Årets fotbollshelg med USS

Hej!

Hoppas att ni mår bra och att ni har haft en trevlig helg! I mitt förra inlägg nämnde jag att jag skulle åka iväg på en fotbollshelg, vilket ganska många, inklusive jag själv, blev förvånade över och tycker var ganska konstigt. Jag vet inte hur många gånger jag har klagat på att fotboll eller bollsporter överhuvudtaget inte är min grej och någon vidare bollkänsla kan jag ju inte direkt påstå att jag har. Men eftersom vi ju bara lever en gång, jag tycker om utmaningar och kände för att ge det en chans anmälde jag mig till USS fotbollshelg. Jag hade funderat på att åka på den tidigare år men eftersom helgen huvudsaklingen riktar sig till personer som är synsvaga har jag inte vågat göra det. I år blev det dock ändrig på det och jag fick komma trots att jag inte ser något:)

Vi både spelade och bodde på Bosön i helgen som enligt mig var ett trevligt och bra ställe:) Jag åkte färdtjänst direkt till Bosön och kom dit samtidigt som de flesta andra som hade åkt dit med buss. Jag hann hälsa på några och trycka till dem innan vi gick in i omklädningsrummen för att byta om. En stund senare samlades vi i en ring, så som man ju alltid brukar göra, för att få information om helgen. Vi fick även säga våra naman och berätta hur stor erfarenhet vi hade av fotboll. Jag blev glad när jag hörde att det inte bara var jag som var nybörjare:) Efter att ha fått lite info värmde vi upp. Jag joggade lite och testade att sparka på en fotboll. Det fanns som tur var några fotbollar som lät och det var nästan bara de som användes under helgen. Att man kunde höra fotbollen var ju väldigt bra men det betydde så klart inte att jag skulle ha lätt att träffa den. Johan, Jakob, jag och säkert någon mer passade bollen mellan varandra. Jag segade ner spelet något enormt och missade bollen nästan varenda gång det var min tur att sparka på den. De andra undrade säkert vad jag höll på med men de var snälla och försökte förklara för mig hur jag skulle göra för att det skulle gå bättre. Runt elvatiden fick vi träffa Andrea, en kvinna som i vanliga fall är fotbollstränare och som skulle visa oss olika moment och hålla i lördagens träning. Vi värmde upp igen, ordentligt den här gången och fick sedan träna på att skjuta straffar. Jag blev imponerad av många av de andra som sköt hårda bollar, åtminstone i jämförelse med mig som knappt lyckades få bollen att nå fram till målet. När vi hade tränat straffar minns jag inte riktigt vad vi gjorde. Vi hann i alla fall spela några korta matcher, jag blev ledsagad av Desirée under matchen och tycker att det gick bra trots att jag aldrig nuddade bollen.

De flesta av oss verkade vara väldigt hungriga när det äntligen var dags att äta lunch. Jag åt en massa pasta, någon sorts grönsaksgrattäng och en massa sallad. Under eftermiddagen fortsatte vi att träna och jag tycker att det var riktigt skönt att få anstränga mig för att sedan känna den där härliga tröttheten som man brukar känna när man har sprungit mycket och varit koncentrerad en längre stund. Vi tränade på några olika moment där bollkontroll så klart var en viktig del. Fastän det fortfarande gick dåligt för mig måste jag faktiskt säga att jag tycker att det gick bättre nu än vad det hade gjort på förmiddagen. Jämfört med alla andra var jag utan tvekan sämst men att jag åtminstone märkte en liten skillad kändes bra. Vi spelade några matcher och jag lyckades faktiskt, med Annamarias hjälp, träffa bollen en gång. När vi tog en paus för att fika hann jag prata lite med några trevliga människor, bland annat Rakel, Jakob, Sandra och Cissi. Eftersom vi kände oss trötta och flummiga kunde vi inte låta bli att försöka få våra festispaket att smälla genom att trampa på dem. Det är tur att det inte bara är jag som är omogen ibland:) Vi avslutade eftermiddagen med att träna på att göra någon sorts fint som jag aldrig riktigt hann förstå hur den gick till, stretcha och tacka Andrea för att hon hade varit med oss under dagen.

