Spelat showdown, åkt en lång taxiresa och firat Maria

Hej!

Den här helgen har både varit rolig och seg. Igår hände det en del medan den här söndagen har varit ganska tråkigt och jag har tyvärr inte alls fått särskilt mycket gjort. Egentligen borde det ju vara så att man borde göra allt tråkigt dessa dagar när man ändå inte har något bättre för sig. Men vissa dagar känner jag mig för seg för att överhuvudtaget orka göra någonting. Usch vad dålig jag är ibland. Nu är den här dagen i alal fall snart slut och en ny vecka väntar. I helgen har jag ju Uss årsmöte att se fram emot och då hoppas jag på att komma med i styrelsen:)

Igår var det lördag och jag åkte till ett idrottscenter som är lite extra anpassad för handikappade. Där har de bland annat gym, simhall och lite annat. Ifall jag bodde närmare stället hade jag absolut köpt gymkort där med tanke på att det är väldigt billigt om man jämför med andra ställen. Hur som helst var jag där för att visa showdown igår och när jag kom dit hann jag äta en smörgås innan klockan ett då det skulle börja. En domare som brukar döma under svenska och internationella tävlingar var där och dömde matcherna. Jag hade träffat honom tidigare och tycker att han är bra. Igår fick medlemmar från olika klubbar utmana mig i showdown, matcherna var korta, bara ungefär två minuter. De som lyckades vinna över mig fick ett års gratis medlemskap i Stocholms handikappidrottsförbund och det var ju ett bra pris:) Eftersom matcherna bara var två minuter långa kan jag tycka att det var för kort tid för att hinna spela tillräckligt mycket. Någon kan ju kanske spela dåligt i två minuter då personerna som spelade mot mig inte direkt hann värma upp. Jag kan också känna att jag ibland gjorde misstag som jag verkligen inte skulle ha gjort i vissa matcher och att jag spelade ganska dåligt ibland. Reglerna vi körde med var nog inte direkt som de ska, nästan alla servade fel men domaren drog inte av några poäng för det. Det gick i alla fall ganska bra för mig, jag vann alla matcher förutom en då jag förlorade med fem-noll, fråga mig inte hur jag lyckades med det. En boll sköt jag i nät plus att jag släppte in två onödiga mål. Aja, det kan ju inte direkt bli särskilt dyrt för de att betala ut ett års gratis medlemskap för de kunde ju inte räkna med att jag skulle vinna över alla. Okej, det hade de kanske önskat men som sagt gjorde jag onödiga misstag och på två minuter är det svårt att ta igen poäng om man har råkat spela dåligt i början. Vilken tur att matcherna är längre i verkligheten:) Mannen som vann över mig verkade i alla fall bli väldigt överraskad och glad. En match spelade jag oavgjort igår och där släppte jag in en serve som jag inte var beredd på eftersom det egentligen skulle ha varit jag som hade servat. Jag stod och väntade på att motståndaren skulle rulla över bollen till mig men när han istället servade själv blev det alltså mål. Personen som jag spelade oavgjort mot fick i alla fall inget gratis år eftersom man behövde vinna över mig för att få det. Det var i alla fall roligt att få vara med och spela igår och jag känner att jag lärde mig hur viktigt det är att orka vara fokuserad länge för när jag inte var det märkte jag att jag gjorde misstag och när man bara spelar i två minuter kan man ju aldrig slappna av utan då måste man vara koncentrerad hela tiden för att vinna. Motståndet var väldigt varierande igår, vissa hade knappt spelat innan medan det fanns andra som var ganska duktiga. De flesta verkade i alla fall tycka att det var en rolig utmaning och några sa att de tyckte att jag spelade bra. Domaren och jag spelade några bollar innan jag åkte hem och då hittade jag bland annat en serve som jag gjorde fem mål i rad med:)

