Ett lite längre inlägg om lagtävlingen i Litauen

Hej!

Hoppas att ni mår bra och att ni har haft en bra start på veckan! Jag kan inte direkt påstå att jag känner mig nöjd med den här dagen men det betyder ju bara att veckan kan fortsätta på ett bättre och trevligare sätt:) I helgen var jag, som ni kanske redan har sett, i Litauen. Jag uppdaterade ju bloggen ganska ofta och även om jag bara postade korta inlägg har jag hört att flera av er läste dem och att ni blev glada för att jag uppdaterade er om hur det gick för oss:) Här kommer hur som helst ett längre inlägg om den kära tävlingen:)

Jag kände mig allt annat än glad när alarmet på min mobil ringde i fredags. Klockan var fyra på morgonen och med tanke på att jag knappt hade lyckats sova något på de få timmar jag hade legat i sängen var det väldigt svårt att gå upp. Efter att ha duschat kände jag mig åtminstone lite piggare och runt femtiden satt jag i en taxi påväg till Bromma flygplats. Det var inga bilköer vilket gjorde att jag kom fram tidigare än beräknat. Jag var först på plats och fick stå och vänta ganska länge innan alla andra hade kommit. Det var som tur var ingen som hade försovit sig och vi hann checka in i ganska god tid:) Flygresan till Litauen gick fort och jag sov i stort sett hela resan. Innan jag somnade hann jag dock höra när de gick igenom säkerheten på planet, pratade om säkerhetsbältet, nödutgångar och så vidare. När vi åkte mellan Helsingfors och Vilnius blev jag glad av att höra människor prata finska eftersom jag verkligen tycker om språket.

Flygplatsen i Vilnius var liten i jämförelse med andra flygplatser jag har varit på. Det var inte alls särskilt mycket folk där fastän det hade hunnit bli förmiddag. Vi behövde inte vänta länge på våra väskor utan vi hittade alla utan problem. Utanför flygplatsen mötte vi några personer som skulle köra oss till hotellet där vi skulle bo. Jag märkte snabbt att ganska många litauer hade svårt att förstå och prata engelska, vilket jag tycker var synd eftersom jag gärna hade lärt känna lite nytt folk i helgen. Eftersom vi inte fick checka in på hotellet förrän runt tvåtiden bestämde vi oss för att gå ut på stan en stund. Jag tycker att det var skönt att promenera in till stan eftersom jag hade suttit stilla en stor del av dagen. Däremot var det ganska kallt ute och jag ångrade att jag inte hade bytt till min vinterjacka. Det är verkligen på tiden att jag tar fram den snart för nu börjar det bli kyligare i Sverige också. Eftersom vi kände oss hungriga gick vi in på en pizzeria för att äta lunch. Jag beställde pasta men ångrade det när jag såg hur lite mat jag fick. Mariah och jag beställde samma pastarätt och ingen av oss blev mätta. Det enda som var positivt var att maten var billig:) Efter lunchen fortsatte vi att gå runt på stan en stund till men ingen hittade något roligt att köpa. Innan vi gick tillbaka till hotellet gick vi in på Mc donalds eftersom några av oss var sugna på kaffe. Det är konstigt att man kan bli så beroende av den drycken:) När vi var tillbaka på hotellet fick vi nycklar till våra rum. Som ni kanske redan vet blev jag besviken när Mariah och jag kom in på vårt hotellrum några minuter senare. Vi upptäckte att rummet var kallt och att det luktade mögel på toaletten. Jag stod knappt ut att vara därinne och fick lätt panik när jag insåg att jag skulle vara tvungen att duscha där flera gånger. Ni kanske tycker att jag är känslig men jag kan lova er att det var fler än jag som reagerade på den äckliga lukten och som höll för näsan så fort de behövde gå på toaletten. En annan sak som jag reagerade på var att en elkontakt var trasig. När Mariah tog på den fick hon stötar som gjorde att både hon och jag blev rädda för att undersöka hur resten av rummet såg ut. Våra sängar var som tur var helt okej och Mariah och jag la oss för att vila en stund. Jag försökte sova men det gick inget vidare. Precis när jag hade somnat kom Claudio in i rummet och det första han gjorde var så klart att gå fram till min säng och trycka till mig. Han hade så klart ingen aning om att jag sov men oj vad jag störde mig på honom just då. Att jag precis hade stört mig på att hotellrummet var dåligt och att jag var jättehungrig gjorde inte saker och ting bättre. Efter att jag hade klagat lite, både på bloggen och live till de som råkade vara i närheten var det äntligen dags att äta middag! Till förrätt fick vi en jättegod sallad, till varmrätt var det vegetarisk risotto och till efterrätt drack vi kaffe/te och åt jättegoda hallongrottor:) Efter middagen tittade jag på Idol tillsammans med Madde, Claudio och Mariah och när programmet var slut kom Adde och Daniel och underhöll oss en stund innan vi gick och la oss. Innan jag somnade fick jag låna Mariahs Iphone och chatta lite med Reza, det var trevligt:)

