Imorgon gäller det

Hej!

Ja, så är det verkligen. Jag måste lyckas skriva g på det här provet. En jobbig sak som jag upptäckte idag när jag tittade igenom hur jag hade skrivit på mitt förra prov stod inte de där slarvfelen i det dokument där jag hade skrivit. Så jag förstår inte hur det kunde stå fel siffror i provet jag skickade till läraren, jag klistrade in texten i mailet då det inte gick att bifoga filen. När jag gjorde det såg jag att vissa tecken inte stod med men då försökte jag verkligen skriva i det som saknades. Menmen, imorgon ska jag skriva provet igen och den gången måste det gå att bifoga filen så att jag är säker på att allt blir rätt. En lärare mailade mig och skrev att jag inte hade längre skrivtid igår vilket jag blev väldigt förvånad över. Men sen fick jag ett till mail där det som tur var stod att jag har rätt till det. Jag skulle nog aldrig hinna skriva ett matteprov på utsatt tid då det tar hundra år att göra vissa saker när allt står på olika rader. Sen jag kom hem idag har jag pluggat, har tagit några pauser och nu bloggar jag, ska istället skriva vad jag har gjort de senaste dagarna innan jag återgår till matte, spanska och ensemblellåten som jag absolut inte har hunnit träna på så mycket som jag borde. Men enligt mig är det ju mycket svårare att lära mig en rapplåt utantill än en låt som har melodi, undrar varför det är så.

Igår var det skola som vanligt. På estetisk orientering började vi jobba med rörelse. Först jobbade vi med puls och rytm, det var svårt att göra på olika sätt med händerna och fötterna. Men jag ska träna på det tills nästa vecka. Sen jobbade vi med lite andra ord som brukar användas inom dans och det gick väl sådär. Min balans är extremt dålig men det var ju ingen nyhet.

Vokalensemblen kändes ganska seg, läraren verkar ju helt okej och låtarna också. Men det är någonting som får mig att bli jättetrött varje gång jag har just den lektionen, det måste ha med klassrummet att göra för det är verkligen stor skillnad på att ha den lektion jämfört med andra lektioner. Vokalensemble är ju dessutom ett ämne som jag borde tycka mycket om då jag själv har valt det.

Efter lunchen var det spanska och ikväll måste jag verkligen skriva färdigt några svar på frågor plus några meningar, sen ska läraren skicka en stencil som jag får försöka hinna göra färdigt imorgon. Matten var svår och vi har haft vikarie både igår och idag. Vår lärare blir alltid sjuk vid fel tillfällen tycker jag, dagen innan omprov när jag verkligen hade velat fråga honom om lite saker menmen. Sen är han nog nästan den enda läraren som skulle kunna få mig att i alla fall förstå lite av det vi jobbar med. Nu har vi börjat jobba med andragradsekvationer, förstår ni hur jag seriöst går under? Det går ju verkligen inte att förstå, varje gång jag tror att jag börjar förstå finns det ändå något som jag sedan märker inte stämmer men det jag trodde.

Träningen lärde jag mig verkligen mycket av igår. Först tränade vi på att skjuta forhand och det gick väl helt okej till slut, i alla fall om man jämför med det vi gjorde sen. Bollkontroll är jag verkligen sämst på, okej, det är klart att jag är lite bättre på det nu än vad jag var för ett halvår sen men det går långsamt. Att serva gick inte heller bra igår, gjorde nästan inga mål alls. Vi tränade på att skjuta raka skott också som oftast brukar gå helt okej för mig men igår gick det dåligt. Jag spelade två matcher, förlorade en av dem med två-noll och vann den andra med två-ett. I helgen ska jag ju spela mer då jag åker på en showdownhelg, det kan nog vara bra inför Trollhättan. I och för sig ska nästan alla som ska åka med och tävla den helgen också åka på den här helgen vilket såklart gör att de också blir bättre men det är roligt att få bra motstånd, dock inte att förlora. Det är i alla fall väldigt bra personer som tränar med oss då jag tränar i Handen, problemet är bara att jag som med allt annat är seg men ändå.

