SM 2010

Hej!

Nu skriver jag lite om SM innan jag går och lägger mig. Jag har, som på de flesta andra tävlingar, inte sovit särskilt mycket på grund av att jag har känt mig hur nervös som helst. Därför har jag sovit några timmar sen jag kom hem och eftersom jag fortfarande känner mig väldigt trött ska jag snart gå och lägga mig på riktigt.

I lördags åkte jag till Haninge där tävlingen skulle vara. Den var på samma ställe som jag tränar på tisdagar och torsdagar så det kändes skönt. När jag kom dit sa jag hej till lite folk och började värma upp inför min första match. Mitt spel var riktigt dåligt när jag testade att skjuta lite. Efter att vi hade hälsats välkomna till tävlingen började matcherna och jag skulle spela mot Mariah. Vi var förresten väldigt få tjejer i år, jag räknade ut att det kunde ha varit nio som hade kunnat komma om de ville men sen var det några som inte anmälde sig plus att en tjej lämnade återbud häromdagen och det var ju väldigt synd. Första matchen spelade jag som sagt mot Mariah och jag kände mig hur nervös som helst i början. Därför spelade jag väldigt dåligt i första set, släppte in mål som jag aldrig skulle ha släppt in annars plus att mina skott var väldigt dåliga. Johnnie coachade i alla fall mig och jag tror aldrig att jag hade lyckats vända matchen utan honom. Första set vann jag med tretton-tio. Efter det tror jag att nervositeten släppte lite för mig och jag vann andra set med elva-fem eller något sådant. Det var väldigt roligt att spela mot Mariah och jag tror att hon kommer bli väldigt bra på showdown om hon fortsätter träna:) Andra matchen spelade jag mot Anna, då hade jag ingen coach men jag vann ändå med två-noll i set så det kändes roligt. Efter det hade jag tyvärr ingen match förrän efter lunch men jag hann titta på några matcher, gå runt och vara lite social och sitta ute och sola en stund. Igår var det ju ganska varmt ute och jag tycker till och med att det kunde kännas för varmt ibland men det var ju ändå ganska skönt med tanke på att det har varit en ovanligt kall vinter i år. En sak som jag tycker är jobbigt är däremot att få solen i ögonen för jag brukar inte få ont förrän efteråt. Solglasögon brukar i alla fall hjälpa till viss del så de ska jag försöka leta fram snart. Jag tycker i alla fall att det är lite störande att jag får så ont i ögonen av solen när jag ändå inte kan se någon skillnad på ljus och mörker menmen.

Efter lunchen var det fortfarande mer än en timme kvar tills jag skulle spela och det kändes lite segt men det var kul att titta på andras matcher. Jag tittade bland annat på när Lappis spelade två matcher och tycker att han spelade ovanligt bra i år:) Klockan tre skulle jag i alla fall spela mot Ida och det var jag väldigt nervös inför men sen hade jag såklart sett fram emot den matchen väldigt mycket också eftersom Ida verkligen är jättebra på showdown. Fastän hon inte har tränat särskilt mycket sen VM spelade hon ändå väldigt bra. Jag skulle bli mycket sämre om jag knappt tränade, på mig märker man skillnad efter bara några veckor utan träning. Under jullovet tog jag ju till exempel en liten paus från att träna showdown och när jag tränade efter jul var jag mycket sämre trots att det bara hade gått några veckor. Aja, det var som sagt jätteroligt att spela mot Ida för att matchen var så jämn. Bäst av tre set vann och det kändes som att båda hade stor chans att vinna. Men jag vann till slut matchen med två-noll i set och blev väldigt glad eftersom jag aldrig hade vunnit över Ida tidigare och för att jag dessutom kom etta i gruppen:)

Lite senare på eftermiddagen spelade killarna kvartsfinaler och tjejerna semifinaler. Jag vann min match ganska lätt och gick vidare till finalen som skulle spelas idag. Ida vann också sin match och därför blev det alltså vi som skulle spela final även i år. Bland killarna blev det Anders och Adde som skulle spela om bronset och Claudio och Zebben som skulle spela final.

Efter middagen var det några som spelade placeringsmatcher men jag orkade inte titta på dem. Istället satt jag i köket och pratade med några, fick lite massage av Ida och lärde mig några nya styrketräningsövningar av henne. Idag har jag lite träningsvärk så det känns bra:)

En stund senare gick jag och några andra till hotellet där de flesta av oss skulle sova. Jag skulle egentligen sova hos en kompis inatt men bestämde mig sedan för att sova på hotellet. Det kostar ju en del men jag känner att det var värt det. Vi hade hur roligt som helst igårkväll och jag träffar ju inte showdownspelarna särskilt ofta, i alla fall inte alla som var med i helgen.

