Tävlingen I prag

Hej!

Nu sitter jag hos Björn och skriver. Eftersom jag kom hem väldigt sent igårkväll och jag kände mig väldigt trött orkade jag inte blogga då. Men det gör jag nu itället för jag vill komma ihåg den här resan och tävlingen även om jag inte är nöjd med att jag bara kom femma.

I torsdags åkte Nina och jag till Arlanda, det gick faktiskt ganska bra för mig att gå upp sådär tidigt på morgonen:) Som tur var behövde vi inte sitta i några långa bilköer så det tog bara en timme för oss att åka till flygplatsen, det brukar alltid ta längre tid annars. När vi kom dit checkade jag in mitt bagage medan jag väntade på de andra. De flesta kom samtidigt när klockan var ungefär tio och det kändes såklart roligt att träffa alla igen:) De checkade in och sen gick vi till gaten. Där väntade vi ganska länge men vi fick gå på flygplanet först av alla. Jag hann till och med somna innan planet lyfte men vaknade lite senare och kunde sedan inte somna om. Jag har alltid svårt att kunna sova när jag flyger. Resan gick i alla fall bra och vi åkte med Chech Airlines.

Några hämtade oss på flygplatsen och körde oss till hotellet där vi skulle bo. Det låg väldigt nära skolan där vi spelade vilket var skönt. Hotellet var väldigt bra, jag tyckte om rummen och frukosten var helt okej. Efter att vi hade ställt in packningen på våra rum, åt vi lite och gick sedan till skolan där vi skulle spela. Där träffade vi alla andra trevliga människor och fick skriva våra namn på ett papper för att de skulle veta att vi hade kommit. Lite senare var det middag men jag tyckte inte att maten var särskilt god och därför var det ju bra att jag hade ätit innan. Maten var faktiskt ganska bra de andra dagarna och det var bra, jag tycker i och för sig att den vegetariska maten är bättre i Sverige men ändå.

Lite senare på kvällen samlades vi och hälsades välkomna till tävlingen. Precis som jag trodde var de inte särskilt bra på engelska i Tjeckien så det var alltid en person som fick översätta allt till engelska men det gick bra:) Innan vi gick tillbaka till hotellet hann vi spela lite på ett showdownbord. Det kändes verkligen bra att få göra det eftersom jag inte hade spelat på några dagar. Jag tränade lite med Kourosh och Sven och det var kul:) Helene tränade också mot Sven och hon spelade väldigt bra.

I fredags var det frukost runt sjutiden och sedan började tävlingen ungefär en timme senare. Alla länder hade ett eget rum där man kunde sitta mellan matcherna. Det tycker jag var väldigt bra eftersom det var lugnare där än om vi hade suttit någon annan stans. Vi delade förresten rum med några från Tyskland och det var trevligt. Jag fick vänta ganska länge innan jag fick spela min första match men jag hann titta på en match medan jag väntade. Första matchen gick väldigt dåligt för mig, egentligen borde jag ha kunnat vinna så det var störande. Men jag brukar nästan alltid spela dåligt på morgonen, särskilt första matchen. Nervös var jag ju också som vanligt. På natten tittade jag på klockan hur många gånger som helst och drömde skumma saker. Aja, Michela som jag spelade mot var i alla fall väldigt duktig och hon spelade mycket bättre än när jag mötte henne senast:) Hon kom förresten trea i tävlingen och var från Italien:) Efter att ha spelat den första matchen fick jag vänta väldigt länge innan jag fick spela nästa. Vi hann äta lunch och gå till en bensinmack där några handlade lite. När jag äntligen fick spela igen mötte jag en tjej från Slovakien, jag kommer tyvärr inte ihåg vad hon hette men jag vann i alla fall matchen ganska lätt med två-noll i set. Men efter det hade jag mina två svåraste matcher kvar mot Tanja från Slovenien och Magdalena från Tyskland. Men det gick bättre än jag trodde och jag vann båda matcherna med två-noll i set. Om jag inte hade gjort det hade jag inte gått vidare men nu kom jag tvåa i gruppen. Det stod mellan Magdalena och mig om vem som skulle gå vidare. Innan middagen tittade jag på några av Helenes matcher och coachade henne, det var väldigt roligt. Tyvärr är jag inte direkt världens bästa coach men hon ville i alla fall ha mig som coach hellre än att jag bara skulle titta på:) Helene gick tyvärr inte vidare vilket ju var synd men det hade hon säkert gjort om hon inte hade haft ont i handleden. Även jag kände mig lite seg under tävlingen menmen.

