Styrelsehelg, skola och träning

Hej!

Hoppas att ni mår bra, det gör jag och eftersom jag har gjort en hel del de senaste dagarna har jag inte hunnit blogga. Men nu ska det bli skönt att få blogga igen och skriva ner lite av mina tankar:) Under fredagens samhällskunskapslektion pratade vi om för och nackdelar med marknadsekonomi. Det är ju lite synd att det inte verkar finnas något system som alla är nöjda med. Men att ha blandekonomi tycker jag verkar vara bäst för jag tycker att det är bra att försöka ta vara på de bra sakerna med både plan och marknadsekonomi.

När skoldagen var slut var klockan fem. Det är jobbigt att sluta så sent varenda fredag men det finns ju inte så mycket att göra åt det. Jag åkte i alla fall till Lidingö folkhögskola där jag bodde i helgen tillsammans med resten av USS styrelse. Det var enligt mig ett bra ställe att vara på, det enda som var mindre bra var dock sängarna. De lät jättehögt så fort man rörde sig plus att de var ganska obekväma. Men jag överlevde trots att jag inte kunde sova särskilt mycket. Helgen var i alla fall väldigt bra och jag trivs verkligen bra med styrelsen. Innan helgen kände jag i och för sig de flesta ganska bra men det kändes verkligen som att vi kom närmre varandra och jag tror att vi kommer fungera bättre som styrelse nu. Både i fredags och lördags kom det personer och föreläste och lärde oss mer om hur man har möten, vad som är viktigt at tänka på och så vidare. Med en föreläsare fick vi mest diskutera lite olika saker. Nina höll i det mesta under lördagen. Då gjorde vi värderingsövningar, diskuterade i grupp, fick vara kreativa och prata om något som gjorde oss arga och det bästa som vi vet i livet. Det var riktigt skönt att både få vara arg och sedan känna sig glad. Jag pratade om att skolan ibland gör mig arg, inte själva skolan utan att till exempel få material försent. Sen sa jag att showdown är det bästa jag vet just nu, mina vänner också såklart:) En annan övning vi gjorde var att alla fick känna på olika verktyg och säga vilket verktyg vi tyckte var mest likt oss. Jag fastnade för en lampa som man vevar på och mitt argument till varför jag var lik lampan var att andra ibland måste veva igång mig för att jag ska börja prata. Det är verkligen sant för ibland har jag svårt att komma igång, särskilt när jag är med folk jag inte känner särskilt bra. Men det kan också finnas vissa stunder när jag känner mig nere som jag vill att någon ska muntra upp mig. Den där lampan hade ju en vev och den lyste starkare när man vevade på den, lite så fungerar jag också. Haha, det är klart att den förklaringen inte var världens bästa men det var det bästa som jag kunde komma på, jag är ju inte direkt världens smartaste. De andra i styrelsen var andra verktyg förutom Ronja som också valde lampan. I lördags eftermiddag hade vi styrelsemöte där vi hann prata och besluta ganska mycket på tre timmar vilket kändes bra:) Jag fick för första gången i livet testa att vara ordförande och även det kändes roligt, de andra stod ut med mig hela mötet:) Men det var svårt och jag behöver träna mycket mer på det för att klara av det helt själv. I lördags fick jag ofta hjälp med att hur jag skulle formulera frågor och liknande. Sen kändes det svårt att fördela ordet ibland eftersom många i styrelsen ville prata ibland och jag tycker att det kändes fel att behöva säga vem som skulle prata hela tiden menmen. Några av ungdomsledarna kom i lördags och var med oss under kvällen vilket var trevligt:) Efter frukosten i söndags åkte en del av oss hem eftersom ungdomsledarna skulle planera och göra lite annat. Jag hörde att de bland annat fick prata om sina förebilder. Vet ni vad? Adam berättade för mig efteråt att han har mig som sin förebild, är han inte snäll? Jag trodde inte att en enda människa någonsin skulle säga eller tänka något sådant. Under helgen bestämde vi förresten att vi skulle komma ihåg bra saker som andra sa och det blev en hel del. Alla fick minst en kommentar på en bra sak som de sa under lördagen:) Det tycker jag kändes bra! Jag är som sagt riktigt nöjd med helgen och tycker att det känns roligare att vara med i styrelsen nu än tidigare.

