Nu börjar det bli lugnare

Hej!

Hoppas att allt är bra med er. Jag vet att jag inte har uppdaterat bloggen på några dagar men det beror på att det faktiskt inte har hänt något särskilt sen SM. Skolan rullar på som vanligt och jag försöker träna lagom mycket inför Haninge open. Idag är det bara sex dagar tills jag kommer åka till hotellet och träffa alla underbara människor! Jag kan inte riktigt förstå att tiden har gått så pass fort som den har gjort. Dagarna har bara flugit iväg och trots att jag har haft ganska mycket att göra de senaste veckorna och det har varit ganska jobbigt stundtals, har jag i alla fall alltid haft något att se fram emot och det har gjort att saker har känts lättare. Förutom att jag ser fram emot Haninge open har jag dessutom äntligen börjat se ett slut på den här terminen. Det kommer bli helt underbart med sommarlov men samtidigt kännas tråkigt att ta farväl av klassen. Om två vckor kommer vi stå där med våra studentmössor och faktiskt säga hej då till varandra. Vi kommer åka lastbilsflak och ha roligt också och därför ser jag ändå fram emot den dagen:)

De senaste dagarna har som sagt varit lugna. I måndags tittade vi på förra veckans konsert och det var verkligen roligt att se alla andra. Eftersom lokalen där vi hade konserten förra veckan var fullsatt satt de flesta av oss inne i ett annat rum när vi inte uppträdde själva. Man kunde gå in i rummet där konserten var men var i så fall tvungen att stå på ett ställe där man ändå inte hörde särskilt bra. Jag hann se det mesta av konserten men var tyvärr tvungen att gå när min ensemble började spela. Det kändes lite tråkigt att inte se alla låtar men med tanke på att jag inte blev nöjd med låten jag sjöng solo på kändes det ganska skönt att slippa se den. Jag hade förmodligen bara skämts och blivit ännu mer missnöjd än vad jag redan var.

Tisdag och osndag denna vecka har varit två dagar som man skulle kunna plocka bort ur mitt liv. Jag har knappt gjort någonting under dessa dagar, bara tränat, sjungit och ringt runt till en massa folk. Igår var vi nämligen några som träffades på USS kansli och ringde runt till medlemmar och berättade om vad som kommer att hända i sommar, frågade om det var något särskilt som de ville göra, kollade att e-postadresser, adresser och telefonnummer stämde, samt ringde några som inte har betalt medlemsavgiften i år för att fråga om de ville vara med i USS. Det verkade som att det gick bra för de flesta och det var bara jag som aldrig riktigt kom igång med ringandet. Jag ringde ett antal personer som inte svarade och märkte att några av numren jag fick på min lista inte längre existerade. Åtminstone var det ingen som ägde numren längre och det var ett nummer som tydligen var så pass gammalt att någon helt främmande människa, som inte ens kände personen jag ville ha tag på, hade fått. Några fick jag i alla fall tag på till slut och de flesta verkade vara nöjda och hade inga särskilda önskemål på vad de ville göra.

Idag hade jag två prov. Det första var en gruppredovisning som handlade om sekter och andlighet där jag och några tjejer i klassen framförde någon sorts tolkning av hur vi uppfattar en särskild sekt. Jag kan ju inte direkt säga att det gick särskilt bra, i alla fall inte för mig. En tjej skulle skriva en text som jag skulle ha övat in och sjungit men eftersom hon inte skickade texten till mig förrän igårkväll var det ju i princip helt omöjligt för mig att lära mig den utantill under en natt. Texten passade dessutom inte in till melodin vi hade bestämt oss för att använda. Därför bestämde vi oss idag för att jag, istället för att sjunga, skulle läsa upp texten. Vi ville förmedla en mystisk stämning och att jag ibland skulle låta lite rädd när jag läste upp texten, samtidigt som de andra skulle sjunga olika toner för att förstärka känslan. Jag hade ett papper med texten under redovisningen men jag hoppas att det inte drar ner betyget alltför mycket. När man läser upp vissa saker brukar ju den som talar ibland ha en text framför sig. Det får helt enkelt gå som det går med betyget. Min religionslärare sa att jag ligger på VG hur det än skulle gå på den sista uppgiften men i estetisk verksamhet ligger jag mellan G och VG. Tyvärr kanske jag bara får godkänt i det ämnet men det finns ju inte mycket jag kan göra nu för att påverka hur det blir. Nu har jag hur som helst faktiskt hörts mer idag och det var det läraren ville att jag skulle göra.

Nästan direkt efter gruppredovisningen hade jag mitt allra sista terminsprov i sång. Tre av sånglärarna satt inne i rummet där provet skulle vara. Efter att jag hade sagt hej fick jag en mikrofon i handen och en av lärarna frågade vilken låt jag skulle sjunga. Jag berättade att jag skulle sjunga låten Till en ängel och bara några sekunder senare började min sånglärare spela på pianot. I början av låten kom jag av mig lite och var inte beredd när läraren helt plötsligt började spela första versen. Men hon märkte som tur var det och väntade in mig tills jag började sjunga innan hon spelade vidare. Efter den lilla missen känner jag i alla fall att det gick bättre och jag kände mig plötsligt ganska avslappnad där jag stod, vilket kanske var lite konstigt med tanke på att jag hade gått och varit nervös för det där provet i flera veckor. Efter att jag hade sjungit sa lärarna, som de alltid brukar göra när någon har sjungit, att de tyckte att det lät bra och sen pratade vi lite. Det var först då som jag faktiskt insåg att jag sjöng för dem för allra sista gången. Jag kommer visserligen gå kvar på Kulturama ett år till men då kommer jag varken ha individuell sång eller ensemble. Det kommer kännas jättekonstigt och tråkigt för jag har sparat alla pluggämnen tills dess. Men jag ska kämpa på och göra så gott jag kan trots det. Lärarna sa hur som helst att de tyckte att jag har utvecklats mycket under de här tre åren och att jag har blivit mycket säkrare än vad jag var i ettan. Det kändes roligt att höra och jag är nästan säker på att jag kommer fortsätta sjunga på fritiden för sången är faktiskt en viktig del av mig. Sjungit har jag gjort sen jag var liten och sången har alltid funnits i mitt liv. Jag som trodde att jag skulle göra ett avistaprov idag blev förvånad när lärarna sa att jag inte behövde göra det. Min sånglärare sa att hon redan har sett att jag kan sjunga olika intervaller och de andra lärarna sa att de vet att jag lär mig saker snabbt. Om de bara visste hur långsam och seg jag kan vara ibland:) Så länge jag bedöms på samma sätt som de andra, vilket lärarna sa att de skulle göra, känner jag mig nöjd. Jag kände mig riktigt nöjd och glad över att det gick så pass bra idag och att det sista jag gjorde inom individuell sång de här tre åren faktiskt gick relativt bra. jag avslutar detta inlägg med att lägga in låten Till en ängel som jag sjöng idag. Sonja Aldén gör den verkligen fantastiskt bra!
/Vispen
 

Kommentarer
Postat av: Johan

Skönt att det gick bra!

Låten är väl den första du lägger upp, eller har jag missat något annan låt någon gång? :)



Vilken sekt redovisade ni om?

Jag hade Peoples temple minns jag. Gick ganska bra faktiskt. Tycker det där är ganska intressant. Några i min klass hade God hates the world, minns inte om sekten heter exakt så, men tror att hemsidan är godhatestheworld.com :)

2011-05-27 @ 00:10:31
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0