Fredagkväll

Hej!

Hoppas att allt är bra med er. Förlåt för dålig uppdatering av bloggen men jag har faktiskt inte hunnit göra särskilt mycket sen jag bloggade senast. Dessutom har jag tyvärr inte mått så bra som jag hade hoppats de senaste dagarna men jag börjar som tur är känna mig piggare igen nu:) Idag är det bara sex dagar kvar till Haninge open och jag längtar såklart! Eftersom jag har varit sjuk har jag inte kunnat träna en enda gång den här veckan vilket känns jättejobbigt och tråkigt menmen.

I onsdags hade jag matte och engelska och båda lektionerna var väldigt lugna. Nationella provet i matte är ju ganska snart och min lärare mailade en person för att fråga om det finns några gamla nationella prov för synskadade med bildbeskrivningar och sådant. Men idag fick vi tyvärr besked om att det inte finns så jag får klara mig utan det och det känns lite jobbigt. Okej, jag är nästan säker på att jag kommer skriva ig på provet hur det än blir men det borde ju finnas kvar gamla prov tycker jag för det är väl fler synskadade som också behöver det? På engelskan fick vi lite information om dagens prov och om det muntliga provet, jag ska göra det på onsdag och börjar redan känna mig nervös.

Senare på kvällen åkte jag till kören och vet ni? Jag lyckades vara där nästan utan att sjunga en enda ton på och en halv timme, ni måste erkänna att det var bra av mig:) Däremot småsjöng jag ju lite men det var nog ingen som hörde det förutom personen som satt bredvid mig som sa att hon hörde att jag viskade fram min stämma lite svagt. Snart har vi en liten konsert med den kören och det blir säkert roligt:) Däremot är vi fortfarande lite osäkra på vissa låtar och vi är ju inte direkt snabba med att lära oss nya saker. Jag har en del text som jag måste plugga in tills om två veckor plus att jag ska sjunga solo på en vers, fråga mig inte hur jag kunde gå med på det. Egentligen tycker jag ju varken om att synas eller höras, i alla fall inte när det handlar om att sjunga helt själv menmen, ibland kan det vara lite roligt och när man har en kör som faktiskt är med och sjunger det mesta av en låt tycker jag att det kan vara helt okej att kanske sjunga en vers.

När jag kom hem igen lite senare började jag däremot må ganska dåligt och jag fick verkligen jätteont i huvudet. Det gjorde så ont att jag till och med började gråta och det brukar ju inte hända ofta. Men det kändes faktiskt helt okej efter att ha gråtit ut för när jag väl hade lyckats börja gråta kändes det som att allt jobbigt kom på en gång, all stress över allt som händer just nu, betygen som snart ska sättas, stress över att jag inte har hunnit träna särskilt mycket på sista tiden, vänner, skolan och lite annat jobbigt. Jag var ledsen i ungefär två timmar men jag brukar ju fungera så, att jag gråter väldigt länge de gånger när jag väl gör det och det brukar ju hända ungefär två till tre gånger om året så det är ju inte så farligt. Nere och deppig känner jag ju mig ganska ofta men sen har jag väldigt svårt för att börja gråta och det kan jag tycka är väldigt jobbigt för det finns stunder då jag önskar att jag skulle kunna göra det då det inte går. Men jag tror att vi alla behöver vara ledsna ibland, arga också, tänk hur tråkigt livet skulle vara om man aldrig bråkade med folk. Nu har jag knappt någon att bråka med, tidigare hade jag ju Adam och vi kunde bråka ganska ofta men det gjorde ju ingenting för vi blev ju alltid sams efteråt och visste att våra bråk inte spelade någon roll:)

