Misslyckande men snart tävling

Hej!

Håller ni inte med om att det är skönt att det nu äntligen börjar bli varmare ute? Solen har faktiskt gjort att jag har känt mig piggare idag. Nu börjar jag, som alltid innan en tävling, känna mig nervös. Jag tycker om den känslan samtidigt som den verkligen kan förstöra och kännas jobbig. När jag väl står där vid showdownbordet och ska spela tycker jag till exempel att det är otroligt jobbigt att vara nervös för att jag då spelar mycket sämre än vad jag gör på träningarna. Undrar om jag någonsin kommer kunna känna mig lite avslappnad innan en tävling, det tvivlar jag på. Imorgon är det bara tjejerna som spelar och då kommer jag få spela ganska många matcher. Men det ser jag fram emot. Gruppen jag har hamnat i ser faktiskt inte allt för svår ut, den ser absolut inte lätt ut men jag hoppas att jag kan hamna bland de tre bästa och därmed gå vidare i tävlingen. Jag ska inte förvänta mig något men mitt mål är att komma bland de åtta bästa för i Milano blev jag ju åtta så jag kan ju inte börja sikta lägre. På lördag kanske vi kommer spela trippel också, om det finns någon tid över, det hoppas jag för jag älskar ju verkligen trippel och känner alltid att jag brukar tagga till lite extra då. Det känns annorlunda än att spela individuellt. Eftersom det är tävling imorgon har jag mest vilat idag och inte tränat någonting. Igår och i måndags tränade jag ju däremot och det kändes ganska bra:)

I skolan kan jag ju inte direkt säga att det har gått bra för mig de senaste dagarna. För det första har den kära färdtjänsten krånglat både igår och idag och gjort att jag har kommit väldigt försent till skolan. Idag störde jag mig otroligt mycket när de hämtade en person som satt i rullstol. Personen kan såklart inte hjälpa det men det jobbiga är ju att det tar ganska lång tid innan dessa personer sitter fastspända i taxin.
Det som var mest störande idag var att chauffören skulle ha lämnat av mig först när vi hade hämtat den andra personen. Men då börjar personen klaga över att hon tydligen har så bråttom och verkligen har en tid att passa. Chauffören säger att han ändå inte kan lämna henne först men efter en stund säger han att vi ändå kan göra ett undantag den här gången och lämna henne först. Snälla verkligen, som att inte jag hade bråttom... Ska jag då börja klaga varje gång det är samåkning och hoppas att de kanske lyssnar på mig? Varför skulle de göra det? Men det är klart att det tydigen passar sig när det är en gammal person som har bråttom... Ingen tycker ju om samåkning så vad var det för dåligt? Hoppas att den där chauffören inte får lika mycket betalt nu eller så för han pratade om att det var att bryta mot färdtjänstens bestämmelser.

Igår spelade jag i alla fall in de sista ljuden till mitt arbete i estetisk orientering. Läraren skulle hjälpa mig att klippa ihop allt igår men jag hann tyvärr inte göra klart arbetet eftersom läraren även behövde hjälpa andra elever. Men hon ska göra färdigt både mitt och en annan i min klass arbete för att vi inte kommer ha någon möjlighet att göra det själva. Sen är det redovisning om några veckor och jag hoppas att den ska gå bra och att jag får vg på det jag har gjort, det vore trevligt:)

På vokalensemblen började vi sjunga låten Master blaster av Stevie Wonder, jag tyckte verkligen om den och tror att jag ska börja lyssna mer på Stevie. De låtar jag har hört med honom har jag nämligen tyckt om och känt att jag blir glad av:) Efter lunchen hade jag det sista spanskaprovet. Först skulle vi ha en hörförståelseövning som jag trodde att jag inte skulle hinna hänga med på men som jag faktiskt kände gick ganska bra. Det berodde nog mycket på att vi har lyssnat på texten vi hörde igår tidigare och jobbat lite med den men ändå:) Resten av provet tycker jag kändes ganska lätt förutom några meningar som man skulle översätta. Jag hppas i alla fall att jag skrev vg och skulle faktiskt bli förvånad om jag inte gjorde det. Mattelektionerna den här veckan har väl rullat på som vanligt och nu är det ju prov på tisdag. Eftersom jag har en del annat att plugga på tror jag inte att jag kommer orka lägga ner särskilt mycket tid på matten men jag ska i alla fall läsa igenom en formelsamling som jag fick idag och repetera några saker som jag ycker har varit extra svåra i kursen, bland annat ekvationssystem, PQformen och olikheter.

