Uss statskattjakt 2009

Hej!

Nu tar jag en paus från pluggandet och skriver lite om helgen. Vi bodde på ett vandrarhem på Långholmen som tidigare var ett gammalt fängelse. När alla hade kommit la vi in våra saker på rummet, jag delade rum med Mickis och rummet där vi skulle sova var väldigt litet. Efter att ha samlats en liten stund och pratat om helgen gick vi och åt en smörgås. Jag drack jättemycket te och testade en tesort med kolasmak, den smakade väldigt speciellt och var inte särskilt god. Senare på kvällen lyssnade vi på musik från Ronjas mobil, pratade och spelade orangino. Jag fick ganska bra kort och inget med någon jobbig personlighet:) Idag såg jag att det var Camilla som åkte ut ur Idol, det tycker jag var ganska bra för det fanns de som gjorde bättre framträdanden än henne plus att hon inte har varit så bra tidigare veckor.

Igår började frukosten vid åtta och jag åt ganska mycket för att inte bli på dåligt humör under förmiddagen. Skattjakten började en stund senare och jag var i samma lag som Niklas och Lukas. Vi började med att gå till tunnelbanan vilket tog ganska lång tid eftersom ledsagarna inte fick tala om hur vi skulle gå. Men det gick ganska bra för det fanns människor man kunde fråga, de flesta var trevliga men några svarade inte när man frågade dem saker, skumt. Först åkte vi till en tunnelbanestation för att se hur många uppgångar den hade, det tog lång tid att komma dit eftersom vi var tvugna att byta tunnelbana och det var lång väntetid. När vi hade varit där åkte vi till Fryshuset där vi försökte få tag på lärare. Det tråkiga var att alla var väldigt upptagna och inte ville prata med oss men vi fick en lärare att skriva sitt namn och arbetsuppgifter, han jobbade på musikinriktningen så det var lite roligt:) I receptionen skrev en kvinna vad man kan göra på Fryshuet om man är under tjugo år, jag visste redan det mesta men ändå. Det som verkar bra med att gå där är att de har många olika linjer. Om man till exempel vill gå musik kan man välja inriktning efter musikstil och det är ju inte så vanligt, jag tror att de har tre eller fyra olika musikinriktningar. Resten av förmiddagen var jobbig och tråkig. Min grupp var inte särskilt rolig och de verkade inte bry sig om att vi tävlade. De gick hur långsamt som helst för att de inte orkade gå snabbt, det var seriöst en jättelångsam takt och de verkade aldrig vilja gå snabbae. När jag gjorde det blev de på dåligt humör men snälla, man kan ju inte gå långsamt om man tävlar och vill hinna med att göra så mycket som möjligt. Dessutom var det störande när jag frågade de vilken fråga de ville göra och de sa att de inte visste. Till slut ville de göra en osmart sak, hitta till ett kffé där vi skulle äta ungefär två timmar senare. Det tog lång tid att hitta stället och när vi väl gjorde det gick vi tillbaka till tunnelbanan, en fråga var att man skulle åka till ett universitet och hitta en person som man kunde ta med sig till kafféet. Om man gjorde det skulle man få tio poäng och uss skulle bjuda personen på lunch. När vi hade åkt en station med tunnelbanan och skulle byta var klockan en del och då började de klaga över att vi skulle åka tillbaka till kafféet igen, jag blev arg eftersom det hade varit helt bortslösad tid att först leta efter kafféet. När vi ändå hade kommit ganska nära universitetet kunde vi ju lika bra ha åkt dit istället för att vända. Det kändes verkligen hur onödigt som helst och eftersom det var långt att gå till kafféet, det regnade och de andra ville gå i sin långsamta takt störde jag mig. Om de hade gått snabbare hade vi hunnit åka till universitetet, nu fick vi istället inte en enda poäng för att man skulle komma till kafféet ändå. Självklart var vår grupp dessutom den första som kom och vi fick sitta och vänta på de andra i ungefär en halvtimme, vi hade alltså lugnt hunnit göra uppgiften om inte de andra hade förstört. Nu satt vi ändå där och väntade länge och fick vår mat samtidigt som de andra.

