag inte skrev något om resten av veckan. Eftersom dagarna har gått så pass fort tycker jag att det känns lite som att de har flutit ihop. Med tanke på att jag bara har sovit cirka tre timmar inatt känner jag mig dessutom trött. Därför orkar jag inte skriva mycket mer men lite ska jag så klart berätta för er:) Någon dans eller sång med Reza blev det inte den här resan, inte heller någon träning eftersom han inte hade med sig några träningskläder. Jag ville däremot träna och oj vad roligt jag hade igår när jag testade att klättra på en klättervägg. Jag hade testat att klättra för ett antal år sedan men hade glömt bort hur man gjorde. Första gången jag försökte igår gick det väldigt dåligt och jag kom bara upp några få meter på väggen. Men gången därpå gick det betydligt bättre. Då hade jag fått tips om att jobba mer med benen, vilket jag så klart borde ha tänkt på själv. Men när jag väl var uppe på väggen behövde jag lägga all fokus på att försöka hålla mig kvar där och då använde jag i princip bara armarna. Men men, andra gången klättrade en person bredvid mig och talade om för mig vilken hand eller fot jag skulle flytta. Även om det tog lite tid kom jag till slut upp på väggen, nådde en klocka som jag ringde i och fick sedan åka ner från väggen genom att mannen som höll i repen som jag var fastspänd i hissade ner mig på marken. I efterhand tycker jag att det var synd att jag inte klättrade fler gånger. Men jag får försöka göra det i Sverige vid tillfälle. Förutom att klättra har jag gjort en hel del andra saker. I onsdags var vi i Riga men då jag inte hittade någon utflykt som jag var intresserad av, när man gick av på land fanns det alltid några utflykter att välja mellan, stannade Reza och jag kvar på båten. Lia kände sig trött och stannade också kvar men Nina åkte en guidad tur med buss. Hmm, vad hände i onsdags då? Jag minns faktiskt inte riktigt. Vi var med under en frågesport och såg en show på kvällen. Den toppade dock inte tisdagens show. I de andra showerna fokuserade de dock en hel del på dans och den kan jag inte kommentera. Nina och Lia tyckte att dansarna var väldigt duktiga och det var ju trevligt. Reza och jag låg och läste en stund på kvällen. Jag minns tyvärr inte vad boken heter men ska ta reda på det. För att få det lite extra mysigt beställde vi roomservice, frukt, te, iste och lite ost:)

I torsdags la båten till i Polen. Där hade vi bokat en utflykt och på förmiddagen tog vi en buss in till Gdansk. Vår guide var från Polen och jag behövde anstränga mig en del för att förstå vad hon sa. Men jag vande mig som tur var efter en stund. Innan vi besökte Gdansk stannade vi vid en kyrka i staden Oliwa. I kyrkan fanns bland annat en stor orgel. Jag fick tyvärr inte möjlighet att se hur den såg ut men höra den fick jag. En person, förmodligen en kantor, spelade upp några sånger och jag tycker att orgelns ljud lät speciellt. Efter besöket i kyrkan åkte vi vidare till Gdansk. Där lyssnade vi en stund på när guiden pratade om olika hus och liknande innan vi fick egen tid för att shoppa. Vi satte oss först på ett fik och konstaterade att juicen var något billigare i Polen än i Sverige. Sen gick Reza, Nina och jag in i lite olika affärer. Jag köpte två kylskåpsmagneter, en tygkasse som det står Gdansk på och ett halssmycke i bernsten. Lia gav halssmycken till både mig och Lovisa, vilket jag tycker var väldigt snällt. I butikerna fick vi små presenter efter att ha handlat. På ett ställe fick vi en skulptur som föreställer en fontän och på ett annat någon sorts små stenar som man tydligen ska kunna lösa upp i någon form av dryck. Jag köpte även en liten vattenfågel och Reza köpte en tupp som lät väldigt underhållande, innan vi lämnade Gdansk. På vägen tillbaka till fartyget berättade guiden om städerna och byggnaderna vi åkte förbi och jag fick veta ganska mycket som jag inte visste innan. På kvällen åt vi en god middag och gick sedan till casinot och spelade bort lite pengar. Jag brukar oftast förlora men tycker att det kan vara värt det för att få höra de underhållande ljuden från spelautomaterna. Någon gång skulle jag vilja vinna en lite större summa så att jag får höra det underbara ljudet som hörs när man vinner och sedan trycka ut pengarna ur automaten. Man känner sig rik när det ramlar ner en massa mynt. De är ju inte värda särskilt mycket men känslan av att ha många kan räcka för att jag ska känna mig nöjd:)

