Onsdag, ensemblekonsert

Hej!

Eftersom det är ganska sent tänkte jag skriva ett kort inlägg trots att mycket har hänt idag. Men jag vill bara säga att det är roligt att så många läser min blogg, både folk jag känner och folk jag inte känner. Många orkar däremot inte läsa igenom mina långa inlägg, det förstår jag, ni som orkar göra det måste ha oändligt med tid och bra tålamod.
Dagen började i alla fall med idrott, när jag kom dit var bara fyra personer där. Senare under lektionen kom några till men jag tror att vi efter cirka halva lektionen var åtta eller nio personer. Vi skulle egentligen ha spelat brännboll, fotboll eller ett annat spel där man skulle rita och andra skulle gissa vad man ritade, det är ju inte direkt idrott men sakerna man skulle rita har med idrott att göra tror jag. Anledningen till att vi skulle göra just de tre sakerna var för att vi har elevhälsovårdsdag nästa vecka och då ska tävla i lag mot alla andra inriktningar. Den här gången tror jag att jag vill gå på hälsovårdsdagen, bara det inte regnar jättemycket och vädret är dåligt. Ola sa att jag fick göra som jag ville eftersom han inte trodde att jag skulle få ut någonting av dagen. Det enda jag skulle få ut skulle vara att vara social och jag kan lika bra åka dit med tanke på att det är sista veckan i skolan och för att det är roligt att träffa klassen innan sommaren. Idag gjorde vi ingenting förutom att sitta och prata, några ställde frågor till Ola som svarade på de flesta, min assistent fick också prata lite om hur han tycker att det har varit att jobba med musik och lite annat. Vi gjorde inte det vi skulle ha gjort egentligen, dels för att ingen verkade vilja det och dels för att vi inte var tillräckligt många.

Jag åkte tillbaka till skolan med Hedda och några andra, när vi skulle gå från tunnelbanan spöregnade det, vi fick gå jättesnabbt men blev ändå ganska blöta innan vi kom in. Jag bar min dataväska och mina idrottskläder, det gjorde att jag blev trött av att gå snabbt till skolan men det var min idrott för dagen:) Matteläraren kom till matten men vi gjorde ingenting, de som inte hade fått veta sina resultat på nationella provet fick veta det idag, läraren sa att jag hade ett väldigt bra vg, jag vet inte hur många poäng jag fick men det måste i alla fall innebära att mitt vg i matte är räddat:)

Eftersom vi skulle samlas klockan tolv åt jag en tidig lunch vilket var bra med tanke på att jag åt en tidig middag också. En ensemblelärare pratade med alla klockan tolv, min ensemble skulle börja repa direkt efter samlingen. Det kändes bra att hinna spela igenom alla låtar två gånger och testa allt. På julkonserten fick vi knappt någon tid alls till att göra sådant. Jag kände mig i alla fall mer taggad när jag stod på scenen än när jag sjunger i ensemblesalen, det blev en lite annorlunda känsla.
När min ensemble hade repat färdigt tittade jag på nästa ensemble i en timme, de var riktigt duktiga! Efter det åkte Ellen och jag till Skanstull. Där köpte Ellen en t-shirt med en dödskalle på, den kändes lite vilket var coolt. Gruppen Tokio hotel hade designat tröjan men Ellen köpte den trots att hon nästan aldrig har hört gruppen, tröjan var ganska fin. En del av pengarna gick dessutom till att stödja Aids och därför var det bra att köpa just den tröjan, jag skulle kanske också ha gjort det men jag orkade inte testa en tröja som passade mig. Man fick till och med kondomer när man köpte tröjan och det var lite roligt. Efter att ha tittat runt lite i affärer satte vi oss på en bänk och väntade på att tiden skulle gå. Innan det hade vi gått runt, först snabbt men sen långsamt men till slut tröttnade vi på det. Ellen går förresten lika fort som jag, vissa brukar klaga på att jag går för fort ibland när jag är ute. Men Ellen går nästan fortare än jag ibland och det är skönt, om man ska komma någonstans kan man ju gå fort, orka hålla på att sega. Det är bara i trappor som går neråt som jag inte vill gå fort. När jag går med nya människor som aldrig har ledsagat förut brukar jag vilja gå ganska långsamt också men inte annars.
Ellen och jag åt middag på Mc donalds eftersom allt annat var väldigt dyrt. Jag tog en mc bean och en glass, det var gott:)
Efter att ha ätit åkte vi tillbaka till skolan men träffade Magdalena på vägen. Det var ju hundra år sen vi träffades senast så det var verkligen hur roligt som helst! Vi har bestämt att vi ska ses i sommar, då ska vi sova över hos varandra någon gång. Det är roligt att åka till andra men hemma hos mig är det tråkigt och här finns det verkligen ingenting att göra. Det är bara Huddinge centrum som ligger i närheten och där är det ganska tråkigt. Men någon dag kanske vi ska vara hos mig också, vi får se.

