Skola och showdownträning

Hej!

Ja, det räcker ju för er att läsa rubriken för att ni ska förstå att det här inlägget kommer vara tråkigt. Nu när jag har sagt det fortsätter jag skriva ändå, för min egen skull:) Jag kan förresten börja med att skriva att jag blev jätteglad när jag för några dagar sen fick reda på att Zebben vann brons i Paralympics, alltså Zebastian Modin, om ni söker på hans namn på till exempel google kan ni se intervjuer med honom och dessutom se tävlingen i Paralympics när han åkte skidor och kom trea:) Det är ju verkligen hur roligt som helst att det gick så bra för honom! Han kom ju trea på VM i showdown förra året också och han är bara femton år, inser ni hur bra han är? Jag kan förresten klistra in några länkar där man kan se honom.
http://www.youtube.com/watch?v=hVKnsF4YtoM
http://svtplay.se/v/1935496/paralympics/paralympics__modin_aker_hem_bronset
http://svtplay.se/v/1935497/paralympics/bronsintervju_med_modin___det_har_ar_kul_?cb,a1855086,1,f,-1/pb,a1853315,1,f,-1/pl,v,,1935496/sb,k128868,1,f,-1
http://svtplay.se/v/1921488/zebastian_modin_-_blind_och_skidakare

Häromdagen fick jag mail från en kvinna som var med och orndade lägret i Danmark, ni kanske kommer ihåg att jag var där i höstas. Hon skickade i alla fall med länkar till låtanra vi spelade in. När jag lyssnade på dem för några dagar sen blev jag både glad och ledsen, glad för att jag tänkte på hur roligt och trevligt vi hade och ledsen eftersom jag längtar tillbaka dit! Hoppas att de har ett liknande läger igen någon gång i framtiden och att jag får åka med dit. Låtarna vi spelade in var I'll stand by you och Unchain my heart. Gå gärna in och lyssna, jag är mest med och körar så mig hör man inte men på I'll stand by you sjunger jag en vers och jag tycker att jag sjöng väldigt falskt eftersom vi bara gjorde en omtagning men öronen ramlade i alla fall inte av när jag hörde mig själv, även om det kanske inte var så långt ifrån. Men det är en annan tjej som sjunger det mesta av den låten och hon är verkligen jätteduktig, hon sjunger mycket med känsla och det gillar jag! Sen är det en kille som sjunger Unchain my heart och han sjunger också hur bra som helst, verkligen!

www.fridell.dk/temp/IBOS/Unchain%20My%20Heart%20091108.mp3

www.fridell.dk/temp/IBOS/Stand%20By%20You%20091108.mp3

 
Igår hade jag först kultur och idéhistoria då vi läste några sidor i boken och fick en källtext som jag tror att nästan alla tyckte var flummig och svår att förstå. Den var tydligen skriven för länge sen så det kan ju ha berott på det. Efter det hade jag en lång håltimme då jag pluggade och sen gick jag på öppen scen och lyssnade på när rektorn och syon pratade om individuella val och lite om högskolan. Jag visste redan om det mesta av informationen sen tidigare så det kändes lite onödigt att gå dit menmen. En rolig sak fick jag i alla fall veta och det är att man från och med i höst kommer kunna läsa psykologi b på Kulturama! Förstå hur glad jag blev när jag fick veta det. Jag hoppas verkligen att jag kan läsa a och b-kursen parallellt på något sätt nästa år eller också kanske jag väljer att läsa b-kursen i fyran om det går.

På ensemblen sjöng vi i stämmor igen och det var roligt och det var faktiskt bland de första gångerna som jag tycker att det vi gjorde var ganska svårt. De andra hade både noter och text framför sig medan jag lärde mig på gehör och det tog ju lite längre tid. Det som jag tycker kan vara svårt när jag inte har noter är att sjunga allt rätt i alla takter, det kan till exempel vara svårt att komma ihåg vilket taktslag man ska komma in på och så vidare, särskilt om det är punkterade noter. Men läraren är väldigt bra och han gick alltid igenom min stämma först. För att det inte skulle bli en körkänsla när vi sjöng igår delades vi in i mindre grupper och hade fyrtio minuters lektion istället för åttio och det var roligt. Igår var vi fyra personer som oftast sjöng fyra olika stämmor:) Sen sjöng vi för det mesta accapella och jag tycker att det lät ganska coolt.

Sen var det träning som jag tycker gick ganska bra. Christoffer och jag spelade som vanligt, jag förlorade när vi spelade med de små racketarna men vann när vi spelade med de vanliga racketarna lite senare. Servarna gick inte särskilt bra för mig igår men jag gjorde i alla fall fler mål än förra gången:)

