European top twelve 2010

Hej!

Jag är väldigt trött nu, som jag alltid brukar vara efter en tävling, därför skriver jag inte särskilt långt ikväll. Det är ju hur som helst bra att jag är trött för det är ju ett tecken på att jag har haft roligt och även på att jag verkligen har gjort mitt bästa de här dagarna och ansträngt mig.

I fredags tog jag det ganska lugnt på förmiddagen, packade och åt lite lunch. Eftersom jag var nervös orkade jag knappt äta något och jag har ätit dåligt hela helgen och jag vet inte riktigt vad det beror på. Egentligen borde jag ju vara extra hungrig då jag spelar så mycket. Klockan ett åkte jag till det kära hotellet i Handen, det är verkligen mitt favorithotell och i helgen började jag faktiskt hitta lite bättre där. En sak som var bra var att jag sov på samma våning som vi spelade och var på hela tiden och därför behövde jag bara koncentrera mig på den. Nu kommer det i och för sig dröja länge innan jag bor på det hotellet igen och tills dess har jag säkert glömt bort hur det såg ut där men ändå. Det var verkligen roligt att träffa alla igen i fredags och jag hann hälsa på de flesta innan tävlingen började.

Jag spelade fem matcher i fredags och det var verkligen roligt att få spela showdown igen eftersom jag inte hade gjort det på nästan en vecka. Men jag tror att det var bra för mig att ta en liten paus från att träna showdown innan tävlingen för jag vann varenda match den dagen. I och för sig mötte jag inte de bästa spelarna men ändå. En eller två av matcherna i fredags tycker jag var ganska lätta att vinna medan det lika gärna kunde ha varit mina monståndare som vann de andra tre. De var verkligen jättejämna, vilket såklart var roligt:) Rebecka var med mig på tre av mina matcher i fredags och när jag mötte Tanja lite senare på kvällen coachade Christoffer mig. Jag blev verkligen överraskad när jag helt plötsligt såg honom men det var såklart jätteroligt att träffa honom igen! Tyvärr missade jag Idol den här veckan men en tävling går absolut före det och jag tycker inte att det var något större problem. Däremot hann jag se vem som åkte ut och det kändes tråkigt att Minnah fick lämna Idol men jag tycker att Alice förtjänade att få stanna kvar och blev förvånad när hon hängde löst.

Igår fortsatte vi att spela resten av våra matcher. Jag var trött på morgonen eftersom jag knappt sov någonting igår natt och jag trodde att jag skulle förlora första matchen på grund av det. Klockan åtta spelade jag mot Michela från Italien, henne förlorade jag mot i Prag och därför kändes det roligt att få vinna den här gången. Om jag minns rätt var det dessutom en väldigt jämn och rolig match. Lite senare mötte jag Sirpa från Finland och även det var en jämn match men som jag vann. De tre matcherna efter det förlorade jag. Då spelade jag mot Stine, Danique och Hanna. Jag blev nöjd med matchen mot Danique för jag trodde aldrig att det skulle gå så bra som det gick men de andra matcherna känner jag absolut att jag kunde ha spelat bättre. Jag har förlorat mot både Hanna och Stine varenda gång vi har spelat och det känns såklart tråkigt. Nu vet jag i alla fall mycket som jag behöver träna på tills nästa tävling så det är bara att köra på. När jag förlorade stort mot Hanna kändes det dock väldigt jobbigt, hon är verkligen hur duktig som helst, det är ju något som jag också vill vara. Därför kändes det jobbigt att förlora just den matchen när jag dessutom hade förlorat de två tidigare matcherna. En stund kändes det bara som att jag ville lägga ner showdown helt och hållet. Jag tycker ju verkligen om att spela men det är såklart inte roligt när man förlorar fastän man känner att man verkligen försöker och dessutom har lagt ner mycket tid på att träna. Som tur var fanns det folk som fick mig att bli lite gladare efter en stund och Rebecka och jag gick ut en stund och köpte en god glass och sånt. Det kändes bra att Rebecka var med ibland för det är ju alltid roligt att veta att det finns någon som hejar på en. Min mormor Lia kom förbi en stund i lördags, vilket också var roligt:) Min sista match var mot Helena från Tjeckien. Första set vann jag ganska enkelt men efter det fick jag verklige kämpa. I tredje set stod det, som varenda gång när vi har spelat, tio-tio eller om det till och med stod elva-elva innan jag gjorde det sista målet. Det kändes väldigt skönt för jag hade inte velat förlora den sista matchen när jag redan hade tre förluster plus att jag förlorade senast när det var sådär jämnt. Eftersom jag förlorade tre matcher kom jag fyra i tävlingen och det kändes väldigt segt. Det hade verkligen känts bättre att komma femma eller sexa för när man kommer fyra är det ju precis så att man missar medalj, vilket i alla fall inte jag tycker är roligt. Det var hur som helst roligt att få tävla för jag hade aldrig spelat European top twelve tidigare och jag beundrar verkligen en del av de andra spelarna som är så himla duktiga. Vissa har spelat länge och har mycket rutin, vilket ju alltid är bra. Därför hoppas jag att även jag snart kommer kunna vinna eller åtminstone komma topp tre i en stor tävling. En del som jag pratade med i helgen sa att de tycker att jag måste ha bättre självförtroende och det är något som jag jobbar med. Men det är ju inte särskilt lätt när man kommer fyra, precis missar medalj och dessutom inte känner sig helt nöjd med allt man har gjort. Menmen, jag ska fortsätta träna och kämpa för jag har ju ändå kommit en bit på vägen. Om jag gör mitt bästa hoppas jag att jag får tillhöra svenska landslaget ett tag till, ibland känns det som att jag inte är värd det men det är såklart verkligen en ära att få göra det.

