Genrep av melodifestivalen i Globen!

Hej!

Den här dagen har både haft bra och dåliga saker. Men de bra sakerna överväger de dåliga ganska mycket som tur är:)
Tyvärr börjar jag med att skriva en dålig sak och det var att taxin inte kom imorse. När den var femton minuter sen ringde jag och frågade varför den inte hade kommit och då hade det som vanligt blivit något fel. Min enda sånglektion i veckan som jag inte hade haft på över tre veckor blev mycket kortare än vad den egentligen skulle ha varit. Det gjorde att jag inte hann sjunga upp, det enda jag hann göra var några talövningar. Därför lät min röst helt sjuk idag och jag menar det verkligen, när jag har tränat hemma på Empty room till exempel har det låtit mycket bättre än vad det gjorde i skolan idag. Men min röst har varit väldigt konstig hela dagen vilket har känts jobbigt menmen. Det jobbiga var i alla fall att jag inte kunde sjunga när jag väl hade sånglektion. You bring the sun out sjöng jag lite på också och det gick inte heller bra, dagen började alltså väldigt dåligt för mig.

Till lunch var det pankakor som jag åt hos Ronja igår också. Ronjas mamma lagar bättre pankakor än skolan=) Skolans pankakor var inte alls särskilt goda tyvärr men de gick att äta och var helt okej.
Efter lunchen läste jag igenom svenskan och försökte intala mig själv att talet skulle gå bra och allt sådant. Jag blir nämligen alltid nervös innan prov och ännu mer innan jag ska tala inför klassen eller göra någon större redovisning. Lite innan klockan ett kom Rebecka och vi gick till samhällskunskapen tillsammans. Vi skulle börja se en film idag och jag tänkte att det skulle gå bra eftersom Rebecka syntolkar väldigt bra. Samtidigt som filmen visades skulle min lärare ha samtal med alla om var vi ligger betygsmässigt i kursen samhällskunskap a. När läraren startade filmen märkte jag att det inte skulle bli lika lätt som jag hade trott då det visade sig att filmen var på spanska. Visserligen har jag läst spanska i fyra år men den är verkligen inte tillräckligt bra för att jag ska kunna förstå en film. De pratade mycket i filmen plus att det hände saker väldigt ofta och det gjorde att det inte gick att syntolka. Rebecka kunde ju inte säga både vad alla sa och beskriva handlingen samtidigt. Läraren tog i alla fall mig först och vi gick ut och pratade en stund. Som det ser ut nu ligger jag på ett starkt vg men om jag gör bra ifrån mig på de två sista momenten kanske jag till och med får mvg men det vågar jag inte ens hoppas på. Jag lovar i alla fall mig själv att göra mitt bästa och mer än så kan man ju inte göra. Nästa redovisning ska vi lämna in skriftligt och jag brukar alltid få dåligt resultat på sådana uppgifter, när jag skulle skriva om massmedia och välja ut en nyhet fick jag ju bara g+. Men om jag får vg på nästa skriftliga uppgift och mvg på det sista provet som kommer att handla lite om hur Sveriges lagar fungerar, tror jag att läraren sa, kommer jag att få mvg i kursen, jag frågade om det. Tänk om lilla jag klarar av det men som sagt vill jag inte hoppas på det för när jag hoppas att olika saker ska hända går det nästan aldrig som jag vill.

Jag förklarade problemet om filmen med min lärare och han förstod mig:) Min samhällskunskapsläraren är verkligen en av de bästa lärarna, han verkar få mycket respekt av eleverna också=) Ytterligare en sak som skulle vara jobbig om jag hade tittat vidare på filmen är att Mattias kommer tillbaka nästa vecka och det skulle vara jobbigt att byta syntolk efter halva filmen, sedan vet jag ändå att Mattias tycker att det är svårt att syntolka överhuvudtaget. Dessutom såg vi bara filmen på grund av att läraren skulle kunna prata med alla och att vi andra skulle ha någonting att göra idag och nästa torsdag. Jag hoppar alltså över att se filmen men den är ju ändå inte viktig för kursen eller något liknande. Däremot sa min lärare att det var en av de bästa filmer han hade sett men jag kan ju se den vid något annat tillfälle.

