Lördag, sista lägret på alnön är slut

Hej!

Jag har precis märkt att min bärbara dator är trasig, sladden som man laddar datorn med har gått sönder inuti och en bit av den har på ett skumt sätt fastnat i datorn. Det är tur att jag har sommarlov nu i alla fall men jag får hoppas att man inte behöver lämna in datorn för att den ska fungera igen. Här kommer det jag skrev om onsdag och torsdag och sen skriver jag en snabb sammanfattning om fredag och lördag, hoppas att jag hinner göra det innan datorn laddar ur.

Onsdagen den 29 juli

Hej!


Igår på tonårssnacket pratade vi om vänskap, alla verkar tycka att en bra vän ska vara snäll, trevlig, omtänksam, pålitlig och lite annat. Vi gav varandra komplimanger också, det är ju både roligt att ge och få. Därefter blev det jobbigt när vi satt på ett rum senare eftersom vi inte fick prata särskilt högt och det var många som skrattade eller pratade högt. När vi till slut fick det att fungera skulle vi gå och lägga oss men vi får hoppas att vi lyckas få en bättre stämning ikväll. Sandra, Isabel och jag hade roligt sen för Sandra och jag bestämde oss för att träna lite. Vi cyklade med benen, gjorde armhävningar, sit ups, sådan där jägarvila och lite annat jobbigt. Jag höll på i en timme och det var roligt och ganska jobbigt. Sandra hejade på mig hela tiden vilket gjorde att jag orkade mer än vanligt.


Imorse var det havregrynsgröt till frukost, jag tror att mannagryn är min favorit men havregrynsgröt är godare än risgrynsgröt. De hade gjort ägg också men alla var väldigt löskokta. När jag smakade ett hårdkokt ägg var det alldeles för hårdkokt för min smak. På samlingen sjöng vi faktiskt en ny låt som de tydligen sjöng för första gången på Sikar. Låten var faktiskt ganska bra, i alla fall efter att ha hört den en gång. Den kommer nog att vara bra hela lägret och eftersom det här är mitt sista år kommer jag nog aldrig höra den igen sen. Förmiddagen gick ganska segt, vi åkte och badade men eftersom det var kallt i vattnet klarade jag mig utan det. En nackdel med sandstränder är verkligen att man blir sandig överallt även om man bara sitter ner någonstans hela tiden. Jag blev väldigt irriterad när två personer skakade sina handdukar så att jag blev helt sandig men nu har jag som tur är duschat. Sanden kändes verkligen jättestörande för den är ju ganska jobbig att få bort ibland plus att det känns äckligt på händerna efter att man har tagit på den.


På eftermiddagen skrev vi fyra frågor till en tipspromenad, i år behövde inte varje grupp göra varsin tipspromenad, så har det varit tidigare år. Våra frågor var vad den nya marabouchokladen heter, någon tennisfråga, vem som vann Idol förrförra året och något mer som jag har glömt. Efter det fick jag låna internet för att hitta låttexten till en låt som jag förmodligen kommer sjunga på fredag. Låten heter Utan dina andetag, en tjej i min klass sjöng den hur bra som helst i våras! Kent sjunger låten egentligen men Erik Linder som var med i Talang i år har även spelat in en cover. Erik Linder har ju till och med fåtts pela in ett album, det har ingen annan från Talang fått göra tror jag. Jag ska se ifall någon kanske kan spela gitarr när jag sjunger för jag tror inte att det skulle passa att sjunga låten utan musik. Det fanns tydligen ingen instrumental version heller.


En del frågor på tipspromenaden var lätta och andra svåra. En fråga som har varit många gånger var vad Harry Potters kompisar heter, oj vad svårt verkligen, eller inte. Vi grilladee och åt korv till middag. Sen har jag handlat godis och sjungit men mest lyssnat på när andra sjöng. Nu är det snart tonårssnack så jag ska börja gå nerför trappan.

/Vispen


Torsdagen den 30 juli

Hej!


