Torsdag, helt okej skoldag

Hej!

Den här dagen började med kör då vi sjöng en ny låt som vi ska sjunga på en konsert i november. På konserten kommer en sångerska som sjunger gospel att vara med, det är roligt att vi ska få sjunga med just henne för hon flyttar till Usa ganska snart och hon är tydligen ganska känd. Vi sjöng Holy, holy också, en låt som jag tycker om att sjunga, den kanske inte heter så egentligen.

Idrotten var väl helt okej, det var orientering igen och jag gick runt i skogen med Aron och hittade i alla fall några kontroller. Läraren tycker att det är bra att jag får känna hur det är att gå i skogen och känna hur miljön ser ut så det gjorde jag ju lite. I och för sig har jag gått i skogen många gånger tidigare så jag känner mig ganska van vid det men ändå. Nästa vecka ska Jonas och jag göra coopertestet, för några dagar sen testade vi att gå en bit av streckan man ska springa och jag tyckte inte direkt om den. Det var kanter på olika ställen och sen kunde marken ibland vara skum men det ska säkert gå bra.

Efter lunchen hade jag min första riktiga ensemblelektion i tvåan. Vi började sjunga en låt som heter Valkyria, vet inte hur det stavas, låten är i alla fall från 1980-talet. Min ensemblegrupp verkar ganska bra tycker jag, kanske inte jämfört med vissa andra grupper men jag tycker åtminstone att sångarna är bra, vet inte så mycket om instrumentalisterna. Micke är ju min lärare i både musikteori och ensemble så det känns bra. Idag tränade sångare och instrumentalister för det mesta för sig och det var ganska bra. Stämman jag ska sjunga i refrängen känns hur lätt som helst, jag behöver bara hålla reda på två toner. Sen ska jag förmodligen sjunga en vers som kommer innan trummorna börjar spela. Vi hann inte komma så långt med låten idag eftersom det tog ganska lång tid för de som spelar instrument att lära sig hur de skulle spela. Vissa av dem kan inte noter särskilt bra och det gör att det tar lång tid. Jag ska försöka leta reda på låttexten och lära mig min vers tills nästa gång:)

Sånglektionen gick nog ganska bra, i alla fall om man tänker på hur min hals kändes innan jag kom dit. Nu känner jag mig säkrare på att flyga med rösten och Kerstin tycker att jag vågar mer nu än tidigare. Men det finns fortfarande en massa saker som jag behöver träna på men det vore roligt att kunna sjunga så därför ska jag försöka träna en stund varje dag. En del verkar bara få sångrösten och all teknik gratis medan andra behöver träna hur mycket som helst. Jag har länge önskat att jag ska kunna sjunga höga toner men fastän jag har övat i flera år kanske jag bara kan sjunga någon eller några toner högre än för tre år sen, det måste vara något fel. Improvisera måste jag bli bättre på också men det är ju i alla fall någonting man kan bli om man tränar.

När jag kom hem lyssnade jag färdigt på Twilightboken. Nu känns det tråkigt att den är slut, jag tycker verkligen inte om när saker som jag på något sätt tycker om tar slut! Jag önskar att boken vore mycket längre för det är inte många böcker som jag har fastnat i på det här sättet. Den var verkligen otroligt bra, tror till och med att jag gillar Twilightserien mer än Harry Potter men är inte säker. Författaren har tydligen skrivit en bok om Edward nu också så den måste man ju bara läsa! Sen hoppas jag att hon i framtiden skriver fler bra böcker!

Tv4 är bra ibland, jag hittade gårdagens program av Idol där och hann se det innan klockan var åtta. Därför visste jag vad som hade hänt, några av de trios och kvartetter som sjöng igår tyckte jag väldigt mycket om men sen var det några som bara var halvbra. Idag tycker jag nästan inte att någon var bra, de flesta verkade vara för nervösa för att kunna prestera. Att vara lite nervös kan ju vara bra men om man är så nervös att man glömmer text och inte kan sjunga rent är det ju inte bra, jag kände verkligen igen mig när jag såg några av idolerna. Imorgon får man se vilka tjugo som går vidare till kvalet nästa vecka och det får man ju inte missa! Nej, nu orkar jag inte skriva mer idag men skriver mer någon gång i helgen.
/Vispen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0