Taxiresan till Björn igår var både underhållande och jobbig. Det var i alla fall en av de längsta färdtjänstresor jag någonsin har åkt. Det började ganska bra och chauffören körde helt okej, jag var dessutom nöjd med radiokanalen förutom att jag kanske hade velat att ljudet skulle vara högre. När vi började närma oss Södertälje fick chauffören ringa Björn eftersom det inte finns någon som hittar hem till honom. Chauffören fick vägen beskriven för sig och han verkade förstå ganska bra. Senare visade det sig att han ändå inte riktigt hade lyssnat på hur man skulle köra och han trodde väl att han tog en omväg när han körde en annan väg som visserligen var ganska kort men som inte ledde dit han skulle åka. Därför fick vi åka en väg tillbaka som tog ungefär en kvart extra. Sen kom det jobbiga. Jag hörde att chauffören nästan hade kommit fram, han skulle bara köra in på grusväggen som leder fram till huset. Jag känner hur han åker in på vägen och tänker att det ska bli skönt att komma ur taxin efter ungefär en och en halv timme då det hade tagit en halvtimme längre tid än vad det borde ha gjort. Jag tänker att vägen inte riktigt känns som vanligt att åka på men tänker att det kanske bara beror på all snö eller så. Plötsligt hör jag att vi sitter fast men tänker att det ju inte borde vara några problem att ta oss vidare då det är många som faktiskt fastnar i snön ibland. Men då säger chauffören att vi tydligen inte alls är på en grusväg utan någon annanstans. När chauffören hade försökt ta sig loss i ungefär tio minuter eller kanske till och med längre tid ringer vi Björn igen som säger att han ska komma och kolla var vi är någonstans och att han kan hjälpa oss att komma loss. Tiden går och chauffören börjar bli irriterad och jag sitter där och känner att jag inte vet vad jag ska göra. Björn ringer lite senare och säger att han måste hämta traktorn för att få loss oss eftersom vi sitter fast i en lerig åker och han inte kan köra in där med sin bil eftersom han såklart också kommer fastna då. Härligt tänker jag... Chauffören såg tydligen ingen skillnad på lera och grus och har dessutom hunnit åka in ganska långt på den kära åkern eller hästhagen som det tydligen var. När vi sitter där frågar chauffören mig om jag kan köra bil. Jag är ju helt blind men då chauffören säger till mig att det bara är för mig att gasa när han säger till tänker jag att det såklart inte borde vara några problem, bara vi kommer loss. Dessutom är det ju helt tomt på åkern vilket ju betydde att jag inte kunde köra in i någon ifall nu bilen skulle börja åka. Chauffören går ur bilen och skriker till mig att trycka på gasen samtidigt som han försöker putta på bilen. Mina kunskaper i att köra bil är ju tyvärr inte särskilt bra och det varnade jag chauffören om innan. Så när jag skulle gasa tänker jag såklart att jag skulle gasa så mycket det går eftersom vi sitter fast och tänker att det ju borde vara det bästa sättet för oss att komma loss på. Men så var det ju tydligen inte utan när jag gasade var det enda som hände att vi fastnade ännu mer och att hela bilen och chauffören som stod utanför blev väldigt leriga. Chauffören lät inte glad när en massa lera sprutade upp på både honom och bilen. Jag tyckte synd om honom som tydligen hade tvättat taxin bara någon dag tidigare och som nu skulle få göra om det. Men han hade ju inte talat om för mig hur jag skulle göra. Vi försökte i alla fall flytta bilen några gånger till och vi lyckades faktiskt tillsammans backa den några meter innan traktorn kom. Jag gasade på rätt sätt och kände mig ganska nöjd när jag märkte att det gav resultat:) Jag tror knappt att jag har fått testa att köra bil tidigare, i så fall var det när jag var väldigt liten. Vi hade svårt att komma loss även när traktorn kom och när personerna som ägde åkern kom blev de såklart arga över att chauffören hade kört in där och förstört deras platta åker, eller om det nu fanns några spår som de hade gjort, jag har inte så stor koll på det. De pratade om att de ville ha ersättning för det och det kan man ju förstå. Björn fick bensinstopp med traktorn efter en stund så Maria fick komma med bensin och när hon kom fick jag åka till huset med henne medan de andra fick fortsätta att få loss taxin och flytta på bilar och annat. För oss var det inga problem att komma hem:) Det gick ju bra till slut i alla fall men det var ju inte direkt jätteroligt att sitta fast där, i början hade jag i och för sig roligt för det kan väl inte vara så svårt att skilja på en grusväg och en lerig hästhage? De hade i och för sig precis plogat där men lera och grus ser väl ändå ganska olika ut, eller, har det samma färg? Sen fick jag ju som sagt testa att köra bil även om det inte gick så bra i början men man lär sig av sina misstag vilket jag ju gjorde igår:)