Eftermiddagen gick i alla fall lite bättre. Vi åkte till Gubbängen där vi skulle gå till en butik och fråga efter Alfredo. Alfredo var en av ledarna som hade klätt ut sig, det märktes tydligt och det enda Alfredo gjorde var att säga hallå och ge oss choklad. Frågan var bara värd tre poäng men det var obligatoriskt att åka dit, på vägen tillbaka kollade vi upp namnet och adressen till en pizzeria och fick en poäng. På den kära t-centralen gick vi till kundservice och frågade lite om bland annat ledsagarservice. Därefter gick vi till Pressbyrån och frågade ifall de säljer kondomer och hur många den största förpackningen innehåller, Niklas frågade och det var lite kul=) På en kebabrestaurang fick jag fråga hur många som hade flickvän av de som jobbade där. Personen som svarade lät lite förvånad men han visste säkert att vi skulle komma, han var i alla fall trevlig:) Det tog lång tid att hitta till kinarestaurangen där vi skulle äta middag men det gick till slut. En fråga var att ta reda på hur man säger tre ord på kinesiska och när jag ville att min grupp skulle göra det sa de andra att de inte orkade och att de ville vila. De var lika tråkiga även när vi hade ätit, förstår ni hur tråkigt det var att tävla med dem? Jag kände inte för att fråga då eftersom de andra var så tråkiga och varför skulle jag anstränga mig när de ändå inte verkade bry sig om resultatet? När man tävlar får man ju kämpa lite, man kan ju inte säga att man är trött, att fråga en person hur man säger tre ord är ju verkligen jättejobbigt, eller inte. Middagen var i alla fall väldigt god, restaurangen där vi åt heter Bambo city, den var ganska lik Bambo palace och det var dessutom billigare att äta där! Jag måste gå dit någon mer gång för maten var ju som sagt väldigt god och man var hur mätt som helst när man gick därifrån:)

På kvällen hände inte mycket alls, några uppträdde och Crystal var hur bra som helst på att spela flöjt. Alla fick däremot väldigt ont i öronen när hon spelade höga toner. Rena läste en dikt som var väldigt bra. Linda, en av de som höll i helgen och jag delade rum sista natten eftersom Mickis åkte hem. Det var jättetråkigt att hon gjorde det men de andra var trevliga så det var såklart bra:) Imorse var jag trött eftersom jag inte somnade förrän runt tretiden och frukosten var klockan nio. Men att vara uppe länge är ju tradition. Efter frukosten fick vi veta resultatet av skattjakten och min grupp hade tydligen vunnit med tio poäng. Det hade aldrig hänt om inte den andra gruppen under eftermiddagen hade störts av några killar. Vi vann en kexchoklad och en knep och knåp-sak. Jag fick två nycklar som man ska få loss från varandra. Än så länge har jag inte kommit på hur man ska göra men det måste jag lyckas med snart! Det borde ju inte vara så svårt egentligen men jag har aldrig varit bra på sådana saker.

Innan jag åkte hem åkte jag för att vara med och prata på en inspelning till US tidning. Jag och några andra fick svara på frågor om skolan och jag som för det mesta brukar ha en del åsikter om den fick plötsligt jättesvårt att veta vad jag skulle säga. Det är verkligen ett problem jag har, ibland när jag får frågor blir jag helt ställd och när jag nu hade chansen att säga vad jag tycker förstörde jag allt, smart av mig, eller inte. Ronja sa i alla fall väldigt bra saker och jag höll med om allt hon sa, vi tycker ganska lika om skolan. Efter att ha lyssnat på två inspelningar åkte jag hem och sen jag kom hem har jag vilat och pluggat. Statskattjakten i år var rolig men det fanns vissa saker jag saknade, som till exempel att spela vattenpoker. Sen saknade jag Maja för hon känns som en viktig del av just den aktiviteten. Imorgon är det skola och temavecka och jag ska försöka tänka positivt. Det är bara fem dagar och även om veckan blir lika tråkig som förra året hinner jag plugga mer än jag skulle ifall det var vanlig skolvecka, vi får förhoppningsvis inte så mycket läxor. Sen är det äntligen showdownträning imorgon!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Hannah

Det var inget kort inlägg det där. :D Ni verkar ju ha haft det ganska roligt. Ja, Ronja brukar ju oftast ha något att säga om allt. Jag är likadan. Det finns stora nackdelar med att bo på Gotland. Att man inte kan delta i sånna där helgaktiviteter, till exemppel. Bra blogg iallafall. Ska försöka läsa lite då och då. :)

2009-10-19 @ 01:07:11
URL: http://mentalrevenge.blogg.se/
Postat av: Jim

Hej Vispen, jag hoppas att jag inte ställa för svåra frågor. Kanske hade det varit lättare om vi inte varit lika många i studion samtidigt.

2009-10-19 @ 13:10:45
Postat av: Jonny

du har fel, camilla var bra :)

2009-10-19 @ 17:08:41
URL: http://jonnywiinberg.blogg.se/
Postat av: Jim

SV: Jag sökte på den eftersom ni pratade om den igår. Har inte läst Ronjas, vet inte vilken adress det är och kan inte söka för jag vet inte hennes efternamn.

2009-10-19 @ 23:20:56
Postat av: Ronja

Jo...jag saknade verkligen Maja och Peter. Det kändes som om jag hade velat döpa om aktiviteten till något annat, för stadsskattjakt känns som ett fel namn när de inte är med. Men nästa år ska jag verkligen kämpa för att det blir jag, Maja och Peter som plannerar.



Jo...men jag hade gärna bytt lag med dig. Då hade jag förmodligen inte tappat allt mitt tålamod, jag hade sluppit bryta ihop totalt (fast det var kanske bra i och för sig att jag gjorde det) och jag hade ju faktiskt vunnit. Men de sociala kvällsgrejerna var ju bra och man får tänka på att det var deras första aktivitet de plannerade.

2009-10-20 @ 13:43:03
URL: http://musikfreakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0