Skola, träning, matkväll och lite annat

Hej!

Jag tycker verkligen att det känns att hösten har börjat på riktigt nu. Egentligen brukar man ju säga att det är höst från och med september varje år men jag tycker inte att det började bli kallare förrän för några dagar sen. Sen läste jag någonstans att det redan har varit minusgrader på vissa ställen. Tur att jag bor i Stockholm och inte i till exempel Norrland, jag tycker inte alls om kyla. Aja, det dröjer förhoppningsvis några månader tills det blir minusgrader och snö här:) Förutom att det har blivit kallare känns det att terminen har kommit igång också. I fredags hade jag ju höstens första prov och den här veckan har jag både redovisat min låt i ensemblen och kommer dessutom förmodligen ha prov i historia imorgon eller på fredag.

Sen jag skrev senast har jag hunnit göra lite allt möjligt. I måndags hade jag bara kör och slutade därför direkt efter lunchen, det var såklart väldigt skönt. Senare på eftermiddagen åkte jag hem till Shakti och det var jätteroligt att träffa henne igen! Vi hann prata om allt möjligt trevligt plus att vi spelade in en intervju som jag tror att man kommer kunna lyssna på någonstans på Internet i framtiden:) Det var roligt att bli intervjuad igen och få prata om showdown som jag ju verkligen älskar! Shakti tyckte att jag hade mycket inlevelse när jag berättade om det vilket var kul att höra:) Jag hade nämligen inte velat låta som om jag tyckte att det var tråkigt att prata om showdown för det gör jag ju inte! Dessutom vill jag ju inte hellr låta jätteseg och tråkig när jag spelar in något som andra kommer kunna lyssna på. Måndagens träning kändes ganska bra förutom att jag servade väldigt dåligt. En kul grej som hände var i alla fall att en liten kille kom och testade showdown, jag tror bara att han var runt fem år eller så. Men det gick faktiskt ganska bra för honom och han har ju hela livet framför sig så han kommer kunna bli bra i framtiden:)

I måndags kväll började kvalveckan av Idol! Jag tycker att idolerna har varit duktiga både då och i tisdags men tycker faktiskt att alla var bättre igår än i måndags. Min favorit i måndags var Chris men jag blev lite förvånad när han gick vidare eftersom jag trodde att Sebastian skulle göra det. Av tjejerna tycker jag att Linda var bäst. Igår tyckte jag faktiskt att alla sjöng väldigt bra och jag hoppas att Elin får ett wild card på fredag eftersom hon inte gick vidare igår. Alice var enligt mig verkligen värd att gå vidare så jag blev glad när hon gjorde det:) Andreas sjunger bra och var min favorit bland killarna igår:)

Igår hade jag först estetisk verksamhet där vi skulle göra en melodi till en text vi fick förra veckan. Min assistent fick hjälpa mig eftersom datorerna där de har installerat musikprogram inte fungerar för mig. Jag tycker att det var lite jobbigt att jag inte kunde jobba helt själv eller med någon annan i klassen, läraren tyckte helst inte att jag skulle göra det för att de kanske skulle ta över och göra för mycket eller kanske för att de skulle tycka att jag gjorde för lite eftersom jag inte kunde använda datorn. Men jag tycker att det hade varit roligare att jobba med någon av dem än med min assistent. Texten vi hade fått hette i alla fall Den rätta rytmen och jag valde att ha med några rader av den på de få takter jag spelade in. Man skulle spela in åtta takter och fick gärna ha med repris, därför valde jag att sätta melodi till fyra takter och sedan spela samma sak igen men på ett lite annorlunda sätt. Att använda musikprogrammet var inte direkt det lättaste och innan jag hade hittat på en melodi som jag blev hyfsat nöjd med var lektionen nästan slut. Jag hann i alla fall spela in det mesta:) På någon håltimme ska jag göra klart arbetet. Jag valde att göra en instrumental version eftersom jag verkligen inte kände för att sjunga när alla andra lyssnade. Det var en utmaning eftersom jag ju inte spelar synth och man hade en midikeyboard som var kopplad till datorn men en enkel melodi klarade jag i alla fall av att spela efter att ha spelat den ett antal gånger.

Efter lunchen hade jag samhällskunskap och psykologi. Jag blev väldigt trött eftersom jag hela tiden behövde anteckna, läsa eller skriva saker. Att i flera timmar behöva lyssna på när lärare står och pratar om olika saker är inte så lätt, i alla fall inte efter en stund när man börjar bli seg. I och för sig har jag lättare att koncentrera mig längre stunder sen jag började träna men ändå. På samhällskunskapen fortsatte vi i alla fall att prata om ekonomi och på psykologin fick vi lära oss mer om beteendeperspektivet vilket var ganska intressant men ganska svårt att förstå och komma ihåg allting. Läraren sa igår att hon tycker att det vore bra ifall min assistent är med på lektionerna och vi bestämde att han ska vara det. Läraren delar ofta ut papper som jag får samtidigt som de andra och inte kan läsa. Dessutom skriver hon mycket på tavlan och även om jag hör vad hon säger tycker jag att det kan vara svårt att hinna anteckna allt och jag vill ju inte behöva fråga vad hon skriver hela tiden, det har jag gjort ibland på tidigare lektioner. Det jobbiga är mest att inte kunna läsa papper och liknande och eftersom det ofta är många som behöver hjälp under lektionen hinner inte alltid läraren läsa för mig. Det är ju lite synd men ändå förståeligt. Min assistent verkade inte direkt tycka att det var jättejobbigt att sitta med heller så det får han väl göra i fortsättningen, hellre det än att jag inte hinner med.