När jag kom till hotellet följde jag med några och bastade och det var ganska roligt även om jag inte orkade sitta i bastun särskilt länge. Att sitta i ett litet rum där det är jättevarmt är inte direkt något jag älskar menmen, det funkade helt okej att sitta på golvet. Jag förstår inte hur vissa kunde sitta jättehögt upp och tycka att det var skönt. Efter en stund var det några som såg att det hade börjat brinna. När vi hällde på vatten hade vi också råkat hälla på en plastskopa. Därför började det lukta väldigt skumt men vi lyckades som tur var släcka elden. Brandlarmet gick tydligen i hotellet eftersom vi inte var tillräckligt snabba med att gå och säga till de på hotellet att det inte var någon fara men brandkåren hann i alla fall aldrig komma så det var ju bra.

När vi hade bastat färdigt satt vi mest och pratade, några åt goda mackor eller drack något. Jag drack cola och det var gott, jag brukar ju inte dricka läsk särskilt ofta längre. I helgen har jag däremot gjort det flera gånger eftersom det bara fanns läsk och loka att välja mellan till maten. Jag satt uppe ganska sent igår för jag visste att jag ändå knappt skulle kunna sova något inatt. Att bara ligga i sängen och vara nervös kändes inte alls lockande när det ändå fanns andra som var uppe. Vi satt och diskuterade väldigt intressanta saker, både showdown och annat:) Jag tycker verkligen om att lyssna på vad andra har för åsikter om saker, sen är det ju inte säkert att jag tycker precis som dem eller att jag pratar särskilt mycket själv men ändå. Jag tycker om att lyssna men börjar bli bättre på att prata också. En del har sagt att de tycker att jag har förändrats ganska mycket på ett år och det är ju bra att jag har börjat prata mer nu. Förut tyckte jag att det var väldigt svårt och det gör jag fortfarande ibland.

Jag tror att jag kanske lyckades sova lite inatt men jag var i alal fall vaken när Ida vaknade runt sjutiden. Vi pratade lite och jag fick testa att lägga en salva på armen som jag tycker kändes skum. Armen blev först jättekall men sedan ganska varm, salvan gjorde tydligen att blodcirkulationen skulle bli bättre. Lite senare åt vi frukost och jag åt ovanligt mycket, brukar aldrig kunna äta sådär tidigt på morgonen i vanliga fall. Sen packade jag ner allt och gick dit där matcherna spelades. Jag kom en stund innan damfinalen skulle börja och hann därför värma upp lite. Om ni visste hur nervös jag kände mig, det kändes värre än vad det brukar göra. Lite innan matchen skulle börja fick jag veta att Johnnie som hade sagt att han kunde coacha mig tyvärr inte kunde komma idag så det kändes tråkigt. Men min ledsagare Rebecka kom för att se finalen, hon var med igår också och tittade på matcherna:) Christoffer coachade mig idag och det kändes väldigt bra, jag brukar både kunna tagga till, bli arg och störa mig på honom men samtidigt kunna känna mig lite lugnare när han är i närheten. Det är konstigt att jag kan känna så mycket olika känslor när jag är med honom men det är ju samtidigt väldigt bra. Christoffer försökte reta mig innan matchen för att jag skulle tagga till och det fungerade ganska bra:) Patrik var domare i damfinalen och det var han även förra året. Jag hade tyvärr fel när vi singlade slant om vem som skulle börja serva och det blev Ida som fick göra det. Sen spelade vi... Jag försökte vara fokuserad hela matchen, lyssna på de tips som Christoffer gav mig och verkligen göra mitt bästa för att vinna. Jag behövde aldrig ta timeout för jag hann prata med coachen både mellan seten och när Ida tog timeout. Både semifinalerna som spelades igår och finalerna och matcherna om tredje pris som spelades idag spelade man i bäst av fem set. Jag trodde aldrig att jag skulle orka göra det, eller i alla fall inte att jag skulle orka vara koncentrerad hela matchen. Men det kändes ändå ganska bra och jag känner att jag har fått lättare att koncentrera mig sen jag började träna kondition. I första set var jag stressad men vann ändå efter en stund. Jag hade svårt att skjuta en del skott men försökte valla mycket och jag lyckades på det sättet göra några mål. I andra set spelade Ida väldigt bra och det var ganska jämnt. Eftersom hon skjuter ganska hårt kände jag att jag hade svårt att få tag på bollen, som jag har skrivit tidigare är det verkligen en nackdel att vara så kort som jag är. Men när jag väl fick tag på bollen försökte jag skjuta skott som jag känner mig ganska säker på och det gick väl helt okej även om jag missade mål väldigt många gånger. Jag vann andra set men det var som sagt jämnt. I tredje set kände jag mig väldigt nervös för jag visste ju att jag skulle vinna matchen om jag vann det setet. Men det kändes ändå bra att jag hade vunnit de två tidigare seten för ifall det hade varit Ida som hade gjort det tror jag att jag hade känt mig ännu mer nervös och stressad. Tredje set kändes ganska bra att spela, det kändes tyvärr inte lika jämnt som de andra två seten, eller jag tror att det var ganska jämnt men att Ida hade otur med skotten. Jag tror att matchen slutade med att bollen åkte ut från bordet och när domaren blåste i visselpipan tog det en stund för mig att inse att jag hade vunnit. Men när jag väl insåg det blev jag såklart väldigt glad för jag hade ju aldrig vunnit en showdowntävling tidigare! En kvinna från en tidning kom och intervjuade mig men jag tror tyvärr att jag gav ganska dåliga svar på hennes frågor. Det var nämligen precis när jag hade vunnit och att prata med någon då och försöka svara på frågor på et bra sätt var inte direkt det enda jag tänkte på just då. Jag tycker ju att sådant är svårt i vanliga fall också, det är något jag måste träna på om jag vill bli journalist eller jobba med något liknande arbete. I och för sig blir det ju jag som ställer frågorna då och då behöver jag ju inte tänka ut bra svar så det är säkert lättare på ett sätt men ändå.