Efter middagen var det ingen av oss svenskar som hade någon match och eftersom vi kände oss ganska trötta och det inte direkt var någon viktig match som skulle spelas gick vi tillbaka till hotellet. Först gick vi till macken och köpte glass, jag åt någon strutglass som inte finns i Sverige, i alla fall inte vad jag vet, den var god:) När vi kom till hotellet duschade jag och det går knappt att beskriva hur skönt det var med tanke på att det hade varit hur varmt som helst. Man blev ju jättevarm bara av att sitta stilla och när man spelade var det ännu värre. Jag hörde att det hade varit runt fyrtio grader i skuggan en av dagarna, då vill jag inte ens tänka på hur varmt det var i solen. Jag var med Helene, Sander och Madde på kvällen, eftersom jag var övertrött skrattade jag åt det mesta och det var kul:)

I lördags hade jag fyra matcher. Den första var mot Jana från Slovenien. Första set gick väldigt dåligt men i andra set vann hon med elva-fem så det var ju ändå helt okej. Det skumma var bara att domaren först dömde mål till mig men sen sa någon att bollen var ut och då ändrade sig domaren vilket jag tycker var dåligt.  Om det inte hade varit så hade det ju kunnat stå nio-sju istället menmen. Sedan pratade folk mellan bollarna och det får man egetnligen inte göra så det tyckte jag var lite störande. Domaren hade dessutom inte sagt att Jana hade coach och det var ju fel av henne att inte tala om det. De andra tyckte att jag skulle skriva en protest, jag tyckte inte att det spelade särskilt stor roll eftersom Jana ju är mycket bättre än jag och vinner över mig hur lätt som helst. Vi lämnade i alla fall in den och de beslutade att jag skulle få spela om matchen. Jana blev arg då vilket jag kunde förstå för hon hade ju inte gjort något fel och inte coachen heller. Men de sa också att det inte spelade någon roll att matchen skulle spelas om eftersom Jana hur som helst skulle vinna den. Lite senare fick jag veta att Jana inte ville spela matchen och det tycker jag var väldigt synd även om jag förstår henne. För mig hade det ju varit bra träning att få spela mot henne igen. Hoppas bara att hon inte är jättearg på mig för det vore ju jobbigt, jag tycker att hon verkar vara väldigt trevlig. De andra tre matcherna jag spelade gick i alla fall inte bra. Mot helena från Tjeckien förlorade jag mot två-ett i set men matchen var jämn, vi spelar ofta väldigt jämnt mot varandra. Mot Sanja som också är från Slovenien förlorade jag med två-noll, första set var jämnt medan hon spelade bättre i andra set. Jag vann den sista matchen mot Hanna, inte Hanna från Finland såklat utan mot en annan Hanna. Eftersom jag inte blev bland de fyra bästa i gruppen gick jag inte vidare och det tycker jag var lite synd menmen. Det kändes i alla fall bra att jag fick vinna min sista match för det är aldrig roligt att avsluta en tävling med att förlora. Krister var den enda av svenskarna som gick vidare bland herrarna. Han slutade som nia och det tycker jag var bra:) Innan middagen tittade jag på när männen spelade kvartsfinaler. Först spelade Peter och Jaromir, Peter vann ganska överlägset. Sedan spelade Sven och Leander, Leander vann matchen vilket jag inte trodde att han skulle kunna göra men det var ju roligt för honom. Leander berättade att han bara har tränat i ungefär ett år och jag förstår inte hur han har kunnat bli så bra på så kort tid, Sven vann ju VM och allting menar jag. Men Leander sa till mig att hans mål var att vinna över Sven i tävlingen och det lyckades han ju med:) Han var förresten väldigt trevlig, hoppas att jag träffar honom igen någon gång i framtiden:) När vi hade ätit middag såg jag två matcher. Först vann Sven tredje pris vilket var ganska väntat, det är inte många som kan vinna över honom. Men jag hejade på Sven och blev glad när han vann:) Sedan vann Michela över Helena och det tycker jag var roligt. Matchen var lång och väldigt jämn och därför var den rolig att se och jag tycker verkligen att Michela var värd att komma trea. I lördags kväll var jag mycket med några av svenskarna och med Sven och Danique från Holland. Vi spelade först fotboll, eller de spelade och jag tittade mest på. Sen gjorde vi lite annat roligt, pratade och kastade fotbollen till varandra, jag missade hela tiden. Den enda sporten som jag åtminstone är lite bra på är showdown, allt annat är jag riktigt dålig på.

