Torsdag och fredag, skola, träning och konsert med kören

Hej!

Hoppas att allt är bra med er. Nu hade jag tänkt blogga lite innan jag går och lägger mig. Imorgon ska jag gå upp ganska tidigt eftersom jag ska möta upp Rebecka för att sedan åka till min kära vän Ida, det ska bli roligt:) Igår hade jag en kort skoldag och det enda som stod på schemat var terminsprov. Även om provet bara tog några minuter hade jag gått och varit nervös inför det i över en vecka. Tänk om man bara behövde vara nervös lika lång tid som det man är nervös inför tar. I så fall hade det varit mycket skönare, inför stora prov och tävlingar kan jag ju vara nervös i flera veckor. När jag väl stod därinne och sjöng för sånglärarna igår kände jag mig som sagt väldigt nervös. Ibland brukar jag känna att nervositeten släpper när jag väl ska göra någonting som jag länge har varit nervös inför men så var det tyvärr inte igår. Jag sjöng igenom låten My one and only love och kände att det gick väldigt dåligt. Ibland hade jag svårt att sjunga rätt toner, i alla fall på improvisationen, som tur var glömde jag i alla fall ingen text. När jag hade sjungit hade jag avistadelen kvar och då sa en av lärarna olika toner och intervall som jag skulle sjunga. Eftersom jag inte har haft musikteori i år känner jag att jag är sämre på det nu än förra året. Igår gick det extremt dåligt och jag kunde inte ens sjunga jätteenkla saker som jag lätt hade klarat om jag inte hade varit sådär nervös. Åh vad jag störde mig! När jag väl ska prestera är det ofta som att någonting sätter stopp och som att det inte går, det var precis som på engelskan för några veckor sen, vad är det för fel på mig?! När vi pratade betyg verkade alla lärare tycka att jag ligger på vg i sång. Det tycker jag känns helt okej för det känns inte som att jag kommer kunna få mvg i det. När jag frågade ifall det skulle vara möjligt lät det inte riktigt så, de sa inte att det var omöjligt men att det krävs en hel del för att få det. Det som jag måste bli mycket bättre på är att våga sjunga ut mer. Min lärare sa i alal fall att det har blivit bättre sen förra året och det är ju bra. Men det är framförallt de höga tonerna jag har problem med, jag tycker att det känns väldigt svårt att ta i på dem. Men det är klart att jag vill kämpa och försöka göra mitt bästa för jag vill i alla fall inte få g i sång. Nu när jag har legat på vg ganska länge kan jag ju inte sänka mig, det vore tråkigt. Nästa år kommer jag i alla fall ha Maria i sång istället för Kerstin. Det känns tråkigt att behöva byta lärare nu eftersom jag verkligen har lärt mig mycket av Kerstin de här två åren och eftersom jag tycker att hon är en väldigt bra lärare. Men det kan ju kanske samtidigt vara bra att byta lärare det sista året för då kan jag ju få nya tips på hur jag kan göra för att utvecklas. Hoppas bara att jag kommer känna att jag får ut mycket av sånglektionerna även nästa år.

Träningen var igår! Förstår ni hur glad jag blev när jag ringde Krister och han sa att det var träning? Jag hade verkligen saknat den och igår var det dessutom bara Johnnie och jag som tränade vilket gjorde att jag fick spela hela tiden och jag kände verkligen att jag fick ut mycket av gårdagens träning:) Igår tränade jag mycket på att serva och det gick faktiskt ganska bra efter en stund. Jag försökte träna på att skjuta en forhandserv. Det som jag tycker är svårast med att både serva på det sättet och att skjuta forhandskott är att få de att vara tillräckligt hårda, jag har verkligen svårt att ta i då men därför är det ju viktigt att jag tränar precision för det tycker jag är svårt. Igår tränade jag en del på att valla också för det måste jag verkligen bli mycket bättre på. Sen spelade vi några träningsmatcheer som var ganska jämna men som jag vann så det var roligt:)

Igårkväll tittade jag på den andra semifinalen av Eurovision song contest och det var ju tur att jag såg den med tanke på att Sverige inte gick vidare till finalen. Jag förstår verkligen inte hur Anna inte kunde gå vidare. Något fel måste det ju ha varit för jag tycker att många av låtarna som var med igår var mycket sämre än Sveriges låt. Anna sjöng ju verkligen hur bra som helst igår! Låten fastnade jag för första gången jag hörde den och jag har verkligen älskat den sen dess och tycker absolut att den låten är mycket bättre än La voix som Malena Ernman sjöng förra året, den kom hon ju till final med. Det var ju ganska många länder som skickade ballader i år och det tycker jag var roligt men jag förstår som sagt inte hur Europa röstade igår. Anna var enligt mig verkligen värd att gå till final, det har väl Sverige gjort varenda år sen de började med semifinaler? Jag var absolut inte glad igårkväll och jag ska inte titta på finalen imorgon för det har hittills inte varit någon låt som jag har fastnat för. Det fanns i och för sig några länder som jag tycker hade ganska bra låtar så vi får väl se.

