En helg med träning och fina vänner

Hej!

Hur mår ni? Jag vet att det är över en halv vecka sen jag skrev senast och jag lovar att försöka uppdatera bloggen oftare eftersom jag vet att ni föredrar att läsa korta inlägg plus att jag faktiskt hinner glömma en del av allt fint som jag får uppleva i livet på grund av att jag skriver så pass sällan. Nästa vecka är det lov och då hinner jag lägga ner mer tid på att blogga. Dessutom tävlar jag i helgen och eftersom jag vet att det finns människor som är intresserade av att veta hur det går för mig lovar jag att hålla er uppdaterade:) Något som jag tycker är lite tråkigt är dock att jag har många läsare som inte kommenterar mina inlägg. En del av er väljer att maila mig och ni som känner mig brukar ringa ibland, vilket är väldigt trevligt. Men med tanke på att jag har sett att jag har mellan femtio och hundra besökare per dag tycker jag att det vore jätteroligt ifall fler ville kommentera mina inlägg och helt enkelt säga vad ni tycker om dem. Trots att jag skriver här mycket för min egen skull vore det kul att veta vad ni vill läsa om för eftersom det faktiskt finns människor som tittar in på min blogg dagligen antar jag att ni gör det av olika anledningar. Nu menar jag så klart inte att ni måste kommentera oftare. Jag följer ett antal bloggar och jag måste erkänna att jag är minst lika dålig på att kommentera som många andra. Ibland känner jag helt enkelt inte att jag har något att skriva och eftersom jag brukar ha mycket att göra hinner jag helt nekelt inte kommentera allt jag läser. Jag har dock lovat mig själv att bli bättre på det för håller ni inte med mig om att man blir glad varje gång man ser att någon har skrivit en fin kommentar?:)