Igår var sista dagen på vår underbara resa. Vi spenderade den på båten och jag förstår inte varför tiden skulle gå så himla fort. Men jag försökte göra det till en bra dag och känner att det mesta kändes bra och roligt. Efter att ha klättrat på klätterväggen åt jag en mjukglass vid poolen. Det fanns alltid gratis mjukglass som man kunde hämta när som helst. Jag åt dock bara en glass under hela veckan. På kvällen kollade vi runt lite i olika butiker. Jag försökte hitta någon bra souvenir och köpte en sorts flaska som det står Vision of the seas på och en handduk med texten Royal caribbean international. Reza köpte bland annat en babushkadocka som låter när man skakar den, två ryska ägg och en dvd-film som innehåller några små korta klipp från resan. Vi köpte oss även varsin liten modell av Vision of the seas. Igårkväll åt vi vår sista middag i Aquarius, middagsrestaurangen. Servicen var minst lika bra som vanligt. Förrätten var underbar, risotto med skaldjur. Huvudrätten, grönsaker i någon sorts panering, var jag dock inte lika förtjust i. En vanlig dag hade jag så klart ätit upp maten utan att klaga. Men då jag känt mig nöjd med maten alla andra kvällar, det här var sista kvällen och Sandeep dessutom sa att han kunde byta ut min mat lät jag honom göra det. Jag fick istället en indisk vegetarisk currygryta och efter att ha ätit den kände jag mig väldigt mätt, nöjd och glad. Alla servitörer i middagsrestaurangen sjöng för oss igårkväll, det var väldigt roligt. Sen tackade de oss för att vi hade valt att kryssa med Royal caribbean. De valde att tacka på fler språk än bara engelska:) Att säga hej då till Sandeep kändes lite jobbigt, han hade verkligen varit en bra servitör. Vi fick i alla fall hans mailadress och han spelade dessutom in en liten hälsning till oss. Efter middagen lyssnade vi lite på när ett liveband spelade och folk fick komma upp på scenen och sjunga tillsammans med dem. Alla som ställde upp var inte direkt några proffs men de sjöng åtminstone med inlevelse och det är ju tur att det finns människor som vill och vågar bjuda på sig själva:) Kvällen avslutades med att spela lite i casinot. Jag vann ingenting den här gången heller men ångrar inte att jag spelade! Reza och jag somnade nästan direkt efter att ha lagt oss i sängen.

Idag blev det en tidig morgon. Då vi skulle ha checkat ut senast tjugo i nio var vi tvungna att vakna klockan sju. Packningen var som tur var klar förutom lite småsaker som packades ner på några minuter. Utcheckningen gick bra förutom att det blev lite strul med en betalning men det löste sig till slut. Sen var det bara att gå av båten, hämta våra väskor och sätta oss i en taxi hem. Lia tog en taxi till Bromma, Reza släpptes av på Stockholms central och han är i Göteborg nu. Jag saknar honom. Det kan säkert låta konstigt men det är helt sant. Ibland bråkade vi och hårade väldigt högt för saker och ting. Oj vad jag kunde störa mig på den där himla gubbsingen vissa stunder. Han kunde så klart störa sig på mig också. Men vi hade det mysigt och bra för det mesta och imorgon åker jag till Göteborg, min favoritstad i Sverige!

Resan med Royal caribbean var som sagt fantastisk på alla sätt och vis! Det var en av de bästa presenter jag någonsin fått! Tack ännu en gång till min underbara mormor och tack för att du ville följa med oss! Utan dig och Nina hade varken Reza eller jag kunnat åka eftersom ingen av oss ser något. Vi ringde Royal caribbean innan resan och frågade ifall vi behövde ha med oss någon seende. Det behövde vi och därför var det ju tur att vi hittade någon att åka med. Jag kommer att sakna all god mat, den oerhört bra servicen, alla aktiviteter som fanns ombord, musiken och showerna om kvällarna, att resa runt på havet och framförallt den glada stämningen och alla trevliga människor som kom från länder över hela världen! Ja, de allra flesta som jag pratade med var väldigt pratglada, öppna och hjälpsamma. Fastän Varken Reza eller jag ser något behövde vi aldrig oroa oss över att inte få hjälp med frukost, lunch eller middag. Nina hjälpte oss så klart ibland men när vi kände för att äta vid olika tider fungerade det också väldigt bra! Servitörerna hjälpte dessutom inte bara oss utan även andra passagerare. De gav en alltid dricka vid måltiderna, plockade undan ens tallrikar och kom ofta och frågade om man ville ha något mer att äta. Resan kostade en hel del, runt tusen kronor per natt eller kanske någon hundralapp mer än så, exklusive utflykter och dricka. Vatten, iste, lemonad, kaffe och te var alltid gratis men läsk, juice och alkoholhaltiga drycker fick man betala extra för. Jag tycker hur som helst definitivt att resan var värd sitt pris. Det fanns alltid minst fem maträtter samt desserter i lunchbuffén, stor frukostbuffé, trerätters middag varje kväll, gratis roomservice sexton timmar per dygn, nästan alltid mjukglass, pizza, frukt och smörgåsar i närheten av poolen, en service som jag inte tror att man kan få på många andra ställen, en housekeeper som städar ens hytt två gånger om dagen, (vår housekeeper vek till och med små djur av handdukar som han la på våra sängar eller hängde upp i taket, till exempel apor och elefanter), en massa aktiviteter varje dag och säkert något mer som jag har glömt. Skillnaden mellan att bo på hotell någonstans och att bo på ett fartyg är ju dessutom att fartyget förflyttar sig och att man därmed har chans att se olika ställen av världen. Jag tänker definitivt försöka spara ihop pengar så att jag kan åka på en liknande resa i framtiden!

Att vara hemma igen känns i princip bara tråkigt. Man brukar ju säga borta bra men hemma bäst men i det här fallet håller jag inte med. Okej, jag kanske inte skulle vilja vara ombord flera månader i streck men några dagar eller en vecka till hade inte skadat. Nu ska jag hur som helst lägga mig och vila en stund. Hoppas att även ni läsare har haft en fin vecka vare sig ni har jobbat eller haft semester! Berätta gärna vad ni har haft för er:) Jag är ju arbetslös eller arbetssökande, kalla det vad ni vill. Det tänkte jag hur som helst försöka göra något åt de kommande veckorna och jag tänker inte ge upp förrän jag har hittat en sysselsättning! Det blir förhoppningsvis lite lättare nu när augusti har börjat. I juni och juli har det varit dåligt med nya jobb och svårt att få tag på folk. Men den här resan har gett mig ny energi. De kommande veckorna har jag även som mål att träna extra mycket.