Första advent

Hej!

Hoppas att ni har haft en trevlig helg! Tiden går verkligen fort, nu har det redan hunnit bli första advent, har ni tänt något ljus idag? Att det är första advent får mig att inse att julen är här inom en ganska snar framtid och jag kan lova er att jag ser fram emot den! Enligt mig är julen definitivt en av de bästa händelserna på året! Julmusik är alltid lika fint och nu kan jag äntligen börja lyssna på en massa fantastiska julsånger! Jag brukar ju alltid gå på någon julkonsert men i år ser det inte ut att bli så, vilket så klart känns tråkigt. Cd-skivor går ju som tur är att lyssna på och jag har en hel del julmusik hemma så jag ska nog överleva:)

Sen jag skrev senast har jag gjort lite allt möjligt. I onsdags kväll träffade jag Reza. Förutom att vi hade några fina timmar själva var vi och åt middag tillsammans med Rakel och Fredrik. Vi satte oss på Jensens där vi underhöll varandra under en ganska stor del av kvällen. Rakel beställde den roligaste maten, en barnmeny som bestod av kycklingspett och potatisar som var formade som smileys:) Vi andra åt lax, kött och nachos. Sen beställde vi efterrätt och Rakel och jag drack varm choklad. Jag tror att alla kände sig nöjda med kvällen tack vare alla roliga diskussioner och de andras närvaro:) Jag somnade nästan direkt efter att vi var tillbaka på hotellet. Nu var det ju några dagar sen jag träffade Reza och jag saknar honom enormt mycket! I helgen ses vi som tur är igen och då ska vi åka iväg och fira varandra eftersom vi fyller år nästnästa vecka. Ja, nu är det inte alls lång tid kvar tills jag kommer vara tvungen att ta farväl av tonårstiden... Trots att det känns jobbigt att bli äldre ska jag se till att Reza och jag får en fin helg tillsammans och jag ska försöka njuta av varenda sekund istället för att gå runt och vara ledsen över att jag snart fyller tjugo! Det kommer ju att hända vare sig jag vill det eller inte så det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.

Skolan flyter på ganska bra. Nu har jag äntligen börjat kolla lite mer på musikprogrammen som jag behöver lära mig och jag tror att allt kommer att lösa sig i slutändan. Vad jag behöver nu är en person som har tid att lära mig programmen och om det blir ljudteknikerläraren eller någon annan som redan kan programmen, får skolan bestämma. Eftersom jag har haft ont i halsen de senaste dagarna har jag inte velat sjunga särskilt mycket. När jag hade lektion i klassisk sång och förklarade för läraren att jag ville ta det lite lugnt föreslog hon att vi ju kunde prata och lära känna varandra istället. Det kändes bra och jag tycker att vi hade ett trevligt samtal:) I fredags hade jag ljudteknik då läraren pratade om vad vi behöver kunna på provet som är om ungefär två veckor. Det är en hel del som jag behöver lära mig tills dess men det ska nog gå bra. Efter ljudtekniken blev det en lång väntan för mig då jag pluggade och pratade med några av mina vänner. När klockan så småningom hade hunnit bli tio över fem gick jag upp till sjunde våningen för att möta min naturkunskapslärare. Vi satte oss i ett klassrum eftersom jag skulle göra ekologiprovet som resten av klassen gjorde i onsdags. Läraren spelade in allt jag sa och antacknade det mesta, varför han gjorde båda delarna har jag ingen aning om. Jag kände mig verkligen dum när jag satt där och hade till och med svårt att svara på de enklaste frågorna. Ett tag kändes det som att jag ville lägga ner och ge upp eftersom det gick så dåligt men det kunde jag ju så klart inte göra. Efter att ha svarat lite kort på alla frågor fick jag veta att jag hade klarat provet. Jag trodde först att läraren skämtade med mig när han sa det men när lärarens ord väl hade sjunkit in kändes det hur bra som helst! Ekologiprovet var det svåraste provet i naturkunskap och nu är det bara för mig att trycka till och klara de övriga proven också:)

