En ny månad har börjat

Hej!

Hoppas att allt är bra med er. Igår började en ny månad och första april brukar ju vara ett speciellt datum eftersom många brukar skämta med varandra då. Jag klarade mig dock väldigt bra och gick inte på några dåliga skämt, hur gick det för er? Nu sitter jag i mitt rum hemma hos Björn och skriver. Vi åt lunch för en stund sen och innan lunchen pluggade jag samhällskunskap i några timmar. När jag var i Finland och tävlade i januari missade jag ju ett prov och därför ska jag istället skriva det på tisdag. Tills dess har jag mycket som min hjärna måste lära sig och jag vill och hoppas verkligen att jag får vg på det provet. Det är nämligen ganska avgörande för vilket slutbetyg jag ska få. I och för sig har vi en stor fördjupningsuppgift kvar men om jag får g på provet blir det nog det jag får i slutbetyg.

I torsdags kände jag att jag mådde lite bättre och skoldagen rullade på som vanligt. Historielektionen var ganska lätt och vi fortsatte att prata om nationalism. På religionen pratade vi om kristendomen och judendomen och fortsatte att titta på filmen som vi började se förra veckan. Efter lunchen hade sångarna gemensam sång där alla skulle sjunga något. De flesta sjöng soul men sen fanns det några som sjöng något som vi själva hade valt. När vi sjöng upp kände jag att förkylningen inte hade släppt helt och hållet och funderade en stund på ifall jag verkligen skulle sjunga. Men efter att ha lyssnat på när några av de andra sjöng fick det mig att känna mig lite rastlös och eftersom jag inte bara ville sitta där bestämde jag mig för att också sjunga. Dock fick jag vänta till sist och innan jag väl skulle sjunga gick jag runt en stund för att göra mig av med lite av all energi jag hade i kroppen. Att jag hade svårt att sitta och vara koncentrerad länge berodde förmodligen på att jag inte hade tränat på fyra dagar. Trots att min röst inte lät hundra procent som den skulle i torsdags kände jag faktiskt att det gick ganska bra att sjunga. När jag stod och sjöng kände jag någon sorts glädje inom mig och det var länge sen som jag kände mig så pass lugn med att stå och sjunga inför andra människor:) Till en ängel, låten jag sjöng, betyder verkligen något för mig och det kanske var det som gjorde att jag faktiskt kände mig ganska lugn när jag stod där. Tyvärr fick jag ingen kritik av någon efter att ha sjungit trots att jag frågade vad det var som var dåligt. Några sa att de tyckte att det lät fint men med tanke på att det nog är ord som kommer ganska automatiskt efter att någon har sjungit, i alla fall från lärarna, som hör elever sjunga väldigt ofta vet jag inte om de verkligen tyckte det. Inte ens min sånglärare som alltid brukar ha något att säga sa något vilket jag tycker var lite tråkigt. Men jag får fråga henne igen på nästa sånglektion. Om några veckor kommer vi ha vår sista sångafton, alltså ett öppet uppspel. Då har jag bestämt mig för att det måste gå bättre än sist då jag gjorde bort mig. Det hoppas jag verkligen att det gör och det ska jag se till. När jag väl har bestämt mig för något brukar det som tur är oftast bli som jag har bestämt. När jag gjorde ett personlighetstest för några månader sen stod det bland annat i resultatet att min personlighetstyp ofta har höga krav och mål i livet, att vi kämpar hårt för att nå dem och att vi faktiskt brukar lyckas med det. Alla som fick beskriva min personlighet sa dessutom också det om mig så jag får helt enkelt hoppas att deras ord och resultatet från personlighetstestet stämmer. Med tanke på att jag bara har en chans till och eftersom jag vill kunna känna mig nöjd med det sista stora sånguppepelet är det självklart att jag ska kämpa hårt för att lyckas med det. Jag ska försöka hitta en låt som jag verkligen tycker om, en låt som gör mig glad och som jag tycker om att sjunga. Sen hoppas jag att jag ska kunna känna att jag kan njuta av de få minuter då jag får sjunga inför andra och jag hoppas verkligen att nervositeten, som jag alltid brukar känna, inte ska kunna förstöra något den här gången.

I torsdags kväll tränade jag showdown! Det kändes verkligen skönt att få slå på bollen och att få ur mig en massa energi och andra irriterande känslor. Christoffer och Daniel kom och tränade en stund med mig och det var jätteroligt att äntligen få träffa dem igen och att dessutom få vinna över dem:) Att se hur det blev mål, att märka att det faktiskt gick bättre för mig då jag var lite arg kändes bra. Det enda som inte var roligt var att jag fick många hårda bollar på handen och att jag nu har ont i två fingrar istället för ett som tidigare. Att det inte finns någon bra handske i min storlek är verkligen störande men jag kanske får vänja mig vid att det gör lite ont att spela. Med tiden kanske jag lyckas vänja mig så pass mycket vid att få hårda bollar på handen att det till slut inte gör ont längre. För visst kan man vänja sig vid sådant? Däremot vet jag inte om handen kan bli mer tålig och ifall den i framtiden inte kommer svullna upp lika lätt som nu. Det hoppas jag för det är jobbigt när den gör det. Efter träningen åkte jag hem, pluggade lite och hann dessutom läsa ut en bra bok innan jag somnade.