Jag hade svårt att sova under natten men lyckades åtminstone sova några timmar. När klockan ringde runt sjutiden kände jag mig dock långtifrån utvilad men det var bara att försöka se glad ut och gå upp för att äta frukost. På frukosten fanns det bland annat smörgåsar, yogurth, kakor, gröt, fisk och stekt potatis. Jag åt gröt och försökte äta en smörgås men hade svårt att äta sådär tidigt på morgonen. I Litauen är de dessutom en timme före Sverige. Klockan åtta gick vi tillsammans till hotellet där vi skulle spela. Att få komma ut och andas frisk luft innan matcherna kändes riktigt bra. Sverige skickade två lag, Sverige ett och Sverige två. I Sverige ett spelade Claudio, Adde och jag och i Sverige två spelade Krister, Daniel och Mariah. Sverige ett skulle spela vår första match direkt när vi kom till hotellet så det var bara att värma upp och köra. Vi mötte Litauen och till en början gick det riktigt bra för oss. Men när vi ledde med tjugonio-tjugo gick jag in och spelade katastrofalt dåligt. Jag vet ärligt talat inte vad som hände men jag tror att jag påverkades för mycket av publiken. Eftersom vi var i Litauen var det så klart många litauer som såg matchen. Varje gång någon i deras lag gjorde mål applåderade dem och något som störde mig ganska mycket var att de till och med applåderade när jag råkade göra självmål. Jag vet att man inte ska påverkas av publiken och det är verkligen något som jag behöver jobba på. När jag gick ut var det Claudio som gick in och jag blev riktigt nervös när Litauen gjorde mål. De ledde då med tretiooett-trettio över oss och om vi inte hade haft trettio poäng skulle Litauen ha vunnit. Claudio lyckades som tur var vända matchen och vi vann till slut med trettiofyra-trettioett! I nästa match spelade vi bättre och jag har för mig att vi mötte Italien. Vi vann matchen och kände oss nöjda med den:) Innan lunchen hann jag prata med lite folk och titta på när Sverige två spelade:) Jag måste verkligen säga att jag blev imponerad när jag såg Mariah eftersom hon verkligen har utvecklats enormt mycket sen jag såg henne sist! Mariah gjorde ett antal mål under matchen och precis som jag skrev efter SM i år tror jag att vi får en ny SM-vinnare nästa år!

Till lunch var det jättegod mat, sallad, grönsakssoppa, fisk och äppelkaka:) Jag åt upp det mesta och kände mig hur mätt som helst efteråt. Mitt lag skulle som tur var inte spela på en stund så jag hann smälta maten i lugn och ro:) Sverige ett spelade tre matcher under eftermiddagen. Vi förlorade mot Holland ett och vann över Holland två och Tyskland. Att vi förlorade mot Holland kändes surt, jag kände mig verkligen taggad och ville så hemskt gärna vinna över dem. Det värsta var att jag spelade när Leander gjorde det avgörande målet. Trots att jag vet att vi tävlade som ett lag kunde jag inte låta bli att känna att det var mitt fel att vi förlorade. Matchen var åtminstone jämn och jag tror att alla i vårt lag kände att vi gjorde vårt bästa! Mellan matcherna hann jag fika med svenskarna, jag åt en skum frukkaka och drack te som luktade konstigt men som faktiskt smakade ganska gott. Jag hann prata med en massa andra trevliga människor också, bland annat holländarna. De är alltid lika trevliga och de hade, precis som vanligt, med sig en massa kakor och godis som de ville bjuda på. Jag pratade extra mycket med en kille som heter Mitchel. Vi kom fram till att vi hade en hel del gemensamma intressen. När Mitchel berättade för mig att han tycker om att sjunga och jag frågade ifall han skulle kunna tänka sig att sjunga för mig någon gång tog han fram sin mp3-spelare, startade en låt och började sjunga. Han sjöng bland annat låten In perfect harmony av Within Temptation och jag som aldrig har fastnat för de tidigare insåg plötsligt hur duktig jag tycker att sångerskan är. Mitchel sjöng dessutom hur bra som helst och jag blev riktigt imponerad! Att sitta där och höra honom sjunga var fint! Det fortsatte att vara fint när den holländska coachen kom med choklad, Mitchel delade sin chokladkaka i två delar och gav mig ena halvan:)

