Uss årsmöte 2010

Hej!

Jag kom ju hem igår och hade sagt att jag skulle blogga då men jag kände mig tyvärr för trött för att göra det. Egentligen borde jag inte ha varit särskilt trött med tanke på att jag faktiskt sov ganska mycket den här helgen men att sitta i möte hela dagen gör ju att man blir ganska trött, i alla fall jag. När jag kom hem sov jag i någon timme, efter det åt jag middag och sen dröjde det inte länge förrän jag gick och lade mig igen. Tyvärr blev ja väckt senare på kvällen då någon gick in i mitt rum vilket ju var väldigt jobbigt för sen hade jag svårt att somna om. Taxin var sen imorse också och när jag hade väntat i mer än tjugo minuter och stått i kö till den kära resegarantin i några minuter var jag inte direkt glad. På resegarantin sa de att chauffören hade sagt att han hade stått och väntat på mig men det kan han verkligen inte ha gjort när jag var klar redan innan taxin skulle komma och hade stått och väntat hur länge som helst. De skickade en ny taxi som kom ungefär en kvart senare, jag kom mer än en halvtimme försent till skolan och missade en del av en genomgång som läarre hade, inte roligt... Nu har jag håltimme till tjugo i fyra och det är fortfarande ett tag kvar tills ensemblen börjar men det får jag överleva på något sätt, nu bloggar jag ju och sen har jag en del att plugga. I helgen tog jag en paus från pluggandet och tog inte ens med mig datorn dit jag skulle, det kändes skönt att slappna av lite. Sen klockan tio när första lektionen slutade har jag pluggat lite och efter lunchen lyssnat lite på en lunchkonsert där en person uppträdde som skriver egna låtar. Det vore kul att kunna göra det men fastän jag har försökt ganska många gånger har jag aldrig lyckats. På öppen scen var det en kvinna som pratade om hur vi känner oss när vi blir nervösa och lite om hur vår kropp fungerar. Det var ganska intressant för den känslan har jag ju känt många gånger. Nu ska jag i alla fall skriva om helgen.

Fredagen var väl helt okej, på engelskan läste vi en text som jag knappt förstod förutom att personen som hade skrivit den tyckte att man kunde lösa problem genom att äta upp sina barn, normalt, eller inte. På spanskan lyssnade vi på lite musik som jag tycker var sådär, låten vi sjöng i tisdags var i alla fall bättre. Sen pratade vi om imperfekt och preteritum som jag inte riktigt har lärt mig än men som jag i alla fall börjar förstå hur det fungerar.

Efter att ha tränat styrketräning och packat det sista åkte jag till Zinkensdam och mötte upp de andra som skulle vara med i helgen. Jag träffade några som jag inte har träffat på länge vilket var trevligt:) När vi hade lämnat våra saker på våra rum och väntat på lite folk som var sena, så är det alltid, gick vi och åt middag på en restaurang som heter Ellora. Där hade de god indisk mat, min mat var inte särskilt stark men den var ändå helt okej, jag åt en vegetarisk grönsaksgryta och drack mangojuice!

När vi kom tillbaka till vandrarhemmet igen samlades vi, fick lite information om lördagen och lekte några lekar. Först var det den här vanliga namnleken när man går runt och skakar hand med folk och byter namn med varandra och efter det var det en lek där man fick en lapp på ryggen där det stod ett djur. Sedan skulle man ställa frågor till varandra och hitta någon som hade fått samma djur som än själv, det var svårt eftersom man bara fick ställa frågor som den andra personen fick svara ja och nej på men jag kom till slut på att Ronja och jag var hästar. Efter att ha lekt färdigt tog vi det mest lugnt, åt godis och spelade kort. Vi spelade vändtia både på fredagen och lördagen och det gick ganska dåligt för mig, jag vann aldrig men kom tvåa två gånger. Jag gick och lade mig lite efter klockan ett men sen tog det en stund innan jag somnade, jag har ju tyvärr nästan alltid svårt att sova när jag åker till nya ställen.

Några timmar senare var det i alla fall dags att gå upp och äta frukost, de hade havregrynsgröt och ägg, det var bra:) Efter frukosten delades vi in i grupper och skulle gå till olika livsmedelsbutiker och dela ut lappar där det stod lite information om hur man kan göra det enklare för synskadade att handla där. Det var väldigt roligt och jag tycker att de flesta vi pratade med lät som att de tyckte att det var bra att de fick informationen. Nu hoppas jag att de lämnar lapparna till sina butikschefer och sätter upp de någonstans så att de andra som jobbar i butikerna också kan ta del av informationen. Min grupp hann lämna lappar till ungefär tolv butiker och det var ju ganska bra. Vi hade ganska roligt när vi gick runt också och hann köpa lite godis och en gurka på vägen. Gurkan gav vi till Ronja igår eftersom hon var årets funktionär, hon blev glad över gurkan:) Sen var det ganska skönt att få gå en del under lördagen eftersom jag mest satt på en stol under söndagen.

Vi skulle ha ätit lunch på ett ställe där de har creps men det blev tyvärr inte av eftersom de inte släppte in ledarhundar där vi hade bokat bord, det borde de ju ha kunnat göra eftersom det ändå bara var vi skom var där och eftersom det dessutom var ledarhundar. Vi åt istället på lite olika ställen, de flesta åt pizza eller pasta, några åt sushi och några åt italiensk mat, jag åt tofu och grönsaker.