I söndags skulle finalmatcherna spelas. I den första matchen spelade Jana och Sanja mot varandra, båda är ju från Slovenien och Jana vann matchen med tre-noll i set. Sanja var däremot nära på att vinna ett av seten och jag hejade lite extra på henne eftersom Jana ju har vunnit ganska många tävlingar. Peter och Leander möttes i den andra finalen. Leander vann första set men sen vann Peter tre set i rad och vann därför matchen. Det blev alltså två slovener som vann tävlingen och de är ju verkligen hur bra som helst. Peter och Jana möttes i en tredje final lite senare, det brukar tydligen alltid vara så att vinnarna möter varandra. Peter vann med tre-noll i set men det är ju ofta så att killar är bättre än tjejer, inte alltid såklart:) Senare på förmiddagen delades priserna ut och de spelade Sloveniens nationalsång, jag tycker om den och börjar nu känna igen den efter att ha hört den några gånger.

Vi åt lunch på hotellet och efter det åkte vi in till stan. Jag kollade runt lite men hittade ingenting som jag ville köpa. Sven var också med oss och det var roligt. Krister och han pratade mycket om showdown, det var kul. Folk brukar alltid säga till mig att jag pratar för mycket om det, särskilt Madde. Men ändå måste jag säga att det finns de som är värre än jag och det är ju tur:) Vi åt middag på en restaurang där de hade god mat:) Sen åt jag chokladcheesecake som smakade lite som kladdkaka, jag gillade den:) På kvällen satt jag uppe och pratade med folk och det var verkligen trevligt:) Finalen i fotboll mellan Holland och Spanien spelades ju förresten i söndags. Jag hejade på Holland och tycker att det var synd att Spanien vann, alla holländare förutom Sven ville se matchen men det kan jag ju förstå, jag hade velat titta ifall Sverige hade spelat final och jag hade även sett den här finalen om några fler svenskar hade gjort det. Det tråiga var ju bara att matchen var på tjeckiska så man hade ju inte förstått vad som hände, okej, man hade ju märkt när det blev mål men säkert inget annat.

Igår började vi med att äta frukost tidigt. Holländarna skulle åka klockan halv åtta så vi ville hinna säga hejdå till dem. Efter frukosten vilade jag en stund och packade sedan ner det sista. Vi åkte in till stan lite senare på förmiddagen. Där åt vi lunch på något kycklingställe och gick sedan runt i lite affärer, bland annat Outlet. Helene, Sander och jag tittade på parfymer också, jag hittade en parfym som jag tyckte om men den var för dyr för att jag skulle ha råd med den. Parfym är inget som jag brukar använda, dels för att jag inte har hittat någon som jag tycker tillräckligt mycket om än och dels för att många ju är allergiska mot det och inte tål när man har för stark parfym. Innan vi åkte tillbaka till hotellet igen för att hämta våra saker gick vi till ett ställe där de hade jättegod smothie. Jag drack en med choklad och banansmak:) På väg tillbaka till hotellet pratade vi om roliga saker, bland annat om den nya showdownfamiljen:) I den familjen har jag, som det ser ut nu, en mamma, en pappa, två syskon, en morfar, två morbröder och en farbror. Jag tycker om min nya stora familj:) De sista minuterna på hotellet hann jag dricka iste:) Jag älskar verkligen iste men här i Sverige är det ganska svårt att hitta plus att det är dyrt. Okej, halvlitersflaskorna är ganska lätta att hitta men inte om man vill ha större flaskor. I Tjeckien köpte jag i och för sig också mest mindre flaskor men det var billigare där än i Sverige, det mesta var faktiskt lite billigare än vad det är här.

Jag kände mig verkligen ledsen när vi lämnade hotellet. Det kändes redan jobbigt i lördags när jag hade spelat färdigt alla matcher och i söndags när de flesta åkte hem efter prisutdelningen. Tur att holländarna också stannade till måndagen för jag var mycket med dem. På flygplatsen var det många som var stressade och det tycker jag kändes lite jobbigt men allt gick bra och resan tillbaka till Sverige kändes mycket kortare än resan till Tjeckien. Björn och Lovisa kom och hämtade mig på flygplatsen och vi åkte hit. Jag somnade nästan direkt när jag la mig i sängen och det kändes skönt. När jag är på tävlingar sover jag ju alltid alldeles för lite men det är ju verkligen värt det:) Som jag skrev tidigare tyckte jag väldigt mycket om den här tävlingen och jag hoppas att jag får åka till Tjeckien igen i framtiden. Som tur är är det inte särskilt långt kvar tills nästa tävling, idag är det tjugonio dagar kvar till EM! Jag längtar otroligt mycket, både efter alla människor och efter att få spela!

Idag har jag varit och tränat igen. Helene var också där så det var kul. Jag vann över henne när vi spelade men det var en jämn match. Jag vann över Christoffer och Kourosh också men förlorade mot Krister och det störde ag mig på. Nu ska jag fixa lite saker innan jag går och lägger mig men jag bloggar igen en annan dag, ha det bra tills dess.
/Vispen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0