Matcherna höll på ganska länge i lördags och middagen började inte förrän halv nio. Vi svenskar hade dock tagit fel på tiden och gick inte dit förrän runt niotiden när många redan hade ätit färdigt. Vi fick mat men det verkade som att den vegetariska maten var slut för Mariah och jag fick bara ris och sallad. Efter middagen satt vi i lobyn och pratade med holländarna. Jag tyckte riktigt synd om Mitchel eftersom många terrade honom och sa hur de tyckte att han skulle bete sig emot mig. Jag tror att både Mitchel och jag tyckte att det kändes lite pinsamt och konstlat men vi kunde samtidigt skratta åt allt roligt som de andra sa. En av coacherna höll på att skratta ihjäl sig när Claudio skulle ta kort på när Mitchel och jag höll om varandra. Claudio sa att det var något fel på hans Iphone och att han inte kunde ta bilden, vilket vi så klart gick på. Claudio väntade flera minuter innan han talade om för oss att han skämtade med oss och att kameran hade fungerat utmärkt. Att vi hade hållt om varandra i några minuter var tydligen jätteroligt, jag kan inte säga annat än att det är roligt att vissa är så pass lättroade:) När holländarna hade annat att göra än att tala om för Mitchel vad han skulle säga och göra hann vi diskutera en hel del intressanta saker, vi berättade för varandra om våra liv, pratade om framtiden, andra länder och olika nöjesfält:) Tiden gick och runt tolvtiden var det några som följde med upp till mitt och Mariahs rum. Vi satt och pratade en stund innan alla så småningom gick och la sig. Jag behövde ligga i sängen en lång stund innan jag lyckades somna. Mariah var dock också vaken ett tag och vi underhöll varandra och låg och pratade och skrattade tills Mariah somnade.

Igår blev det tidigt igen och klockan ringde redan runt halv sju. Jag var nära på att försova mig men kom upp till slut och hann äta frukost tillsammans med Patrik och Claudio innan vi gick till det andra hotellet för att spela semifinal mot Finland! Semifinalen blev spännande och jämn och var därför väldigt rolig att spela. Det kändes som att alla spelare låg på samma nivå och därför kunde man omöjligt veta vem som skulle göra mål, skjuta ut bollen eller göra andra misstag som gav poäng till motståndarlaget. Daniel coachade vårt lag och det gick bra för oss. När jag gick in för tredje gången förstod jag att det var jag som skulle avgöra matchen. Jag kände mig nervös men bestämde mig för att jag skulle göra allt för att Sverige skulle vinna och vet ni vad, jag gjorde faktiskt mål! Sverige fick trettioen poäng och vann matchen! Det kändes helt underbart! Efter matchen började vi ladda om och tagga inför finalen mot Holland! Jag kände verkligen att det var vår tur att vinna den här gången. Adde, Claudio och jag tränade en stund vid ett showdownbord innan det var dags. Jag skulle spela min första internationella final någonsin och det kändes stort! Sen kändes det fantastiskt att jag hade resten av laget med mig! Jag trivs verkligen mycket bättre när jag tävlar med andra än när jag tävlar individuellt! Även om jag kände mig nervös kändes det jättebra att vi stöttade varandra i laget och att vi tävlade tillsammans. Vi peppade varandra och kände oss hur taggade som helst när matchen började. Ni har säkert redan läst att vi tyvärr förlorade finalen igår men jag känner verkligen att vi gjorde vårt bästa! Jag kände mig nöjd när Holland ledde med tjugosex-tjugofyra och jag gjorde mål på Leander innan det var Claudios tur att spela. Holland vann över oss med trettiotvå-tjugoåtta och med tanke på att det var väldigt jämnt kändes det surt att förlora när vi lika gärna kunde ha vunnit. Att Holland har många duktiga showdownspelare är ingen nyhet och att de återigen lyckades vinna över oss kändes som sagt riktigt dåligt, tråkigt, störande och synd. Efter att ha tackat alla holländare deppade jag en stund men det tog inte särskilt lång tid förrän jag tänkte om och kunde vara glad för att vi faktiskt hade vunnit silver! Under prisceremonin blev jag jätteglad när vårt lag fick komma fram, ta emot medaljer och en jättefin pokal! Jag stod mittemellan Adde och Claudio och fick hålla upp pokalen medan alla applåderade! Det var en härlig känsla kan jag lova!

