Lucia

Hej!

Tänk vad tiden går fort. Det har redan hunnit bli Lucia och jag måste säga att jag känner mig ganska nöjd med den här dagen. Vissa saker kunde i och för sig ha varit bättre. Igår fick jag en mindre chock när jag vaknade och märkte att jag hade blivit väldigt förkyld, jag hade jätteont i halsen och kunde knappt prata. Idag känns det något bättre. Med tanke på att förkylningen har brutit ut och satt igång på allvar hoppas jag att den försvinner så snart som möjligt. Att inte kunna sjunga julsånger dagarna före jul känns jättetråkigt och sen känns det så klart jobbigt att jag varken kan eller orkar prata särskilt mycket. På musikteorin igår hade jag så pass ont i halsen att jag knappt lyckades få fram ett ord. Vi löste det som tur var så att jag fick nicka eller skaka på huvudet på frågor där det inte krävdes ett tydligt svar. I matsalen där ljudnivån alltid är hög var det omöjligt för mig att göra mig hörd. I vanliga fall brukar det sällan vara någon som pratar med mig på lunchen men igår satte sig en jättetrevlig och social tjej mittemot mig. Gissa om jag blev frustrerad över att inte kunna prata med henne. Det här med att ha jätteont i halsen och samtidigt vara hes är något nytt för mig, usch vad jobbigt det är. Menmen, så kan det vara ibland och nu ska jag försöka vara positiv isället för att klaga:) Efter att ha varit tyst i stort sett hela gårdagen fick jag tillbaka lite av min röst igårkväll. Jag blev glad när jag stod i duschen imorse och märkte att jag åtminstone lyckades få fram svaga toner. På vägen till skolan hörde jag en kör sjunga Luciasånger på radion, vilket fick mig att bli på ganska bra humör trots att det var tidigt på morgonen. I skolan hade vi, precis som alltid när det är Lucia, elevhälsovårdsdag som började med att alla gymnasieelever skulle titta på artistmusikertreornas Luciatåg. Förutom att jag hann se när treorna repeterade några sånger hann vokalensemblen sjunga igenom "Himlen i min famn", låten som vi skulle sjunga. Jag är fullt medveten om att man inte ska sjunga när man har ont i halsen men eftersom det ju bara är Lucia en gång per år och jag kanske aldrig mer får chansen att sjunga i ett Luciatåg bestämde jag mig för att vara med. Eftersom tre tjejer sjöng solo på verserna behövde jag bara sjunga i refrängerna och det kändes faktiskt bra:) Min röst höll hela låten, solisterna var jätteduktiga och jag tycker att vi lyckades leverera! Eleverna som var med i själva Luciatåget var väldigt duktiga, åtminstone duktigare än treorna som gick ut förra året. Jag önskade verkligen att jag hade kunnat gå om körsång för att få vara med i Luciatåget igen. Årets treor sjöng några sånger som lät hur fint som helst med alla stämmor och sen hade de en eller flera solister på nästan varenda sång! Dimitri spelade piano och han var minst lika duktig som vanligt. Jag blev verkligen glad av att höra alla fina Lucia och julsånger och kände att jag fick riktiga julkänslor för första gången i år! Det är alla fina sånger som jag får höra under Lucia och juletid, julmaten, julklapparna, den goda stämningen och allt firande med släkt och familj som gör att jag känner att det är värt att stressa och fixa allt som behöver göras i december. När jag får uppleva allt fint som december månad ger mig varenda år känner jag definitivt att det är belöningen för att jag har kämpat hårt hela året.

Efter att ha sett Luciatåget gick Jonas och jag ner till kaféet och tog det lugnt en stund innan vi gick upp till fyran för att fika med resten av klassen. Vi drack julmust och åt lussebullar och pepparkakor. Jag njöt av att känna den härliga stämningen som verkligen kändes i hela rummet när vi fikade, människor småpratade med varandra och vi lyssnade på fin julmusik. Efter den trevliga fikastunden åt vi risgrynsgröt till lunch. Fastän jag egentligen inte tycker särskilt mycket om just risgrynsgröt äter jag det varje år för traditionens skull:) Under eftermiddagen har vi tittat på film och fått testa stomp. Vi fick lära oss några rytmer som skulle framföras genom att stampa i takt och samtidigt använda kvastar som skulle slås i marken på olika sätt. Jag tycker att det var väldigt svårt men det var roligt att få testa något nytt:) Eftersom jag aldrig riktigt förstod hur jag skulle göra och jag tyckte att det var svårt att gå runt i rummet utan att gå på någon valde jag att mest titta på när de andra dansade. Dagen avslutades med att alla delades in i grupper som framförde ett kort dansnummer vid tvärbanan:) Jag känner mig som sagt nöjd med dagen och ville passa på att posta ett kort blogginlägg för skojs skull, för att det är Lucia och för att jag faktiskt inte har några läxor tills imorgon. Hoppas att ni har haft en fin dag!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Johan

Jag glömde ju att svara på din kommentar förut när jag var inne och läste, men här kommer svaret iaf :)



SV: Tack! Det hoppas jag också att vi gör! Fortsätter vi utvecklas såhär så tror jag vi kommer ha bra chanser till att faktiskt göra det! :)



Ja, det ska bli intressant och spännande! Får se om jag finns med i truppen till London eller inte, det är något som visar sig framöver. :)



Hur är det med armen nu?



Hihi ja, du visste vem J är och vi är fortsatt minst lika lyckliga kan jag lova :)

en och äkta kärlek är verkligen det finaste som finns, det har du helt rätt i och jag håller med dig till 110%! :)



Det var riktigt kul och trevligt att träffa Tess och jag hoppas vi ses snart igen. Det gällrr att ha tålamod med att lära känna folk via bloggen. Det tar tid. Tess och jag har som sagt bloggkonverserat i 2,5 år. Så gäller det även att hitta de som är mottagliga för vänskap. Det är tyvärr inte alla som är det via nätet, hur mycket man själv än vill och försöker. Vill inte den andre blir det bara en envägskommunikation med "SV:" som svar på allting och då utvecklas ingen relation alls. Hoppas i vilket fall du har turen att lära känna någon bloggvän riktigt bra snart, det är du värd! :)



Kram

2011-12-13 @ 20:18:44
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Hoppas verkligen din förkylning försvinner snart!

Krya på dig!

Kram.

2011-12-14 @ 10:34:18
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Anna

HOppas din förkylning försvinner snart, är aldrig kul att vara sjuk lagom till jul.

Svar: jag hejade på Amanda i finalen, tycker hon har väldigt cool röst.

Kul att du fortfarande läser min blogg förresten!

Kram

2011-12-15 @ 16:54:29
URL: http://vissmaragd.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Sv: Tack för ditt stöd, det värmer verkligen. Ibland räcker det med att få stöd via textmeddelanden likamycket som att prata, även fast jag helst föredrar att prata om jobbiga saker på telefon. I kväll ska vi ha julfest på jobbet, det ska bli kul. Hör av mig nästa vecka om jag får tid. Trevlig helg! kram.

2011-12-16 @ 08:34:58
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Paulin

mysigt med lucia!

2011-12-17 @ 09:22:19
URL: http://mylittlediary.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0