Kryssning till Hellsingfors

Hej!

Nu kom jag hem till Adam för någon timme sen och nyss skrev jag om melodifestivalens sista deltävling. Jag postade det i ett eget inlägg eftersom jag då kan skriva om resan i ett annat inlägg.
I fredags vid tretiden åkte vi till Värtahamnen. Vi behövde vara där minst en halvtimme innan båten skulle
avgå. Det var inte särskilt lång kö till intjeckningen även det från början såg ut så. Innan vi gick på båten tog de som vanligt kort på alla, Adam syntes mest. Jag behövde förresten inte använda mitt id-kort men det är ju ändå bra att jag har ett sådant nu. Det var roligt att gå ombord på båten för det var lite musik när man kom in där och rolig stämning. Vi såg direkt två personer som var utklädda till Mumintrollet och lilla My. Efter att ha varit i vår hytt en stund gick vi för att äta middag. Vi hade den första sitningen och blev insläppta lite innan klockan fem. Jag började med att äta räkor och lite annat. Det som jag åt mest av både i fredags och igår var räkor, någon strömmingsflundra, mozarallaost, soltorkade tomater, skaldjursallad, någon potatisliknande sak, pankakor med choklad och ananas och äppelpaj. Sedan åt jag en massa annat också men mest av det jag skrev. Efter middagen kände jag mig väldigt mätt men jag blev aldrig lika övermätt som jag annars brukar bli ibland. Buffén var i alla fall god men jag tror att de har tagit bort vissa rätter sen sist jag åkte med Silja line.
Senare på kvällen spelade Adam och jag på spelautomaterna, det är roligt att lyssna när man spelar. En del automater har ju bara en knapp som man trycker på och sen är det ju bara tur om man råkar vinna. Vi hittade pengar ibland som folk hade tappat, en gång hittade vi fyrtio kronor i en automat, trevligt:) Ibland vann vi på spelautomaterna men spelade ändå bort det vi vann, vi är lite osmarta men tycker att det är roligt att spela.
Vi var inne i Taxfreen men jag köpte ingenting. Det var roligt att titta på allt godis som fanns där i alla fall.
Klockan halv tio började karaoken, jag fick hjälp med att se vilka låtar som fanns och valde att sjunga Give me your love som Fame sjöng i melodifestivalen för några år sen. Jag hade sjungit den låten på karaoke tidigare men valde ändå den. Stämningen var inte bra på karaoken och därför ville jag sjunga en låt som gjorde att alla blev lite gladare. Innan jag sjöng var det mest en massa låtar på finska och bara kanske en låt på engelska. Men det var ju inte konstigt med tanke på att många finnar var på båten. Men för mig gick det helt okej att sjunga, jag hade lit ont i halsen innan men min röst höll genom hela låten. Applåder fick jag och dessutom klappade många med när jag sjöng vilket var roligt=)
I fredags var Adam och jag vakna till klockan tre svensk tid och fyra finsk tid. Jag var ganska övertrött innan jag somnade. Sängarna i vår hytt var inte direkt jättesköna men jag har sovit värre tidigare. däremot var det en hylla ovanför min säng som störde mig, jag slog i huvudet i den hela tiden.