Idag var det riktigt segt att åka till skolan. Taxin var sen plus att det var samåkning och långa bilköer. Men jag hade i alla fall hunnit sjunga upp innan jag kom till skolan och det var tur eftersom vi skulle spela upp våra låtar direkt när jag kom dit. Tyvärr fick vi ingen kritik från de andra lärarna utan vi skulle bara spela upp låtarna för klassen. Rörelserna kände jag mig fortfarande lite osäker på idag men förutom det tycker jag att det kändes helt okej. Efteråt gav i alla fall vår ensemblelärare oss kritik och han sa att han tyckte att det var bra att jag äntligen hade börjat röra mig mer så det var ju bra att han såg det:) Dessutom sa han ingenting om att han tyckte att jag sjöng falskt idag och det kändes också skönt att höra. Det som jag kan göra bättre på konserten är att röra mig ännu mer och att röra mig mer i takt, det blir svårt men jag hoppas att det ska gå bra om jag tränar mycket tills dess.

Efter skolan åkte jag in till syncentralen där Nina jobbar. Där väntade jag en stund medan hon fyllde i några papper och packade ner lite saker inför nästa vecka. Runt femtiden åkte vi in till stan där körkonserten skulle vara. Vi hann äta lite innan kören skulle samlas och vi åt på en grekisk restaurang som heter Kamarina. Där har jag även varit och ätit med USS tidigare och jag tycker att maten är väldigt god där. Både Nina och jag åt en vegetarisk tallrik och då fick vi lite olika små rätter, det gillade jag:) En annan sak som var bra var att vi fick vår mat väldigt snabbt, vi hade lite bråttom och därför var det ju väldigt bra.

Jag var en av de första som kom till kören och jag hann sjunga igenom min vers och kände att det gick ganska bra. Lite senare sjöng vi upp och därefter var det en liten paus innan konserten skulle börja. Vi började med att sjunga inne i ett rum där det satt en massa människor. En del av de åt och sen tror jag att det var ganska många som drack någonting. Stället där vi sjöng på hade nämligen också öppet för att det brukar vara en pub där en gång i månaden eller något sådant, jag vet inte riktigt hur det fungerar men ändå. Kören sjöng i alla fall några snappsvisor och det tror jag att alla tyckte gick bra. Efter det gick vi in i ett annat rum där själva konserten var och det var ganska många som kom för att lyssna på oss vilket ju såklart var roligt:) Jag tycker att konserten gick ganska bra, alla verkade vara taggade och tog i mycket och det lät som att de flesta oftast sjöng rätt stämmor. La dolce vita var rolig att sjunga för den verkade alla känna sig väldigt säkra på och alla verkade ha roligt. Sen sjöng vi en kanon som jag tycker gick helt okej även om vi ibland glömde att lyssna på varandra så att vi ibland sjöng lite i otakt. Efter det sjöng vi Smedsvisan som jag tycker gick sådär eftersom det lät som att vissa var lite osäkra på verserna. Sen tycker jag att det lät konstigt att ha piano till den låten menmen. Därefter sjöng vi låten Vi är en kolloni som jag tycker lät mycket bättre än i onsdags så det var ju bra. Eftersom jag var ensam om att sjunga en stämma fick jag ha mikrofon för att höras. Det fanns två mikrofoner, ljudet lät halvbra men man överlevde. Micke sjöng solo på Smoke on the water och han var sjukt duktig! Det var verkligen roligt för många verkade tycka om låten och sen sjöng alla jättehögt och bra på refrängerna:) Heal the world tycker jag kändes ganska bra, jag sjöng i alla fall rätt text men sen tycker jag att jag sjöng lite falskt på en eller två toner, hoppas att det inte var någon som störde sig på det. Vi avslutade konserten med att sjunga Helan går och det var ju lite roligt:) Nu är kören slut, i alla fall för den här terminen men de kanske bestämmer sig för att fortsätta ha kör en gång i veckan även i höst. I så fall får jag se om jag har möjlighet att vara med, det beror bland annat på vilken dag de väljer att ha kören på. Jag tycker i alla fall att det har varit roligt att få sjunga med den här kören, även om inte nivån har varit särskilt hög tycker jag att vi har haft väldigt roligt tillsammans. Tyvärr kom jag ju in lite sent men det gjorde inte särskilt mycket för jag hann ju lära mig alla texter ändå. Efter konserten var det många som gick in till puben och var där och pratade med folk. Men jag och några andra orkade inte vara där utan gick istället för att äta glass på ett ställe i närheten. Gissa vilken smak jag tog på glassen, mango såklart:) Det var trevligt att sitta och prata med folk och glassen var god. Jag hade alltså en väldigt trevlig kväll. Nu är jag hemma och ska alldeles snart lägga mig i min säng och försöka sova. Men hoppas att alla får en bra helg!
/Vispen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0