En vecka kvar och nu är alla prov gjorda

Hej!

Idag är det bara en vecka kvar till julafton, förstår ni hur fort tiden går? Det gör den åtminstone ibland, tyvärr inte när man önskar det men ändå. Jullovet kommer nog bara att kännas som ungefär en vecka och tiden kommer förmodligen springa iväg. Vi har i alla fall ungefär tre veckors lov i år istället för lite mer än två som det i vanliga fall brukar vara. I sommar slutar vi dock inte förrän den femtonde juni men det får man väl försöka överleva på något sätt. Ett bra tecken är i alla fall att det är jättemycket snö ute nu, förra året var det ju knappt någon snö alls under juldagarna. Nu däremot är det flera decimeter djupt på vissa ställen. Utanför huset där jag bor är det hur mycket snö som helst och jag får alltid en massa snö innanför byxorna och skorna när går ut. Jag hoppas att snön är kvar under jul och nyår men sen får den gärna försvinna.

Nu hade jag tänkt skriva lite om vad jag har gjort de senaste tre dagarna. I tisdags började dagen med estetisk orientering då jag och Jacob skrev färdigt en beskrivning av en sorts konst vi ville göra. Det gick ganska bra till slut, läraren sa att den såg bra ut så vi får hoppas på ett bra betyg:) Inga andra i min grupp var där i tisdags vilket var lite synd för då hann vi ju bara göra färdigt halva uppgiften men vi lär ju inte få sämre beytg för att de inte kom.

På vokalensemblen hade vi en vikarie som även kommer ha oss efter jul. Vår lärare har tydligen fått så mycket annat att göra, vikarien verkade helt okej, överlever gör man i alla fall:) Vi sjöng igenom de två låtarna som jag börjar bli riktigt trött på. Imorgon är sista gången på länge som jag sjunger dem. Då sjunger min vokalensemble upp låtarna på avslutningen, tyvärr har jag inte så höga förväntningar men vi får se hur det går.

Efter lunchen var det spanska och jag fick tillbaka mitt prov. Än en gång råkade jag ut för det jag absolut inte ville, jag hade 39,5 poäng och mvg låg på 40, förstår ni hur det kändes? Jag var dum nog att strunta i att skriva en mening då jag bara kunde halva meningen. Om jag hade skrivit den halvan, hade jag fått det halva poäng som saknades för mvg, jag trodde inte att man fick poäng så lätt och nu missade jag chansen. Hur som helst är ju provet inte allt och jag tror inte att jag kommer få mer än vg i slutändan på grund av att jag pratar dåligt men när jag klarade provet ganska bra känns det i alla fall som att jag har hängt med under terminen och att jag har förstått det vi har gått igenom ganska bra.

Matten var en väldigt skön lektion. Vi hade Anders, läraren som de andra har i naturkunskap oc som vi hade i matte i våras. Jag brukar ibland tycka att hans förklaringar är svåra att förstå men i tisdags var det bara Ellen, Mirey och jag som gick på lektionen. Jag tror att resten av klassen inte orkade komma på grund av att de ville se när några ensemblar repade och att vissa ville förberdea sig inför konserten. Läraren gick alltså igenom saker som vi tre valde och behövde träna på och det kändes ganska bra även om jag knappt förstod vad vi höll på med.

Lite senare under dagen repade min ensemble och det kändes ganska bra när vi spelade igenom låtarna. Min hals gjorde ont och därför sparade jag på rösten till konserten. Några andra repade efter oss och jag hann titta lite på dem innan konserten började. Egentligen har jag inte mycket att skriva om den förutom att jag tycker att alla var jätteduktiga! Det lät riktigt bra om alla ensemblar och vissa sjöng otroligt bra! Jag sjöng så gott jag kunde och när jag har lyssnat på det efteråt lät det väl i alla fall godkänt. En i min ensemble la upp de tre låtar min ensemble spelade på facebook och jag tittade på allt igår, Sledehammer som Linn sjöng blev riktigt bra när några från storband var med och spelade:) Ni som har facebook kan ju gå in på min facebook och kolla om ni vill. Läraren verkade vara nöjd med min sång i tisdags men han tyckte att jag kunde ha rört mig mer, på min låt glömde jag bort att göra det eftersom jag tänkte så mycket på sången men på de andra låtarna försökte jag göra det. I vår ska jag träna mer på det.