Okej, för er som fortfarande läser, nu kommer väldigt ointressanta saker här, hoppa ner till nästa stycke om ni inte vill slösa bort en massa tid på ingenting... Idag störde jag mig på den kära färdtjänsten. Igår kom jag ungefär tio minuter försent till lektionen på grund av att det var samåkning och det var ju inte alls roligt. Men det var ännu värre idag när taxin var ungefär tjugo minuter sen och sedan skulle lämna en annan kund någonstans långt från Kulturama. Jag hade beställt färdtjänsten till tio i åtta och då räknade jag med att jag senast skulle vara i skolan fem i halv nio för det tar högst en halvtimme att åka till skolan. Idag kom jag till skolan klockan tio över nio, inser ni hur dåligt det var? Vi hade dessutom en redovisning som vi skulle göra idag som jag ju verkligen inte fick missa! Jag har bara lust att ringa någonsntans och klaga för det är ju helt sjukt att jag ska behöva få samåkning och dessutom att den andra personen ska lämnas på en adress som ligger långt från skolan. Jag får ju frånvaro varje dag jag är sen och om den blir för hög förlorar jag mitt studiebidrag, det tänker jag inte göra för om jag gör det ska jag seriöst se till att färdtjänsten betalar mig pengar. Om man väl har förlorat studiebidraget är det väldigt svårt att kunna få det igen sen. Jag betalar ju faktiskt sjuttio kronor per resa, det är ju mycket, i andra kommuner eller städer betalar man inte alls så mycket. Det är i alla fall tur att det finns högkostnadsskydd när man bor i Stockholm för annars hade man ju aldrig haft råd att åka färdtjänst. Men snälla verkligen, man borde inte behöva ha samåkning när man åker till jobbet eller skolan, okej om det är någon gammal tant eller farbror som inte direkt har bråttom någonstans eller om man nu ska göra något annat men inte om man verkligen har en tid att passa. Man kan ju dessutom inte planera när man ska åka för man vet ju aldrig när det är samåkning och det kan man ju inte räkna med för ifall jag skulle räkna med att det var samåkning varje dag skulle jag kanske behöva beställa taxin en och en halv timme innan jag skulle börja och det går ju inte. Nej, jag blir seriöst så trött på det här! Nu tycker jag att de får fixa det, de där intygen borde komma snart så att vi kan skicka in dem. Om färdtjänsten inte godkänner att jag åtminstone slipper samåkning är de seriöst helt sjuka i huvudet! Snacka om att de gamla människorna som sitter där inte förstår någonting, det är verkligen så. Man kan ta vilket exempel som helst, de som trycker böcker på punktskrift, sitter i en kommun och bestämmer saker eller de som nu har hand om färdtjänsten, de förstår verkligen inte och även om de nu förstår orkar de såklart inte göra någonting för att det ska bli bättre. De tänker ju bara på att det ska bli så billigt som möjligt hela tiden och det verkar inte som att de ens bryr sig om hur det kan påverka personer. Tanten i kommunen verkade ju inte ens vilja förstå hur dålig färdtjänsten var när jag försökte förklara det för henne och sen när vi ringde och klagade igen sa hon bara att kommunen inte har med det att göra längre. För färdtjänsten tar det ju flera månader att bestämma saker har jag hört så jag kommer säkert inte få veta om jag slipper samåkning förrän i höst eller så om jag har tur. Om de skulle bestämma att jag fortfarande måste ha det och jag vill skicka in nya intyg kommer ju det ta hur lång tid som helst igen. Jag kan lika gärna ge upp känns det som...
De som översätter mina läroböcker är ju inte särskilt bra på det, min engelskabok till exempel, den fanns inte och därför var det ju klart att de inte ville trycka upp den. Därför har jag ingen engelskabok nu. De hade inte ens en gammal upplaga av boken så då kan de ju lika gärna trycka upp den eller vad är problemet? Hur sjukt är inte det? Sen är det ju konstigt att det ska ta flera månader att översätta en bok, jobbar de så långsamt där? Min spanskabok är det hur många stavfel som helst i och texterna är inte ens alltid samma som i den vanliga boken. Idag hade jag verkligen problem när jag inte ens hittade vissa saker i min bok, jag letade seriöst hur länge som helst och i innehållet stod det att det skulle vara på en viss sida och sen när jag slår upp den finns ändå inte samma övningar som de andra har. Läraren valde ju den boken bara för att den redan fanns för mig och för att det skulle fungera bra och sen kommer ändå det här problemet.

Jag hann i alla fall komma innan min grupp skulle redovisa och det var ju tur. Det var så bra att killen som spelar gitarr kom för annars hade det ju varit lite jobbigt. Han hade 39 graders feber men kom ändå, riktigt bra av honom att ställa upp för oss andra! Redovisningen gick väl helt okej, alla sjöng sina verser och gjorde sina rörelser, jag hoppas på ett vg i det här momentet. Men vi ska utväddera det också och då måste jag skriva något bra. Nästa moment kommer vara kreativt skrivande och det är jag ju så dålig på, skriva, det är ju ganska tråkigt plus att det är svårt men det får jag överleva på något sätt.

Resten av dagens lektioner var väl helt okej. På spanskan sjöng vi en låt som jag blev glad av och på vokalensemblen började vi sjunga en låt av Elton John som jag tror heter Border song. Matten var svår idgg och jag förstod bara lite av det läraren pratade om.

Träningen idag kändes rolig, jag spelade mot tre personer och vann alla matcher! Vi hann inte direkt göra någon momenträning idag och på torsdag missar jag träningen eftersom vi har sånguppspel då, det känns riktigt surt. Men det vore inte roligt att ha någon rest i sång när vi har uppspel väldigt sällan så det är nog lika bra att jag sjunger upp jazzen så att jag har det gjort. Nej, nu ska jag nog plugga lite innan jag går och lägger mig.
/Vispen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0