Fortfarande kvar i regnstaden

Hej!
 
Hoppas att allt är bra med er! Eftersom det är fredag kväll och jag vill hinna ha lite tid med min kära blir det här ett kort inlägg. Jag tänkte mest tala om för er att jag fortfarande lever och att jag mår relativt bra. Oekj, ögonen och huvudet gör lite ont för tillfället men det blir säkert bättre snart:) Himla huvudvärk alltså, det kanske är regnet och hösten som påverkar mitt fysiska mående, vem vet. Precis som rubriken säger är jag fortfarande kvar i Göteborg. Jag blev dels kvar för att jag ändå inte har särskilt mycket att göra hemma i Stockholm, jag kan ju söka jobb när jag är här också, och dels för att jag lyckades boka in ett besök på en kurs igår. Det var en kurs för synskadade som är arbetssökande precis som jag. För inte särskilt länge sen var jag ju på en kort kurs i Stockholm men jag tycker inte att den går att jämföra med kursen i Göteborg. Här håller kursen på varenda dag och den har funnits i ungefär två år medan kursen i Stockholm bara var fyra dagar lång. Jag tycker verkligen att det är synd att Stockholm inte har något liknande för oj vad jag trivdes bra igår. Ja, jag känner definitivt att det var det bästa jag har gjort sen jag slutade skolan i våras. Om jag hade kunnat fixa boende här på något sätt hade jag definitivt gjort det och börjat på den här kursen. Jag tror att jag skulle lära mig mycket av att gå där, jag tyckte om upplägget av kursen, människorna som går där och de som jobbar där. Det är klart att jag söker jobb för fullt nu också men på kursen får man gå på en hel del studiebesök och besöka ställen som man inte hade fått annars eller åtminstone skulle ha svårare att få besöka ensam, plus att man får träffa och prata med andra som är i samma situation som en själv. Att ha andra omkring sig när man söker jobb tror jag är väldigt bra, dels för att man har någon att få stöd av när det känns tungt och dels för att motivationen skulle öka. Sen skulle man ju ha någonstans att ta vägen varje dag i väntan på att hitta praktik eller jobb. Rutiner är ju alltid bra. Jag tycker att det kan vara svårt att orka lägga ner flera timmar per dag på att leta jobb och att det kan kännas väldigt motigt. Ja, det skulle finnas många positiva saker med att gå en kurs. Det är klart att människorna man träffar också har betydelse. Man trivs bättre med vissa och sämre med andra, så kommer det alltid att vara. Men men, jag hade det hur som helst väldigt bra igår, fick skratta en hel del och ja, det känns som sagt oerhört tråkigt att jag inte bor här och kan gå kursen tillsammans med alla som var där igår. Vissa hade jag träffat tidigare men jag fick även träffa nytt folk, vilket alltid eller i alla fall för det mesta är lika roligt. Min älskling höll i en föreläsning medan jag besökte kursen igår och det gick tydligen bra för honom också. När han väl kom för att hämta mig tog vi en fika, fixade lite grejer på stan och handlade mat. Den här gången var den lite billigare än vad jag trodde att den skulle vara, vilket jag så klart inte klagade över. Senare på kvällen pratade jag lite med Nina och fick veta att jag fått erbjudande om en lägenhet på Gotlandsgatan i Skanstull. Hyran är dock ganska hög där, betydligt högre än på Lingvägen i Hökarängen där jag också står i kö. Som det ser ut nu skulle jag aldrig ha råd att bo i Skanstull, vilket känns sådär. Jag skulle nämligen väldigt gärna flytta hemifrån. Men med tanke på att jag inte har någon aning om var jag hamnar och jag varken skulle ha råd att bo där nu eller när jag börjar plugga så småningom, får jag nog tacka nej till erbjudandet. Nej, jag tror faktiskt inte ens att jag skulle ha råd att bo där om jag tog studielån. Om det nu skulle gå skulle jag aldrig ha råd att göra något roligt på fritiden utan jag skulle få lägga varenda krona på mat och andra livsnödvändiga saker. Ett sådant liv vill jag inte leva! Nog för att man lever fattigt och äter mycket nudlar och billig mat som student men att bo i en relativt dyr lägenhet skulle ju inte underlätta det hela. Lägenheten jag fick erbjudande om ligger dock ganska centralt, vilket är positivt men jag känner fler som bor i Hökarängen än i Skanstull och skulle dessutom inte ha något emot att betala cirka tretusen kronor i månaden istället för fyratusenfemhundra. Standarden är något bättre på Gotlandsgatan men jag bor hellre lite sämre och har råd att leva än lite bättre och finare och knappt har råd med mat för dagen. Åh vilken otur jag hade igår när jag först hittade en kurs där jag trivdes jättebra och sen fick erbjudande om en lägenhet som jag inte har råd att tacka ja till. Men men, turen vänder när man minst anar det, eller hur?:)
 
Jag har känt mig ganska trött idag, förmodligen på grund av att jag var vaken tjugo timmar i streck igår och bara fick cirka tre timmars sömn natten innan. Imorgon är det dock lördag och då ska jag se till att sova ut. Min kära behöver jobba en del i helgen och därför får jag försöka sysselsätta mig på något sätt. Med tanke på att jag åker hem på måndag hoppas jag dock att vi hinner hitta på något kul tillsammans innan dess. Vi har nämligen inte haft särskilt mycket egentid när jag varit här. Det är klart att vi har pratat och umgåtts en del men vi blir ofta avbrutna av annat och går sällan och lägger oss samtidigt på kvällarna. Men men, det känns hur som helst bra att inte vara över femtio mil bort ifrån min pojkvän:) Jag märker i och för sig att vi har ganska olika vanor och vi tjafsar en hel del. Men vem har sagt att livet ska vara enkelt? Problem får man nog räkna med i början och det är ju bättre att ta tag i dem och säga vad man stör sig på, istället för att hålla tyst tills dagen då man inte står ut längre och allt kommer ut på en gång. Sen jag skrev senast har jag även hunnit besöka ett gym, ett fint bad och sätta mig i bajs på spårvagnen. Ja, det var inget vidare kan jag lova och när jag kom hem var det bara att slänga in de äckliga illaluktande kläderna i tvättmaskinen. Oj, nu skrev jag ju att jag kom hem, jag menar så klart kom hem till Reza. Men men, det här kanske kan bli även mitt hem en dag, det får tiden utvisa. Nu ska jag gå och kolla vad min gubbsing gör. Det är förresten lite roligt. För några månader sen vägrade han att sjunga när jag var i närheten. Nu sjunger han däremot nästan varenda dag, inte för mig precis men för sig själv och det gillar jag. Hoppas att ni får en trevlig helg var ni än befinner er!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas

Hej!
Hoppas verlkligen du hittar en lägenhet som passar dig snart.
Vi hörs!
Kram




2012-10-01 @ 09:39:57
URL: http://www.jonte85.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0