Tisdag, konsert imorgon

Hej!

Nu tänkte jag blogga en stund eftersom jag ändå inte har någonting att göra. Igårkväll pratade jag i telefon till sent på kvällen, då min hjärna inte längre uppfattade vad de andra sa märkte jag att jag var väldigt trött och lade därför på. Chattade gjorde jag igår och då skrev jag bland annat till en synskadad tjej, det ska bli roligt att lära känna henne. Vi började chatta igår för jag fick hennes msn av en kompis, det är alltid roligt med nya människor. En del vill bara skriva till personer de känner men det skulle bli tråkigt utan nya människor tycker jag. Det är bra för jag har en personlig msn och en msn för de jag inte känner:) I min personliga msn ger jag ut hela mitt namn och den ger jag därför inte ut till vem som helst. Men de flesta brukar få den efter att jag har skrivit mycket till personerna på någon hemsida eller på min andra msn. Jag borde byta min personliga msn för i den står mitt kära fula namn med och där heter jag inte ens någonting med Vispen. Det som är bra med den hotmail-adressen är däremot att jag kan kolla mina mail från outlook express, det programmet fungerar väldigt bra för mig. Om jag bytte till en annan hotmailadress skulle jag inte kunna göra det utan skulle då bli tvungen att kolla alla mail från en hemsida eller något dåligt program.

Idag var näst sista lektionen i kultur och idéhistoria, nu är det bara en lektion kvar för den här terminen. Men kursen fortsätter ju nästa år, jag förstår inte varför skolan har lagt upp kurser över två år, den är ju ändå bara hundra poäng. Man skulle lika bra kunna läsa ämnet fler timmar varje vecka än vad vi gör nu och göra klart kursen på ett år. Förutom kultur och idéhistoria är det bara sångkursen som fortsätter, den är hundrafemtio poäng. Men det är bra att den kursen är över tre år för att man då kan hinna utvecklas mycket och nå ett bra betyg.
På lektionen hade vi betygsamtal med läraren, de som inte pratade med honom skulle titta på en film. Filmen byggde på en pjäs som Shakespeare skrev för länge sen, undrar hur han kunde bli sådär känd, hans pjäser måste ha varit helt fantastiska. Jag har aldrig direkt sett någon av dem men jag har hört små delar av till exempel Romeo och Julia som olika teatrar har spelat upp. För mig har inte den pjäsen verkat speciell men det kanske beror på att jag aldrig har sett hela pjäsen utan bara små scener ur den. Filmen vi såg idag var i alla fall ganska svår att förstå, många människor var med och pratade samtidigt. Elin i min klass syntolkade för mig och hon var väldigt duktig, särskilt eftersom det var första gången hon gjorde det. Först pratade läraren jättehögt medan filmen var på, han läste alla texter och förklarade vad som hände. Läraren var faktiskt också väldigt bra för han hade väldigt mycket inlevelse och ändrade tonläge när saker hände. Men många i klassen uppskattade kanske inte det och därför erbjöd sig Elin att syntolka istället, det var ju väldigt snällt av henne. Det enda jag förstod bra av filmen var att en person ville bli kung, hans pappa var kung men sen dödade personen som ville bli kung sin bror. Han dödade honom förresten inte själv utan bad andra att göra det. Jag är inte säker på att det var två bröder men kanske, kungen var i alla fall brödernas pappa. När han fick reda på att en av bröderna hade dött dog han av chocken, det var skumt. Huvudpersonen i filmen hette föresten Rikard, när Rikard hade dödat en annan kung för att hans pappa skulle bli kung, lyckades Rikard få kungens tidigare fru att bli kär i honom. Det var verkligen hur konstigt som helst, först var kungens fru såklart jättearg på Rikard när han helt plötsligt kom in i ett rum där frun satt med kungens döda kropp. Men helt plötsligt blev hon kär i Rikard, jag förstod ingenting, han behövde bara prata lite för att hon skulle börja tycka om honom. Läraren sa att filmen skulle sluta med att Rikard blev kung och jag förstår inte hur han kunde bli det med tanke på att han var otroligt elak och dödade alla, oj vilken bra kung, eller inte. Rikard måste enbart ha blivit kung för att många var rädda för honom, alla som sa emot honom dödades.

