Milano fortsättning, två av killarna är vidare

Hej!
 
Jag vill börja med att skriva att två av killarna fortfarande har chans att ta medalj. Zebben och Claudio har båda tagit sig till kvartsfinal och de spelas imorgon eftermiddag. Vi håller alla tummar för dem tycker jag! Sen tycker jag att ni ska heja på Sverige i trippeln/lagtävlingen. Där tog vi oss till kvartsfinal efter att ha slagit både Polen och Tjeckien. Det var extra hårt emot Tjeckien. De ledde med 14-1 men vi lyckades ändå vinna med 31-26, gissa om vi blev glada:) Jag tycker verkligen att alla kämpade på bra och att det var teamwork på hög nivå! Någon kanske undrar hur det har gått för mig när det gäller det individuella spelet. Jag kan tala om att det tyvärr inte har gått bra utan jag åkte ut idag efter att ha förlorat tre matcher. Alla var väldigt jämna, särskilt två av dem och jag känner att jag har gjort mitt bästa. Det känns så klart tråkigt att jag inte tog mig längre i tävlingen men jag kunde inte göra mer än vad jag gjorde. Att jag inte kom längre tror jag både beror på nervositet och på att jag inte har tränat tillräckligt mycket. Med tanke på att jag har valt att prioritera skolan och studenten i vår och dessutom haft en period i mitt liv då jag har känt mig trött på showdown, är jag inte förvånad över att jag inte gick vidare. Vissa är naturbegåvningar och behöver inte träna flera gånger i veckan för att nå höga resultat. Jag är dock inte sådan utan jag behöver träna showdown minst två gånger i veckan för att lyckas prestera och vinna. Utöver showdownen behöver man även köra kondition och styrketräningspass. Att man behöver träna så pass mycket för att få tävla i EM och andra internationella tävlingar tycker jag är helt rätt. Det ska inte vara för lätt att ta sig såhär långt. Men ni kanske förstår att all träning tar en hel del tid. Innan EM för två år sen hade jag tränat hårt varenda vecka. Då körde jag minst fem träningspass i veckan. Det har jag däremot inte gjort i år. Då jag har pojkvän nu har jag ibland valt att vara med honom framför att träna. Jag har helt enkelt känt att kärleken har kommit före allt annat. Med tanke på att det var mindre än ett år sen som jag blev kär är jag antagligen fortfarande nykär. Ni kanske vet lite hur man kan bli då. Träningen är viktigt för mig och jag är fullt medveten om att jag kunde ha förberett mig bättre inför EM i år. Men jag vet samtidigt att vi har olika perioder i livet och ibland tror jag att andra saker behöver få prioriteras för att vi ska må bra. Att träna på en sådan här hög nivå och samtidigt kombinera det med skola, vänner, familj, kärlek och annat som man tycker är viktigt och roligt, är inte alltid lätt. Efter EM funderar jag på att ta en paus från showdown. Jag kommer så klart att fortsätta träna och kanske även tävla lite då och då. Men då jag mår dåligt av att känna sådan press innan och under internationella tävlingar, tror jag att jag skulle må bra av att inte behöva göra det på ett tag. Ingen kan så klart veta vad som händer om ett halvår eller ett år. En paus kanske skulle få mig att börja tycka om showdown lika mycket som jag gjorde för två år sedan. Då kunde jag lätt spendera flera timmar om dagen vid ett showdownbord för att träna på olika slag och liknande. Vi får se om jag kommer att känna så eller på något liknande sätt i framtiden.
 
Under de här dagarna har jag märkt att min precision inte är den bästa, vilket inte är särskilt konstigt eftersom jag har tränat mindre än vanligt. Om jag hade lagt fler timmar på träning hade jag förmodligen gjort fler mål och jag känner även att mitt försvar kunde ha varit mycket stabilare. Jag har inga problem med att erkänna mig besegrad den här gången. Tjejerna som jag har mött idag har spelat väldigt bra och dessutom haft turen med sig. Då det har stått nio-nio eller tio-nio i tredje och avgörande set, har de lyckats vinna. Showdown handlar främst om skicklighet men även lite om att ha tur. Det är klart att chansen att vinna alltid ökar ju mer man har tränat, ju fler slag man känner sig säker på och så klart om man är bra defensivt. Då många matcher är jämna och man ofta spelar maximalt antal set, brukar det krävas att man kan prestera när det väl gäller. Man måste klara av pressen genom att försöka ta det lugnt, skjuta skott som man känner sig säker på, spela varierat samt tänka på sitt försvar. Sen får man hoppas att man, innan sin motståndare, hinner göra det eller de få avgörande poängen som behövs för att vinna. Att lyckas prestera när det väl gäller kan vara svårt, det är åtminstone min åsikt. Men men, de jag mötte idag hade förmodligen tränat mer än jag plus att de hade turen med sig när det var dags att avgöra matcherna. Nu ska jag hur som helst inte skriva mer utan sova. Imorgon gäller det ju att orka prestera i trippeln. Vi får hoppas att jag lyckas sova mer än vad jag har gjort de senaste dygnen. Här i Milano har jag vaknat i princip varenda timme och det har tagit olika lång tid för mig att somna om efter det. Att somna första gången har dessutom tagit minst en timme varje gång. Men men, jag ska inte klaga för om två dagar är jag i Sverige igen och när jag väl är där vet jag om att jag kommer att längta tillbaka hit. Milano har ändå sin charm och nästan alla fina människor som man träffar när man är här, träffar man bara under tävlingar. Men men, nu väntar som sagt sängen och förhoppningsvis några timmars sömn.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Helene

Stackare, jobbigt att inte kunna sova. Det förbättrar ju inte direkt förutsättningarna för att spela optimalt. Det viktigaste är att du känner att du har gjort ditt bästa. Bra att du inte är allt för besviken över resultatet. Det är ju så här det är när man antingen väljer, eller måste, prioretera annat i livet. Härligt att det gick så bra i trippeln i alla fall!!! Kramkram

2012-07-21 @ 11:42:31

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0