Efter prisutdelningen var det dags för oss att äta vår sista lunch i Litauen! Lunchen var minst lika bra som i lördags och den här gången fick vi rödbetssallad, grönsakssoppa, en god vegetarisk gryta och fruktsallad:) Efter lunchen packade vi det sista, duschade och checkade ut från hotellet. Innan vi åkte till flygplatsen hann vi gå på stan en stund. Vi var inne i ett fint köpcentrum där vi bland annat gick runt i en mataffär:) Väl tillbaka på hotellet hämtade vi våra väskor och åkte med en buss till flygplatsen. Incheckningen gick bra och vi hann köpa varsin smörgås innan vi satte oss på flygplanet som skulle ta oss till Helsingfors. Jag som precis hade börjat trivas i Litauen tyckte att det kändes tråkigt att lämna landet. Att jag snart skulle vara tvungen att ta farväl av alla fina människor kändes minst lika jobbigt. Jag tycker verkligen om alla spelare, domare och coacher oerhört mycket! Alla svenskar som var med i helgen var roliga, sköna och helt enkelt hur bra som helst på många sätt och vis! Att de står ut med mig och att de alltid finns där är ett mirakel! De fanns där och terrade mig när jag behövde ha något att störa mig på, innan matcherna fick de mig att tagga till och när jag ville trycka till kunde jag gå fram till vem som helst och få en kram. Det är ju inte ofta det är lagtävlingar och jag ser redan fram emot nästa tävling! Helgens tävling gjorde mig verkligen motiverad och fick mig att vilja träna hårt så att jag lyckas prestera bättre nästa gång! Ifall Litauen anordnar lagtävling även nästa år och Sverige åker dit har jag bestämt att jag ska göra allt för att vi ska vinna! Då är det vår tur, det finns inga andra alternativ! Jag vill uppleva den härliga känsla som jag kände igår fler gånger. Om det kändes sådär bra att komma tvåa måste det ju kännas ännu bättre att vinna! I januari får vi se ifall Sverige åker till Pajulahti i Finland. Där tävlar man individuellt och även om jag föredrar att tävla i lag känner jag att det är bättre att tävla själv än att inte tävla alls.

Vi landade på Bromma flygplats runt åttatiden och eftersom vi ville fira att det hade gått bra för oss åkte vi in till en restaurang på Söder. Jag åkte tillsammans med Mariah och Claudio och hade hur roligt som helst under resan när vi pratade om nallar och härmade en viss person som gillar att säga "move it, move it" när han tycker att saker och ting ska gå fortare:) På restaurangen åt vi en fin middag tillsammans och förutom att båda lagen var med kom Johnnie förbi och åt med oss. Det var trevligt att träffa honom igen! Jag hade en trevlig kväll och tycker att helgen avslutades på ett bra sätt! Nu ska jag gå och lägga mig så att jag orkar med morgondagen. Ta hand om er!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Grattis till silvermedaljen. Nästa år tar ni guld!

2011-11-15 @ 14:06:50
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Claudio

Du var grym i helgen Vispen! den stabilaste av oss :) Håller med om om att man blev mer taggad efter den här tävlingen. Så nu gäller det att köra håt inför nästa års alla tävlingar. Nästa år tar vi dom! Kramar

2011-11-16 @ 20:48:45
Postat av: Caroline Olsson

Grattis!:d

2011-11-20 @ 01:23:58

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0