Min helg har varit riktigt trevlig på många sätt och vis. Ljudtekniken var dock inte särskilt trevlig i fredags eftersom det fortfarande är mycket som inte fungerar. Det känns riktigt segt och orättivst att de andra eleverna kan starta upp datorer där allt fungerar som det ska medan jag är tvungen att försöka fixa mycket själv på grund av att det inte finns någon som har tid att hjälpa mig eller någon som vet hur de ska göra för att få saker och ting att fungera. Jag använder dessutom inte samma musikprogram som de andra, vilket gör att jag inte riktigt förstår hur jag ska göra för att använda mina program. När läraren förklarar hur de andra eleverna ska använda sina program använder han i princip bara datormusen som ju jag aldrig använder. Därför känner jag ärligt talat inte att jag får ut särskilt mycket av att vara på lektionerna. I fredags fick jag sitta och försöka lära mig ett av programmen tillsammans med min assistent men eftersom ljudet inte fungerade som det skulle och eftersom jag inte har lärt mig särskilt många kortkommandon gick det knappt att göra något. Det finns en person som förmodligen skulle kunna göra så att allt på min dator skulle fungera men eftersom det skulle kosta pengar för skolan att ta dit honom är det så klart något som de vill undvika. Min ljudteknikslärare skulle ha kontaktat en person för länge sen för att få en snabb genomgång om hur programmen som jag ska använda fungerar eftersom läraren aldrig har jobbat med dem tidigare. Nu har halva terminen gått utan att läraren ens har kontaktat den här personen och eftersom de inte ens har bokat in en tid när de ska ses lär det ju ta lång tid innan det händer. Även om det finns hjälp att få får man ju tänka på att personerna som finns för att ge stöd till lärare har mycket att göra, blir uppbokade av andra lärare och därmed inte har tid när som helst. Tänk om den här personen och läraren inte hittar en tid som passar förrän i december eller senare? Jag stör mig på att saker tar sådan tid eftersom det ju leder till att jag missar saker och kommer efter. Allt som jag inte hinner göra kommer jag bli tvungen att göra på min fritid medan alla andra ju har kunnat göra uppgifterna på lektionerna som det ju är tänkt. Förlåt för att jag klagar men jag blir verkligen frustrerad och arg på att saker inte fungerar eftersom jag såg fram emot att lära mig mer om inspelning. Men eftersom ingenthing händer funderar jag ärligt talat på att hoppa av kursen på grund av att jag inte har någon lust att lägga ner en massa tid och energi på att försöka få programmen att fungera. Sen har jag inte hur mycket tid som helst över på fritiden att jobba med ljudtekniken. Å andra sidan har jag faktiskt fått hjälp att installera de här programmen och även om det inte hände förrän en bit in i terminen känns det fel att lägga ner nu när en stor del av arbetet faktiskt är gjort. I torsdags hade jag en tid med en person som skulle komma och hjälpa mig med programmen men eftersom vi inte kunde höra något ljud från midi-keyboarden kunde vi inte göra särskilt mycket. Det visade sig att jag behövde ett nytt ljudkort till datorn, något som jag tycker att skolan borde ha haft koll på, eller är det tänkt att jag som elev själv ska hålla reda på vad jag behöver? Hur ska jag kunna veta det när jag aldrig har jobbat med ljudtektnik och dessutom inte vet särskilt mycket om hur datorer är uppbyggda? Skolan hade ett ljudkort som vi kopplade in i datorn men eftersom det var några år gammalt tog det tid innan vi lyckades installera allt som behövdes för att använda det. När vi väl hade gjort det lyckades vi dock ändå inte få det att fungera. Datateknikerna på skolan har mycket att göra och jag har fått veta att det inte är någon av dem som har använt något av musikprogrammen som jag har. Därför tvivlar jag på att de kommer kunna vara till särskilt stor hjälp när de väl har tid att försöka hjälpa mig. Sen tror jag knappast att skolan lär köpa in ett nytt ljudkort till mig och om det mot all förmodan skulle hända lär ju det ta x antal veckor. Ni kanske tycker att jag överreagerar och att jag klagar för mycket. Jag är verkligen tacksam för att det finns människor som vill hjälpa mig. Men jag är samtidigt trött och less på all tid jag måste lägga ner och på att jag verkligen behöver ligga på för att saker och ting ska hända, något som de seende eleverna inte ens behöver tänka på. Jag minns hur jobbigt det var i ettan och tvåan när jag kom efter i olika ämnen på grund av att jag inte fick den hjälp jag behövde. Det fanns stunder då jag bara kände för att lägga ner och strunta i allt eftersom jag låg långt efter de andra i bland annat musikteori och eftersom jag dessutom inte fick saker inscannade i tid. Men eftersom jag tänkte på framtiden och visste hur viktigt det är att få bra betyg fanns det ju inget annat att göra än att plugga på och göra mitt bästa. Det slutade bra i ettan och jag fick mvg i flera ämnen eftersom jag valde att lägga ner x antal timmar om dagen på att plugga. I tvåan hade jag dock fått en plats i landslaget för showdown, vilket gjorde att jag inte kunde lägga ner lika mycket tid på luggandet. Eftersom jag började må väldigt dåligt och inte kunde sova ordentligt på nätterna, något som jag försökte ignorera i ettan men som jag helt enkelt inte orkade med i tvåan, bestämde jag mig för att läsa gymnasiet på fyra år. Jag kan säga att jag inte ångrar att jag gjorde det valet eftersom jag inte mådde bra av att plugga i princip hela tiden. När jag gick i ettan gjorde jag inte särskilt mycket på fritiden och jag tror att det är viktigt att få göra någonting som man brinner för. Att få slappna av och lägga koncentration på något annat än skolan tror jag att alla behöver göra för att må bra. Jag klarade av att göra färdigt det mesta i ettan och jag har bestämt mig för att klara av det här året också på något sätt. Frågan är bara hur mina betyg kommer att se ut i vår. I ljudtekniken lär jag ju inte ens få gokdänt om det fortsätter såhär och i musikteorin känner jag mig osäker på hur programmet som jag ska använda fungerar eftersom jag behöver ett mer komplicerat program än i ettan. Det är samma person som hjälper mig med ljudteknik och musikteori men eftersom jag bara träffar henne ungefär en gång i månaden är jag rädd för att jag inte kommer hinna lära mig programmen på den korta tid vi har när vi väl ses. Man måste ju lära sig att prioritera saker i livet och jag får väl helt enkelt välja vad jag vill lägga ner mest tid på. Jag som vill få bra betyg i båda ämnena tycker att det är väldigt svårt och jobbigt. Men nu ska jag verkligen inte klaga mer utan nu lovar jag er att försöka vara så positiv som möjligt i resten av det här blogginlägget:)

Efter skolan i fredags åkte jag hem och jag hann lyssna en stund på vad som hände på SRF-s kongress innan jag åkte till Handen. Claudio, Mariah och jag hade nämligen bestämt oss för att ses och träna inför European top twelve och trippeltävlingen i Lithauen som är om några veckor:) Jag blev verkligen glad över att träffa mina fina vänner igen plus att både Krister och Madde var med i helgen. I fredags hade vi en trevlig och lugn kväll tillsammans då vi bland annat pratade, tittade på Idol, sjöng karaoke och var på China station där flera av oss drack mangojuice:)

I lördags la vi ner en ganska stor del av dagen på att träna. På förmiddagen tränade vi på olika skott plus att vi spelade några set. Det gick dåligt för mig och jag kände mig inte alls nöjd med min insats. Runt tretiden kom Rebecka och Henke förbi och jag fick jättefina tilltryckningar av dem:) Det kändes jätteroligt att träffa Henke igen och sen är det ju alltid lika roligt att träffa Rebecka. Vi gick till Haninge centrum och åt lunch på ett ställe där åtminstone jag tycker att de hade god lasagne. Efter lunchen hann jag lyssna lite på webbradion som sändes från SRF-s kongress. De som skulle få sitta i den nya förbundsstyrelsen valdes in och gissa om jag blev glad för Alirezas skull när han valdes in och dessutom fick näst flest röster av alla! Efter att ha fått veta det taggade jag till och spelade mycket bättre resten av eftermiddagen. Jag vann över Claudio, något som jag aldrig hade gjort tidigare. Det var visserligen bara träning men jag kände mig ändå nöjd och glad. Dessutom kände jag hur min vinnarinstinkt kom tillbaka och att jag faktiskt kan spela mycket bättre när jag väl är taggad! Det kändes verkligen hur bra som helst att känna den känslan eftersom jag trodde att jag hade tappat den och inte längre kunde njuta av att vinna.

