Måndag, äntligen tränat showdown igen!

Hej!

Eftersom jag vill hinna göra lite saker innan jag går och lägger mig får det bli ett kort inlägg idag. På kultur och idéhistorian pratade vi om renässansen och konsten. Läraren pratade om några kända konstnärer, det hade jag läst om i boken innan så jag kände igen det mesta av vad hon sa och det var bra:) Men tills nästa vecka ska jag läsa igenom hennes anteckningar också för jag känner mig ändå inte säker på allt. Daegn då vi kommer ha vårt första prov vet jag redan att jag kommer vara borta så jag får nog anmäla mig till ett omprovstillfälle direkt eller be om att få göra provet veckan innan eller efter.

På svenskan fortsatte vi titta på Hamlet. Eftersom jag tycker att filmen var svår att förstå och vi inte kommer jobba så mycket med den senare behövde jag inte vara med på lektionen. Min assistent hittade en sammanfattning av filmen till mig så att jag kan följa med i diskussionen på onsdag. Filmen var enligt mig dålig, den slutar med att alla dör, oj vad bra, eller inte. Sådana filmer förstår jag inte varför de finns överhuvudtaget. Istället gick jag till biblioteket för att hitta en låt att sjunga på scengrejen, sorry men har fortfarande inte lärt mig det riktiga ordet. Min assistent fick läsa ganska många låtar och jag kopierade tre stycken som jag kan ganska bra utantill.

Efter lunchen fick jag veta att öppen scen var inställd, det var synd. Egentligen ska jag ha musikteori den tiden men Micke kunde inte idag eftersom han skulle vara med på något ensemblemöte. Jag ska i alla fall hinna träna på alla intervall den här veckan så att jag ine är helt borta nästa vecka, då vill jag lära mig något nytt om gehör. Vi ska jobba med gehör tills min bok kommer, hoppas de skyndar på med den så att jag slipper plugga in allt på bara någon månad som förra året.

Scengrejen hade jag efter en lång håltimme som var längre än två och en halv timme. Elin i parallellklassen och Antonia i min klass hann jobba med sina låtar, båda var väldigt duktiga! Sen skulle jag då sjunga, egentligen skulle jag ha sjungit på torsdag men när det ändå fanns lite tid kvar ville läraren att jag i alla fall skulle sjunga igenom min låt en gång. Av de tre låtar jag hade hittat i förmiddags kände jag mig säkrast på Långsamt farväl så därför fick det bli den låten. Det var länge sen den kom ut och jag har bara hört Lisa Nilssons version, de noter jag hittade var Maoro Scoccos version och den är tydligen lite annorlunda men jag får prata om det på torsdag då jag har sånglektion. Att sjunga inför läraren plus en del av sångarna var verkligen jobbigt. Man kände att alla tittade på en hela tiden och att de hörde varenda falsk ton man sjöng. Jag tycker absolut att det är värre att bara sjunga för några stycken som verkligen kan sjunga än att sjunga för en stor publik där man kanske inte känner någon. Efter många försök lyckades jag sjunga igenom det mesta av Långsamt farväl och läraren verkade vara ganska nöjd. Vi hann inte jobba någonting med mitt uttryck men det ska vi göra på torsdag. Läraren sa i alla fall att hon tyckte att några få rörelser räcker eftersom låten jag ska sjunga är väldigt lugn och för att hon tycker att det passar att stå ganska stilla när man sjunger den. Nu kanske jag ångrar att jag inte valde en snabbare låt men vi hittade faktiskt ingen i biblioteket som jag kunde bra.

När skolan var slut var det äntligen showdownträning! Det kändes jättebra att komma tillbaka och träna för jag hade saknat att spela. Förra veckan hade tydligen Anderz skrivit till mig på facebook och sagt att träningen var men det hade inte kommit fram, facebook fungerar bra för det mesta men jag har märkt att meddelanden ibland inte skickas fastän det kanske står att de har gjort det. Idag tycker jag att det gick bättre för mig än jag hade hoppats med tanke på att jag alltid brukar bli mycket sämre när jag inte har spelat på några veckor och för att bordet vi spelar på där är annorlunda jämfört med borden på VM. Tills nästa vecka kanske de har skaffat ett annat bord som går lite snabbare än det som finns nu, det hoppas jag för jag gillar när det går snabbt. VM-bordet går ännu snabbare. Mina servar gick hur dåligt som helst idag, jag kunde inte göra mål en enda gång när jag sköt bollen i vänsterkanten, det var störande! Efter träningen åkte jag hem och innan jag skrev det här åt jag lite. Nu ska jag göra lite annat.
/Vispen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0