Jag känner mig nöjd med min helg som i och för sig inte började förrän halv sju när provet äntligen var över. Att först plugga flera timmar och sedan anstränga mig för att komma ihåg så mycket som möjligt under själva provet hade gjort mig trött och fått mitt huvud att göra ont. Min hals var dessutom inte på topp men jag försökte att se glad ut ändå. Det var dock inte särskilt lätt eftersom jag fick vänta ett bra tag på Rakel och Sandra. När de äntligen dök upp skulle vi handla någon sorts middag. En man som jag tror jobbade på tunnelbanan hjälpte oss till Ica, vilket ju var väldigt snällt. Eftersom mannens svenska inte var den bästa förväntade vi oss att han skulle lämna oss vid ingången så att någon som jobbade i affären kunde hjälpa oss att handla det vi ville ha. Mannen sa dock att han ville hjälpa oss och att det kändes fel att lämna oss. Därför lyckades vi inte direkt handla det vi ville ha men lite mat fick vi hur som helst i oss till slut:) Efter att ha mött Emma vid tåget åkte vi till Skanstull för att besöka Glimtenpuben, en pub som har öppet en fredag varje månad. Där umgicks vi med varandra och lite annat trevligt folk i några timmar. Eftersom jag fortfarande hade huvudvärk var jag inte direkt social men jag sms-ade mycket med Reza och lyssnade på vad människor runtomrking mig pratade om samtidigt som jag la märke till att vissa blev väldigt påverkade av alkohol. Mina vänner beställde bland annat varsin cider, jag fick smaka en klunk av Rakels päroncider men tyckte inte alls om den. Läsk och loka var det enda som inte innehöll alkohol. Jag är varken förtjust i läsk eller loka men jag beställde till slut en fanta för att åtminstone dricka något litet under kvällen. Vi stannade i stan tills klockan var lite över elva då vi åkte till Hökarängen. Eftersom tjejerna var väldigt flummiga och jag kände mig ganska trött blev jag glad när Christoffer sa att det var okej ifall jag ville komma in till honom en stund. Att få komma in i hans lägenhet kändes speciellt, dels för att jag tycker om Christoffer men också för att hans lägenhet var den första lägenheten som jag besökte i Hökarängen. Nu var det några år sen men jag måste säga att jag fortfarande stortrivs i Christoffers lägenhet. Det kändes jättebra att hinna vara en stund med Christoffer för jag hade inte pratat ordentligt med honom på ett ganska bra tag! Vi hann lyssna på en hel del bra musik innan resten av tjejerna kom in till oss. När Christoffer så småningom sa att han ville sova gick vi in till Rakel. Shakti kom förbi en stund och oj vad våra diskussioner spårade ut ibland:) Ni kanske kan tänka er att fem tjejer som är tillsammans i en liten etta kan ha väldigt roligt. För mig blev det dock en ganska tidig kväll och jag somnade först av alla.

