Måndag, känner mig ganska trött

Hej!

Man skulle kunna säga att måndagar är de längsta dagarna för mig, dels är skoldagen ganska lång och dessutom tränar jag ju senare på kvällen. Men jag tycker om när det händer saker runtomkring mig:)
Imorse kom min assistent Mattias tillbaka till skolan, det var trevligt att träffa honom igen. Vi gick upp på rummet och satte upp min dator, allt var som vanligt. Men sedan ringde Mattias flickvän och talade om att hon inte mådde bra och att hon hade otroligt ont i huvudet och någon sorts spänningar. Mattias var tvungen att åka med sin flickvän in till akuten eftersom hon inte kunde åka dit med någon annan. Men jag förstår om Mattias ville följa med henne dit. Jag klarade ändå av skoldagen ganska bra men utan Ellen och några andra personers hjälp hade jag inte klarat det. Nu känner jag i alla fall inte att det är lika jobbigt att be om hjälp som tidigare men jag försöker nästan alltid klara saker själv innan jag ber om hjälp. Ibland blir det bara fel när jag gör saker själv men ibland lyckas jag faktiskt med saker som jag inte tror att jag ska klara av men som ändå på något skumt sätt ibland går bra att göra själv.

Jag satt med den tråkiga engelskan men fick inte alls mycket gjort, jag har i alla fall läst igenom en av de långa novellerna på över sex datorsidor flera gånger och ingen kan klaga på det i alla fall. Däremot hittar jag inte svaren på en del av frågorna vilket är störande. Men när jag har frågat andra i min klass har även dem svårt att förstå texterna, det är inte bara jag som tycker att engelska är svårt. Men texten jag läser är otroligt tråkig, vem orkar läsa om när två personer dricker en massa för att bli fulla och sen bara går ut lite? Oj, vad intressant eller inte.... Det enda de två männen gör är att sitta och prata om ingenting i flera sidor och sedan går de ut för att leta efter en av personernas pappa som tydligen är ute någonstans. Den andra texten är tydligen minst lika tråkig som den första har jag hört av vissa men jag får göra så gott jag kan.

Ensemblen var i alla fall rolig, vi sjöng Peace of my heart som faktiskt börjar låta bra nu tycker jag. Ellen fick en låt som hon ska sjunga på uppspelet idag också, High way to hell kanske den heter. Nu är det bara jag och en till i min ensemble som inte har någon låt att sjunga men imorgon kanske Alex hittar någon bra låt åt mig, Ola som den andra ensembleläraren som jag har heter har hittat de andra låtarna.
Efter lunchen var det kör och för sista gången sjöng vi igenom Sometimes I feel, Oh happy day och en till låt som jag för tillfället har glömt namnet på. Nästa vecka börjar vi äntligen sjunga andra låtar som förhoppningsvis är bra:) Jag och några andra fick stanna kvar lite längre på kören för att göra olika övningar. Läraren ville säkert göra det för att se lite var vi ligger och hur mycket vi klarar av. Jag tycker i alla fall att övningarna var ganska lätta, vi skulle bara sjunga några toner och sjunga i två olika stämmor, vi var nio personer och därför var det lätt. Övningarna var säkert till lite för att läraren skulle kunna se vilket betyg vi ligger på också kanske.


Matten var ganska seg som vanligt men idag hann jag faktiskt göra en hel del vilket kändes skönt. Men jag ligger långt efter planeringen men det blir ju så när vår klass har haft olika vikarier varenda lektion i över en månad nu. Vikarierna förklarar inte särskilt bra och jag förstår mycket bättre när vår vanliga lärare är där. Men han ska vara borta tills efter påsklovet, tydligen ska han opereras på något sätt och han var tydligen stressad inför det. Men på onsdag kommer förhoppningsvis vår vikarie tillbaka som ska vara med oss till lovet, hoppas att vi får samma person hela tiden då och inte behöver byta. Men jag kanske vill börja gå på stödmatten på måndagar på grund av att jag inte förstår vikariernas förklaringar och om jag vill får jag gå dit. Det är tydligen min mentor som har hand om den och om han kan förklara så att jag förstår vore ju det trevligt:)
Vikarien vi hade idag förklarade i alla fall inte särskilt bra och jag hängde inte med på vad hon sa. Dessutom lyssnade hon inte på oss när vi förklarade att vi inte ligger på samma sida som det står i planeringen utan cirka tjugofem sidor efter den. Det var därför självklart att de flesta inte förstod var hon pratade om idag, dessutom läste hon knappt upp talen. Jag orkade inte lyssna på henne och därför räknade jag där jag var istället. Men det är störande att vi inte ligger där vi ska för snart kommer de nationella proven och då kommer ju inte vi ha hunnit göra det vi ska fram tills dess.
Varför skulle en av de bästa lärarna bli sjukskriven just nu?

Mentortiden var väl ganska okej, vi klagade på att det går dåligt i matten och efter det frågade Ola ifall vi tycker att det är viktigt att tillhöra en klass. Jag sa att jag inte tycker att det är speciellt viktigt, mentorsgrupper är däremot bra tycker jag och sen kanske det är bra att ibland gå i en klass. Men nästa år och i trean kommer vi ju ändå att ha lektioner med elever som inte går i vår klass, det ska faktiskt bli roligt tycker jag=) Dessutom får man ju välja kurser som man är intresserad av då också. Men de flesta sa att de tycker att det är bra att tillhöra en klass på grund av att man känner sig mer trygg då när man till exempel ska hålla tal. Det finns säkert både för och nackdelar med att gå i en klass, en nackdel är att man inte kan ha lektioner samtidigt som någon elev i klassen sjunger eller spelar något instrument till exempel. Schemat blir svårare att lägga plus att man oftast har ganska långa dagar, i alla fall på Kulturama.
Dagens låt var väldigt speciell, det var någon som höll ett tal och ibland var det en kvinna som wailade.

Träningen gick ganska bra idag, jag spelade ett set mot en person som jag förlorade mot för några veckor sen men idag vann jag över honom med tolv-sju. Sedan kom samma tränare som förra veckan och tränade oss lite, vi skulle försvara målet och jag släppte tyvärr in flera mål, det var dåligt av mig men ibland kände jag mig okoncentrerad. När jag spelade ett halvt set mot Sofia vann jag med sex-fyra eller något tror jag.
Efter att jag kom hem åt jag lite och nu ska jag posta det här inlägget för att sedan lyssna på lite bra musik.
/Vispen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0