Kusinkalas och en månad kvar

Hej!

Igårkväll pratade jag länge med Robin, en kompis som jag har lärt känna via internet. Undrar om vi kommer ses någon gång i framtiden, vi har pratat om det. Tidigare har jag faktiskt aldrig träffat någon som jag bara har chattat med men jag har faktiskt pratat med Robin också och hört att han låter äkta. Dessutom känner en av hans kompisar en person som jag känner så det får mig att bli säkrare. En annan tjej som bor ganska nära Stockholm har jag också pratat med på riktigt och vi ska ses någon dag, vi har bara inte bestämt när än.

Jag sov länge även idag och det var jätteskönt! Lovisa väckte mig vid tolvtiden och det var tur för annars hade jag nog sovit när kusinerna kom. De kom som vanligt senare än bestämt men det gjorde ingenting:) Idag firade vi både Lovisa och mig eftersom vi förmodligen inte kommer hinna fira två gånger när vi ändå fyller år ganska nära varandra. Nu är det exakt en månad kvar tills jag blir myndig och som der ser ut nu ser jag inte alls fram emot det. Många säger att det inte alls är stor skillnad när man har fyllt arton år förutom att man får gå på krogen och rösta men ändå. Ifall jag kunde se hade jag lugnt velat ta körkort men nu försvinner den möjligheten. Dessutom ser jag ingen glädje i att kunna dricka alkohol eftersom jag känner att jag kan ha roligt utan det. En sak som jag ska göra när jag har fyllt arton år är i alla fall att söka efter min vietnamesiska mamma, det är en sak som jag har sett fram emot länge. Enda sen jag var runt tio år har jag velat göra det och jag kommer så väl ihåg hur ledsen jag var när jag fick reda på att jag måste vänta i åtta långa år till innan jag kunde göra det. Även om föräldrarna visste om det och gav sin tillåtelse behövde man ändå vänta och det tycker jag var fel. Ju fortare man söker upp henne desto lättare måste det ju vara att hitta henne. Hon kan ju till exempel ha hunnit flytta kortare på tio än på arton år.
Jag är självklart medveten om att hon kanske inte är intresserad av att träffa mig eller också kanske hon inte ens lever längre. Men jag vill bara veta, kanske att jag kommer få veta varför hon lämnade mig och om hon vill träffa mig skulle jag gärna vilja göra det. En annan sak jag har funderat på är att byta namn men än så länge har jag inte kommit på vad jag vill byta till. Vispen älskar jag verkligen eftersom jag inte känner mig som det jag heter egentligen. Nu när jag har känt så i över fem år och dessutom velat bli kallad för annat sen väldigt många år tillbaka känns det rätt att byta namn. Om man blir irriterad när folk säger ens namn och vissa inte förstår vad problemet är och bara fortsätter att säga det man egentligen heter är det ju lika bra att byta så att jag kan respektera att folk tilltalar mig med det namn som står i alla papper. Namnet jag ska byta till måste vara ett namn som jag tycker är okej. Men jag kommer ändå vilja kallas Vispen så mycket som möjligt så därför måste namnet likna det och helst innehålla ett V. Kom gärna med förslag på namn:)

När jag är arton år kallas jag helt plötsligt vuxen, det känns som ett stort steg och jag känner mig inte det minsta vuxen än. Men allt sånt där kommer nog med tiden, hoppas jag. Om jag ska vara ärlig tycker jag fortarande att många vuxna känns gamla och tråkiga. Det är oftast helt okej att prata med folk som är under trettio och jag kan känna att jag har saker gemensamt med dem och så vidare. Men sen känns det svårare att prata med de flesta som är över trettio, eller inte svårare men det känns verkligen att man är yngre än dem. Jag har hört att man börjar tycka att åldern spelar mindre roll när man blir lite äldre och så har det inte riktigt börjat kännas för mig än. Det kanske betyder att jag är seg i utvecklingen, jag vet inte men som det ser ut nu tror jag till exempel inte att jag skulle kunna ha en pojkvän som var tio år yngre eller äldre än jag.

Vi pratade om gamla minnen medan vi åt smörgåstårta. Björn är verkligen bra på att göra smörgåstårta, det är bara när jag är hos honom som vi äter det. Ett minne vi pratade om var när vi gick runt i ett museum och vi barn tyckte att det var hur tråkigt som helst. Sen var det roligt en gång när vi var på Skansen och det hände en massa roliga saker, haha, jag tror inte att någon som inte var med skulle förstå det roliga så därför orkar jag inte skriva om det. Efter tårtan öppnade vi presenter, av kusinerna fick jag en morgonrock och några lotter. Morgonrocken var bra eftersom jag inte hade någon innan:) Det var roligt att skrapa lotterna men tyvärr vann jag bara femtio kronor, i alla fall bättre än ingenting. Någon gång ska jag gå och byta vinstlotten mot två nya lotter. Det känns onödigt att ta ut femtio kronor, då kan jag lika bra slänga bort pengarna eller också kanske vinna mer pengar på två nya lotter, jag slösar ju ändå inte bort några pengar på att byta. Ire gav mig lite pengar och det är ju alltid bra att ha:) Lovisa fick också pengar av henne och så fick hon parfym och någon sminksak av kusinerna. Lite senare åt vi kladdkaka och tittade lite på tv innan kusinerna skulle åka. Vi såg bland annat ett program som hette Mammas pojkar som jag tycker var ganska underhållande:) Bonde söker fru var också roligt, jag följer faktiskt ingen sådan serie men funderar på att kanske börja göra det. Tidigare gick det ju en serie på tv som handlade om tre fruar som bodde i Hollywood med rika män, många verkade prata om det programmet. Jag tittade på lite av ett avsnitt men sen blev det aldrig av att göra det igen, vet inte varför. Ibland kan det vara riktigt roligt att höra folks åsikter och se hur de lever:) I och för sig är det nog inte alltid så att personer är som tv vill framställa dem. Sen skrivs det ju så mycket i tidningarna som inte är sant, ibland kan jag tycka synd om kändisar på grund av att det går så mycket falska rykten om dem men det får man nog nästan räkna med. Innan jag åkte tillbaka till Nina igen tittade jag lite på filmen Grottbjörnens folk. För några år sen läste jag första, andra och tredje boken och tyckte om serien väldigt mycket. Filmen var däremot inte lika bra, den var svår att se på grund av att de nästan inte pratade någonting plus att skådespelarna tydligen inte spelade särskilt bra heller. Plugga har jag hunnit göra idag också, bland annat kultur och idéhisotira, naturkunskap och estetisk orientering. Matten ligger jag långt efter i och jag förstår knappt någonting överhuvudtaget men den ska jag försöka jobba med imorgon. Nu ska jag ta det lugnt en stund och sen kanske träna lite kondition, det behöver jag verkligen.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Maja

Oj vad långa inlägg du gör! :O Jag skulle verkligen vilja göra det också men jag har typ ingenting att skriva om!

2009-11-10 @ 16:45:28
URL: http://majaemelia.blogg.se/
Postat av: sandra .R

robin han har jag träffat flera gånger;)

så du behöver inte vara rädd

2009-11-16 @ 00:48:43

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0