Onsdag, sitter på alnön

Hej!

Nu fick jag blåna internet lite snabbt för att hitta låttexter men jag passar på att lägga in det jag har skrivit att vi har gjort hittills. Sen uppdaterar jag igen på lördag när jag kommer hem.

Söndagen den 26 juli

Hej!


Dagen började med att jag försökte hitta laddaren till min milestone men den var helt försvunnen. Därför kan jag tyvärr inte göra några inspelningar under min sista vecka på alnön men därför känns det extra viktigt att skriva dagbok. Jag får lägga in det jag skriver på bloggen senare. Nina körde mig till tågstationen och vi kom som tur var dit i tid. Oj, nu såg jag att man inte kan göra smilisar när man är inne på word så jag får klara mig utan det. Jag har förresten märkt att jag måste ha packat bra i år med tanke på att jag inte har kommit på en enda sak som jag har glömt. Laddaren förstår jag inte var den kan vara för jag minns tydligt att den antingen låg på mitt skrivbord eller i hallen sist jag såg den. Efter att ha köpt lunch till tågresan i en liten affär gick vi till rätt spår för att inte missa tåget. Jag köpte en grekisk sallad, en flaska med vatten utan bubblor och någon dricka som smakar mango och kokos, den har jag inte testat än men ska göra det någon dag. Kombinationen låter väldigt intressant och det känns som att drycken antingen kommer att vara jättegod eller att jag inte kommer vilja dricka upp hela. Tåget gick vid rätt tid och var framme i Sundsvall vid rätt tid, det är ovanligt att tågen är i tid. Jag satt mest och pratade med Adam på tåget och det var trevligt även om han gick iväg ganska ofta. Annars gick resan som sagt bra men jag kunde inte somna som jag hade önskat. En tjej som satt bakom mig fällde upp och ner sitt bord hela tiden vilket var otroligt störande. Hon slutade lite när jag sa till henne men började sedan igen, hon förstod kanske inte att det kändes i min rygg varenda gång hon föll upp eller ner sitt bord. Vi fick åka bil i ungefär en kvart för att komma till alnön och det ställe där vi skulle bo. Jag pratade med Sanna och My i bilen vilket var roligt. När vi kom fram och hade hälsat på alla gick vi till våra rum, jag delar med Mathilda men märker att jag förmodligen kommer att ha svårt att sova med tanke på att hon hoppar i sängen och pratar i sömnen, det gjorde hon förra året också och jag fick byta rum efter några dagar. Att bädda gick fortare än jag hade trott och det kändes skönt. På den första samlingen sjöng vi lägersången som vanligt och därefter fick alla presentera sig. Alla fick säga vad de hette, hur gamla de var, var de bor och hur mycket de ser. Efter de gamla vanliga reglerna fick vi gå och äta middag. Det var tacos och de hade kommit ihåg att jag inte äter kött, jag blev rädd för att Nina hade glömt att skriva det på lappen när jag anmälde mig till lägret men nu behöver jag inte äta kött. Efter middagen hade vi lekar då alla grupper fick gå runt till fyra stationer som ledarna hade hand om. Där fick vi bland annat svara på frågor, ställa oss på led där till exempel skostorlek och längd avgjorde var man skulle stå, bilda en knut med rep utan att flytta händerna och gå runt på stolar. Temat för dagens lekar var samarbete och min grupp kom trea men det brukar ofta gå dåligt för de äldre grupperna. Innan lekarna samlades förresten alla grupper och bestämde gruppnamn, min grupp heter Nördarna. Godiskiosken var öppen lite senare men jag köpte ingenting eftersom jag inte tyckte om någon av de godisar som fanns. De ska handla mer imorgon och jag har önskat att de ska handla choklad. Tonårssnack hade vi som vanligt och vi började med en namnlek där man skulle försöka komma ihåg allas namn, jag orkar inte förklara hur den gick till. Sen fick alla säga vad de ville prata om på resten av tonårssnacken och sist fick alla säga en stor och viktig händelse i deras liv. Jag hade verkligen jättesvårt att komma på någonting men sa till slut att stora händelser för mig är när jag träffar vänner och lär känna nya människor. Att lära känna nya människor är verkligen jätteroligt för man kan ju få nya vänner och det är ju alltid trevligt. En stor händelse nyligen var när jag tränade med landslaget, jag tycker verkligen att det gav mig mycket och alla var så himla trevliga! Att vara med dem fick mig att må bra. Jag satt och pratade med en massa folk efter tonårssnacket, Frida, Sarah, Mickis och Saman bland annat. Nu ska jag gå och lägga mig så att jag orkar med morgondagen.