Lite senare på förmiddagen var det prisutdelning. Först fick tjejerna, eller damerna som man kanske ska säga, sina priser. Anna kom trea precis som förra året men Ida och jag bytte plats från förra året, jag blev etta istället för tvåa och hon tvärtom. Vi fick varsin fin medalj och jag fick en stor pokal:) Den ska jag spara och nu har jag i alla fall ett minne från den här tävlingen. Bland herrarna blev Adde trea och det blev han förra året också. Men sen var det Zebben som vann istället för Claudio. Jag tittade på finalmatchen mellan dem och den var verkligen rolig att se:) Båda spelar ju jättebra i internationella tävlingar, så bra vill jag också bli! Men det är mitt mål inom showdownen. Efter lunchen började alla åka hem men jag stannade kvar tills de flesta hade åkt och jag hann säga hejdå till alla. Det kändes tråkigt att SM var slut och att alla matcher var spelade. Men jag tycker att det var en rolig tävling och att alla spelare var jätteduktiga! Även om jag inte känner mig nöjd med mitt spel i alla matcher förlorade jag ju i alla fall inga set i den här tävlingen och jag blev ju nöjd med resultatet för man kan ju inte bli mer än etta. Eftersom jag har tränat mycket sen SM förra året kändes det bra att vinna idag och jag känner därför att träningen har gett resultat:) Det är som tur är inte särskilt långt kvar tills nästa tävling. Den trettonde till sextonde maj är Haninge open som är en internationell tävling. Då får jag i alla fall träffa en del av dem som var med på SM och det känns roligt:) Nu när jag sitter här hemma känner jag att jag saknar alla och den bra stämningen! Men nu ska jag sova så att jag åtminstone är lite utvilad imorgon. Då börjar en ny vecka då jag har massor att plugga, ska bland annat skriva årets första nationella prov i engelska men förmodligen också hinna ha roligt. Min kompis Ronja fyller år i helgen och jag är bjuden till henne:) Sen ska jag träffa Rebecka på söndag och då kommer förmodligen Ida också. Vi ska äta tårta och fira att det gick så bra på SM och det ska bli trevligt:) Hoppas att ni har haft en bra helg och att kommande vecka inte blir för stressig för er. De flesta verkar ju ha mycket att göra nu innan sommaren men det är bara att hålla ut. Solen och värmen får i alla fall mig att känna mig lite gladare och piggare om dagarna:)
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Elsa

Vispen! Läste på Facebook att det hade gått super för dig i SM. Svensk mästare 2010, cool titel:)

Grattis grattis grattis!!

2010-04-25 @ 23:16:48
URL: http://minipinan.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Grattis till förstaplatsen!

2010-04-26 @ 09:18:37
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Anonym

klicka på länken nedan så kommer ni till en artikel som publicerats på SHIF:s hemsida och som handlar om Vispens seger! http://www.shif.se/t2n.aspx?p=119787&x=1&a=1187665

2010-04-26 @ 09:23:27
Postat av: gg

2010-04-26 @ 09:51:57
Postat av: Jonas Jakobsen

sss

2010-04-26 @ 09:52:42
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0