Efter träningen tog jag en skön dusch innan det var dags att äta middag. Eftersom det var karaokekväll var det en massa folk som hade kommit för att äta och dricka gott, umgås och sjunga:) Förutom att jag fick umgås med Madde, Krister, Claudio och Mariah kom Daniel förbi på lördagkvällen. Jag hade en oerhört trevlig kväll och trivdes riktigt bra bland alla människor! Sen var det roligt att höra folk sjunga och jag vågade faktiskt gå upp och sjunga flera gånger. Först sjöng jag en låt tillsammans med Siggan och senare under kvällen sjöng jag med Madde och Claudio:) Jag gick ifrån karaokesångarna en stund för att ringa till Alireza. Han lät mig höra den oerhört härliga stämningen bland kongressdeltagarna plus att jag fick prata lite med de flesta som var där och representerade US:) Eftersom jag ville orka vara någorlunda pigg på söndagen blev det en ganska tidig kväll för mig. Några av de andra valde att vara uppe och spela showdown till sent på natten, något som jag gärna hade gjort men som jag får passa på att göra någon annan dag istället:)

Söndagen började med att vi gick till pressbyrån och köpte frukost och när vi hade ätit den tränade vi en stund. Efter att ha värmt upp tränade vi på att skjuta servar. Jag kan ju inte direkt säga att det gick lysande för mig men jag lyckades i alla fall hitta ett sätt att få mina servar att bli något hårdare än vad de har varit tidigare:) Vi tränade på att skjuta några andra typer av skott innan vi avslutade dagen med att spela träningsmatcher mot varandra. Jag vann över Mariah med två-noll plus att jag vann över Claudio med tre-ett när vi spelade i bäst av fem set:) Det var roligt att vinna över Claudio igen och nu känner jag mig riktigt taggad inför European top twelve som börjar på fredag! Då hoppas jag verkligen att motivationen som jag kände i lördags och söndags finns kvar för i så fall tror jag att jag åtminstone lyckas vinna några matcher.

Jag hann duscha, göra mig i ordning, äta lite och säga hej då till mina fina vänner innan jag åkte vidare till centralen för att möta upp Alireza. Vi hade en riktigt fin kväll tillsammans men eftersom jag känner mig väldigt trött och det börjar bli sent skriver jag om den i nästa inlägg. Om ni vill läsa det kan ni titta in här på onsdag eller torsdag:) Ha en fortsatt trevlig vecka!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Hej!

Hoppas det löser sig med ljudteknikprogrammet, borde gå att lösa ganska smidigt. Det verkar som att det är datorn som inte riktigt är anpassat till programmet. Tycker ochså du ska strunta i kursen om du inte kan få dina läromedel att fungera tillfredställande. Skönt att vissa har lov nästa vecka, du får passa på att njuta av ditt sista novemberlov. Hör av dig nästa vecka om du vill snacka lite? Ha det bra! Kram.

2011-10-25 @ 13:58:53
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: sandra R

Hej Vispen!



Jag läser alla dina inlägg.;) Tyckerr dock att du ska skita i kursen. Det skulle jagg ha gjort, eftersom jag faktiskt vet hur mycket energi det tar av en. Hoppas det går bra i tävlingarna! Och självklart ska man hitta på annat på sin fritid än att plugga 24/7, därför valde jag att inte gå gymnasiet förstår du...



kramar.

2011-10-25 @ 16:50:03
Postat av: Claudio

Tack för en kul och bra träningshelg Visp!



Du var ju grym! Se till att va lika taggad till helgen så kommer det gå asbra för dig! Du kan ju bara du vill det vet vi nu!



Ses snart! kram!

2011-10-25 @ 21:35:07
Postat av: Jonas Jakobsen

Sv: Tror absolut det kommer bli jättekul att gå på Andra Chansen. Då kommer jag ha stenkoll på startfältet när själva finalen är. Då även vår melohelg i US mitt äger rum. Hoppas du kommer då för då kan det hända lite oanade saker! Kram!

2011-10-26 @ 14:53:30
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Paulin

Roligt med träning! :)

Kram

2011-10-26 @ 22:47:16
URL: http://mylittlediary.webblogg.se/
Postat av: emma

jag läser också ljudteknik nu och har ungefär samma scenario, bara det att jag inte ens har fått någon programvara eller varit på några lektioner än. jag hade också sett fram emot kursen!:(

2011-10-27 @ 07:57:50
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: ida

du ska absolut inte lägga ner kursen visp! DU ska riva i till skolan att dom får lösa det och det NU OMGÅENDE OCH PÅ DIREKTEN!!!!

2011-10-27 @ 19:00:02

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0