Några trevliga dagar

Hej!

Hoppas att allt är bra med er, här kommer en liten sammanfattning av vad jag har haft för mig de senaste dagarna:) I måndags var det skola som vanligt och jag var segare än någonsin på musikteorin. Jag tycker ärligt talat synd om läraren som i princip alltid behöver förklara det som jag ska lära mig minst tio gånger innan jag förstår. En nackdel med att inte ha musikteori med resten av klassen är definitivt att jag känner mig oerhört mycket segare än vad jag gjorde i ettan då jag oftast hann förstå saker medan läraren förhörde de andra. När det väl var min tur visste jag exakt hur jag skulle tänka och svarade oftast rätt på lärarens frågor. Eftersom jag är ensam med läraren i år ställer han mycket högre krav på mig och jag blir yr i huvudet av alla svåra ackord som jag håller på att lära mig. Vi får se om jag ens får godkänt i kursen. Måndagen fortsatte med svenska då läraren gav oss tid att förbereda vår argumenterande text som skulle lämnas in igår. Jag hann knappt skriva någonting eftersom det tog lång tid för mig att komma igång. Att skriva långa texter har aldrig varit min grej och att skriva på beställning är enligt mig bland det svåraste som finns! Jag förstår så klart att det är bra att vara bra på svenska och att det är viktigt att kunna uttrycka sig och prata så att andra förstår. Men jag kan ju lugnt säga att det inte är lätt alla gånger. Aja, man kan ju inte vara bra på allt.

Efter skolan gjorde jag något riktigt trevligt tillsammans med min kära klass och vår kontaktlärare Maria. Eftersom det fanns pengar över som klassen kunde göra något roligt för var det några lärare som bestämde att vi skulle få besöka Svartklubben. Förutom att vi fick äta i mörker fick vi dessutom underhållning av Ulf, Ulrika och Sara som sjöng och spelade några låtar. Låttexterna handlade om att vara synskadad och jag tyckte att de flesta av låtarna var roliga och hade bra texter:) Ulf sjöng minst lika bra som vanligt och jag blev glad av att få höra honom sjunga, det var ett tag sen sist! Att äta i mörker var inget nytt för mig eftersom jag ju inte ens ser någon skillnad på ljus och mörker hur mörkt eller ljust det än är. De flesta i klassen verkade i alla fall tycka att det blev en lyckad kväll och jag måste faktiskt säga att jag tycker att många klarade sig väldigt bra för att aldrig ha testat att göra saker utan att använda synen tidigare.

I tisdags gjorde jag inget särskilt. Först var det skola men eftersom vokalensembleläraren hade mycket att göra fick vi öva på låtarna själva. Eftersom jag känner mig säker på allt som vi har gått igenom hittills var det inga problem för mig att hänga med när vi sjöng igenom dem. Eftersom vi inte började med något nytt i tisdags och vi själva bestämde när vi skulle sluta hann jag plugga och vara en stund med Néa innan jag åkte till träningen. Tisdagsträningen kändes ovanligt seg och jag kände aldrig att jag kom igång trots att jag verkligen försökte. Nivån på mitt spel var katastrofal, i alla fall stundtals och jag kan upplysa er om att jag faktiskt inte alls ser fram emot att tävla nästa helg. De andra spelarna kommer att krossa mig om jag inte lyckas hitta ett sätt som kan få mig att känna mig motiverad att kämpa. På något sätt känns det lite som att jag har tappat motivationen och jag som alltid har varit en tävlingsmänniska har ingen aning om vad som håller på att hända med mig. Om jag vinner eller förlorar har känts mindre viktigt de senaste veckorna, vilket oroar mig. Förutom att det känns som att jag har tappat motivationen att kämpa och vilja vinna känner jag inte att jag får mitt spel att stämma. Vi får helt enkelt hålla tummarna och hoppas att jag har roligt i helgen när jag ska träna inför European top twelve:) Då kanske det åtminstone finns en liten chans att jag börjar känna samma motivaion och glädje av showdown som jag kände för några månader sen.

Igår var det en riktigt bra dag, definitivt en av de finaste dagarna på ett ganska bra tag:) På svenskan skrev jag färdigt min argumenterande text och jag tror inte att någon av er kan föreställa er hur skönt det kändes när jag
hade lämnat in den till läraren! Nu hoppas jag verkligen att jag aldrig någonsin behöver läsa Therese Raquin igen! Om min text blir godkänd återstår att se men med tanke på att man kommer få chans att bearbeta den i efterhand känner jag mig ganska lugn. Efter svenskan var det naturkunskap då jag läste om skog och olika träd samt jobbade med instuderingsfrågor till ett stort prov som vi har efter höstlovet. Jag hade dock svårt att koncentrera mig på grund av att många av tjejerna skrek jättehögt eftersom de var tvungna att använda spindlar när de labbade. Hur kommer det sig att många tjejer är rädda för just spindlar? Giftspindlar är ju en sak medan små spindlar som inte är giftiga inte kan skada oss människor på något sätt. Jag har ingenting emot små spindlar så länge jag är medveten om var dem är. När jag var yngre klappade jag en spindel som var större än min hand som jag fastnade för direkt. Sen har jag ju alltid tyckt om ormar, sköldpaddor och sniglar. Pälsdjur har jag däremot aldrig varit särskilt förtjust i. Många har frågat mig varför jag inte skaffar ledarhund. Även om jag känner att en ledarhund förmodligen skulle kunna vara till stor hjälp skulle jag inte vilja lägga ner den tid som krävs för att ta hand om en hund. Det vore trevligt ifall man kunde få något annat djur att jobba på samma sätt som ledarhundar:)