På gårdagens tonårssnack började vi med att spela rollspel. Det tycker jag är väldigt svårt, i alla fall om man spelar det över internet. Men igår förstod jag allt även om jag inte spelade själv. Man fick ge exempel på olika situationer som man kanske kunde tycka var svåra i vårdagen och sedan fick några personer spela upp dem. Ibland stoppades roppspelet för att andra kunde hjälpa de personer som spelade att de förbättra saker. Jag tycker att idén med roppspel var bra men att en del situationer kändes overkliga. Alla förutom jag ville ha massage efter en stund så jag satt och tittade på medan folk masserade någon och blev masserade samtidigt. Det var tydligen svårt att massera någon samtidigt som man blev masserad själv eftersom vissa slappnade av mycket och glömde bort att massera personer som satt framför. Kvällen blev ganska tråkig fastän jag var med alla tonåringar. Därför gick jag till rummet redan vid elvatiden. Men när jag kom dit tränade Sandra och jag lite innan vi somnade.


Samlingen var som vanligt idag och vi fick lära oss en ny vers på låten vi sjöng igår. Efter det pratade vi lite i gruppen och en sak vi måste ha med på uppträdandet imorgon är musikal. Killarna i min grupp ska göra en musikal om Johan Palm, de tycker inte om honom särskilt mycket så de kanske kommer vara taskiga mot honom. Tur att det bara är en pjäs och inte på riktigt. Innan lunchen tränade jag mycket på Utan dina andetag, nu kan jag texten ganska bra. Till lunch åt vi ugnspankaka som var ganska god och efter det satt jag mest och tittade när några gipsade sina händer. Gips tycker jag inte om att ta på, det är helt okej när det är blött men när det har torkat tycker jag inte om känslan av det. Klockan tre åkte vi för att bowla men jag åkte mest dit för att vara social och för att man får lite träning när man kastar iväg klotet. Mitt bra humör höll tyvärr inte i sig under bowlingen eftersom det nog var den sämsta bowlingserien jag har spelat i hela mitt liv. Ni ska bara veta vilka dåliga poäng jag fick och när jag dessutom spelade på samma bana som två personer som satt i rullstol tog det ju oftast lång tid mellan gångerna man fick spela. Killarna som spelade på en annan bana gick det mycket snabbare för och de hann spela ungefär dubbelt så mycket som oss. Jag säger inte att jag var jättesnabb heller eller att jag har någonting emot folk som sitter i rullstol men de kunde ju ha blandat oss mer så att alla kunde få spela så mycket som möjligt. En sak som störde mig jättemycket var när jag precis hade fått sperr och tiden gick ut, det gjorde ju att jag inte fick några poäng för kastet när det äntligen hade gått lite bra för mig en gång. Nej, bowling vill jag inte spela på länge nu, det är ju mest tur och inte skicklighet ifall bollen träffar många av käglorna. Det finns ju i och för sig några som är riktigt bra på bowling men när man inte har spelat det särskilt mycket skulle jag mer säga att det är tur om man råkar få strike. När vi åkte tillbaka till lägergården Stornäset pratade jag med en av ledarna om pengar och försäljning. Han jobbar med att sälja städsaker och det var intressant att höra hur han gör för att sälja så mycket som möjligt. Pengar är jag väldigt intresserad av ibland, han berättade också om hur mycket pengar var värda tidigare och lite annat, det var trevligt att höra honom prata om det.


