Stör mig på dokument som inte går att läsa

Hej!

Undrar om det kan vara så att jag är otursförföljd. Okej, så farligt är det kanske inte men nu känner jag att jag behöver få klaga lite. Jag sitter för tillfället på en naturkunskapslektion medan de andra skriver prov. Som ni kanske har läst i ett av mina tidigare inlägg var läraren tveksam till hur jag skulle göra provet eftersom han ansåg att jag lätt kan fuska med tanke på att jag skriver provet på min dator. Efter att läraren hade pratat med rektorn kom de till slut fram till att jag ändå skulle få skriva provet på datorn, vilket fick mig att bli glad ftersom jag föredrar att skriva framför att visa vad jag kan genom att samtala. När jag kom till lektionen idag var jag minst lika nervös som alla andra. Jag såg att i stort sett varenda elev satt och pluggade precis innan lektionen skulle börja i hopp om att det skulle hjälpa dem. Allt var precis som det brukar:) Läraren delade ut proven och jag måste faktiskt säga att jag kände mig taggad på att skriva, få det gjort så fort som möjligt och förhoppningsvis få godkänt. Med tanke på att jag alltid har haft svårt för naturkunskap satsar jag bara på att klara godkänt i ämnet. Det tog tid innan läraren hittade min mailadress men jag fick provet efter en liten stund. Direkt efter att ha öppnat provdokumentet insåg jag dock att jag inte skulle kunna göra provet eftersom dokumentet inte gick att läsa. Vad det kan ha berott på har jag ingen aning om men dokumentet innehöll förmodligen bilder eller också var det skrivet på något skumt sätt. Det kom inte upp någon text på min punktdisplay förutom några enstaka ord. Jag kan lova er att jag blev oerhört stressad och frustrerad över att inte kunna läsa. Efter att ha pratat en stund med läraren kom vi överens om att jag ska göra provet muntligt med honom. Att hitta en tid var dock inte det lättaste. Den enda tid som passade oss båda var nu på fredag klockan kvart över fem. I vaniga fall slutar jag klockan två på fredagar och därför kanske ni kan förstå att det känns ganska surt att behöva sitta och vänta i skolan i över tre timmar och på en fredag dessutom. Aja, nu finns det inte mycket att göra åt det och jag får helt enkelt försöka gilla läget. Vilken tur att jag faktiskt inte har något särskilt inplanerat på fredag och att jag därmed inte behöver avboka något:)

Nu sitter jag i ett annat rum och skriver eftersom lektionen är slut. Jag pratade med läraren och fick veta att provdokumentet innehöll en massa bilder och att en del av texten dessutom sotd inuti bilderna. Där fick jag alltså förklaringarna till varför jag inte kunde läsa provet. Läraren sa att han hoppas att jag kan göra alla prov muntligt i fortsättningen. Jag tycker att det känns lite sådär men jag är nöjd så länge jag får godkänt och om jag får det på fredag ska jag inte klaga:)