Magdalena köpte kakor innan vi gick till skolan för att byta om. Det var roligt att handla för jag kände igen en massa kakor, sen fick jag testa att anänvda Icas snabbkassalite, den är rolig men fungerar inte för synskadade eftersom knapparna på den inte känns. Det är dåligt tycker jag med tanke på att snabbkassan ändå pratar och säger vad man ska göra, det vore ju hur lätt som helst att bara anpassa knapparna lite. Om man bara vill köpa en eller två saker är det klart att man väljer snabbkassan istället för att stå i en lång kö och vänta medan folk handlar flera kassar mat.
Att byta om gick snabbt för mig, jag tog den långa lila tröjan som liknar en klänning lite. Till den fick jag låna ett par strumpbyxor av Ellen, både Ellen och Magdalena tyckte att kläderna passade mig. Ellen lockade håret och det tog nästan tjugo minuter, det kanske inte är ovanligt men ändå. Jag hann sjunga upp lite medan Ellen gjorde sig i ordning, det var bra eftersom min röst blir konstig när jag har ätit. Magdalena hjälpte och underhöll oss, hon ska förresten sjunga på skolavslutningen och på någon annan grej snart:)

Innan konserten hann jag säga hej till en del i min klass, alla verkade ha väldigt fina kläder vilket var trevligt. Konserten började lite efter klockan sju och höll på till nästan halv tio. Alla var otroligt duktiga, man märker att vissa har utvecklats jättemycket under det här året! Det var många som kom för att se oss också, jag frågade flera om hur många de trodde satt i publiken och de flesta trodde att det var runt trehundra personer. Alla ensemblar hade nästan valt olika låtar, det var bara en låt som spelades två gånger, High way to hell. Men den låten är ju väldigt känd, Ellen och Cattis sjöng den låten och båda var jätteduktiga! Antonia spelade fiol på en låt och det var hur bra som helst, jag har hört att fiol är väldigt svårt att lära sig och jag visste inte ens att hon spelar det. Carla sjöng jättebra, hon sjöng å två låtar som jag inte minns vad de heter. Alla killar var duktiga också, det var några jag aldrig hade hört sjunga tidigare så det var roligt. Josefine sjöng All right now, den låten som jag skulle ha sjungit ifall jag inte tog Easy. Låten passade Josefine väldigt bra i alla fall, hon passar till att sjunga rock. Instrumentalisterna var hur bra som helst, utan de hade det ju aldrig gått att få en så bra konsert! När min ensemble skulle sjunga sjöng Hedda Peace of my heart först. Det gick bra och hon sjöng bättre än vanligt men det gjorde nog de flesta, när det är uppspel blir man nog lite extra taggad och tänker att man ger allt eftersom man sjunger inför publik. Efter den låten sjöng Roshanak Strange kind of woman, det gick bra för henne också. Sen sjöng jag Easy och det kändes helt okej efteråt, jag var inte jättenervös innan. Men min låt var nog den tråkigaste på hela kvällen, det var en lugn och lite soulaktig låt kanske. Nästan alla andra sjöng rock idag, i julas sjöng ju jag en rocklåt men då var det istället inte alls lika många som gjorde det. Jag vet att jag bode ha rört mig mer till min låt, Ellen och jag pratade lite om det innan konserten och att jag kanske kunde göra någonting med ena armen men att min låt var lugn och att jag inte behövde stampa med foten eller något, i julas rörde jag mig i alla fall mer men det var jag ju tvungen att göra. Dessutom är det lättare att röra sig om man sjunger en snabbare låt. Det gick jättebra för Ellen att sjunga, det skrev jag ju förut också! Fastän hon hade feber både igår och idag lyckades hon vara hur bra som helst!
Det var sex ensemblar som sjöng och det tog ju ganska lång tid men låtarna var bra och tiden gick fort. Rebecka kom förbi en stund men hon hade missat mig eftersom hon hade en elev då, det kanske var lika bra.
Efter konserten sa jag hejdå till några innan jag åkte hem. De som jag kände som var där idag var Nina, Lia, Lovisa och Magdalena. Många hade sina släktingar med sig, det verkar vara många mormödrar och annat som vill höra sina barnbarn sjunga. Lia gav mig en nessesär med en hårborste och en plånbok. Det var roligt, jag har i och för sig ganska många nessesärer, många verkar tycka att det är bra att ge bort det, jag har ungefär fem stycken. En av dem är gammal och väldigt använd men jag kommer nog ändå spara den som minne, jag har nämligen sytt den själv. De nessesärer jag har fått av andra har jag inte använt särskilt mycket, jag är dålig på att använda nessesär men jag ska göra det när jag åker till England. Jag fick femhundra kronor också och det var bra inför sommaren. På fredag ska jag åka och handla kläder med Rebecka men sen orkar jag inte köpa mer kläder på ett tag.
Nu börjar det bli sent och jag ska sova så att jag orkar med morgondagen:) Jag är i alla fall nöjd med dagen och kvällen.
/Vispen

Kommentarer
Postat av: Kristin

Hejsan! Är du sugen på en ny bloggdesign? Just nu har jag försäljning på fem stycken i min blogg, i olika stilar för både tjejer och killar. Bara 150 kronor. För att se dem samt få mer information, klicka på länkarna nedan!



http://liddie.blogg.se/2009/february/saljes-1.html#comment



http://liddie.blogg.se/2009/march/saljes-5.html#comment



http://liddie.blogg.se/2009/march/saljes-7.html#comment



http://liddie.blogg.se/2009/may/saljes-10.html#comment



http://liddie.blogg.se/2009/may/saljes-11.html#comment



Om du vill ha en design helt enligt dina önskemål kan du beställa en alldeles egen för 200 kronor! Läs i sådana fall mer om det genom att trycka på knappen där det står "bloggdesign" i min header. Ha en bra dag : )

2009-06-04 @ 17:52:39
URL: http://liddie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0