Fredag, seg dag

Hej!

Den här dagen vill jag bara glömma, den har varit ovanligt seg. Jag väcktes tidigt av att en av hundarna skällde. Jag vet inte varför hunden skällde men den kanske ville ha sällskap, det lät lite så men jag har ingen aning. Adam gick i alla fall ut med båda hundarna, hunden som skällde mest vägrade att lyda Adam och medan Adam gick ut med den andra hunden fortsatte såklart hunden som skällde att skälla igen. Jag störde mig eftersom jag inte kunde somna om. Vi åt frukost och efter det duschade jag vilket var skönt men idag orkade jag inte sjunga i duschen. Adam startade tv-n och såg att E.T gick på fyran, jag tyckte om den filmen tidigare och förut köpte jag två E.T som kunde prata med varandra. Jag älskade alla sorters Furbee och annat, alla mina Furbee gick sönder och jag tycker det är tråkigt. Ibland saknar jag dem, jag hade en sorts kängru som födde ett barn som den sedan kunde prata med också. Mina Furbee tog jag med mig till skolan förut. Sedan hade jag dockor som kunde gråta och som man kunde mata, jag älskade det som kunde göra saker. Jag såg i alal fall en liten bit av E.T idag, den är sorglig i slutet. Medan vi satt och åt pizza till lunch idag kom Lovisa hem. Vi pratade ite med henne och på eftermiddagen brottades Lovisa med Adam.
Middag åt jag alldeles nyss, klockan tio på kvällen ungefär. Jag var riktigt hungrig innan det men att vi åt sådär sent beror på att en dator har krånglat här. Internet explorer hade tydligen försvunnit, vi har fortfarande inte fått ordning på det. Min dator har också börjat bli skumt för när jag är i formulärlägen när jag är inne på internet är texten jättelångt ut på raden och när jag ska skriva in internetadresser ser jag inte vad det står eftersom markören inte följer med. Nu när jag skriver bloggen kan jag bara se halva raderna av det jag skriver men det fungerar ju ändå.

Imorgon har jag inga planer alls tyvärr, det blir nog lika tråkigt som idag, tråkigare än såhär brukar det inte vara. Skolan längtar jag inte tillbaka till fastän jag har tråkigt, den får mig bara att känna mig stressad. Jag har stört mig riktigt mycket på det här med datorkunskapen, musikteorin och min assistents dator som inte ens är fixad efter en hel termin. Ibland önskar jag att jag gick någon annanstans och hade en assistent som var bättre på det här med dator och noter, det är ju det som är viktigt för mig. Men skolan tänkte nog inte mycket när de anställde min assistent, lite tänkte dem men det är ju inte samma sak att vara assistent till en synskadad som att vara assistent till en handikappad till exempel. Men det fungerar, min assistent är i alla fall trevlig men jag blir lite trött ibland eftersom han faktiskt inte kan det jag sa att jag behövde på mötet förut. Men han kanske ska gå någon kurs igen. Jag har hört att det bara är utbildade lärare som får gå många kurser men inte assistenter. Det är ju helt fel tycker jag eftersom utbildade lärare ändå brukar kunna mer ibland. En assistent kan ju vara någon ung person som inte alls kan mycket. Jag har ingen aning om hur många kurser min förra assistent gick men hon kunde de flesta ämnena som jag läste på högstadiet. Det gjorde ju allting mycket lättare. Men de flesta synskadade jag känner har faktiskt fått en utbildad lärare som assistent men det var säkert bara för att allting kostar pengar och blabla som jag inte fick det. Men jag kommer ju efter. Dessutom har jag pratat med andra synskadade om det här med datorkunskapen, de tycker att det är min lärare som är dålig. Deras lärare har alltid kunnat hjälpa dem samtidigt som de har haft resten av klassen, vissa assistenter har varit lite bra på datorer också. Det är seriöst en nackdel att min assistent skriver långsamt och jag överdriver inte när jag skriver det eftersom min assistent bara skriver en bokstav i sekunden eller något. Han har i alla fall börjat träna mer på att skriva på datorn nu vilket såklart är bra. Men när man går musik måste man ju ha en assistent som kan noter eftersom man måste kunna det när man scannar in dem. Dessutom är det bra om läraren kan läsa lite punktskriftsnoter också har jag hört men jag förstår att det inte är många som kan göra det. Men på andra skolor har det ibland funnits lärare som faktiskt kan punktskriftsnoter,då har de synskadade eleverna lärt sig det av den läraren. Annars har de hoppat över punktskriftsnoter, man kan ju ändå inte läsa samtidigt som man spelar ett instrument. Sedan läser blinda så långsamt att man inte hinner läsa och sjunga samtidigt heller. Kulturamas lärare visste ju ingenting innan jag började där. Jag brukar bli lite trött på att allt tar sådan tid, de säger att man ska ta en sak i taget men varje sak tar ju sådan tid när man tänker på att det bara fungerar direkt för alla seende människor.
Nu ska jag sluta klaga för det hjälper ju inte.
/Vispen


Kommentarer
Postat av: Isak

Bra skrivet!

2009-01-03 @ 02:45:58
Postat av: Emma

om du har såå tråkigt kan du ju komma hit! :/ jag är så ensam här i Lund utan blindstyren att gnägga med ju!

2009-01-03 @ 11:33:24
URL: http://hopelosthead.blogg.se/
Postat av: sarah

hej! vispen!! va det kul att gå på idolfinalen?? :P

2009-01-04 @ 13:22:44

Kommentera inlägget här:

Vad heter du? Skriv gärna ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej i bloggen, om du skriver in din e-postadress är det bara jag som ser den)

Har du någon blogg eller hemsida? Skriv gärna in adressen till den om du vill att jag eller andra ska besöka den. URL/Bloggadress:

Här skriver du din åsikt/kommentar:

Trackback
RSS 2.0