Efter middagen var det lekar och idag tävlade man en och en. En fördel med att inte tävla i lag är att man inte kan skylla på någon annan om man förlorar. Vi skulle tävla i sju grenar och eftersom vi var sju personer i min grupp fick varje person tävla en gång. Min grupp var bra och vann fyra av sju grenar. Till och med jag lyckades vinna när man skulle kasta sin egen sko så långt som möjligt. Jag trodde verkligen att det skulle gå hur dåligt som helst men av någon skum anledning lyckades jag kasta iväg min sko ganska långt. Det måste ha berott på att det var tävling och jag hatar ju att förlora plus att det hade gått dåligt på bowlingen tidigare. Efter tävlingar var det godiskiosk och jag köpte slut mina pengar. Anledningen till att jag inte handlar godis på fredagarna när jag är på sikargården eller alnön är för att jag antingen brukar tappa bort mitt godis när jag dansar på discot eller för att det mesta av det goda godiset brukar ha tagit slut då. Det kändes riktigt tråkigt att handla för sista gången eftersom det här är mitt sista år på alnön och mitt sista år på sikargården var för två år sen. Jag räknade ut att jag under alla år har handlar godis för tvåtusen trehundra femtio  kronor, det är ju en hel del pengar men jag har å andra sidan varit på sikargården tio gånger och på alnön sex gånger nu. Varje gång jag har varit där har jag tagit med mig hundrafemtio kronor förutom i år då jag tog med mig hundra kronor. Då kan vi räkna ut att det blir en del. Den sista kronan ville jag lägga på godis som har funnits alla år då jag hr varit på sikargården och alnön och jag kom fram till att det var meshmallows, vet inte hur det stavas och sockerbitar.


För en stund sen tränade jag på låten med Elin, en av lägerledarna. Hon är både duktig på att sjunga och spela gitarr, imorgon ska hon spela när jag sjunger. Jag märkte att jag glömde bort en del av texten när jag sjöng utan musik, tidigare hade jag bara sjungit låten med musik samtidigt som artisten sjunger men det blir ju alltid svårare när man ska försöka sjunga själv. Vi kom i alla fall fram till en bra tonart och ett ganska bra tempo, jag vet dock inte om jag tycker att låten passar jättebra med gitarr. Men det är bättre med gitarr än att sjunga med bakgrundsmusik där artisten sjunger eller att sjunga accapella. Imorgon har jag bestämt mig för att verkligen försöka sjunga bra nu när det är mitt absolut sista år på SRF-s sommarläger. Sandra har lovat att filma när jag sjunger, både på genrepet och på det riktiga uppträdanet. Ifall det går dåligt en av gångerna har jag i alla fall förhoppningsvis en bra inspelning sen. Nu ska jag gå och se vad de andra gör, alla försvann för en stund sen.

/Vispen

Det var inget tonårssnack i torsdags eftersom många behövde träna på sina uppträdanden. Igår hände inte särskilt mycket på förmiddagen, det enda vi gjorde var att träna och ha ett genrep. Men då kar det bara killarna som ville uisa sin teater för de andra ville vänta med att uppträda tills det riktiga uppträdandet och jag ville inte sjunga eftersom  Elin inte var med. Till lunch var det spagetti och köttfärsås, qornfärsen var hur god som helst! Efter lunchen var jag nervös ganska länge, det som kändes jobbigt var ifall jag kanske skulle sjunga jättedåligt. På mitt sista år ville jag göra ett så bra uppträdande som möjligt. Jag satt och pratade med två ledare och några tjejer medan jag väntade på att tiden skulle gå. Oj, seriöst vad jobbigt det är att skriva utan att sladden är i, det går jättelångsamt att både läsa och rätta alla stavfel.

Alla grupper var i alla fall bra igår och för mig gick det väl halvbra, det kunde ha gått sämre. Men när jag hörde en inspelning av när jag sjöng senare var jag tyvärr inte särskilt nöjd. Sandra läste en dikt som hon hade skrivit, hon skriver verkligen bra! Mickis och Fritti sjöng, inte tillsammans men ändå. Isabel spelade på en synth, Sarah var nyhetsuppläsare, Killarna i min grupp spelade en teater om Johan Palm plus att det hände annat roligt. Jag tror att ledarna egentligen skulle ha spelat upp någonting eftersom de talade om att de tränade inför det innan men det gjorde de ändå inte. Till middag var det hamburgare och pommes frittes, det var helt okej men hamburgare är ingen rätt som jag direkt älskar. Efter middagen var det disco och jag dansade ganska mycket. Jag var inte med på limbo eftersom jag inte alls är vig, Elin klarade att gå under pinnen när den var jättelåg. Någon danstävling var det tyvärr inte i år och det var synd tycker jag. Sista låtarna vi dansade till igår var I kissed a girl och Ikaros, Ikaros är alltid sista låten. Som vanligt sjöng vi Ta mig härifrån och gick i ett tåg genom hela lägerhuset efter discot, det var roligt och jag sjöng mitt högsta för första gången trots att jag hade haft jätteont i halsen hela dagen:) Tidigare år sjöng jag aldrig med på den låten eftersom jag tycker att den är ganska tråkig och dålig. På kvällen pratade jag med alla trevliga människor och jag somnade vid halv tre inatt, det är ovanligt tidigt för att vara sista natten på ett läger men ändå.