Igårkväll tog jag återigen en stor portion mat när vi åt middag. Jag kan lova er att jag kunde ha gjort nästan vad som helst för att få mat, jag var verkligen hungrig efter att ha rört på mig hela dagen. Efter middagen passade jag på att duscha, träna lite på min klassiska sång och vila medan de andra spelade mer fotboll, badade och bastade. Även om jag tyckte att det var roligt att spela fotboll var jag för trött för att orka fortsätta efter middagen, bada är inte riktigt min grej och sitta i en varm bastu kände jag definitivt att jag klarade mig utan. Jag var däremot med och fikade runt niotiden då jag fick höra både sjuka och intressanta diskussioner. Sen samlades vi en stund för att prata lite om dagen. Jag som i vanliga fall brukar vara uppe tills de sista går och lägger sig på nätterna bestämde mig för att gå och lägga mig tidigt igår. Det visade sig dock att jag gjorde det i onödan eftersom jag blev jättepigg när jag väl hade lagt mig i sängen. Jag låg och tänkte en lång stund innan jag till slut somnade och drömde en massa otäcka drömmar, vilket resulterade i att jag vaknade igen och inte kunde somna om på flera timmar. Med tanke på att jag alltid är morgontrött var det alltså extra jobbigt att gå upp imorse. Det kändes i alla fall lite bättre när jag hade tagit frukost och hamnade bredvid Johan, Lukas, Daneil, Tomas och Annamaria. Jag som dessutom alltid brukar ha svårt att äta något på morgonen lyckades få i mig gröt, äggröra, en bit av en smörgås och lite melon innan det var dags att samlas i idrottshallen.

Idag har vi spelat en massa matcher. Oj oj oj vad vi har sprungit och tryckt till! Om jag kände mig trött i kroppen när den här dagen började är det ingenting om man jämför med hur jag känner mig nu. Jag har i alla fall kommit fram till att fotboll måste vara ett väldigt bra sätt att träna kondition på. Det är klart att det kändes jobbigt att springa runt där på planen i flera timmar men när man har ett mål som ju i fotboll är att göra mål på motståndarlaget känns det enligt mig mycket mer värt att anstränga sig än om man endast sprinder för att förbättra sin kondition. Idag kände jag som sagt att det kändes jobbigt att springa men eftersom jag ju ville nå fram till bollen för att hjälpa mitt lag kändes det mycket lättare och jag hann nästan aldrig tänka på hur trött jag kände mig förrän matcherna var över.

Jag har verkligen haft roligt i helgen. Nu har jag en mycket bättre inställning till fotboll än vad jag hade när helgen började. Att spela fotboll med alla härliga USS-are har verkligen varit både roligt och lärorikt. Fastän jag missade bollen, det hände att jag sköt den åt helt fel håll och trots att jag inte var särskilt bra på att försvara målet var det ingen som klagade på mig. Alla peppeade varandra och jag älskade den oerhört goda och bra stämningen som varade hela helgen! Om man vann eller förlorade spelade knappt någon roll alls. Det var i alla fall inte som i showdownen där jag ofta känner press och där det är hård konkurans. Förutom att det var roligt att spela fotboll var det så klart minst lika roligt att träffa alla underbara människor! Det fanns många som gjorde mig glad i helgen. Idag gjorde vi dessutom en kramring när vi skulle säga hej då till varandra och jag blev glad av alla härliga kramar. Vissa var bättre än andra men så är det ju alltid. Nu ska jag gå och lägga mig så att jag orkar upp till skolan imorgon.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Shass

Vilken tur att det aldrig är för sent att ändra sig ;). Fotboll minsann... Jag tror nog det var precis vad du behövde den här helgen. Ibland mår man rätt bra av att få sparka på saker, faktiskt :) Hoppas du mår bra lilla mangoprinsessa. Kram!

2011-09-12 @ 08:24:02
URL: http://shass.blogg.se/
Postat av: Maria A

Vilket hus bodde ni i?

Jag o några till på mitt kontor har ritat huset som heter Ledaren. Det har våningssängar och är lite enklare standard med toaletterna ute i korridoren.

Om du bodde där, vad tyckte du om rummen i så fall?

2011-09-12 @ 16:52:20
Postat av: Anna

Hej!

Kul att du läser min blogg!

Haha, Förenignsgubben är Alireza, tyckte det namnet passade honom bra eftersom han börjar bli lite gammal och snart lämnar US.

Ha det bra!

Kram

2011-09-12 @ 21:10:30
URL: http://vissmaragd.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Sv: Ja, precis om man inte kan jobba heltid pg.a. av sitt funktionshinder kan man söka aktivitetsersättning upp till en heltid. Det gör man alltså hos försäkringskassan. Det är dock en ganska lång process som tar 2- 3 månader. Kul attt du spelat fotboll! Ha det bra! Kram.



2011-09-13 @ 13:58:05
URL: http://jonte85.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0