Istället gick Rebecka och jag upp till rummet och där bjöd hon mig på glass och festis. Glassen var en Ben and Jerry-glass med nötter och choklad, vi åt upp en hel sådan:) Det var verkligen hur gott som helst! Men Ben and Jerry-glassar är ju dyra, en burk kostar ju femtio kronor och därför har man ju inte råd att köpa den särskilt ofta. Jag drack en festis med kaktus-smak som tydligen var grön. Grön är inte direkt en färg som jag tycker om men röd är värre, det känns verkligen så! Många tycker att röd är fint säger dem men jag har verkligen bara fått negativa tankar om den färgen. Festisen luktade till och med lite grönt tycker jag, den hade en speciell lukt och jag kunde verkligen föreställa mig att den var grön. Min förra assistent har förresten bjudigt mig på en likadan festis en gång när vi fikade. Den gången frågade jag henne ifall den var giftig och då sa hon att den faktiskt såg giftig ut, tänk att jag kan känna på mig sådant haha=)
Det kändes i alla fall otroligt tråkigt att Rebecka slutade idag eftersom Mattias kommer tillbaka på måndag. Tur att jag kommer träffa henne fler gånger i alla fall, hon blir säkert en bra ledsagare=)

Svenskan, ja, vad ska jag säga om den? Halva klassen skulle hålla sina tal idag men det var nog bara ungefär en fjärdedel som kom dit, i onsdag hade det inte heller varit särskilt många som kom till lektionen. Jag höll i alla fall mitt tal som fjärde person eller kanske femte. Det gick inte lika bra som jag hade hoppats vilket har fått mig att förstå att jag ska sluta tänka att saker ska gå bra i fortsättningen. Jag tappade bort mig i texten och gjorde ibland jättelånga pauser kändes det som, mitt tal som igår var ungefär tre minuter blev istället över fyra minuter idag. Det blev alltså över en minut för långt vilket inte alls var bra ju. Men jag pratade på om varför jag tycker att tv-reklam riktad mot barn ska stoppas och upprepade mig flera gånger när jag tappade bort mig, det stressade mig plus att jag hela tiden kände på mig att tiden gick. Jag får nog i alla fall g på mitt tal hoppas jag:)

Efter svenskan slutade jag för dagen och Rebecka och jag gick ner i kafféet för att vänta på Ellen. Efter en stund kom hon gående samtidigt som hon pratade i telefon med Magdalena. Jag fick också prata med henne en stund, vi har ju inte träffats sen julkonserten nu, jag saknar henne!<3 Ellen och Magdalena ska träffas på söndag och Magdalena och jag bestämde att vi också ska träffas någon gång framöver. Magdalena trivs i alla fall ganska bra på sitt gymnasium nu och hon har fått några nya kompisar. Men hon sa att hon nog aldrig kommer att hitta ett gynasium som hon trivs jättebra på, det känns likadant för mig. Men om Ellen byter gymnasium vet jag inte vad jag gör... Alla som jag tycker om lämnar mig...

Efter att ha pratat en stund gick Rebecka till tunnelbanan och det dröjde inte länge förrän Ellen och jag också började gå åt samma håll. Vägen till tunnelbanan kändes i alla fall kortare än vanligt, vi hade otroligt roligt åt en massa saker som jag inte skriver i bloggen på grund av att det kanske är lite privat, ingen skulle förstå vår humor heller så det är lika bra att strunta i att skriva det. Det var bara tre stationer till Globen där vi gick av. Vi gick in i Globen centrum och satte oss på Mc donalds för att äta middag. Där hade vi däremot inte lika roligt och både Ellen och jag störde oss på att Rebecka slutade idag. Både hon och jag tycker att det har varit en rolig tid medan hon har jobbat som assistent till mig. Enligt Ellen är jag väldigt glad när Rebecka är med och dessutom har Ellen också skrattat med oss många gånger. Jag skrattar ibland när Mattias är med också men ja, det är alltid tråkigt när någon slutar. Ellen tyckte att det var tråkigt att hon inte fick äta glass med oss idag men det kunde vi ju inte göra någonting åt.

Efter att ha ätit lite gick vi vidare till toaletten där det faktiskt inte var särskilt lång kö. Sedan gick vi förbi en mataffär där vi köpte en ganska stor godispåse, både Ellen och jag tycker väldigt mycket om godis. I och för sig äter jag sällan godis, det är bara roligt att göra det när jag är med vänner eller familjen, jag kan äta godis istället för att dricka alkohol eller göra andra saker som jag klarar mig utan=) Glass och godis kan jag däremot inte klara mig utan, det är ju en jättebra sak att göra när man träffar vänner! Vem blir inte glad av att äta en massa god mat och sedan få en glass?
När vi hade varit i godisaffären kom jag på att jag också behövde gå till toaletten och då var det bara att gå tillbaka dit men det gjorde inte särskilt mycket. Jag kan bara tacka Ellen för att hon orkar med mig och för att hon orkade stå och säga alla godissorter i affären. Jag brukar alltid vilja höra alla sorter för jag vill inte missa någonting på grund av att det ibland kommer nya sorter. Ibland saknar jag min godissamling på trettiosju kilo, synd att godis blir gammalt.

