Konsert med Sonja Aldén

Hej!

Igår var det tydligen Magnus som vann Let´s dance. Han är ju tydligen väldigt stark vilket jag tycker är roligt. Grattis till honom, Laila kom tvåa och hon är ju jättebra på att sjunga, sen var hon ju en av jurymedlemmarna i Idol förra året:) Jag såg faktiskt inte programmet igår men hörde ändå resultatet senare. Lite synd var det att jag inte tittade för det är roligt att höra när juryn ger poäng, Tony Erwing är särskilt rolig tycker jag. Igår hann jag i alla fall läsa igenom alla säer i svenskahäftet, där var jag lite bra:) Förutom det lyssnade jag ganska mycket på musik, för tillfället lyssnar jag mycket på en låt som heter Nothing compares to you som jag har fastnat för nyligen, den är jättefin och har en bra text tycker jag!

Imorse när jag vaknade kände jag mig mycket gladare än vanligt, gissa varför. Det var ju såklart för att jag skulle få se en av mina idoler idag! Efter att ha duschat åt jag frukost och satt vid datorn en stund, Ronja skickade alla låtar från Idol, de har alltid Idol på deras årskursbesök. Det hade aldrig vi men det är många musikintresserade människor på deras årskursbesök. Ronja går ju i åttan nu och har ett årskursbesök kvar, jag saknar årskursbesöken! Det var jätteroligt att varje år få ta ledigt från skolan en vecka för att få åka och träffa andra synskadade som gick i samma årskurs som en själv och gå i skolan med dem en vecka. Jag har faktiskt bara bra kontakt med en kille därifrån nu, vi pratar ibland, sen har jag ganska många av de andra på msn och det är roligt att höra av dem ibland:) Alla från åttornas årskursbesök var duktiga och sjöng roliga låtar enligt mig i alla fall.

Efter att ha stoppat i mig lite lunch var klockan nästan tio över tre. Nina hjälpte mig att fläta håret, en fläta blev det för två flätor gör ganska ont tycker jag. Eftersom mitt hår är ganska tungt gör det ont när man flätar håret på båda sidorna men en fläta går bra:)
När klockan var tio över tre fick jag panik när jag ringde för att kolla att taxin var bokat. Den var bokat men självklart var det samåkning. Det fick ju absolut inte hända idag, varför? Det borde gå att göra så att man slipper samåkning, det är ändå dyrt med färdtjänst i Stockholm jämfört med andra städer i Sverige. Här kostar en resa sjuttio kronor men i andra delar av Sverige brukar det bara kosta tjugo eller trettio kronor. Där får man dessutom nästan aldrig samåkning, det är bara fattiga Stockholm som inte har tillräckligt med bilar verkar det som... De borde införa att man slipper samåkning om man betalar lite mer pengar för resan i så fall tycker jag för om man har bråttom någonstans vill man faktiskt inte ha samåkning. Jag stod där och tänkte en massa arga tankar och till slut, mer än en kvart senare kom taxin. Det var klart att vi då skulle åka och lämna en gammal tant först som inte verkade ha bråttom någonstans, hon verkade vara helt lugn. Jag satt där och lyssnade på hennes lugna röst och störde mig varje gång det blev rött ljus. Det var i alla fall tur att jag hade beställt taxin i god tid eftersom Rebecka och jag skulle fika innan konserten började.

När jag äntligen kom fram till Mariatorget mötte Rebecka upp mig. Vi gick först in på ett stort ställe men där var ljudnivån väldigt hög men vi hittade ett annat ställe ganska snabbt efteråt. Det fanns hur mycket som helst att välja på där men jag bestämde mig för att ta äppelpaj och juice, det kostade femtioåtta kronor men det var det värt. Allt var nybakat och pajen var väldigt god. Rebecka tog någon sorts boll som tydligen också var väldigt god:) Vi satt och pratade om allt möjligt en stund innan vi gick tillbaka till Rival där Sonja skulle sjunga! Efter att ha väntat en stund började de släppa in folk och vi kunde sätta oss ganska långt fram tror jag. Personen som tittade på biljetterna såg tydligen inte särskilt gammal ut och alla gick bara förbi honom utan att visa sina biljetter, vi visade våra men han tittade knappt på dem utan sa bara att det var okej att gå in.

Efter att ha suttit och väntat en stund började Sonja sjunga, hon hade ett band som spelar med henne ganska ofta plus att Kungsholmens kör var med och sjöng. Jag sökte faktiskt aldrig till Kungsholmen eftersom jag inte bara ville sjunga i kör men idag ångrade jag faktiskt att jag inte sökte dit. Okej, det är väldigt svårt att komma in där och jag skulle säkert inte göra det. Men kören var med på en del av Sonjas låtar, sjöng ett medley med olika låtar och sjöng fyra eller fem låtar som de hade tränat in. Oj, vad duktiga de var, mycket bättre än vår kör! Det lät hur bra som helst när hela kören sjöng! Sonja var också helt underbar!<3 Hon har en jättefin röst och verkar dessutom jättesnäll och trevlig! Sonja pratade ganska mycket mellan låtarna vilket var roligt och hon sjöng låtar från sina två album som hon har släppt. En rolig sak är att Sonja har skrivit nästan alla låtar själv! Jag kan nästan alla texter utantill:) Under en låt började hon hosta och fick sjunga om en vers några gånger men det gick bra till slut=) Mellan låtarna pratade Sonja bland annat om sin familj, sin barndom och om att hon får många brev skickade till sig.
Sonjas näst sista låt idag var Du får inte, den har ju en jättefin text! Rebecka började till och med gråta under låten sa hon och jag fick känslor! Sista låten var För att du finns, inte så oväntat precis men Sonja gjorde den hur bra som helst! Hon bytte om några gånger under konserten och på sista låten hade hon samma klänning som i melodifestivalen.

Taxin som jag hade beställt efter konserten kom nästan direkt och den här gången var det ingen samåkning. Efter att Björn hade förklarat vägen några gånger hittade vi hit. Taxichauffören klagade lite på vägunderlaget innan vi kom fram och trodde hela tiden att han skulle fastna. Det var lite roligt att höra hans klagande faktiskt för han svor en hel del men när jag skrattade gjorde han också det efter en stund, glädje smittar av sig:)
Efter att jag kom hit åt jag en sallad med fårost och lite senare åkte Björn och hämtade Adam som kom med en buss. Det känns verkligen roligt att jag hann träffa Adam också denna underbara dag!
Nu postar jag det här inlägget, jag är jättenöjd med dagen och med konserten! Sonja är bara bäst och grejer, hon får mig alltid på bra humör och när jag lyssnar på hennes låtar får jag ofta nya krafter! Jag är jätteglad över att hon gör jättebra låtar och att hon har fått släppa två album! Sonja gör livet lättare för mig! Sonja Aldén, Sanna Nielsen och Shirley Clamp är helt bäst och grejer!
/Vispen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0