Igår bestämde jag mig för att stanna hemma från skolan. Det kanske var ett dåligt beslut och jag funderade verkligen på att gå dit. Men jag var väldigt förkyld, kände att jag knappt orkade prata, hade huvudvärk och feber. Sen hade jag bara musik den dagen och jag visste redan att jag knappt skulle orka sjunga. Kören kändes tråkig att missa för nästa torsdag är man ju ledig och då blir det ingen kör. Vi hade läxförhör eller som ett mindre prov på Can you feel the love tonight och jag kände verkligen att jag kunde min stämma och all text, därför kändes det tråkigt att jag inte fick chansen att visa det för lärarna. Sånglektionen kändes också otroligt tråkig att missa eftersom jag nu bara har en enda lektion kvar innan det stora terminsprovet. Jag hade verkligen behövt träffa min lärare och spela in jazzlåten så att jag kan träna på den. Nu håller jag i alla fall på att plugga in texten, My one and only love heter låten, det är ju ett fint namn, synd bara att jag ännu inte har kommit på någon som jag kan tänka extra mycket på när jag sjunger låten. Om jag hade det hade jag nog kunnat sjunga den med mer känsla så jag får se till att komma på en person som jag verkligen tycker om innan terminsprovet, det finns ju ganska många som betyder något för mig så det borde ju inte vara särskilt svårt.

Igår låg jag alltså hemma hela dagen och vilade, drack mycket vatten, åt lite och sov en hel del. De säger ju att vatten och sömn hjälper när man är sjuk, jag sov nog i nästan femton timmar igår om man räknar med natten och dagen och det är ju nästan dubbelt så mycket i jämförelse med vad jag brukar sova i vanliga fall. Inatt hade jag såklart svårt att sova för att jag hade sovit väldigt mycket under dagen men jag hann i alla fall sova några timmar innan jag skulle gå upp runt halv sju för att duscha och göra mig i ordning.

Anledningen till varför jag gick upp så tidigt imorse var för att vi skulle ha nationellt prov i engelska, både läs och hörförståelse. Taxin krånglade som tur var inte utan den var i tid:) Sen hann jag prata lite med några tjejer i klassen innan klockan var åtta och proven skulle börja. Jag blev glad när läraren sa att vi skulle börja med läs istället för hörförståelsen:) Däremot tycker jag att båda proven gick väldigt dåliggt för mig. Trots att jag satt i det klassrum där man fick lite längre tid hann jag ändå inte med att läsa särskilt mycket och jag tycker att mycket av det jag läste var svårt att förstå. Engelska är ju inte direkt något som jag är bra på så jag blev inte förvånad när jag ibland knappt förstod vad jag läste. I och för sig hade jag säkert skrivit bättre om jag inte hade varit sjuk, tyvärr känner jag mig alltid lite segare och tröttare när jag har feber eller så. Nu har nog febern försvunnit nästan helt och hållet men imorse kände jag mig lite varm. Men det kändes viktigt att skriva provet idag eftersom man ju inte får göra nationella prov vid ett senare tillfälle även om man är sjuk, det tycker jag är riktigt dåligt. Jag har såklart förståelse för att man kanske inte borde få göra samma prov som de andra i så fall men det borde ju finnas något annat prov som man kan få göra istället. Några frågor hann jag svara på på den kära läsförståelsen men jag hann långtifrån bli klar eller ens hinna läsa hälften, eller okej, halva häftet hann jag nog läsa men inte mer än så. Hörförståelsen var hur som helst jobbigast idag. Det var tänkt att den skulle låta lite som ett gammalt dåligt radioprogram för det prasslade ibland plus att rösterna man hörde ibland lät hackiga och försvann. Dessutom hade några av personerna som pratade väldigt annorlunda dialekter som jag knappt har hört tidigare. Det gjorde såklart också att det blev svårare. En man pratade en dialekt som jag tycker var omöjlig att förstå och jag hörde knappt ett enda ord av vad han sa och hade aldrig kunnat uppfatta vad han pratade om. Nej, det var som sagt hur svårt som helst och det var verkligen ingenting jämfört med de hörförståelseövningar vi har tränat på tidigare. Jag hann knappt läsa en fråga förrän de började prata på det där himla bandet och sen blir jag alltid så otroligt stressad när jag lyssnar på sådant där. Så det gick verkligen hur dåligt som helst och jag är helt säker på att jag skrev ig idag. Men läraren har sagt att nationella proven i alla fall inte kan sänka betyget och eftersom jag låg på g+ innan kommer jag i alla fall få godkänt i kursen. Den skriftliga delen var ju förra veckan och där hoppas jag i alla fall att jag lyckades skriva ett godkänt brev, annars blir jag seriöst förvånad. Sen har jag ju den muntliga delen kvar och vi får se hur det går, hoppas att ämnena inte kommer vara allt för svåra att prata om. I nian kände jag ju till exempel knappt att jag hade någonting att säga om ämnena och fastän jag verkligen försökte säga allt jag kunde komma på sa läraren att hon tyckte att jag pratade alldeles för lite. Förra året kände jag att vi hade lättare ämnen att prata om och fick vg på det muntliga, jag har kommit fram till att den läraren säkert måste ha varit snäll mot mig eller något för jag förstår inte hur jag lyckades med att prata tillräckligt bra för att få vg. I somras var jag ju på språkresa i England och jag tycker att den borde kunna hjälpa mig lite på onsdag. Det tycker jag att den borde ha kunnat göra idag på både läs och hörförståelsen men jag kände inte att det var ett dugg lättare än förra året då det enligt mig var mycket lättare än vad det var i år.

