Helg igen:)

Hej!

Idag är det exakt två veckor kvar till sportlovet. Dessa två veckor kommer att bli ganska jobbiga för att jag kommer ha mycket att göra i skolan men det ska nog gå bra. Helgen om två veckor är ju den tredje och sista tävlingen i sveriecupen för b-gruppen och då blir det viktigt för mig att komma minst tvåa. Ettan och tvåan i b-gruppen kommer nämligen få spela i a-gruppen i höst och det är ju ett av mina mål:) Nu efter två tävlingar ligger jag först men det beror ju mycket på att det inte var så många som spelade i Trollhättan. Nu i februari vet jag att det kommer vara fler som är med och spelar och jag vet att några är väldigt duktiga.

Igår hände faktiskt inte så mycket. I kören skulle vi ha läxförhör på en låt men jag tycker inte alls att det var lika seriöst som i julas då vi delades upp i grupper och inte fick ha några papper utan var tvugna att kunna låten utantill. Jag tycker att man borde kunna en låt utantill på ett läxförhör men igår var det däremot jättemånga som hade låten framför sig när vi sjöng. Det kändes ju lite dåligt tycker jag eftersom jag hade ansträngt mig och lärt mig låten utantill. Hoppas att läraren åtminstone tycker att det var ett plus. Det brukar oftast vara så att jag lär mig låtarna på gehör på kören för jag hinner inte läsa lika snabbt som man sjunger och jag skulle aldrig hinna med att läsa noter tillräckligt fort. En del låtar är det ingen som får någon text till och jag tycker att alla lär sig ganska snabbt på gehör så det är roligt:) Igår frågade jag i alla fall en av mina körlärare om mitt omdöme och vad jag ska göra för att få mvg i vår och läraren verkade tycka att jag jobbar bra nu så det var ju trevligt. Hoppas bara att den andra läraren håller med om det för de sätter ju betyget tillsammans.

På idrotten dansade vi igen och det gick väl ganska bra förutom att jag hade svårt att hänga med ibland när musiken gick fort. Nu på gymnasiet är dansen mycket svårare än i grundskolan. Tills nästa vecka fick vi i uppgift att antingen göra ett kondition eller styrketräningsprogram som man ska kunna göra både hemma och i skolan. Jag tror att jag ska välja att göra ett styrketräningsprogram för det känns som att jag behöver bli starkare. Det svåra blir bara att hitta bra övningar, jag ska ju dessutom veta varför jag väljer varje övning och på vilket sätt den är bra för mig men jag ska söka lite på nätet och se vad jag hittar.

Ensemblen och sånglektionen var inställda igår på grund av att några studenter från Washington skulle komma. De studerade på en högskola eller om det var ett universitet där, jag kommer inte riktigt ihåg. De hade hur som helst först en workshop och därefter en gospelkonsert. Gospel blir man ju så otroligt glad av och kören som var i skolan igår sjöng verkligen hur bra som helst! De hade jättemycket känsla och sjöng bra låtar, jag kände nästan igen alla:) Det var absolut den bästa gospelkonserten jag har sett, inte för att jag har sett så många men ändå, jag tror i alla fall inte att det finns någon kör i Sverige som är lika bra.

Tyvärr var träningen inställd igår och det kändes jättetråkigt. Igår hade jag verkligen sett fram emot att spela men det är ju ofta så att man längtar mer efter saker när man vet att de inte blir av. Nästa vecka är det i alla fall träning igen, hoppas jag. Igårkväll hände därför nästan ingenting, jag försökte träna lite men det gick inte så bra eftersom jag hade ont i halsen. Idag känns det nästan värre så jag funderar på att kanske inte träna så mycket, kanske bara en liten stund. Nu är det ju den tid på året då många blir förkylda eller går runt och hostar så det skulle inte vara så konstigt ifall även jag blev sjuk.

Idag skulle vi föra anteckningar på engelskan och det var väldigt svårt. På svenska brukar det väl gå ganska bra men på engelska var det mycket svårare. Det kändes som att läraren pratade ganska fort plus att det kunde vara svårt att stava vissa ord. Det svåraste tycker jag är att skriva samtidigt som jag ska lyssna på vad någon pratar om. Spanskan var ganska seg, vi skulle skriva meningar i preteritum och använda oregelbundna verb och jag har ganska många meningar att skriva färdigt tills på tisdag. Vi fick en text också som jag knappt förstod ett enda ord av där vi ska svara på frågor, det känns inte heller direkt lätt men ändå.

Nu är det helg och om en stund kommer KIm hit. Hon ska sova här och det blir säkert trevligt, då kanske jag blir lite gladare och piggare än vad jag känner mig nu:) Imorgon ska jag träffa Rebecka under dagen och på kvällen är ju den kära melodifestivalen! På söndag hade jag tänkt hinna plugga en del och det blir tråkigt men ändå, nu kommer jag ju förmodligen ha roligt både ikväll och imorgon, tråkigt bara att spara det sämsta till sist. Vad ska ni göra i helgen då? Jag vet att ganska många jag känner åker och tävlar i Malmö open, det är synd att showdown inte finns med där men jag hoppas att de tar med det nästa eller om några år:)
/Vispen

Kommentarer
Postat av: jessica

Hej. jag var inne och kollade lite på din blogg.

Fick upp lite frågor i huvudet, och vill du inte svara på dom så är det helt okej.

Det första jag undrar är, föddes du blind eller hur blev du det?

sen undrar jag hur du kan skriva så sjukt mycket varje gång du skriver något? :)

2010-02-14 @ 00:43:06
Postat av: Ronja

Jag har varit på styrelsehelg i Sandhamn! :)

Och jag längtar också till sportlovet...då är det ju björkliden såm gäller! :d

2010-02-14 @ 16:07:41
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: Vispen

Hej Jessica:)

Eftersom jag inte såg ifall du har någon hemsida eller blogg svarar jag på din fråga här i min blogg, hopas att du ser det någon gång:)

Jag har varit blind sen jag föddes.

Haha, jag vet inte hur jag kan skriva så långt men alla inlägg blir ju inte lika långa som just det här:)

Kul att du läser min blogg i alla fall. Ge gärna tips på hur jag kan göra den bättre.

/Vispen

2010-02-14 @ 18:27:46
URL: http://Http://vispen91.blogg.se
Postat av: Johan

Skriva samtidigt som man lyssnar är svårt...



Jag brukar lära mig allting utantill. Alla föredrag och så. Det blir mycket lättare då. Stödord och grejer har jag aldrig tyckt om...



Har du ont i halsen e.d. ska du inte träna alls. Det är inte bra.

2010-02-21 @ 18:00:34
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0