/Vispen


Måndagen den 27 juli

Hej!


Nu vill jag skriva lite tidigare än igår eftersom jag kommer gå och lägga mig ganska tidigt. Jag kunde nämligen inte sova inatt eftersom Mathilda rör sig jättemycket när hon sover och pratar i sömnen. När jag sa till henne slutade hon men sedan började hon igen efter cirka fem minuter. Till frukost åt jag risgrynsgröt som var ganska god plus en smörgås med ost och gurka. På samlingen hände inte mycket, vi sjöng munkar med hål i som vanligt, lägersången och fick i uppgift att komma på en vers till cykellåten. Efter det skulle varje grupp komma på tre frågor om olika miljöer, den äldsta gruppen fick den svåraste uppgiften. Vi skulle skriva tre frågor om utemiljön och det var verkligen jättesvårt, man skulle dessutom kunna ta reda på svaren även om man var blind. Våra frågor blev till slut hur många ingångar huset där vi bor har, hur många träd det finns på baksidan och hur många blomlådor och krukor det finns vid en av ingångarna. Alla i min grupp fick säga vad vi vill göra under veckan och jag vill gärna åka till stan och kanske åka och simma någonstans. Vi brukar alltid åka till ett badhus och det vore ju roligt i år också, tidigare år har jag inte orkat bada men nu vill jag simma för att träna kondition. Sandra och jag satt och pratade en stund efter gruppgrejen och det var roligt, jag hade verkligen saknat henne! Till lunch åt vi korvstroganoff och sen vilade jag en stund, jag somnade till lite och hann inte svara på de andras frågor om miljön inomhus. De lät mig sova eftersom jag inte kunde sova inatt och det var ju skönt. Innan middagen satt jag och pratade med några och nu åt vi middag för en stund sen. Snart har vi lekar och dagens tema skulle tydligen vara sinnen, hoppas vi kommer mer än trea idag.

/Vispen


Tisdagen den 28 juli

Hej!


Nu sitter jag på rummet efter att ha åkt motorcykel men det berättar jag om lite senare. Som jag skrev igår handlade lekarna om sinnen och alla sinnen förutom synen fanns med. Alla hade en ögonbindel på hörsel och skulle sedan springa till en person så fort som möjligt, personen som inte skulle springa stod någonstans och ropade eller klappade i händerna för att personen med bindel skulle höra det. Jag tror att Aron och jag var snabbast i min grupp. På känsel fick vi två och två gå in i ett rum för att försöka hitta tio saker. Uppgiften var sedan att komma ihåg så många som möjligt av sakerna och gruppen skulle sedan gemensamt skriva upp vilka saker vi hade känt på. Det var tydligen ganska lätt för många grupper. Smak var absolut svårast igår, vi fick en sked i munnen, skeden innehöll sex olika smaker och vi skulle komma på vilka. Ingen fick prata medan alla skulle äta en sked med det konstiga innehållet. Min grupp klarade det men jag vet att det fanns andra grupper som fick minuspoäng. Efter att ha tänkt en lång stund och skrivit ner sex saker som kanske var rätt fick vi reda på att vi hade alla rätt. På lukt skulle vi gå in i ett rum och lukta på åtta olika saker som låg i muggar, det var bland annat kaffe, te och vinäger. Senare fick vi veta att min grupp hade vunnit gårdagens lekar vilket gjorde att vi fick stå först i kön till godiskiosken. Igår hade de dessutom köpt andra sorters godis och jag handlade för tjugofem kronor. Jag har lämnat in hundra kronor och ska förmodligen handla upp dem, i vanliga fall brukar jag ta med mig hundrafemtio kronor men det känns onödigt eftersom jag ändå aldrig äter upp allt godis jag köper. Men eftersom det här är mitt sista år på alnön ska jag i alla fall köpa godis för hundra kronor även om jag kanske inte äter upp det. På tonårssnacket delade vi in i oss i tjej och killgrupper och pratade sedan om kärlek. Det var intressant att höra de andras åsikter, när tjejer och killar sedan diskuterade lite av det vi hade pratat om visade det sig att vi tyckte ganska lika om vissa saker. Senare satt jag i Aron och Antons rum och pratade med en massa folk och klockan tolv gick jag för att sova.