Efter lunchen åkte vi till Gamla stan för att gå på en chokladprovning:) Jag träffade några jag kände på vägen dit, bland annat min kära ledsagare:) Det var roligt att gå på chokladprovning för jag hade aldrig varit på något liknande tidigare. Mannen som pratade med oss var väldigt trevlig och berättade intressanta saker om choklad. Vi fick testa några olika sorters choklad och jag tycker att det mesta var gott, för inte så länge sen har jag börjat uppskatta mörk choklad men jag tycker att ljus choklad kan vara minst lika gott:) Vi fick en tallrik med olika choladbitar, när vi hade testat dem och sedan åt en bit av en marabou var den inte alls god, man kände verkligen skillnad i smak jämfört med andra chokladsorter. Alla testade en choklad som var hundra procent kakao, den var inte särskilt god för den smakade väldigt starkt. Sen var det några som testade en starkare choklad som innehöll spansk fluga, jag vågade knappt testa den utan slickade bara lite på den men bara det fick mig att känna mig mycket gladare:) Det skulle man ju kunna bli väldigt påverkad av och spansk fluga kan man ju dö av om man äter för mycket haha, det vore ju kanske lite synd.

Middag åt vi på en kinesisk restaurang och det var ganska många som tog buffé:) Efter det visade Ronja massage då jag lärde mig några nya massageövningar. Sen skulle vi ha kört en lek som är lik parlamentet men eftersom vi var för få personer kunde vi inte göra det. Istället satt vi mest och pratade och sen spelade vi kort innan de flesta av oss lade oss.

Igår flyttade vi ju fram klockan en timme till sommartid. Nu måste det bli varmare snart för annars är det ju bara onödigt att behöva flytta fram klockan. Efter frukosten packade vi ur våra rum och det kändes som vanligt lite tråkigt att ännu en rolig helg snart skulle vara slut. Men först skulle vi ju ha årsmöte:) Igår kom det en del nya människor som bara var med under mötet men det var ju trevligt:) Nu har jag ju gått på en del av Uss årsmöten och därför är jag ju ganska van vid det, vi har gjort på ungefär samma sätt varje år och diskuterat ungefär samma saker. Två gånger satt vi i mindre grupper och sedan diskuterade vi sålart vissa frågor tillsammans. Jag tycker att både mål och verksamhetsplanen var bra och att verksamhetsberättelsen för 2009 var bra skriven:) Det nya i år var att ovanligt många kandiderade till Uss styrelse, därför blev det personval. Det har aldrig hänt så länge jag har varit med i USS och igår skulle vi rösta fram nio av fjorton personer. Jag som var en av dem fjorton gick runt och var nervös inför det hela helgen och tyckte att det skulle bli jobbigt att behöva rösta. När vi hade valt ordförande fanns det tretton personer att rösta på och man fick lägga ner högst åtta röster i ett kuvert, jag lade i fem. De fem personer jag röstade på tyckte jag kändes självklara i styrelsen och de jag röstade på kom faktiskt med:) Lite senare när några skulle tala om hur omröstningen hade gått kände jag mig väldigt nervös för det känns ju aldrig roligt att inte bli vald. Sen var det jobbigt att de skulle läsa upp exakt hur många röster alla hade fått, jag tycker att det var onödigt för om man väl har fått tillcäkligt många röster för att komma med vill jag inte veta vem som har fått minst eller flest röster. Men det var det tyvärr många som ville veta så de läste upp det, Ronja hade fått nitton av nitton röster, alla hade alltså röstat på henne! Det var ju verkligen hur bra som helst och roligt för henne! Sen var det några andra som hade kommit med också och jag blev glad för deras skull:) Jag kom sexa och fick elva av nitton röster, det var alltså sju personer som inte röstade på mig plus jag själv såklart. Jag vet att en del röstade på sig själva och jag hade tänkt göra det ett tag eftersom jag verkligen ville komma med i styrelsen men det var någonting som fick mig att inte lägga ner mitt eget namn i kuvertet. Jag tycker att det kändes fel på något sätt och tänkte att jag, om jag skulle komma med, ville göra det på grund av att andra hade röstat på mig och tycker att det hade känts fel om det hade varit en röst som avgjorde ifall jag kom med eller inte och det hade varit jag själv som hade lagt den. Nu kom jag ju i alla fall med, jag trodde knappt att jag skulle få någon röst överhuvudtaget så det kändes roligt. Jag ser fram emot att få sitta i styrelsen ett år. Det ska bli väldigt roligt, intressant och såklart lärorikt! Sen känns det roligt att få sitta i styrelsen med de andra som blev framröstade igår, två av dem är trettio år och är med sitt sista år i US. Jag vill inte tänka på hur tråkigt det kommer kännas när jag blir för gammal för att vara med! Men det är ju som tur är några år kvar tills jag är trettioett:) När mötet var avslutat tackade vi av några personer som har suttit i styrelsen tidigare och det kändes ganska tråkigt för en av dem är snart för gammal för att få vara med i US, det kommer inte bli likadant utan honom! Som jag skrev tidigare var jag väldigt trött efter helgen. Men jag tycker att det var en väldigt rolig helg och att årsmötet gick bra! Nu ska jag plugga lite till för det är ju skönt om jag kan plugga så mycket som möjligt när jag är i skolan så att jag inte behöver göra det ikväll när jag kommer hem.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: oskar

grattis. kul att du engagerar dig i uss.

2010-03-30 @ 00:34:34
URL: http://seigon.blogg.se/
Postat av: Jonas Jakobsen

Grattis till platsen i USS styrelse. Hoppas att du får ett bra styrelseår, jag började ochså min US karriär i en distrikts styrelse, nämligen US mitts styrelse, innan jag blev invald i riksstyrelsen.

2010-03-30 @ 08:59:01

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0