Träningen gick bättre igår än i måndags vilket kändes kul. Jag servade faktiskt mycket bättre och gjorde flera serveess när jag spelade mot folk:) Idag är det sexton dagar kvar till European top twelve! Tyvärr lär jag inte direkt hinna träna särskilt mycket tills dess, nästa lördag kommer jag i alla fall ha möjlighet att spela mot lite folk då jag får vara med och visa showdown på ett ställe:)

Igårkväll åkte jag till ungdomsgården där det var matkväll som Adam höll i. Jag tycker att det var en bra kväll och Adam var duktig med tanke på att han inte har hållt i något liknande tidigare. Alla fick hjälpas åt att laga mat, kött, klyftpotatis, grekisk sallad och två olika såser. Jag var i gruppen som gjorde vegetarisk mat vilket var skönt eftersom jag helst inte ville behöva hålla på med köttet:) Maten blev väldigt god när den väl var färdig. Även efterrätten som bestod av hallonglass och ananas, som en grupp hade fått göra, blev jättegod och den ska jag nog göra hemma någon dag:)

Idag var det skola igen och först hade jag sånglektin som rullade på ganska bra. Jag börjar faktiskt tycka om läraren mer och mer, det har jag ju skrivit tidigare, hon blir verkligen bättre för varje gång:) Jag känner redan att jag har lärt mig nya saker som jag kan tänka på av henne vilket är kul. Idag sjöng jag igenom Black orpheus, fick återigen träna lite på att sjunga solo, fick jobba mycket med stödet och även börja sjunga Chain of fools. Det är en riktigt svår låt och jag förstår faktiskt inte hur jag ska klara av att sjunga den och få det att låta bra men ingenting är ju omöjligt:) Dessutom fick jag en ny låt idag som heter In the midnight hour som jag ska kolla in tills nästa vecka.

På kontaktlärartiden hände faktiskt inget särskilt förutom att Aleks pratade om att vi kommer ha en sådan där härlig elevhälsovårdsdag snart. Dessa dagar har enligt mig varit långtifrån härliga vissa gånger menmen. Den här gången är det i alla fall tänkt att vi som går i trean ska jobba med våra projektarbeten. Jag kommer plugga religion den dagen eftersom vi har prov dagen efter och det känns bra att kunna få en hel dag till att göra det för det är mycket att läsa och plugga in. På religionen får vi nämligen inte ha anteckningar. Aleks pratade även om att vi kommer ha mitterminsuppspel snart. Då kommer alla sångare få sjunga låtarna som de har jobbat med med Petra och instrumentalisterna få spela upp några låtar som de har jobbat med de senaste veckorna.

Sista lektionen idag var ensemble då jag skulle redovisa Save tonight och lära ut den till ensemblen. Det gick faktiskt bättre än vad jag hade trott att det skulle göra. Man fick en halvtimme på sig men jag kände mig klar redan efter lite mer än tjugo minuter, äntligen är jag inte segast:) I och för sig berodde det inte bara på mig utan också på resten av ensemblen som jag tycker var otroligt duktiga idag! De förstod mig väldigt bra och det tog inte lång tid förrän vi spelade igenom hela låten utan att göra ett enda fel. Självklart fanns det saker som jag gjorde dåligt, jag kunde ha gått igenom melodin mer med sångarna, varit mer tydlig när jag pratade med instrumentalisterna och tagit för mig mer. Varenda gång när jag har redovisat något för ensemblen har lärarna sagt att jag ska ta för mig mer och därför är det ju verkligen något som jag behöver bli bättre på. Men jag måste säga att det är bättre nu än när jag gick i ettan. Jag var den sista som redovisade i ensemblen och det kändes hur skönt som helst när jag var klar! Jag har gått och varit nervös inför det i över en månad nu och till och med drömt om det på nätterna. Ibland är det tur att alla drömmar inte går i uppfyllelse för om alla redovisningar och prov skulle gå som jag drömde skulle jag inte bli godkänd i ett enda ämne. Vi fick en ny låt idag, People get ready, den är lite speciell för mig eftersom det var den första låten jag sjöng efter att ha kommit in på Kulturama:) Idag gjorde vi den däremot svårare än i ettan, lade till stämmor och liknande vilket var roligt! Nu är jag hemma och ska nog träna en timme och därefter plugga historia.
/Vispen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0