Skola, uppspel och träning

Hej!

Hur mår ni? Jag mår ganska bra idag, dels för att det är fredag men också för att jag ska tävla imorgon! Då är den sista tävlingen i svenska cupen och det ska verkligen bli roligt att få träffa alla underbara människor igen och att få spela. Alla kommer möta alla och eftersom vi är tolv personer får jag alltså spela hela elva matcher på en dag:) Jag lär ju vara väldigt trött imorgon kväll men det är ju bara bra. I svenska cupen är det både tjejer och killar som tävlar och jag lär mig oftast väldigt mycket av att möta killar eftersom de är bättre än de flesta tjejer, kanske inte tekniskt men de är åtminstone längre och starkare vilket är en fördel när man spelar showdown. Vi får se hur det går för mig imorgon men jag hoppas att jag som sämst blir femma. Jag tränar ju för att kunna placera mig bra på tävlingar. Om jag hade tränat mer på sista tiden hade jag förmodligen satt upp ett högre mål och kanske satsat på att komma topp tre. Men eftersom jag inte har hunnit träna lika mycket som jag brukar göra i vanliga fall hoppas jag på att komma topp fem. I maj är ju SM och där vet jag att jag kommer sätta upp ett högre mål.

De senaste dagarna har rullat på som vanligt. I onsdags fick jag en låt av min lärare på sånglektionen. Vilken tur jag hade som faktiskt fick hjälp med att hitta en låt som jag kan träna på. I två veckor hade jag lyssnat på låtar och verkligen försökt hitta en låt som jag tyckte om utan att lyckas med det. Låten jag ska börja med nästa vecka heter i alla fall Lately och den framförs i vanliga fall av Stevie Wonder, en sångare som jag tycker är väldigt duktig! Efter att ha hört låten några gånger känns det faktiskt som att den skulle kunna passa min röst. Jag tycker om texten och melodin. Däremot vet jag att jag inte ens är i närheten av lika duktig på att sjunga som Stevie och det betyder ju att jag kanske inte kommer klara av att sjunga låten särskilt bra men jag ska verkligen försöka. På ensemblen fick vi en väldigt svår låt, den är åtminstone extremt svår för oss sångare. Har ni någon gång hört låten Kom igen Lena av Håkan Hellström? I så fall förstår ni nog varför jag tycker att den är svår att sjunga. Vi får se ifall vi lyckas spela igenom den. Eftersom vi har hunnit spela ett antal låtar på ensemblen är det som tur är inte säkert att just Kom igen Lena behöver vara med på slutkonserten:)

Efter skolan åkte jag hem till Rebecka och från henne åkte vi sedan in till stan. Vi åkte till en stor galleria där vi åt middag och därefter gick runt i olika affärer. Vi skulle egentligen ha gått på bio men eftersom jag ville kolla efter lite olika saker blev det inte så. Att gå runt i affärer kan vara trevligt ibland men jag brukar oftast tröttna väldigt snabbt, framförallt när jag inte hittar något intressant. Eftersom flera av mina vänner antingen har fyllt år nyligen eller fyller år ganska snart ville jag väldigt gärna hitta något till dem. Jag hade gått runt och funderat på vad jag skulle kunna köpa i flera dagar eller till och med veckor. Ändå hittade jag ingenting bra trots att jag gick runt på stan i flera timmar. Något som jag tycker är extra svårt är att handla till killar och män. Jag tror att nästan varenda människa skulle hålla med om att det är lättare att köpa saker till tjejer än killar. Ibland önskar jag att det bara fanns tjejer på jorden så att jag inte skulle behöva få sådan ångest varenda gång någon av mina killkompisar fyller år eller när det är jul och det såklart finns en massa killar och män att handla till. Som tur är råkar det ju faktiskt vara så att jag har märkt att killar kan vara väldigt underhållande och snälla. Därför vill jag såklart att de ska finnas på jorden, utan dem skulle det absolut vara något viktigt som saknades:) I onsdags kväll när jag gick runt där och inte hittade något tyckte jag dock att de killar jag känner inte hade behövt fylla år eller åtminstone att deras födelsedagar kunde hoppas över något år eller så. Självklart är det inte så och jag får helt enkelt fortsätta leta presenter någon annan dag. Rebecka fick mig i alla fall att köpa en sak efter att vi hade stått i en och samma affär väldigt länge och en kvinna som jobbade där hade visat mig ett antal saker. Eftersom kvinnan som jobbade där var väldigt trevlig och eftersom jag kände mig väldigt desperat och verkligen ville hitta något kände jag mig tvungen att faktiskt köpa något där. Dock tror jag inte att jag någonsin kommer ge bort det jag köpte, i alla fall inte till den person som jag från början hade tänkt handla till. Personen skulle för det första inte tycka om det jag köpte och dessutom vet jag att det finns mycket bättre saker att ge bort till personen som passar honom mycket bättre. Jag vill gärna att det ska finns en tanke bakom det jag köper och jag kan tyvärr inte komma på en enda positva sak med det jag köpte i onsdags. Varför jag köpte något har jag ju just skrivit och ibland gör vi människor konstiga saker, tar fel beslut och så vidare. Efter att vi hade gått runt på stan åkte vi i alla fall tillbaka till Rebecka igen och killen hon bor hos för tillfället hade bakat en jättegod cheesecake som jag verkligen fick känslor av. Det finns som sagt väldigt snälla killar på jorden:) Även om jag inte direkt hittade något roligt i onsdags hade jag hur som helst en trevlig kväll.