Efter lunchen hade jag spanska då vi fick skriva ett nytt läxförhör, läraren verkade inte vara nöjd med hur vi skrev i tisdags och idag hade han dessutom lagt till att vi skulle böja meningar i perfekt men det tycker jag är ganska lätt så det gjorde ingenting. Däremot tycker jag att preteritum är svårare, särskilt hur man böjer de oregelbundna verben men det börjar jag äntligen förstå lite bättre nu. På tisdag har vi det sista provet i spanska och jag hoppas att jag skriver vg då för sen har vi muntligt prov som kommer gå dåligt för mig, hoppas bara att jag slipper hamna med de bästa i spanskagruppen för det vore jobbigt, jag hinner ju knappt ens höra vad de säger. Vi får i alla fall förbereda oss inför det vi kommer behöva prata om och idag fick vi varsin lapp med ett yrke, jag fick musiker och ska läsa lite mer om det för att läraren sedan ska få ställa frågor till mig. Det kändes i alla fall helt okej att få musiker för det fanns andra yrken som jag hade tyckt var mycket svårare att prata om. Läraren lät oss plugga inför provet den sista kvarten av lektionen och det var ju snällt. Jag känner mig faktiskt ganska säker på en hel del av det vi ska kunna och behöver bara läsa igenom allt några gånger till innan det förhoppningsvis sitter. Ikväll har jag mest tagit det lugnt och tittat på Så ska det låta. I helgen har jag inte planerat att göra särskilt mycket förutom att träffa en kompis under morgondagen, hur länge jag är med henne beror på hur roligt vi har och hur länge hennes familj låter mig vara där. Det ska hur som helst bli väldigt roligt och sen får jag ta tag i skolarbetet på söndag. Många tävlar förresten i SM i helgen, det är tydligen både i skytte och goalball. Ibland saknar jag goalball och funderar på att kanske börja spela när de startar något lag i Stockholm. Nu verkar det ju mest vara bra spelare som tränar och de är tyvärr för bra för mig menmen. Hoppas ni får en trevlig helg!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Hoppas att du snart är frisk. Det är skönt att få gråta ut ibland, man känner sig bättre efteråt.

Hoppas du hade det trevligt med din kompis och att pluggandet gick bra! Ta kontakt med TPB dom kanske kan hjälpa dig att få matteprovet i punkt eller om det finns gamla matteprov i punkt. Lycka till!

2010-05-10 @ 09:58:08
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0