Vietnam dag fyra

Hej!

Ännu en dag har passerat och jag ligger på mitt hotellrum och skriver. Då det inte hänt något särskilt idag får det här bli ett lite kortare inlägg.
Frukost serveras fram till klockan nio här och eftersom Nina, Kajsa och jag är morgontrötta bestämde vi oss för att ta sovmorgon imorse. Det finns en hel del caféer som har frukost och vi åt på ett av dem. Jag beställde in yoghurt med olika frukter vilket var väldigt gott. Mango har varit min favoritfrukt i många år och jag kan säga att jag passar på att äta det så mycket som möjligt under tiden jag är här, dock inte mer än två gånger om dagen. Det hade känts tråkigt ifall jag föråt mig.
Under förmiddagen promenerade vi till en pagod som ligger ganska nära hotellet där vi bor. Jag tycker om att promenera här fastän det är mitt inne i stan. Skog och andra lugnare miljöer har absolut sin charm men jag har alltid tyckt bäst om storstadslivet. Något vidare kulturell har jag aldrig varit och att besöka museum och liknande sevärdheter ligger inte på min topplista över saker som inspirerar mig. Men jag har bestämt mig för att besöka några sådana platser under min Vietnamvistelse och pagoden var en av dem. Därinne fanns en stor uppstoppad sköldpadda som tydligen är känd för att den levde länge. Sköldpaddan symboliserar rikedom här och vi såg att man offrat både pengar samt stora kartonger med olika sorters kakor till gudarna. Det sistnämnda tycker jag var roligt. Jag menar, kakor är ju gott och klart att gudarna måste få unna sig godsaker dem också. Det finns förmodligen en annan   anledning till varför man ger bort just kakor men bara det att de är goda är anledning nog enligt mig. Några kvinnor satt och bad tyst och det enda som hördes var en gonggong som slog lite då och då. Pagoden liknade alltså en kyrka och var ett ställe man kan besöka om man vill meditera eller helt enkelt ta det lugnt en stund.

Kajsa har besökt Vietnam ett antal gånger eftersom Nam och hon var tillsammans tidigare. I och med det har hon lärt sig lite vietnamesiska och hon lär mig några nya ord varje dag. Det jag kan säga hittills är: hej, hur mår du? Jag mår bra. Jag är hungrig, vatten, ursäkta, tack, hur mycket kostar det? Kan jag få betala? Och så kan jag siffrorna ett, två och tre. Vietnamesiska är ett språk jag gillar. Man använder sig mycket av olika tonfall när man pratar och det kan nästan låta lite som att man sjunger ibland.
Pengar har stor betydelse världen över. Här finns sällan prislappar utan här gäller det att pruta och du som inte gör det anses vara konstig. Att känna folk har även det stor betydelse. I och med det bad vi Nam om hjälp med att boka bussbiljetter till oss för det behöver man göra några dagar i förväg här. Nam kan få de till ett betydligt bättre pris än vi turister. Igår kväll besökte vi ju en affär där Nam jobbar men eftersom de snart skulle stänga hann vi inte gå runt där särskilt länge. Idag gick vi dit igen och Nina passade på att köpa några souvenirer, bland annat skålar gjorda av bambu, ätpinnar och några sidenschalar. Jag fastnade för en sköldpadda av trä som Nam gav mig vilket ju var jättesnällt.

Det finns en restaurangkedja här som kallas Gecko där de serverar både vietnamesisk och europeisk mat. Där åt vi lunch och jag beställde pasta med skaldjur vilket var gott förutom att rätten innehöll lite för mycket vitlök för min smak. Efter lunchen gick vi till ett spa där vi köpte varsin behandling. Nina och Kajsa valde en timmes massage medan jag valde en ansiktsbehandling. Jag har nämligen i princip alltid haft problem med akne och liknande trots att jag ju passerat tonåren för länge sen samt  är noga med att tvätta ansiktet varje morgon och kväll. Ändå uppenbarar sig prickar och annat oromantiskt väldigt ofta. När jag är tillbaka i Sverige ska jag besöka en hudläkare eftersom jag verkligen är trött på att aldrig se någon förbättring. Idag fick jag i alla fall hjälp att avlägsna orenheter med hjälp av olika krämer, oljor, ansiktsmassage och en ansiktsmask. I Sverige kostar en sådan här behandling runt sexhundra kronor medan jag endast betalade tvåhundra kronor här.

På fredagar och lördagar är det alltid stormarknad här då saker som inte gått åt under veckan säljs för ett billigt pris. Vissa gator stängs till och med av för att marknaden ska få plats för ja, någon större marknad har jag aldrig sett. Den var utan överdrift flera kilometer lång och här såldes allt mellan himmel och jord. Jag köpte två t-shirtar, två träningströjor, en klänning och hör och häpna, torkad mango. Skämt åsido, mangon var faktiskt jättegod eftersom den var torkad på ett annat sätt än den mango jag ätit tidigare.
Ikväll åt jag tonfisk med citrongräs och chili till middag och nej, det var tyvärr inte lika gott som det låter. Efter det var det tänkt att vi skulle ta oss vidare någonstans men det blev inte så eftersom klockan blev mycket och de flesta ställen verkar stänga tidigt här, redan klockan elva. Vi får se om vi hittar något trevligt uteställe imorgon och att vi i så fall kan ta oss dit tidigare på kvällen så att vi hinner vara där en stund. Nu väntar förhoppningsvis några timmars sömn. Natti natti!
/Vispen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0