Vecka 48

Hej!

Nu bloggar jag igen eftersom några har bett mig att uppdatera bloggen oftare. Tyvärr kommer jag inte ha tid att göra det före jul eftersom det är mycket att göra nu. Sen händer det faktiskt inte särskilt intressanta saker i mitt liv men som jag har skrivit tidigare tycker jag att det är roligt att ni läser:) Två gånger i veckan kommer jag i alla fall skriva lite här.

Nu har vecka fyrtioåtta börjat och första advent har ju redan varit. Än så länge har jag dock inte känt några julkänslor och de känslorna har jag saknat lite i år. Lussebullar har jag i alla fall ätit, inga pepparkakor än men det kommer jag förmodligen göra på Lucia. Om mindre än en vecka fyller jag nitton år och mina sista dagar som artonåring kommer vara väldigt stressiga men jag hoppas att allt som jag måste hinna göra tills dess kommer att gå bra. Ute är det väldigt kallt och här i Stockholm har det ibland varit ungefär tjugo minusgrader. I skolan är det väldigt mycket just nu. I måndags hade jag körsång och ensemble. På kören tränar vi inför Lucia och jag tycker att alla stämmor börjar sitta ganska bra förutom på Nu tändas tusen juleljus som vi började sjunga i måndags. Men den var ganska enkel och texten har man ju kunnat sen många år tillbaka:) På ensemblen spelade vi igenom Master blaster och började med låten Indestructible som finns med på ett av Robyns album. Vi bestämde att Julia ska sjunga den låten och hon sjöng verkligen helt underbart och berörde verkligen, i alla fall mig.

I tisdags tipsade min lärare mig om ett sätt att hitta inspiration på som kan vara användbart när man skriver låtar och jag tror faktiskt att jag ska kunna få ihop en låt på det sättet. Jag har börjat skriva på en text och försökt hitta melodier, det går väldigt segt men det måste ju gå på något sätt. Imorgon har vi redovisning på samhällskunskapen och då ska jag och en till prata om Sida, det förberedde vi i tisdags. Psykologin var som vanligt ganska ansträngande och jag kommer inte ihåg särskilt mycket av vad vi pratade om. Vi har ju den kära uppsatsen som ska lämnas in snart och jag har i alla fall hunnit börja på den nu.

Taxin var en och en halv timme sen när jag skulle åka hem från skolan i tisdags. Det var verkligen jättestörande eftersom jag ville hinna träna då jag inte får göra det idag för att det är styrelsemöte. En stund hann jag i alla fall spela och det var roligt även om det gick ganska dåligt för mig. Efter träningen följde jag med och åt på en grekisk restaurang inne i stan där de hade god mat. Det var väldigt trevligt och sällskapet var det inget fel på heller:) Tisdagen blev alltså ganska bra trots problemet med färdtjänsten och den jobbiga skoldagen som kändes som att den aldrig skulle ta slut.

Igår kände jag mig lite nedstämd hela dagen. Jag vet inte riktigt varför men sådana dagar tror jag att alla har ibland. På sånglektionen fick jag nästan en chock när min lärare talade om att vi ska ha sånguppspel igen redan nästa vecka. I och för sig är den mest till för de som har rester från i år eller förra året. Jag har inte hunnit träna in någon ny låt men vet ni vad? Vi bestämde att jag ska sjunga Round midnight igen eftersom jag blev väldigt missnöjd med den på det senaste uppspelet. Den här gången ska jag se till att det blir bra och det känns hur bra som helst att jag faktiskt får en chans till att sjunga upp den! Även om det kanske inte kommer bli bra då heller är det hur som helst inte ett öppet uppspel utan bara till för oss sångare. Det får mig att känna mig lite lugnare och jag hinner sjunga igenom låten på nästa sånglektion:) Nästa låt jag ska sjunga heter Reach out, I'll be there och den ska jag börja träna på också. Sen kanske jag sjunger solo på Stilla natt på Lucia men vi får se hur jag gör med det. Utmaningar är ju något jag för det mesta tycker om men eftersom jag vill undvika att göra bort mig inför hela skolan är jag tveksam. Lärarna har i alla fall gett oss några andra alternativ på hur vi kan välja att framföra låten och sagt att jag, om jag tycker att det känns för jobbigt, får sjunga understämman medan en annan tjej i klassen sjunger den vanliga melodin på första versen, så kanske det får bli. Klassen hade ensemble igår också och då spelade vi låten Calleth you Cometh I som jag kommer sjunga på terminsuppspelet. Som tur är har låten en ganska enkel text och det känns skönt eftersom det ändå är en massa annat att göra innan jul. Dessutom ska vi sjunga två låtar tillsammans och sen ska jag köra på tre låtar.

Den här dagen har varit som de flesta andra torsdagar. På historian pratade vi om Gustav Vasa och på religionen hade vi en vikarie som faktiskt var helt okej. Vi fick redovisa det vi började med förra veckan och prata om skillnaderna mellan islam och hinduismen. Det känns skönt att i alla fall en redovisning är över:) Imorgon är det fredag och det ska bli skönt med helg även om jag måste plugga ganska mycket då. Nu ska jag fortsätta skriva på låten. Ha det bra i kylan!
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lycka till med dina sångframträdande. Tror att du fixar att sjunga solo.

2010-12-03 @ 09:06:57

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0