Imorse började frukosten klockan nio igen och jag kände mig inte lika trött som igår eftersom jag kunde sova mycket bättre med mina nya rumskamrater. Det enda jobbiga var att en tjej hade sin mobil på och att den lät ofta på grund av att batteriet höll på att ta slut. På samlingen kom tv fyra och filmade, jag har ingen aning om var och när det vi gjorde kommer eller kanske redan har visats. De filmade bara lite när vi sjöng de vanliga låtarna och lite hur samlingen gick till men det verkar bara som att det de filmade kommer visas i Norlland eller något sådant. Efter samlingen pratade vi lite om vilka som vill uppträda på fredag, på både Sikargården och Alnön brukar man alltid ha uppträdanden på fredagen där man får göra lite vad man vill. Jag hade tänkt sjunga eftersom det är mitt sista år nu men jag har inte bestämt låt än. Hela gruppen kanske också ska sjunga eller göra något annat roligt, vi får se vad det blir. Innan lunchen lyssnade Sandra och jag på musik och efter det gick vi för att försöka göra armband. Men alla trådar som fanns var dåliga plus att pärlorna kändes ganska tråkiga och när tråden gick upp gav jag upp. Lasagne är verkligen jättegott och det kanske till och med är en av mina favoriträtter. Men de hade gjort jättelite vegetarisk lasagne och tydligen tänkt sig att tre personer skulle dela på sexhundra gram. Jag fick nästan ingenting på min tallrik utan mindre än tvåhundra gram enligt Adam, han stod nämligen i köket och såg när de lade upp till mig. Det kändes tråkigt men efter att ha ätit en del sallad blev jag mätt, som tur var hade de mer mat till middag. Vi åkte till stan på eftermiddagen och jag hittade två linnen som jag köpte. De kanske inte direkt var jättebekväma men de kostade bara trettio kronor styck så därför spelar det ju inte särskilt stor roll. Lite senare åt vi glass och oj vilken god glass de har här i Sundsvall. Jag köpte en kulglass med tre kulor, banan, apelsinchoklad och mangosorbé, vet inte hur det stavas. Det var mangobitar i glassen och det blev jag jätteglad över! Innan middagen pratade jag med Sarah, Sanna och Frida, de är väldigt flummiga, rolia och såklart snälla och trevliga. De ville att jag skulle skriva att vi pratade och nu har jag gjort det. Motorcyklarna kom efter middagen och det är nog enligt mig det bästa med alnön. Att åka med någon som kör riktigt fort får mig att känna att jag lever, det känns otroligt härligt! Att bara sitta där och känna vinden och farter, det finns inte mycket som slår det. Jag åkte kanske sex eller sju gånger och det var två av gångerna som var bäst, då åkte jag med samma motorcykel två gånger och den föraren var absolut bäst. Tyvärr frågade jag inte hur fort han körde vilket kanske var synd men han måste ha kört fortare än hundratio kilometer i timmen för en annan sa att han gjorde det och han körde inte alls lika fort som den bästa föraren. Fika åt vi sen och jag valade kladdkaka före jordgubbstårta. Kladdkakan var kladdig och en av de godaste jag har ätit på länge. Nu måste jag klia, godiskiosken öppnade tydligen för en stund sen.

/Vispen


Kommentarer
Postat av: sarah

tjo vispen!

det har verkligen varit jätte kul denna vecka!!

kommer sakna dig massor!!!!!

och du sjöng jätte bra på uppvisningen i går (fredag)!!



KRAM!

/sarah

2009-08-01 @ 15:32:24
URL: http://topztyle.blogg.se/
Postat av: Johan

Jag tycker inte motorcyklarna på Sikar är så kul. Har inte varit på Alnön, men det är inte riktigt min typ av MC...

2009-08-04 @ 21:18:58
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0