Synskadade och jobb

Hej igen!

Förut så skrev jag ju lite om jobb, jag är väldigt orolig över det. Såhär skrev min kompis Johan om det:

Arbetslösheten minskar. 143 000 arbetssökande var registrerade i slutet av juli och det är ju inte bra för oss synskadade. Minskar de lediga jobben
blir det väl ännu svårare för oss att få ett jobb. Jag vet inte när det var, men en siffra jag har är att det bara är 18% av alla synskadade män som har
ett heltidsjobb och bara 8% av kvinnorna. Det är svårt det där med jobb. Är man synskadad måste man i princip vara lite bättre än alla andra för att få
jobbet och plugga vidare efter gymnasiet är nästan ett måste.
Vi tar ett exempel. Ett ledigt jobb på en mack. Man söker jobbet, men problemet är bara att det gör ca 150-200 andra också. Varför skulle ägaren då anställa
en synskadad av alla de sökande? Det gör de ju inte. För att få jobbet måste man vara lite bättre än alla de andra sökande vilket kan vara lite svårt till
ett jobb som inte ens har någon speciell utbilldning. Då är det nog bättre att satsa på något jobb med utbilldning, men då gäller det att man lyckas med
det så att man kan få något jobb efteråt i alla fall vilket inte alls är säkert om man inte ser, men man kan ju hoppas.
Det finns ju många som säger att man inte klarar saker bara för att man inte ser, men det är bara bullshit. I vissa fall kanske det stämmer som om man
vill bli brandman eller kirurg. Det kanske inte är så lämpligt om man inte ser, men det mesta går ju att klara av även om man inte ser. Man måste ju åtminstone
få en chans att visa vad man går för. Är det några jag inte gillar så är det såna som dömmer personer direkt utan att veta vad de kan och inte kan.


Det var det, bra skrivet, bättre än vad jag skriver, jag tror och tycker samma sak som Johan om jobb och jag frågade honom om jag fick kopiera det här innan jag gjorde det.
Hans bloggadress är fortfarande:
Http://www.schumacher4ever.blogg.se
/Vispen

Kommentarer
Postat av: bääää

2008-08-14 @ 23:25:00
URL: http://get.blog.se
Postat av: bää

bää de stämmer ju inte

2008-08-14 @ 23:25:51
URL: http://get.blogg.se/
Postat av: Johan

Du skriver också bra =)



Så var man titulerad "kompis" också, snällt det =) haha

2008-08-14 @ 23:26:23
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: Ema

varför skulle man inte plugga efter gymnasiet, jag bara undrar...? och varför ska man gnälla så fasligt, om man får nej är det enda man säger "varför?" och sen är de fast. Säg varför lite oftare folcs, world needs it!

2008-08-15 @ 10:34:13
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: Elsa

Äh, du kommer fixa det på något sätt! Lyssnade precis på när du sjunger "Graduationsong" på youtube, förlåt men fan vilket kackel det var bakom kameran. Riktigt störande, vad är det för hönor du har som filmar;)?

2008-08-16 @ 01:12:31
URL: http://minipinan.blogg.se/
Postat av: Lovisa

BLABLABLABLAAA, hahahah

Men vi kan ju fråga farsan om vi kan gå på buffé och sen kan vi bowla :) <3 det blir säkert bra.

Hahah nr till hetalinjen är 0200291291 :) hahaha

2008-08-16 @ 11:29:08
URL: http://sjobloom.blogg.se/
Postat av: RonjaR

jag tycker det är förjävligt att det ska vara så svårt att få ett jobb, bara för att man är synskadad. det är ju till och med svårt att få praoplats och jättesvårt att få värfamilj när man åker på språkresa. Jag är orolig för att jag kommer få den tråkigaste praoplats som finns!

2008-08-17 @ 10:28:01
URL: http://musikfreakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0