Igår var jag tvungen att gå upp klockan sju finsk tid, gissa om jag kände mig lite körd efter att bara ha sovit tre timmar. Men jag kom upp i alla fall och åt av frukostbuffén. Jag hade svårt att äta mycket sådär tidigt på morgonen och hade svårt att svälja men jag åt äggröra, yoghurt med frukt och två munkar. Munkarna var ganska små men väldigt goda, de var fyllda med någon sorts aprikossylt. Jag vet att munkar är onyttigt men när man åker kryssning måste man få vara onyttig:)
Klockan tio finsk tid var vi framme i Hellsingfors. Men Adam och jag var lite trötta, jag hade otroligt ont i benet. Kanske hade Adam råkat sparka mig på natten eller något liknande eller också var det någon annan värk men det gjorde verkligen hur ont som helst, jag har aldrig känt något liknande tidigare. Efter att ha vilat en stund kändes benet bättre som tur var. Vi skulle nämligen gå runt mycket i Hellsingfors. Adams pappa fick tjata på oss ganska länge innan vi gick från båten. Jag blev klar långt före Adam men Adam somnade i hytten en stund och fastän jag skrek åt honom och skakade honom reagerade han inte. Till slut kom vi i alla fall ut och jag tycker att det var ganska kallt i Hellsingfors. Man kunde känna att solen sken svagt men den värmde inte särskilt mycket och det låg snö på marken. Vi gick en stund tills vi kom till någon sorts centrum. Där gick vi först in i en galleria där man bland annat kunde köpa kläder, smycken, godis, bröd och mat. Efter att ha tittat runt lite där letade vi upp en bokhandel som sålde böcker på olika språk, mest på ryska. Adams pappa ville vara kvar där länge och jag blev uttråkad ganska snabbt. Därför gick Adam och jag till ett Mc donalds. Vi köpte bara en vatten som egentligen skulle ha kostat fem kronor. Men chefen gav oss gratis vatten. I Sverige brukar man ju få gratis vatten på vissa ställen men en del Mc donalds har börjat ta betalt för det här också. Vi kunde se att det var högre priser på Mc donalds i Finland än i Sverige. Vi åt ingenting eftersom vi ville vara hungriga på buffén senare.
Efter att ha suttit på Mc donalds i över en timme gick vi tillbaka till gallerian. Där köpte Adam en magnum som hann smälta innan vi hann betala den, det var långa köer. Men smält glass gick bra att äta även om den rann ganska mycket. Klockan tre träffade vi Adams pappa igen och gick till ett kaffé där han tog en kaffe och någonting annat som jag inte kommer ihåg. Jag var den enda av oss som inte åt någonting mellan frukosten och middagen. Lite senare gick vi tillbaka till båten igen, där vilade jag en stund innan middagen. Eftersom jag hade hunnit bli väldigt hungrig åt jag väldigt mycket igår, det var ju sista buffén också.
Efter middagen hände inte mycket men klockan nio finsk tid började melodifestivalen. Vi gick till flera barer och frågade ifall de skulle visa programmet. Till slut hittade vi ett ställe där melodifestivalen visades. Det var nästan inget ljud på tv-n först men till slut lyckades någon höja ljudet lite.
Jag skrev ju om melodifestivalen i det förra inlägget och därför gör jag inte det igen. Men ibland när jag blev upprörd över något resultat råkade jag skrika ganska högt, eller inte skrika direkt. Men man måste ju få kommentera resultaten, det gör ju alltid en massa människor när de ser något sportprogram och då kan man ju lika bra göra det i melodifestivalen=) När Sarah Danw Finer bara kom till andra chansen blev jag arg och gick därifrån. Istället gick jag upp till karaoken som jag trodde att jag skulle missa, jag anmälde mig direkt och ville såklart sjunga I remember love. Eftersom det hade gått dåligt för Sarah ville jag sjunga hennes låt och få ut mina känslor. Det gick ganska bra att sjunga låten och jag fick mer applåder än dagen innan. Det berodde nog mycket på att fler tittade men ändå.
Igårkväll somnade jag runt tretiden. Jag har alltså bara svoit sju timmar på två nätter. Okej, det är ganska normalt för mig, i nian kunde jag normalt sova tre timmar per natt när det var skola dagen efter.

Imorse var sista frukosten, jag kände mig lite ledsen över det, munkarna tog slut precis innan jag hann hämta det också. Men idag åt jag gröt, ägg och lite sådant. Klockan halv tio var båten framme i Stockholm igen. Jag var inte alls glad och var kvar i hytten till klockan tio då man var tvungen att lämna den. Jag saknar redan båten och vill hinna åka på kryssning någon mer gång i år. I december fyller jag ju arton år och då blir det mycket dyrare för mig, både resa och mat.
Att åka till Adam igen gick bra i alla fall. Vi läste lite i tidningen på väg hit. Det stod bland annat om en kvinna som hade tappat en halv miljon kronor på tunnelbanan för några dagar sen. Kvinnan hade haft pengarna hemma hur länge som helst och när hon skulle åka in och lämna dem på banken hade hon lagt dem i en papperskasse. När hon skulle gå av hade hon glömt kassen på tunnelbanan och nu har tydligen ingen hittat pengarna. Någon kan ju ha tagit dem i och för sig. Om jag hittade en halv miljon skulle jag säkert först bli väldigt glad men jag tror ändå att jag skulle lämna in pengarna. Då skulle jag ju i alla fall få hittelön för det.
Nu ska jag vila lite eftersom jag är ganska trött.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: sandy

haha ska åka till kim på freda vettu!;P

undrar om vi kan träffas då för det var rätt så länge sen, jag tror faktiskt att det var på sikar sist:(

haha;D

2009-03-02 @ 17:46:30
URL: http://andyri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0