Idag hade jag bara matte och engelska. På engelskan såg vi färdigt på filmen som heter In the heat of the night, en film som jag hade ganska svårt att förstå då de bytte scener ganska ofta. Snart ska vi skriva uppsatser om någonting som jag inte riktigt har förstått än tror jag men vi ska prata mer om det på fredag. Kontaktlärartiden var inställd idag eftersom de andra inte hade någon svenska. Det var skönt att komma hem lite tidigare för jag känner oftast att jag pluggar bättre hemma än i skolan.

Förlåt men nu måste jag verkligen klaga på en sak! Idag ringde en person från kommunen och rågade ifall jag har färdtjänst. Jag sa att jag åker det ibland och då sa hon att det nu är färdtjänsten som ska ha hand om mina resor till och från skolan. Förstår ni vad det innebär? Jag förklarade för personen att jag verkligen inte tycker om färdtjänsten eftersom taxin nästan alltid är försenad och det dessutom händer att det inte kommer någon taxi ibland. Om taxin är sen måste man vänta tjugo minuter innan man kan ringa och kolla var den är och då tar det oftast minst tjugo minuter innan en ny taxi kan hämta än. Ibland är det lång kö till resegarantin också, sen vet man aldrig när det är samåkning och så kan man inte åka vilka tider som helst. Förstår ni då varför jag verkligen inte vill ha färdtjänst till skolan? Jag vill inte missa en massa och komma försent på grund av färdtjänsten, jag kommer redan försent ibland som det är nu men jag vet att det skulle bli hundra gånger värre om jag var tvungen att åka färdtjänst. Det skulle inte gå! Personen verkade inte förstå vad jag sa, eller det verkade som att hon inte ens lyssnade, hon sa ändå att hon skulle kolla upp det och så verkade det uppenbart att jag skulle byta bara för att jag råkar ha färdtjänsten. Men snälla, det kan ju inte bli dyrare för kommunen att jag har det som det är nu då jag ändå kommer åka samma sträcka. Om de ändrar till färdtjänst kommer jag seriöst klaga för det borde ju vara valfritt, i alla fall när det finns så många anledningar till varför jag inte vill byta! Snälla verkligen, nu när det fungerar så bra som jag har det nu... Ibland blir jag bara så trött... Snart orkar jag inte vara blind längre, inte för att man kan göra någonting åt det men jag hatar att vara annorlunda, att vara speciell och dålig. I skolan får jag ju oftast den hjälp jag behöver men ibland måste man ju ta in andra som kan hjälpa mig med till exempel noterna. Jag måste ha en ledsagare då jag ska göra saker och jag lägger alltid ner lång tid då jag söker om ledsagare till vissa helger. Orka... Sen att saker ofta tar sådan tid och att nästan alltid vara beroende av andra människor, att inte bara kunna göra vad man känner för ibland, typ gå på stan eller bara vara ute, cykla eller kanske ta en promenad. Nej, det måste man ju bestämma i förväg i så fall och ibland kanske man bara vill göra någonting själv utan att ha med sig någon annan... Att bara lära sig att åka en liten väg kommunalt, det tar såklart också tid, välidgt lång tid, flera månader. Att lära mig vägar i skolan kan också ta tid, dock inte lika lång tid men det är ändå tid då jag skulle kunna göra roligare saker. Ja, det finns verkligen hur mycket som helst som är störande och jag skulle kunna skriva hur långt som helst om det. Det är klart att man måste göra allt det här ändå, att man får leva med att vara blind men det är inte alltid roligt och lätt. Nu säger jag inte att alla seende har det lätt heller och alla har saker de stör sig på. Men ja, nu ville jag bara skriva lite ändå.

Aja, nu ska jag plugga istället så att det förhoppningsvis kan gå imorgon, att få godkänt.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Ronja

Men å, Vispen! Du får inte gå under bara...för...att du inte ser. Jag förstår verkligen hur du känner, jag känner igen mig i nästan allt det där, men försök ändå att tänka på de bra sakerna också. Tänk på hur mycket roliga människor du lärt känna du aldrig skulle känt om du såg, tänk på att du aldrig skulle börjat spela showdown.

Visst finns det tusenmiljoner nackdelar med att inse se och ja, man hade kanske haft det bättre om man såg, eller så hade man inte det..

2010-01-24 @ 15:25:30
URL: http://musikfreakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0