Igår skulle dagen ha börjat med matteprov men läraren hittade inte provet på datorn så han sa att jag fick göra det senare under dagen istället. Det kändes ganska jobbigt att ha kommit till skolan sådär tidigt i onödan och jag hade velat ha provet gjort. Men jag satt och pluggade lite innan jag skulle träffa Linda, personen som jobbar på SR eller vad det heter. Hon var väldigt trevlig och en av de bästa personer jag har blivit intervjuad av, hon pratade mycket och det verkade som att hon tyckte om sitt jobb. Att jobba för radio, åka runt och intervjua folk, klippa ihop radioinslag och kanske prata i direktsänd radio skulle vara ett ganska roligt jobb tycker jag. Då jobbar man ju med människor och kommer ut och träffar folk och jag vill ju på något sätt jobba med människor i framtiden. Som jag skrev häromdagen handlade ju frågorna om hemsidan Fronter som Kulturama och även många andra skolor använder. Jag svarade på frågorna så gott jag kunde och märkte verkligen hur svårt det kan vara att förklara saker, särskilt vad det är som inte fungerar för mig på Fronter. Vi får hoppas att hon klipper ihop det på ett bra sätt, sen kommer man att kunna höra det på ekot eller vad det kallas, de där kära nyheterna som kommer ibland. Kim kanske också skulle bli intervjuad och det är ju kul i så fall:)

Efter lunchen var det engelska då alla fick tillbaka sina analyser. Jag blev orolig då det verkade som att det var många som fick tillbaka sina analyser där det stod att de skulle lägga till eller skriva om vissa saker för att få godkänt. Läraren gav mig g+ på min analys och det är jag nöjd med, det jag måste bli bättre på när jag skriver nästa text är att komma ihåg små ord, till exempel prepositioner. Några meningar hade blivit lite konstiga och det var jag medveten om när jag skrev texten men då visste jag inte hur jag skulle skriva för att förbättra dem. Tur att jag inte behöver skriva om analysen i alla fall för det hade jag verkligen inte orkat.

När engelskan var slut satt jag i ungefär två och en halv timme och väntade på att kontaktlärartiden skulle börja. Ola ska ju vara pappaledig efter jul och därför ville jag gå på den lektionen och säga hejdå till honom. Tyvärr visade det sig att han inte kom vilket jag tycker var väldigt tråkigt. Dessutom hade jag ju suttit och väntat i skolan helt i onödan. Sånt är livet ibland men det dåliga var ju att han inte meddelade oss om att han inte skulle komma. Igårkväll skrev jag alltså det kära matteprovet och oj vad svårt det var. Man behöver få sex poäng för att få godkänt och jag tror tyvärr bara att jag fick fyra eller fem. Uppgifterna var verkligen hur svåra som helst och jag förstod inte mycket alls trots att jag pluggade mycket hemma och verkligen försökte anstränga mig för att få godkänt. Det är klart att man då känner sig besviken när man märker att det ändå inte går men man kanske överlever att göra omprov, det har jag ju aldrig behövt göra hittills men det någon gång måste ju vara den första. Det som är positivt med det är i alla fall att jag nu har sett ungefär hur provet ser ut, de lär ju inte ändra uppgifterna jättemycket. Nästa kapitel vi kommer att jobba med har tydligen också med ekvationer att göra och jag vill verkligen inte! Jag har aldrig och kommer aldrig att gilla det.

Första lektionen idag var idrott då vi hade teori och fortsatte att prata om stress. Jag har lärt mig en hel del saker som jag tror kan vara bra att tänka på och göra ibland:) Sista lektionen för idag och för i år var sånglektion och det kändes som ett bra avslut:) Idag fick jag lära mig några nya uppsjugningsövningar, en var riktigt svår. Sen fick jag för första gången i mitt liv testa att sjunga jazz, i och för sig hann jag inte sjunga särskilt mycket idag men jag fick en låt som heter Fly me to the moon. Trots att den är så känd hade jag aldrig hört den tidigare men jag ska lyssna på lite olika versioner på Spotify för att få lite inspiration. Vi kommer att sjunga två jazzlåtar, en lite snabbare och en jazzballad, Fly me to the moon är den snbbare av dem och jag tyckte faktiskt väldigt mycket om låten:) Nu har jag inte mycket mer att skriva men det känns otroligt skönt att alla prov den här terminen äntligen är gjorda och att jag får jullov imorgon!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Johan

Åå, vad surt med det där med spanskan! 0,5 poäng! Jag var 1 poäng från MVG på människan socialt och kulturellt och det tyckte jag var lite surt...



Lite dåligt av Ola där att inte ens meddela sig... men jag hade nog inte hursomehelst väntat där i 2,5 timmar... Idag åkte jag hem, åkte till skolan i onödan, för vi hade ingen lektion. Lektionen efte rvar eget arbete och efter den var det håltimme fram till kl 1. Så jag skulle alltså vänta i 5 timmar på en lektion och det hade jag ingen lust med.



Du får säga till när du vet var och när man kan lyssna på radioinslaget =)



SV: Haha ja, fast du går ju inte samhäll, men ni kanske får sähär mycket ändå, ni verkar ju generellt sätt ha bra mycket mer att göra än vad vi har...



Haha ja, det hör ju inte till vanligheterna såhär års, att jag skriver ett helt inlägg utan sport... =P



God jul och gott nytt år får jag väl också säga, om vi inte hörs innan! :)

2009-12-19 @ 00:08:37
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0