Efter att skoldagen var slut igår stannade jag kvar i skolan och pluggade en stund innan jag åkte till ett hotell som ligger nära centralen. Där träffade jag Alireza som jag verkligen hade hunnit sakna trots att vi sågs förra helgen. Det är konstigt att en enda människa kan göra en så himla glad och lycklig. Glädje och förälskelse är som tur är härliga känslor som jag inte har något emot att känna:) Jag har alltid tyckt om att vara med Alireza och gårdagen var inget undantag:) Vi hade en riktigt fin och romantisk kväll! Först tog vi det lugnt på hotellrummet en stund innan vi åkte in till Söder för att äta middag. Efter en ganska lång diskussion bestämde vi oss för att äta på pizza hut. Även om det inte direkt är världens mest romantiska ställe att äta på var det bra på sitt sätt. Jag åt en pizza med mozarellaost, tomatsås, fetaost, räkor, ananas och majs och Alireza åt pasta med spenat och svampsås:) Kvinnan som tog emot vår beställning och serverade vår mat var trevlig, vilket vi så klart uppskattade. När vi hade ätit färdigt åkte vi tillbaka till hotellet. Väl framme handlade vi dricka, fruktsallad och vertes original av Erik, mannen som jobbade igårkväll. Efter det gick vi upp på rummet där vi bland annat hann sms-a med lite folk, prata i telefon med Oja, dricka te som jag tycker var gott men som tyvärr hade någon skum bismak, störa oss på varandra, diskutera både fina och mindre fina saker, bada en stund och så klart trycka till innan vi somnade.

 

Imorse hade jag ställt klockan på sju för att vi verkligen skulle hinna vakna till innan vi skulle gå upp. Det är tur att Alireza och jag är ungefär lika sega på morgonen för det finns ju människor som gärna går upp så fort väckarklockan ringer medan det också finns de som väljer att ligga kvar i sängen och snooza så länge som möjligt innan de känner sig tillräckligt pigga för att orka ta sig ur sängen. Jag tillhör den senare gruppen och har, enda sen jag var liten, varit morgontrött och tyckt om att sova till sent på mornarna. Därför har jag svårt att förstå att det faktiskt finns människor som sprudlar av energi och hoppar ur sängen så fort klockan ringer. Imorse hann vi gå upp i tid och jag hann faktiskt äta en ordentlig frukost innan jag åkte till skolan. Sara väntade på mig när jag kom dit, vilket var trevligt:) Idag hann vi dock nästan inte gå igenom någonting eftersom vi inte fick något ljud i midikeyboarden som vi kopplade in i min dator. Trots att vi försökte installera ett externt ljudkort samt läsa manualen och ändra olika inställningar fick vi det inte att fungera. Vi hann som tur var åtminstone gå igenom några tecken som jag inte förstår i musikteorin. Det här med punktnoter är inte särskilt lätt att lära sig och eftersom jag är den enda på hela skolan som lär mig det för tillfället finns det ingen som jag kan få hjälp av när jag fastnar. Efter att ha stört mig på att saker och ting tar oerhört lång tid att fixa på grund av alla möjliga saker som jag inte orkar gå in på, åt jag lunch och hade klassisk sång. Det kändes tyvärr inte bra att sjunga idag heller och jag blir alltid lika arg och besviken på mig själv när jag misslyckas. Jag ska i alla fall inte ge upp för det skulle ju inte hjälpa någon. När jag faktiskt får lektioner en gång i veckan ska jag verkligen ta vara på tiden och försöka utvecklas så mycket som möjligt.

 

Under eftermiddagen har jag tränat oerientering och jag måste faktiskt säga att jag tycker att det gick ganska bra för mig, i alla fall med tanke på hur trött jag kände mig. Nu känner jag mig relativt säker på vägen mellan blindhuset och tunnelbanan. Idag hann vi till och med åka tunnelbana och kolla in två tunnelbaneperronger. I framtiden hoppas jag att jag ska kunna gå på och av tunnelbanan utan att känna mig osäker och att jag ska kunna gå på olika perronger utan att vara rädd för att ramla ner på spåret. Efter orienteringsträningen åkte jag till USS kansli för att vara med på ett styrelsemöte. Mötet gick snabbt idag och jag tycker att vi var riktigt duktiga och effektiva:) Nu ska jag gå och lägga mig så att jag orkar upp imorgon. Ta hand om er och ha en trevlig helg!
/Vispen


Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Lycka till med kärleken och Allireza!

2011-10-21 @ 14:06:17
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Johan

Ni har ingen idrottspsykolog att tillgå i landslaget? Det har vi och det är superbra!



Jag tycker det verkar som att du lär dig vägar relativt snabbt ändå... Det var år och dar sen jag senast tränade på någon väg, skulle kanske behöva det...



Jag är glad för din skull att du också tycks ha funnit kärleken. Det är, som jag sagt så många gånger tidigare, det absolut finaste och mest underbara som finns! :)

2011-11-03 @ 11:05:46
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0