Igår var en ganska ansträngade dag. Först hade vi oförberett prov på historian. Eftersom jag har kommit fram till att jag bara kommer få godkänt i det ämnet på grund av att jag tyvärr inte kommer ha tid att lämna in några skriftliga uppgifter svarade jag bara på g-frågorna. Tiden var dessutom i princip slut då jag var klar med dem och jag hade ändå inte hunnit skriva tillräckligt mycket på sista frågan. På samhällskunskapen hade vi också oförberett prov och även det gick väldigt dåligt för mig. Datorn krånglade och det gjorde att jag hade svårt att läsa frågorna samt mina egna anteckningar. Det är konstigt att det ibland känns som att min dator känner på sig när jag ska göra något viktigt för det brukar oftast vara då som den bestämmer sig för att fungera dåligt. I och för sig tror jag att datorn jag använder i skolan kommer dö vilken dag som helst men jag håller tummarna för att den håller resten av terminen. Ifall jag hade kunnat göra om gårdagens prov vid ett senare tillfälle hade jag absolut gjort det men eftersom det bara finns ett enda omprovstillfälle på hela terminen och jag redan har ett prov att skriva då var jag tvungen att lämna in det lilla jag hann skriva igår. Åh vad jag störde mig! Jag satt dessutom kvar till sist, som vanligt. Hur kan man bara ha en enda liten chans på sig att skriva omprov på, på en hel himla termin? I så fall var systemet de har haft tidigare år mycket bättre. Då hade man chans att skriva omprov ungefär en gång i månaden istället för att det bara finns ett bestämt datum då man kan göra det. Menmen, nu är det bara att försöka se glad ut och plugga till tisdagens prov.

Igår blev Lovisa och jag hämtade av Björn och vi åkte som vanligt och handlade innan vi åkte hem hit. Igårkväll tittade vi på Talang och jag tycker att det i alla fall fanns några som var duktiga. Idag har jag mest pluggat eftersom jag verkligen har bestämt mig för att skriva bra på det kära provet på tisdag. Vad gör ni för trevligt denna lördag? Hoppas att ni har roligt! Nu ska Björn och jag åka och handla lite.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Hej!

Tror att vi alla är känsliga i händerna just för att vi använder dom varje dag till massa olika saker. Därför känns det extra ont om man skadar händerna. Jag råkade ex. bränna mig på en ungnsform i tisdags vilket gjort att jag har ett brännmärke på ena handen och det gjorde väldigt ont i början. Ha de bra! Kram.

2011-04-04 @ 08:16:11
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Sv: Jo, det går säkert bra =) Och ja, lite tråkigt att må dåligt, men men det går ju över =)



Ja, jag tycker det är ganska skönt, vet att det annars blir mkt på en gång innan lov =/

Har du några planer för påsklovet då? =)

2011-04-04 @ 18:21:20
URL: http://annorlundamenvanlig.blogg.se/
Postat av: Johan

Lycka till med provet imorgon! :)



Det där med showdownhandsken måste väl gå att fixa? Att handen svullnar upp är inte alls bra. Tycker det borde gå att lösa på något vis...



SV: Nej, jag skulle inte heller ha klarat mig utan käpp en vecka om det hade varit någon annan stans, eller jo, klart man skulle klara sig, men det hade ju känts jättekonstigt, så tur i oturen att vi skulle åka skidor hela veckan där :)



Ledsagarna är super! De är en viktig del i det faktum att jag vågar åka så branta och svåra backar som jag ändå gör. Man märker stor skillnad på erfarna och mindre erfarna ledsagare om man säger så... :)



Jajjamen, filmandet löste sig, men blev lite sådär. Jag tittar tydligen snett neråt när jag åker, så man ser mest snön, men vi gjorde en till film däe Mattias, min ledsagare, åkte bakom och filmade mig samtidigt som han ledsagade. Det blev bättre. Får se om jag slänger upp det på Youtube :)



Kram

2011-04-04 @ 18:47:43
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Sv: jo, det var en artikel på nätet som handlade om att det på ett hotell i londom fanns en kontorsstol i receptionen där dom kvinnor som suttit på den blivit gravida. Anledningen till att jag gick på det var att vi har en sådan stol på jobbet och det är faktiskt sant! Ha det bra. Kram

2011-04-05 @ 10:36:12
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0