Det tog tid att hitta ingång sex där vi skulle gå in och innan vi gick in beställde jag färdtjänst också. Min mobil börjar bli gammal märker jag för ibland läggs samtal på fastän jag har full teckning vilket är jobbigt. Men jag tycker verkligen om min mobil och jag kommer att sakna den när jag köper någon ny. Dessutom vill jag ha en mobil som har bra knappar och som klarar av att ha mobile speak, talsyntes alltså.
Efter att ha förklarat var jag skulle åka till en kvinna som förmodligen satt i Moldavien och tog emot min beställning förstod vi till slut varandra.

Ellen och jag har verkligen haft en toppenkväll och nu ska jag blogga om den innan jag går och lägger mig, det här inlägget har redan blivit ganska långt men ni som vill fortsätta läsa får göra det:)
Efter att ha kommit in i Globen gick vi runt där och trodde först att ingenting hade börjat hända än. Jag släpade runt på min väska med dator, punktdisplay och lite annat, det var inte alls skönt att bära runt på väskan hela kvällen men det fanns ingenting att göra. Om jag hade velat hade jag kanske kunnat lämna den men det kostade pengar och dessutom ville jag inte riskera att datorn försvann på något sätt. Men musiken som spelades medan man gick runt fick mig att bli på bra humor och jag gick runt och sjöng och pratade lite om låtarna med Ellen. Ibland började jag tänka på annat och Ellen sa att det märktes jättetydligt på mig när jag tänker mycket eftersom jag knappt svarar på vad hon säger då utan bara säger mm eller något liknande. Men efter att ha gått runt ytterligare en stund såg vi att sponsorerna faktiskt delade ut saker. Först fick vi gratis mat, tallrikarna var coola och såg faktiskt roliga ut:) Maten var ganska god också. Efter det gick vi till ett ställe där man kunde sjunga och alla som sjöng fick en gratis cd-skiva med schlagerlåtar plus en av aftonbladets tidningar. Ellen och jag ville såklart sjunga och vi sjöng För att du finns, ingen hörde oss men det var roligt ändå! Vi fick varsin schlagerskiva och gick glada vidare. Eon, något elföretag, sorry om jag är ute och cyklar men företag är inte min grej, hade i alla fall en frågespot där man skulle svara på några frågor. Ellen fick fylla i våra svar, om man svarade på frågorna fick man sjunga Singstar. Vi sjöng låten Håll om mig som Nanne Grönvall tävlade med i melodifestivalen för några år sen. Ellen fick någonting med niotusen poäng och jag fick ungefär niotusen fyrahundra. Båda blev alltså Singstar! Det var verkligen jätteroligt!

Lite senare gick vi förbi Statoil som också var en av sponsorerna idag, där kunde man vara med i en frågesport där frågorna handlade om melodifestivalen och statoil. Man tävlade mot varandra och som tur var kunde man tävla två och två. Ellen och jag tävlade mot två andra personer och en kvinna ställde olika frågor, när man kunde svaren skulle man trycka på en knapp som tutade roligt. Sedan plingade det om man svarade rätt på frågan och tutade länge om man svarade fel.

Ellen var verkligen hur bra som helst på melodifestivalen märkte jag när hon kunde svara på saker som jag inte hade en aning om. En jobbig sak var att kvinnan inte ens hann läsa klart frågan innan någon tryckte på knappen och därför hade jag svårt att hänga med men Ellen klarade sig bra och gjorde så att vi fick poäng. Vi vann mot de två första personerna som hade vunnit över några andra tidigare och fick därför möta några andra som utmanade oss. Vi klarade av att vinna tre gånger och det var bara så länge man fick stå kvar, roligt var det i alla fall, Ellen tyckte jättemycket om melodifestivalen förut och därför kunde hon en massa saker om det! Vi fick varsitt nyckelband som det stod melodifestivalen på eftersom vi var med i Statoils tävling.