Så till det riktigt jobbiga och dåliga med den här dagen... Jag hade nationellt prov i engelska och den muntliga delen idag. Usch vad nervös jag var, det kändes verkligen värre än vad det brukar göra. Vi fick förbereda oss inför provet och jag hann läsa igenom allt. Sen när vi satt därinne var det som att min hjärna slutade fungera och jag visste inte vad jag skulle säga. Vi hade fått varsit kort som vi skulle beskriva och jag tyckte att det kändes som att jag nog skulle klara av att göra det innan provet men ja, någonting hände och jag glömde bort allt jag hade förberett att jag skulle säga... Det måste absolut vara något fel på mig när jag ju hade chansen att prata och allting. Jag sa helt fel saker än vad som stod på kortet och blev helt tyst flera gånger. Det vi skulle göra sen var att diskutera två ämnen och då kände jag också att jag knappt sa någonting heller och det berodde mycket på att killarna jag var i samma grupp som pratade jättemycket. Jag hade verkligen svårt att hinna säga någonting då för jag kunde ju inte direkt avbryta dem, så kände i alla fall jag, även om det kanske är så det är tänkt att man ska göra. Därför fick jag lugnt ig på den delen också. Ja, jag vet, jag är verkligen den sämsta människan på jorden som misslyckades igen. Det var samma sak på hörförståelsen... Nu känns det så himla kört och jag vet inte ens om ajg kommer få godkänt i engelska b, i så fall kan jag ju lika bra gå och gräva ner mig någonstans eller något, seriöst. De som satt därinne med mig, killarna och framförallt läraren, måste absolut ha tänkt att jag var dum i huvudet. Jag förstår inte, jag som verkligen ville klara det här i år och sen misslyckas jag ändå. Ibland hatar jag verkligen mig själv... Det är väl en sak att kanske skriva ig någon gång men det jag gjorde idag var ju absolut rekord i det sämsta som en människa kan göra någonsin. Det här var nog bland det sämsta jag har gjort i hela mitt liv. I flera veckor har jag drömt om det här himla provet och känt mig nervös men samtidigt verkligen försökt ladda upp inför det och skrivit ner mina åsikter om olika saker om sånt som jag trodde att vi skulle prata om. Vi gick nämligen igenom lite av vad det muntliga provet skulle handla om, inte exakta ämnen såklart men vi fick ju prata om värderingar och beteende i klassen för några veckor sen. Det är ju viktigt med engelska och jag förstår verkligen varför det är bra att kunna det. Men jag är ju ändå så oerhört dålig. Jag blev ju tilldelad en plats på det där datalägret i sommar, undrar om jag ens kommer förstå ett enda ord av vad de säger där eller ännu värre, tänk om de andra inte kommer förstå mig. När jag var i England förstod faktiskt inte alla vad jag sa, de vuxna jag pratade med förstod oftast plus att jag tror att ungdomarna gjorde det. Men sen var det en tjej som inte alls förstod mig. Aja, nu fortsätter väl livet fastän jag har fått ig igen, det är konstigt att man fortsätter leva fastän man gör så många dåliga saker i livet och misslyckas så mycket som jag. När jag satt där idag önskade jag verkligen att jag kunde falla ner någonstans så att ingen skulle behöva se mig men det är klart att jag inte gjorde det utan jag satt bara där på den där stolen och såg dum ut.

Ikväll har jag inte gjort särskilt mycket, bara pluggat lite och tagit det lugnt. Imorgon ska Nina och jag åka och ta ut pengar till tävlingen plus att vi ska handla någonting litet som jag kan äta när jag laddar inför matcherna under tävlingen, frukt och sådant. Sen åker jag vid tretiden imorgon men jag kanske bloggar någon gång i helgen eftersom jag kommer sova hemma alla förutom den sista natten. Det skulle bli dyrt för mig att sova på hotellet hela tävlingen men det är absolut värt att göra det sista natten! Hoppas att ni hinner njuta av den lite extra långa ledigheten som i alla fall en del av er får.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Hej kompis!

Du får inte deppa ihop totalt bara för att det går dåligt i skolan, tänk posetivt och gör det bästa av situationen så ska du se att det löser sig. Lycka till med skolarbetet

/Jonas

2010-05-14 @ 08:34:11
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, lilla gumman!

Trist att engelskan är så knölig. Men jag tror nog du får G i alla fall. Säg till om du behöver hjälp! Hoppas tävlingarna har gått bra i helgen!!!

Hejar på dig!!! Alltid!

Mamman

2010-05-16 @ 14:26:33

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0