Förutom att jag har behövt plugga en del sen sist har jag hunnit ha roligt också. I lördags åkte jag in till stan för att träffa Maja! Det kändes som att det var evigheter sen vi träffades utanför USS aktiviteter och styrelsemöten och därför kändes det jätteroligt att äntligen kunna ses utan att behöva göra eller tänka på en massa andra saker:) Vi möttes på ett fik nära centralen, beställde vegetarisk lasagne och satte oss vid ett bord och pratade:) Det var trevligt, tiden gick fort och det dröjde inte länge förrän vi behövde åka vidare till Telefonplan. Där mötte vi upp alla som var med under USS statsskattjakt. Det här var första året på länge som jag inte var med på statsskattjakten men efter att ha sett att de som hade anmält sig till aktiviteten var några år yngre än jag ångrar jag faktiskt inte att jag inte var med. Maja och jag följde hur som helst med USS-gänget för att se dansföreställningen "Jag är inte en bra representant för personer med synnedsättning". Medan vi väntade på att föreställningen skulle börja hann vi prata med alla möjliga människor. Jag hälsade bland annat på några som jobbade som ledare på några sommarläger som jag brukade åka på när jag var yngre:) Sen pratade jag en del med Linus som lät jättehes efter en förkylning, Jennifer, Linn och Adrian. Klockan blev så småningom fyra och vi fick gå in och sätta oss i lokalen där dansföreställningen skulle vara. Jag hade bara sett syntolkad dans en gång tidigare och även om jag fortfarande inte känner att det var något som jag fastnade för måste jag ändå erkänna att jag blev glatt överraskad när jag såg lördagens föreställning. Det var flera USS-are som medverkade i föreställningen och jag tycker att det var roligt att se att de lyckades förmedla olika känslor och att de dessutom lyckades beröra en stor del av publiken. Om jag ska vara ärlig kände jag inte att dansarna lyckades beröra mig men jag förstod definitivt vilka känslor dansarna ville förmedla och tycker att det var bra att dansarna verkade känna sig nöjda med föreställningen:)

Efter dansföreställningen pratade jag med en massa folk och gick sedan för att äta thaimat med bland annat Maja, Nina, Johanna, Caroline, och Cissi. Efter det ringde jag Rakel eftersom vi, bara några timmar tidiagre, hade bestämt oss för att ses. Rakel var på middag med några släktingar när jag ringde och jag blev glatt överraskad när jag fick höra att jag ju kunde komma förbi en stund:) Jag hade verkligen en trevlig kväll och Rakels släkt var hur trevlig som helst! Fastän jag aldrig hade träffat någon tidigare kändes det lätt att prata med alla och sen fick jag flera fina kramar under kvällen. Det var riktigt fint! Senare på kvällen åkte vi hem till Rakel. Dit kom även Sandra och Belinda och vi hade en mysig tjejkväll tillsammans då vi pratade, åt godis och såg fredagens avsnitt av Idol:) Jag tycker att det var synd att Amanda P åkte ut men vet samtidigt att någon måste lämna programmet varje vecka och tycker att alla som är kvar är sjukt duktiga!

Förutom att jag har träffat några av mina fina vänner har jag tränat, dock inte showdown, varit i skolan, på styrelsemöte samt träffat Reza. Vi kände oss ganska trötta igår och därför hade vi en lugn kväll tillsammans då vi, förutom att äta middag, mest låg i sängen. Sådana kvällar anser jag att vi behöver ibland och att ha det med någon man tycker om kan vara bland det finaste som finns! Jag kände att jag behövde det efter att ha stressat mycket de senaste dagarna! Nu måste jag skynda mig för att hinna med taxin. Ta hand om er själva och varandra!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Det där måste ha varit oerhört jobbigt att inte kunna skriva provet som alla andra. Det kanske inte va så lätt för läraren att förstå att en punktdisplay inte kan tolka bilder. Det skulle vara kul att utveckla en sådan punktdisplay!

2011-11-24 @ 12:41:58
URL: http://jonte85.blogg.se/
Postat av: Johan

Vad är det för lärare du har? Visst, det är bra att du får göra proven, men h*n måste ju för h*lvete kunna anpassa ett dokument! Blir så irriterad på sådant där! Jag själv hade nog väldigt tur med lärare, både under högstadiet och gymnasiet. De anpassade jättebra och jag fick allt på det medium jag ville ha, oftast digitalt på USB. Det är faktiskt smidigare än mail ibland. Fick tom MVG i geografi av alla ämnen, för den läraren var nog den bästa jag har haft. Han anpassade allting jättebra, sa vad han skrev på tavlan, tog bort bilder och annat skräp från mina prov, ersatte dem med någon annan uppgift, la in allting på USB och gav mig, förklarade och gick igenom jättebra. En superlärare helt enkelt! :)

2011-12-13 @ 09:34:11
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0