På betygsamtalet fick jag veta att jag fortfarande ligger på vg+, mvg kan man inte ligga på. Men jag ska svara på några frågor till Rosens namn, den där filmen vi såg för länge sen. Det fanns frågor som vi har gått igenom på lektionen på samma papper plus några frågor från filmen. Läraren sa att jag inte behöver svara på frågorna om filmen eftersom jag hade väldigt svårt att förstå den men jag kan ju svara på de andra frågorna. Jag kunde göra arbetet under sommaren vilket känns skönt men jag ska ändå försöka bli färdig med arbetet så fort som möjligt för annars kommer jag bara glömma eller skjuta upp det. Jag tror att mitt slutbetyg i kultur och idéhistoria blir vg, det känns inte som att jag kommer få mvg. I och för sig fick jag mycket beröm för arbetet jag fick mvg på men det känns svårt att göra om ett lika bra arbete en gång till.

Det var ingen öppen tid idag och därför var jag med Ellen och alla andra som satt nere i kafféet och åt lunch. En tjej åt sushi och jag blev otroligt sugen på det, jag hade inte med mig någon mat till skolan men Ellen väntade på mig medan jag åt lunch lite senare. Efter att jag hade ätit åkte vi till Globen eftersom Ellen behövde köpa nagellack och lite annat. Jag hittade två lila tröjor som jag köpte, eller det var en tröja och en längre tröja, ingen klänning men ett linne eller något liknande. Det kändes i alla fall skönt att jag hittade någonting, det gick dessutom ganska snabbt. Vädret kunde däremot ha varit bättre, det regnade och blåste kallt ute, det dåliga vädret ska fortsätta flera dagar till har jag hört.

På ensemblen pratade vi först om lite allt möjligt. Det var inte direkt ett roligt samtal men att prata om tråkiga saker kan faktiskt vara bra ibland. Efteråt kändes det nog bättre för alla tror jag och när vi skulle spela igenom allt sen kändes det bra och jag kände mig mer taggad än vanigt. Vi sjöng igenom allt två gånger, High way to hell var den enda låten vi bara hann sjunga en gång men vi känner oss ändå ganska säkra på den.
Imorgon börjar konserten klockan sjuk på Kulturama, vi får se hur det går. Jag har ingen aning om ifall det kostar pengar att komma, på hemsidan står det att det kostar sextio kronor per person men ingen har talat om det för oss. Julkonserten kostade ingenting men vi har ju i och för sig blivit bättre nu, hoppas att pengarna går till klassen ifall konserten kostar sådär mycket, sextio kronor låter mycket för att se oss tycker jag. Men jag är som sagt inte ens säker på att det kostar pengar.
Nu tänkte jag chatta och läsa igenom mitt tal om Celine Dion. Jag skriver förmodligen väldigt sent imorgon kväll så att ni vet.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Johan

Va, har du 2 msner, vad är den andra? Du behöver inte skriva den i kommentaren, du kan skriva den i E-postfältet.



Läsa mail i Hotmail funkar alldeles utmärkt det med =) och fördelen är ju att du kan kolla dem överallt och inte bara på din dator.



Ja, skulle man bara chatta med folk man känner skulle det inte bli något vidare. Det är roligare med lite nytt folk. Får man fråga vem det var du började prata med? Kanske är någon man känner till... =)

2009-06-02 @ 22:52:48
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: sarah

Du får ha en jätte bra sommar vispen!!!!

vi borde ses någon gång

/sarah

2009-06-03 @ 20:17:31
URL: http://zarahwennberg.blogg.se/
Postat av: sarah

Du får ha en jätte bra sommar vispen!!!!

vi borde ses någon gång

/sarah

2009-06-03 @ 20:17:58
URL: http://zarahwennberg.blogg.se/
Postat av: sarah

Du får ha en jätte bra sommar vispen!!!!

vi borde ses någon gång

/sarah

2009-06-03 @ 20:18:39
URL: http://zarahwennberg.blogg.se/
Postat av: sarah

Du får ha en jätte bra sommar vispen!!!!

vi borde ses någon gång

/sarah

2009-06-03 @ 20:18:42
URL: http://zarahwennberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0