Igår var det skola igen och då hade jag körsång där vi sjöng With a little help from my friends som vi kommer ha läxförhör på nästa vecka. Jag tycker att låten är ganska enkel och hoppas därför att läxförhöret kommer gå bra för mig. Efter lunchen hade en del av sångarna lektion med Petra där några fick sjunga sina låtar och träna på att röra sig på olika sätt för att uttrycka och förmedla en känsla bättre. Det var jätteroligt att höra några av sångarna igen för jag tycker verkligen att framförallt två av dem har utvecklats sen jag hörde de senast:) På öppen scen kom politiker och pratade om sina partier, alla riksdagens partier förutom moderaterna var där. Jag tycker verkligen att det var intressant att höra partiernas åsikter och känner fortfarande att jag tycker mest som de rödgröna. Vi får se om jag röstar på socialdemokraterna eller miljöpartiet men något av de två blir det:)

Igårkväll var det träning igen då jag spelade helt okej. Det var i alla fall skillnad i jämförelse med idag då jag förlorade varenda set, Krister slog mig med sju-noll. Han är såklart väldigt duktig men jag spelade också väldigt dåligt stundtals. Aja, idag tränade jag i alla fall på ett slag som jag ska försöka bli bättre på innan European top twelve. Igår bokade jag förresten in en ny intervju, eller det kanske kallas reportage eller något annat, jag kommer i alla fall få berätta lite om mig själv och prata om showdown:) Det ska bli roligt för ju fler som känner till showdown desto bättre. Däremot kanske jag inte direkt är den bästa personen att fråga med tanke på att jag ofta är ganska dålig på att prata, särskilt i intervjuer och annat för då blir jag ofta nervös och min hjärna blir ofta väldigt seg. Saker som jag kanske har tänkt säga glömmer jag helt bort vid sådana tillfällen och jag kan verkligen låta hur skum som helst.

Skoldagen idag flöt på ganska bra. På estetisk orientering gick vi igenom kursplanen, undrar varför de alltid måste använda så komplicerade meningar i den. Sedan började vi jobba med låtskrivande, till en början kommer vi bara göra kompositioner som innehåller ungefär åtta takter. Jag tycker dock att det är en del eftersom jag i princip aldrig har skrivit låtar tidigare eller jobbat med komposition. Men därför ska det blir intressant och jag gör hellre det än att behöva plugga in svåra mattetal i huvudet eller läsa någon seg bok. Samhällskunskapen var ganska intressant också, vi pratade mycket om planekonomi. Psykologin var också intressant och där fick vi en svår läxa tills nästa vecka.

Ikväll har jag varit på ungdomsgården igen som äntliggen har öppnat efter sommaren. Många av mina vänner var där idag vilket var roligt. Sandra hade jag till exempel inte träffat på väldigt länge. Idag tittade vi bland annat på idol och det känns verkligen roligt att det har börjat igen! Jag tycker att programmet var ovanligt bra idag för de visade inte lika många som inte gick vidare utan det var ju mest folk som var riktigt duktiga. Jag blev särskilt imponerad av en kille som tydligen sökte till idol även förra året och som då hade fått dålig kritik men som i år istället gick vidare och enligt mig var en av de bästa i kvällens program. Det är ju så coolt att man kan utvecklas väldigt mycket på ett år, det innebär ju kanske att jag skulle kunna bli bättre på att sjunga om jag sjöng lite varje dag. När jag hörde alla bra människor sjunga idag fick det mig att bli lite sugen på att börja sjunga mer igen men jag vet inte riktigt. Det är ju tyvärr så att vissa har talang och att andra inte har det. Sång är nog inte riktigt min grej ändå, det är kul att sjunga på fritiden men att få betyg i sång är inte alls roligt. För några år sen sjöng jag ju i stort sett varje dag men då kändes det knappt som att det hände mycket med min röst så jag orkar nog inte satsa på sång. I så fall är showdown roligare för där kan man verkligen märka om man har utvecklats eftersom man kan tävla i det och det är mätbart. Idol är ju i och för sig också en tävling men där är det inte bara sången som spelar roll utan även utseende och sceniskt uttryck. Många sjunger dessutom rent, människor fastnar för olika röster och så vidare. Nu ska jag sova för jag känner mig otroligt trött men jag bloggar igen när jag har något att skriva.
/vispen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0