Igår spelade vi trippel också och jag var i samma lag som Stine och Leo. Det var roligt att få spela med människor som man i vanliga fall inte spelar med. Stine och jag hade pratat en del tidigare medan jag nästan aldrig hade pratat med Leo. Vi pratade lite igår, tyvärr förstod han inte särskilt mycket engelska, vilket var tråkigt men hans fru fick översätta det vi sa. Vi spelade fyra trippelmatcher igår och laget slutade som femma av åtta lag. Jag tycker att det kunde ha gått bättre men jag känner verkligen att alla i laget alltid gjorde vårt bästa och mer än så kan man ju inte göra. Claudio vann trippeln tillsammans med Hanna och Michela. Det tycker jag verkligen var roligt för Claudio vann trippeln även förra året:) Claudio slutade förresten som åtta i European top twelve.

Igårkväll var det prisutdelning och det var roligt eftersom alla som deltog faktiskt fick en medalj. Den ska jag spara och ha som minne från den här tävlingen! Av oss tjejer kom Stine från Danmark trea, Danique från Holland tvåa och Hanna från Finland etta. Av killarna kom Teemu från Finland trea, Pete från slovenien tvåa och Sven från Holland etta:) Jag tycker att det var roligt att Sven vann eftersom han inte har vunnit en tävling på ganska länge. Efter prisutdelningen satt jag uppe med en massa folk och somnade inte förrän klockan var över tre inatt. Men jag hade verkligen en rolig kvääll! Även om det inte gick särskilt bra för mig i tävlingen kände jag att jag för det mesta faktiskt kunde få ut en massa bra saker av att spela och det var förlusterna som jag lärde mig mest av. Sedan var det ju otroligt roligt att få möta såhär bra spelare.

Idag sov jag ganska länge men det var skönt. Sedan åt jag lunch och hann prata och säga hejdå till många trevliga människor:) Madde, Danique och jag sjöng Singstar under eftermiddagen och det var kul. När vi testade det lite igårkväll fick jag inte alls några bra poäng men då hade jag lite ont i halsen och sen brukar jag alltid sjunga ganska dåligt efter klockan tolv på natten. Undrar varför det är så egentligen. Idag spelade jag kort med holländarna också och även det var roligt förutom att jag gav upp ganska snabbt eftersom jag kände mig för trött för att orka koncentrera mig på korten. Nu är jag hemma efter att ha varit med Adam i några timmar. Det känns riktigt tråkigt att tävlingen redan är över för allt som är roligt tar slut så otroligt fort. Jag såg fram emot European top twelve i över två månader och sen var själva tävlingen bara under en kort helg. Dessutom kom jag ju bara fyra och jag måste säga att jag är besviken på mig själv. Men mitt mål var ju att vinna fler matcher än jag förlorade och det lyckades jag ju faktiskt med:) Ändå tycker jag att det är otroligt jobbigt och tråkigt att förlora men jag försöker tänka att alla spelare som var med i helgen är de tolv bästa i Europa. Därför är det ju inte direkt jättelätt att vinna hela tiden. Nästa tävling är inte förrän nästa år men tills dess lär jag ju i alla fall hinna träna ganska mycket. Nu ska jag gå och lägga mig men hoppas att ni alla har haft en bra helg!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Johan

Det är av misstag och förluster man lär sig!

Det tar tid att bli bäst, man förlorar många gånger innan man är där. Att du förlorar mot Hanna är inte så konstigt. Se det som en ära och en väldigt lärorik match där du fick lära dig massa saker, vad du ska tänka på och behöver tträna mer på. För det är ju så, när man möter bra och kvalificerat motstånd, det är då man verkligen utvecklas själv.



SV: Tack för att du tycker det är fint skrivet! It's words right from my heart :)

Klart du också kommer hitta den stora kärleken! Låt det ta den tid det tar. Någon gång kommer du finna den, kanske när du som allra minst anar det. :)

2010-10-18 @ 13:57:53
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Bättre lycka nästa gång. en fjärdeplacering tycker jag du ska vara nöjd med

2010-10-18 @ 14:59:40
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Maja

KORT? hallå det där tog ju två timmar att läsa!

2010-10-19 @ 12:46:22
URL: http://majareichard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0