Klockan sju började allting och vi satt på sektion b och hade ganska bra platser, Ellen sa att allt syntes bra därifrån vi satt också. Först var det några som sjöng olika schlagerlåtar och efter det var det en person som pratade lite om vad som skulle hända under kvällen. Sedan sjöng några andra olika schlagerlåtar, Krister Björkman sjöng en låt också. En timme gick hur fort som helst och klockan åtta började genrepet. Alla artister sjöng sina låtar och ingen var sjuk, åtminstone märktes inte det:) Måns Zelmerlöw startade jättebra och många klappade i takt till hans låt. Caroline kom efter det och sjöng Snälla snälla som faktiskt inte var lika jobbig att lyssna på som tidigare. Efter det sjöng en massa andra artister, alla elva var med i alla fall. Såklart var det jättemånga som skrek när E.M.D sjöng och det var jättemånga som klappade med, stämningen var verkligen hur bra som helst! När Molly sjöng blev det ganska tyst men när hon väl hade sjungit färdigt fick hon en stor applåd! Många dansade när Alcazar sjöng och deras låt var ju väldigt glad. Agnes hade ju en discolåt också. Emilias låt var ju väldigt speciell på ett bra sätt:) Sofia har en bra låt men som jag har skrivit tidigare är det synd att hon inte sjunger på engelska. H.E.A.T har ju en rocklåt och sångaren är verkligen jätteduktig, refrängen fastnar lätt på min hjärna! Sarah Dawn Finer sjöng jättebra idag tycker jag och tidigare visste jag inte att hon åker upp med en hiss i slutet av låten.
Malena var sist ut och det tråkiga med hennes låt är att man inte kan sjunga med på grund av att låten är väldigt hög och dessutom hör jag inte ens vilka ord hon sjunger i refrängen. Jag har säkert glömt att skriva någon av finalisterna nu men alla var otroligt bra på olika sätt i alla fall! Jag klappade med till alla låtar där det passade och sjöng med på de låtar jag kunde.

Efter att artisterna hade sjungit skulle det ha kommit en hemlig artist men vem det är får man inte veta förrän imorgon. Pilman och den där andra människan som jag har glömt vad han heter var med som vanligt men jag förstod inte hur allt slutar men det gjorde inte Ellen heller. Egentligen förstod jag inte alls mycket av deras show och varför den har visats, tyvärr är det inte min humor. Björn Gustafsson var roligare.
Man fick se både den internationella juryns röster plus att fem av jurygrupperna röstade men rösterna var bara utlottade och hade ingenting med morgondagen att göra. Genrepet slutade med att en kvinna som sjöng hur bra som helst sjöng låten Hero som Charlotte Perelli sjöng förra året. Två timmar gick alldeles för fort. De visade förresten lite saker som hade hänt i melodifestivalen under tvåtusentalet innan det var slut också.

Efter genrepet gick Ellen och jag runt en stund till i Globen. Statoil delade ut gratis kuponger som man kan få en varmkorv för om man lämnar in. Jag äter ju inte kött längre och därför sparar jag nog bara min kupong, den gäller bara tills på söndag och innan det hinner jag nog ändå inte åka förbi Statoil. Vi fick någon sorts godis av ett annat företag också, det ska jag spara som minne har jag bestämt, det var nämligen ingen choklad eller något annat som blir äckligt om man sparar. Telia skulle tydligen också sponsra melodifestivalen men vi hittade aldrig dem någonstans fastän vi gick runt i Globen väldigt länge. Ettt företag delade ut gratis cd-skivor, jag har alltså fått två cd-skivor helt gratis idag, trevligt:) Det är bara sju låtar på en av dem men ändå.

Klockan halv elva skulle min taxi komma och det gjorde ingenting fastän den var sen och det var samåkning. Jag var jätteglad ändå och när jag kom hem pratade jag lite med Nina om kvällen. Det här har verkligen varit en jättebra kväll som jag sent kommer glömma, utan Ellen skulle jag inte ha haft lika roligt och jag är glad över att hon finns och är en jättebra vän!<3 Utan Ellen skulle jag inte ens ha kunnat gå på melodifestivalen, jag hade i alla fall haft svårt att hitta någon att gå med. Det finns inga ord som kan beskriva hur roligt det är i Globen och vilken stämning det är där. Men jag vill verkligen åka dit nästa år igen, jag längtar redan!
Nu ska jag gå och lägga mig och förhoppningsvis drömma en massa härliga drömmar.
/Vispen


Kommentarer
Postat av: Johan

Eon är elkraft..



Vet du vad Statoil står för då? Statens/statlig olja =)

2009-03-17 @ 18:13:23
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0