Igårkväll firade vi Maria som fyllde år och det var riktigt trevligt. De hade bjudit dit en del gäster, jag pratade i och för sig inte så mycket med dem men ändå. Vi barn satt nämligen och åt i vardagsrummet medan de vuxna satt i köket. Ja, jag tänker kalla mig barn så länge jag kan, det var faktiskt en annan tjej som också är över arton där men de vuxna kallar oss barn ändå:) Vi åt en god kladdkaka med jordgubbar till efterrätt som jag tycker var väldigt god. Underhållningen var det inget fel på heller, vi såg av en slump att Körslaget skulle börja igår och jag fick känslor! Det kan ju inte bli mycket bättre för precis när melodifestivalen är slut börjar ett annat av mina favoritprogram:) Jag trodde att det skulle dröja länge innan Körslaget började igen eftersom det ju inte var särskilt länge sen det sslutade men det är bra att det nu är en massa nya körer igen:) Jag tyckte om Linda Sundblads tjejkör och förstår verkligen inte varför de fick så få röster igår. Calle Moraeus kör tyckte jag hade valt en tråkig låt och jag tycker att det fanns andra körer som var mycket bättre menmen. Marie Picassos kör tyckte jag om väldigt mycket, de hade valt en bra låt och så tyckte jag att det lät väldigt bra med alla stämmor! Mojjes och Rondedals körer tycker jag var ganska bra, det var kul att se bröderna Rongedal leda en kör:)

Idag har jag som sagt inte alls gjort mycket. Under eftermiddagen åkte vi och handlade på ett nyöppnat Villys där de bland annat hade väldigt billigt lösgodis. Lovisa och Björn fick tala om alla sorter för mig, så gör vi alltid när jag ska handla lösgodis när vi har tid. En nackdel är att jag ju inte ser hur många goda sorter det finns och därför försöker ta lite av allt jag gillar plus att jag också tar en del nya sorter som jag inte har testat tidigare. Idag hittade jag många nya sorter eftersom godiset inte var från karamellkungen. Björn och Lovisa handlade också godis och vi tre handlade tillsammans 1,7 kilo, Lovisa och jag köpte två ganska stora påsar och Björn köpte en liten. 1,7 kilo är ju inte så mycket, inte om man delar det på tre. Men vi såg en liten kille idag som hade en hel vagn full med godis, det måste ha varit minst tio kilo i den. De firar ju tydligen det iranska nyåret eller något idag, förlåt om det kanske är något annat land som firar det och om det har ett annat namn, jag kanske har helt fel men det är hur som helst ett nyår som firas den här helgen. Det var kul att köpa lite godis idag för det är inte ofta jag gör det nuförtiden. När jag var liten kommer jag ihåg att Björn och jag alltid var och köpte lördagsgodis, det hade vi som en tradition och gjorde det varenda lördag. Att äta godis är jag däremot inte lika bra på, det är mer något jag tycker om att samla på men det finns vissa sorter som jag är bra på att äta. Vi köpte förresten fryst mango idag också eftersom alla mango de sålde var omogna men fryst mango är ju absolut bättre än ingenting! Sen har jag ätit mycket briost den här helgen plus att jag har druckit mango och periskote som vi köpte för ett tag sen. Tränat har jag inte direkt gjort men jag tränade ju showdown intensivt i lite mer än en timme igår plus att jag har kört igenom mitt styrketräningsprogram både i fredags och idag:) Just det, kom på att det är flera som vill att jag ska lägga upp det här på bloggen så jag ska göra det när jag har skrivit om det och fått det godkänt av min lärare. Ja, det där var min helg, hoppas att ni också har haft det bra!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Jonas Jakobsen

Jag har haft en bra helg!

2010-03-22 @ 11:55:42
URL: http://jont85.blogg.se/
Postat av: Ronja

Haha, behövde du köra bil?? Vilken otursresa. Låter till och med värre än mina värsta.

Men varför sa du inte till mig att du åkte till beckis? För var det inte där du var? Beckis ligger typ jättenära mig ju.

2010-03-23 @ 16:02:26
URL: http://musikfreakar.blogg.se/
Postat av: Mamma Nina

Hej, Visp!

Så här mycket har jag nog inte skrattat på länge! Det var det dråpligaste jag läst - din helknasiga taxi-resa!! Den historien tycker jag du ska skicka in till nån tidning. Absolut!!!

Du verkade dessutom så cool - bara sätta sig och gasa - precis som han ju sa!!! Taxi-chaffisen lär nog heller aldrig glömma den körningen!

Du är duktig på att skriva!!! Faktiskt!!

2010-03-25 @ 13:16:31

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0