Imorse blev vi väckta med att Wille och någon mer ledare kom in och spelade och sjöng. De slängde glassen på min hals i år:) Jag åt upp glassen trots att det var en isglass som jag aldrig skulle äta i vanliga fall. Sen blev det stressigt när jag skulle packa allt på bara tio mnnuter men det gick bra=) Efter frukosten var sista samlingen och jag sjöng med på varenda låt. Sandra spelade in de flesta låtarna och hon har lovat att maila de till mig, jag måste spara dem! När Wille frågade ifall någon ville säga någonting innan samlingen var slut tackade Aron och jag för alla år. Jag har ju varit tio gånger på sikargården, sex gånger på alnön och tio gånger på teaterlägret. Ledarna har alltid varit samma, i alla fall några av dem! När jag stod där och pratade kände jag verkligen hur jobbigt det var att det i år var mitt sista år och började gråta. Det har jag aldrig gjort på någon avslutning tidigare, inte på skolavslutningen, på något annat läger eller någon annanstans. Men jag började gå på sikargården när jag var sex år och har sen dess träffat samma ledare och lärt känna en massa underbara männirkor! Att vara för gammal för det nu känns så otroligt tråkigt, jag grät medan ledarna sjöng Ikaros och grät i minst en halvtimme efteråt. När vi gick ut från vandrarhemmet, satte oss i olika bilar och ja, sa hejdå, det var hur jobbigt som helst verkligen! SRF-s sommarläger kommer jag aldrig att glömma, det är något jag alltid kommer att minnas! Jag ska skriva ett inlägg om alla lägerminnen jag har någon dag.

Tågresan hem var väldigt seg, alla verkade trötta och jag satt mest och kände mig ledsen hela resan. Men jag måste träffa alla vänner utanför läger också! Ledarna får jag hoppas att jag träffar någon mer gång i mitt liv! Tots att jag inte kände någon av de jättebra har de varit bra och jag har ju träffat de varje år under en lång tid. Nu sitter jag hos Björn men eftersom datorn krånglar åker jag hem idag, imorgon fyller Rebecka år och då ska jag åka dit. Jag skriver förmodligen mer imorgon, den här datorn är som sagt väldigt jobbig just nu och att köpa en ny sladd kostar tydligen flera tusen kronor. Innan jag lämnade in datorn till syncentralen glappade inte sladden men det är klart att den krånglade när jag fick tillbaka datorn, det är klart att man blir irriterad då!
/Vispen


Kommentarer
Postat av: Johan

Några frågor man ska ha på tipspromenad är:



Vilket mos innehåller mest järn?

a, äpplemos

b, potatismos

c, plåttermos



När firar bina jul?

a, På julafton

b, På nyårsafton

c, På trettondag jul



Vem handlar rosor på ICA?

a, Napoleon

b, Seus

c, Ikaros



Varför har bagare aldrig recept när de bakar?

a, De kan inte ha recept framme på bänken

b, De har allt i bakhuvudet

c, De klarar inte av att göra 2 saker samtidigt



3 dagare bakade kubb. En bakade 5, den andra bakade 10 och den 3:e bakade 20. Hur många bakade de tillsammans?

a, 30 kakor

b, 35 kakor

c, Inga alls



Finns massa bra grejer man kan ha med =)



Ja, det måste kännas jobbigt att ha varit med på så många läger och veta att allt är över nu... =/

2009-08-04 @ 21:42:45
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0