Torsdag, slutade tidigt

Hej!

Inatt sov jag faktiskt mer än åtta timmar vilket kändes ganska skönt.
Datorkunskapen var inte alls rolig igår, vi skulle göra tabeller, jag vet inte hur man kunde ställa in det vi gjorde med tangentbordet för min lärare visste bara hur man gör det med musen såklart. Läraren ändrade inställningar på min dator och när jag gjorde de kära tabellerna kunde jag inte alls läsa vad jag skrev på punktdisplayen. När jag äntligen var klar med att skriva menyer på mat och annat öppnade jag ett nytt dokument, inställningarna var fortfarande kvar fastän läraren sa att det inte syntes. Punktdisplayen blev skum och jag kunde inte läsa, läraren ändrade tillbaka en inställning som gjorde det lite lättare men det såg fortfarande konstigt ut för mig. På kvällen fick jag i alla fall hjälp med att ändra tillbaka word, tur det. Läraren visste nämligen inte ens själv vad det var han hade ändrat. Jag fick panik och störde mig, tur att det fungerar nu i alla fall. Men datorkunskapen känns onödig tycker jag när jag inte ens själv kan lära mig hur man ska göra saker. Det känns inte roligt att få hjälp med det man ska göra, jag lär mig ingenting av det! För mig blir det bara störande när jag ändrar en massa saker och ska hålla på. När jag hade mitt utvecklinggssamtal förut sa ju min mentor att han skulle se till att min lärare i datorkunskap kontaktar en annan person och att de lägger upp hur kursen ska se ut för mig. Hmm, det verkar gå segt för ingenting verkar ha hänt än.

Idag slutade jag mycket tidigare eftersom jag inte hade någon engelska, min lärare i musikteori hade inte kunnat ha extralektionen idag och det passade mig bra för då behövde jag inte sitta i skolan och vänta i över två timmar. Efter att ha ätit lunch åkte jag alltså hem och nu sitter jag här framför datorn och ska snart plugga. Nu när jag ändå har slutat tidigt och faktiskt känner mig piggare än vad jag har gjort de senaste dagarna har jag bestämt mig för att jag måste få saker gjorda. Vi fick en uppgift på samhällskunskapen idag som vi kommer att jobba väldigt mycket med fram till jul. Uppgiften är ganska svår, man ska vara källkritisk, hitta en nyhet, gärna någonting som hände nligen i STockholm eller någon annanstans. Sedan ska man läsa olika tidningar, lyssna på radio kommer jag att göra och sedan jämföra vad olika tidningar skriver om händelsen, hur mycket de skriver om den och se vilka likheter och skillnader som finns. Man ska skriva en dataskriven sida om det, undrar vilket nyhet jag ska ta, jag ska leta runt lite sen och se vad jag hittar.

Musikteorin gick ganska bra, jag hade tränat ganska mycket på att klappa den där rytmen. Lite fel gjorde jag när jag skulle visa upp den för alla men det var nästan ingen som klarade att göra rytmen direkt, dessutom kunde de andra läsa precis vad de skulle göra på tavlan, lite orättvist tycker jag menmen. Jag behövde träna in allt utantill men det gjorde jag ju också, om två veckor ska jag vara ännu säkrare på den. Vi kommer att ha en vikarie nästa vecka för vår lärare kommer att vara borta, hoppas att vikarien är bra. Intervaller gick vi igenom också, när läraren frågade mig vilken intervall han spelade tog det lång tid för mig att komma på att det var en ren kvart, störande. Jag har svårast för att höra om det är en stor ters eller en ren kvart, de andra intervallerna vi har lärt oss än så länge är ganska lätta. Men om två veckor ska vi lära oss alla överstigande, små, och förminskade intervall också.

Igår chattade jag med en i min klass, hon ska tyvärr byta skola snart men ändå. Hon fyller år snart och nästa fredag ska jag åka och fira henne, det blir trevligt. Hon ska ha sin fest hela helgen för vissa kunde bara vara där från fredag till lördag och andra från lördag till söndag. Jag stannar tills på lördagen för senare på dagen har vi kusinkalas.
Nu ska jag börja plugga, vi får se hur det går.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Johan

Det blir oftast bara krångligare om en seende som inte är insatt i hur det fungerar ska hjälpa en synskadad med datorn. Bättre att försöka förklara vad man ska göra i så fall tycker jag..

2008-11-25 @ 20:36:51
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0