Gårdagen var som vanligt på förmiddagen och jag hade historia där vi fick tillbaka förra veckans prov. Vår lärare brukar alltid vara snabb med att rätta prov:) Jag hade tolv av tolv poäng och fick g+ på provet. Eftersom jag bara satsar på g i historia kändes det helt okej och det är nu helt säkert att jag kommer få g eftersom man bara behöver bli godkänd på fyra prov. Nu har jag fått g eller högre på fem prov plus att jag har ytterligare en chans att visa att jag förtjänar mitt g på prov sex om några veckor:) Ifall tiden räckte till hade jag gärna skrivit de där uppsatserna och kanske fått ett högre betyg i historia men jag har besämt mig för att satsa på att få g eller mer i alla andra ämnen. Hisotireuppsatserna är väldigt svåra och jag tror tyvärr inte att jag hade fått högre än g på dem och att kanske lägga ner många timmars arbete helt i onödan vore jobbigt när jag har mycket i de andra ämnena och dessutom all träning att tänka på. Ifall jag tränar så pass lite som jag har gjort de senaste veckorna eller kanske blir tvungen att dra ner ännu mer på träningen på grund av skolan vet jag att jag inte skulle få tillhöra landslaget. Utan showdownen skulle jag inte klara mig, åtminstone vet jag att jag skulle må mycket sämre och det skulle förmodligen göra att jag presterade sämre i skolan. Så nu är det som det är och g är i alla fall bättre än ig.

Igår eftermiddag åkte vi till ett äldreboende i Solna där vi sjöng för de flesta som bodde där. Vi hade två små konserter och jag tycker att det var roligt att äntligen få sjunga upp de låtar vi har tränat på. Dessutom verkade de flesta uppskatta att vi kom och några kände igen vissa låtar och sjöng till och med med ibland:) När vi satt och fikade senare under eftermiddagen fick vi träffa en person som var hundratre år. Tänk att leva i över hundra år, det skulle jag vilja göra, i alla fall om jag var lika pigg som personen vi fick träffa igår. Hon brukade tydligen använda hörapparat i vanliga fall och eftersom den var trasig märkte man att det var svårt för personen att höra vad vi sa ibland men hon verkade i alla fall förstå det mesta och när vi sjöng Ja må hon leva för henne blev hon jätteglad:)

Igårkväll var jag på den sista träningen innan svenska cupen. Jag tränade väldigt mycket och kände mig trött efteråt. Nu får vi bara hoppas att jag lyckas ladda om helt tills imorgon och att jag då orkar spela ännu hårdare än igårkväll:) Eftersom jag vet om att min hand kommer göra väldigt ont med tanke på att jag ska spela elva matcher kommer jag förmodligen köpa en annan hanske imorgon för trots att den är för stor skyddar den mycket bättre än handsken jag använder för tillfället. Ifall jag märker att jag blir mycket långsammare då jag använder den och ifall jag börjar förlora byter jag förmodligen tillbaka till den gamla handsken som jag är van att träna med. Att spela med den gamla handsken alla matcher ser jag dock som ett väldigt jobbigt och dåligt alternativ. Igårkväll kände jag i alla fall att jag fick ut väldigt mycket av träningen. När Madde och jag tränade spelade hon utan bindel vilket gjorde att hon kunde träffa bollen väldigt bra och eftersom hon både är lång och stark kunde hon skjuta väldigt hårda skott. Efter att ha spelat ganska många set bestämde jag mig för att inte spela mer och jag tror att det var ett bra beslut eftersom jag inte orkar börja morgondagen med en jättesvullen hand redan då.

Nu sitter jag i skolan och har den extremt långa håltimmen. Om en stund börjar samhällskunskapen och därefter får jag äntligen helg! Jag bloggar igen efter tävlingen, ha det bra tills dess och håll gärna tummarna för mig imorgon!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Sv: Det låter ju kul, hoppas du får en bra påsk då =)

Jag ska först hem till min pojkvän, och sen får jag se om vi åker hem till mig och firar påsk eller om vi stannar hos honom, har inte riktigt bestämt det än =)

2011-04-08 @ 21:07:50
URL: http://annorlundamenvanlig.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Jag kan ochså köpa saker ibland, som jag efter någon månad eller så undrar över varför jag köpte den prylen över huvud taget. Hör av dig om du behöver inköpstips när du ska ut och handla födelsedagspresenter till killar!

2011-04-11 @ 09:51:15
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0