Vi vaknade runt elvatiden i lördags och insåg att det inte fanns särskilt mycket frukost hemma. Därför bestämde vi oss för att äta lunch direkt och efter att ha segat oss en lång stund, det tog minst två timmar för oss att göra oss i ordning, kom vi äntligen iväg till tunnelbanan. Rakel och Sandra ville väldigt gärna äta på Jensens och därför gick vi av vid T-centralen. Det tog en stund för oss att hitta till restaurangen och när vi väl kom dit fick vi stå i kö en lång stund innan det till slut fanns ett ledigt bord med fyra platser. Ingen av oss kunde läsa menyerna och när det äntligen kom fram en kvinna som skulle ta våra beställningar visade det sig att man bara fick beställa barnmeny om man var under tolv år och att det inte fanns några vegetariska alternativ förutom en salladsbuffé där vi inte fick förklarat för oss vad det fanns för sorts sallad. Eftersom vi var väldigt hungriga och flera av tjejerna inte hade råd att beställa någon dyr lunch gick vi vidare till Burger king där vi äntligen fick i oss lite mat. Då var både Emma och jag nära på att bli på riktigt dåligt humör. Efter att ha ätit färdigt och det i vanlig ordning var jag som var klar sist åkte vi till Farsta centrum. Där gick vi runt en stund men vi hann inte hitta något bra innan centrumet stängde. Vi fortsatte till Ica för att storhandla och jag kan lova er att det inte var det lättaste eftersom alla hade olika viljor om vad vi ville äta. Rakel var noga med att allt skulle vara ekologiskt, jag ville att vi skulle köpa de största förpackningarna av allt eftersom jag hade hunnit bli väldigt hungrig och Sandra pratade om saker som hon ville köpa samtidigt som hon var väldigt flummig. Emma var utan tvekan den av oss som brydde sig minst om vad vi handlade eller också orkade hon helt enkelt inte lägga sig i vår diskussion eftersom det förmodligen hade tagit ännu längre tid för oss i så fall. Killen som hjälpte oss måste ha tyckt att vi var ganska jobbiga men han var hur som helst väldigt trevlig och hjälpsam. När vi hade gått runt en stund kunde killen räkna ut vad vi ville ha för att vår argumentation om vad som var bäst skulle gå så fort som möjligt och efter det flöt handlingen på ganska bra. Sandra och jag fastnade dock framför deodoranthyllan eftersom man kunde köpa två deodorant för trettio och vi inte kunde bestämma oss för vilka sorter vi ville ha. Det gick bra för oss att betala men vägen hem var däremot inte särskilt rolig. Emma och jag klagade på hur jobbigt det var att bära matkassarna och jag störde mig på att min kasse inte gick att bära på handleden eller armen eftersom den bland annat innehöll ett flingpaket som tog jättestor plats. Väl tillbaka i Rakels lägenhet höjdes däremot stämningen och när jag kopplade upp datorn och fick kontakt med Reza kunde det inte bli mycket bättre:)

Jag hade en riktigt trevlig lördagkväll med mina kära vänner! Eftersom jag inte kände mig trött och huvudvärken hade släppt helt och hållet uppskattade jag att ha folk nära mig! Ronja kom till Hökarängen med färdtjänst och Rakel åkte och mötte upp Jakob vid centralen. En kille som hette Lars kom förbi några timmar och sen var Christoffer med oss en stund:) Vi åt middag som tog lite tid att göra eftersom vi åt olika maträtter och vi inte använde Rakels spis på rätt sätt. Efter middagen pratade vi om allt mellan himmel och jord, eftersom jag tror att ni skulle bli rädda eller åtminstone tycka att vi var väldigt skumma, skriver jag inga detaljer här i bloggen. Roligt hade vi i alla fall och klockan ett åt vi en jättegod jordgubbstårta eftersom Sandra fyllde arton år häromdagen! Jag fick ett riktigt skrattanfall medan vi åt, flera började skratta åt mitt skratt och till slut skrattade nästan alla. Jag förstår inte vad som är så roligt med mitt skratt men det är ju bra att folk gillar det:) Förutom att prata med alla som var hos Rakel igårkväll chattade jag en hel del med Reza. Rakel och jag satt framför våra datorer till klockan sex inatt och det blev inte många timmars sömn inatt. Men det var det absolut värt:)

Klockan ringde vid elva imorse och då var det bara att gå upp, duscha och göra sig i ordning. Fredrik ringde på dörren för att se vad vi hittade på. Han kom in och var med medan vi åt frukost. Jag var tvungen att åka direkt efter att ha ätit eftersom jag skulle träffa släkten. Min mormor Lia, min kusin Matilda och hennes föräldrar kom förbi idag. I vanliga fall brukar vi vara fler men det var trevligt i alla fall:) Jag kände mig inte direkt sugen på fika idag men åt två kakor och en liten bit kladdkaka. Eftersom jag kände mig ganska trött lyssnade jag mest på vad de andra pratade om, det var trevligt. Jag fick förresten en födelsedagspresent av kusinerna, en lila blus. Eftersom jag inte har särskilt mycket finkläder och jag aldrig orkar köpa det själv är det ju bra att jag kan få det av andra:) Ikväll har jag pluggat lite samt vilat en del. Nu ska jag gå och lägga mig så att jag orkar upp imorgon!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Du verkar haft en fullmatad helg. Kul att naturkunskapsprovet gick bra. Ha en bra vecka! Kram.

2011-11-28 @ 08:40:36
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0